طرز تهیه رب غوره ملس و خوشمزه بدون کپک با ماندگاری بالا

طرز تهیه رب غوره ملس و خوشمزه بدون کپک با ماندگاری بالا


11 تیر 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب غوره

برای طرز تهیه رب غوره خوشمزه و خانگی به مواد اولیه ساده‌ای مانند غوره انگور عسگری، گوجه فرنگی، نمک و روغن و همچنین، به کمی دقت و اندکی صبر و حوصله نیاز دارید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه رب