طرز تهیه کتلت میگو به ۲ روش ساده و پنیری + سس مخصوص

طرز تهیه کتلت میگو به ۲ روش ساده و پنیری + سس مخصوص


27 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت میگو به ۲ روش ساده و پنیری + سس مخصوص

کتلت میگو (shrimp cutlet /prown cutlet) یکی از کتلت‌های محبوب در سراسر دنیاست که با میگو یا شاه‌میگو درست می‌شود. در ایران هم، کتلت یا کوکو میگو جنوبی شهرت زیادی دارد. شاید کسانی که با غذاهای دریایی میانه چندان خوبی ندارند، انتخاب و تهیه این غذا برایشان کار آسانی نباشد ولی با ترفندهایی می‌توانید کتلت میگو را بدون بوی زهم، تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه کتلت میگو با سیب زمینی و بدون سیب زمینی و همراه با سس تمبر هندی، را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کتلت میگو با سیب زمینی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
میگو (پاک شده و رگ زده) نیم کیلوگرم
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
تخم مرغ ۲ عدد
آرد گندم ۲ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گشنیز، شنبلیله، برگ سیر تازه (خرد شده) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر آویشن و دارچین به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان و سس دلخواه برای سرو کتلت میگو

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت میگو با سیب زمینی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت میگو با سیب زمینی

مراحل طرز تهیه کتلت میگو با سیب زمینی

در این روش میگو را برای درست کردن کتلت میگو چرخ‌شده می‌کنند و آن را به عنوان یک غذا با میگو برای کودکان بدغذا هم می‌توانید درست کنید تا از خواص میگو بهره ببرند. در ادامه مراحل طرز تهیه کتلت میگو مجلسی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آماده کنید

ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه کوچک بریزید. روی سیب زمینی‌ها مقداری آب بریزید، در حدی که آنها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت کم بگذارید تا سیب زمینی‌ها به مدت ۲۰ دقیقه بمانند و آبپز شوند ولی له نشوند. سیب زمینی‌ها که خنک شدند پوستشان را بگیرید.

مرحله دوم: سیب زمینی‌ها و سبزیجات را خرد کنید

سیب زمینی‌ها را بعد از سرد شدن، می‌توانید رنده کنید یا در مخلوط‌کن پوره کنید و یا به قطعات ریز خرد کنید یا حتی بکوبید. سیب زمینی‌های آماده شده (به روش دلخواه) را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید. سبزی‌های معطر شامل گشنیز و شنبلیله و برگ سیر را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. سپس روی تخته آشپزی، آنها را کاملا ریز و ساطوری خرد کنید و به سیب زمینی‌ها بیفزایید.

مرحله سوم: میگوها را آماده کنید

میگوها را پاک کنید و رگ وسط کمر آنها را جدا کنید. سپس آنها را بشویید و در آبکش بریزید. در یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد میگوها را در قابلمه بریزید و ۵ دقیقه بجوشانید تا بوی زهم آن گرفته شود. دوباره میگوها را آبکش کنید و آب سرد روی آنها بگیرید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه پاستیل بستنی با پودر ژلاتین، شیر و خامه و لیموناد

در صورت تمایل می‌توانید میگو پاک شده و رگ گرفته را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: میگوها را پوره کنید

نصف میگوها را بعد از آبکش کردن، در غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا ریز شوند. میگوهای نرم شده را بیرون بیاورید و بقیه میگوهای درسته را در غذاساز بریزید و دوباره چند پالس بزنید تا به اندازه میگوهای ریز شده در بار اول، ریز شوند. می‌توانید از چرخ‌گوشت هم استفاده کنید. میگوهای پوره شده را به کاسه سیب زمینی‌ها اضافه کنید.

مرحله پنجم: مایه کتلت میگو را درست کنید

در این مرحله، تخم مرغ‌ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید و با چنگال، آنها را هم بزنید تا کاملا از لختگی خارج شوند و کف کنند. بعد آنها را به مایه کتلت میگو اضافه کنید. پیازها را هم پوست بگیرید و رنده کنید. آب پیاز را با دست کاملا بگیرید و تفاله آن را به مایه کتلت اضافه کنید. آرد گندم، پودر آویشن، پودر دارچین، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

می‌توانید تخم مرغ، آرد گندم، پودر آویشن، پودر دارچین، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: مایه کتلت میگو را استراحت دهید

بعد از اینکه مواد را با هم میکس کردید و مایه کتلت یکدست شد، روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و منسجم‌تر شود. بعد از استراحت کردن مایه کتلت، آن را از یخچال بیرون بیاورید و هم بزنید. اگر مایه کتلت هنوز شل است، کمی دیگر آرد اضافه کنید.

مرحله هفتم: کتلت میگو را سوخاری کنید

آرد سوخاری را در یک بشقاب بریزید و کنار دستتان بگذارید. می‌توانید از سبوس گندم هم به جای آرد سوخاری استفاده کنید. به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بردارید و بین دست‌هایتان گرد کنید. کتلت را بین دست‌هایتان فشار دهید تا صاف شود. سپس هر دو طرف آن را در پودر سوخاری بزنید. همه کتلت‌ها را به همین شکل آماده کنید.

پودر سوخاری را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله هشتم: کتلت‌ میگو را سرخ کنید

در آخر، یک تابه را روی حرارت بگذارید و در آن روغن سرخ کردنی بریزید. اجازه دهید روغن کاملا داغ شود، سپس کتلت‌ها را در روغن سرخ کنید تا هر دو طرف آنها طلایی شود. کتلت‌ها را بعد از سرخ شدن روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. کتلت میگو را با سس دلخواه و نان سرو کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی، انواع سس و نان می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه کتلت میگو با نان باگت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
میگو پاک شده و رگ زده ۳۵۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
گشنیز تازه و ساطوری خرد شده ۴ قاشق غذاخوری
نان تست یا نان سوخاری ۱۰ ورق
پنیر خامه‌ای ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت میگو پنیری: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت میگو بدون سیب زمینی با پنیر

مراحل طرز تهیه کتلت میگو بدون سیب زمینی با پنیر

طرز تهیه کتلت میگو پنیری، روش متفاوتی برای درست کردن این غذای نونی است و استفاده از پنیر هم طعم آن را بسیار خوشمزه‌ کند. در ادامه مراحل طرز تهیه این کتلت میگو با پنیر و نان تست را دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لواشک هلو خوشمزه به 5 روش بازاری بدون فر و با فر

مرحله اول: مواد کتلت میگو را آماده کنید

ابتدا نان‌های تست را در توستر یا فر بگذارید تا سوخاری شوند. هر چه نان‌ها بیشتر سوخاری شوند بهتر است. می‌توانید از نان تست برشته یا نان سوخاری آماده استفاده کنید. نان‌های تست برشته شده را در غذاساز پودر کنید تا یکدست شوند. گشنیز را هم بشویید و ریز خرد کنید.

انواع نان تست و نان سوخاری را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه کتلت را آماده کنید

میگوهای تمیز و رگ‌گیری شده را بشویید. سپس آنها را در غذاساز بریزید و خرد کنید ولی له نشوند. میگوهای خرد شده را در یک کاسه بریزید و به آن‌ها پنیر خامه‌ای، نمک، فلفل سیاه و تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. پودر نان سوخاری را هم اضافه کنید تا مایه کتلت خودش را بگیرد.

پنیر خامه ای را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: کتلت‌ میگو پنیری را سرخ کنید

در آخر،‌ به اندازه دلخواه از مایه کتلت بردارید و به شکل کتلت درآورید. کتلت‌ها را در یک تابه با روغن داغ، قرار دهید و هر دو طرف کتلت را سرخ کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های آسان تمیز کردن و رگ گیری میگو

روش تهیه کتلت میگو با سس تمبر هندی

طرز تهیه کتلت میگو با سس تمبر هندی

در این روش، کتلت میگو را به هر کدام از روش‌های بالا می‌توانید درست کنید. فقط برای تهیه سس کتلت، کافی است یک بسته تمبر هندی را در ۱ لیوان آب جوش بخیسانید و با قاشق هم بزنید. بعد سس را از صافی رد کنید. به عصاره تمبر هندی، ۵ قاشق سس گوجه فرنگی تند و یک عدد انبه پوره شده اضافه کنید. این سس را در کنار کتلت میگو سرو کنید.

تمر هندی و سس گوجه فرنگی تند را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

نکات طرز تهیه کتلت میگو مجلسی

نکات طرز تهیه کتلت میگو مجلسی

  • برای پوره یا چرخ کردن میگو، لازم نیست میگوها خیلی چرخ شوند. همین که به اندازه یکدست پوره شوند، کافی است، چون گوشت میگو لطیف است و له می‌شود.
  • اگر مخلوط‌کن دارید، بهتر است همه میگوها را یکباره در مخلوط‌کن نریزید. در این صورت برخی میگوها زودتر و برخی دیرتر پوره می‌شوند و یکدست نمی‌شوند. دو تا سه بار میگوها را پوره کنید.
  • به جای سبزی معطر تازه، می‌توانید از سبزی‌های معطر خشک دلخواه (به اندازه نصف قاشق غذاخوری) اضافه کنید. سبزی‌های معطر خشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • میزان اضافه کردن آرد، بستگی به رقیق یا سفت بودن مایه کتلت میگو دارد. اگر مایه کتلت شل بود، بعد از استراحت، دوباره کمی آرد یا پودر سوخاری استفاده کنید.
  • سوخاری کردن کتلت کاملا اختیاری است و به ظاهر مجلسی آن کمک می‌کند. می‌توانید بدون اینکه کتلت‌ها را در پودر سوخاری بزنید، آنها را سرخ کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت میگو

چه کار کنیم که میگو در کتلت میگو، بوی زهم نگیرد؟

۱- استفاده از ادویه‌ها و سبزی‌های معطر، بوی زهم میگو را می‌گیرد. البته که میگو هم باید تازه باشد وگرنه هر چقدر هم تلاش کنید که بوی آن را با ادویه و سبزی بگیرید، چندان موفق نخواهید شد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۲- جوشاندن میگو با آب جوش و نمک به مدت ۵ دقیقه می‌تواند بوی زهم آن را بگیرد.

چه کار کنیم که کتلت میگو، پف کند؟

برای حجم گرفتن کتلت میگو، تخم مرغ‌ها را جداگانه در یک کاسه بشکنید و کاملا هم بزنید تا کف کند. سپس به مایه کتلت اضافه کنید. اگر تخم مرغ‌ها را روی مواد بشکنید، احتمال لخته ماندن تخم مرغ‌ها و پف نکردن کتلت وجود دارد.

 

کالابرگ الکترونیک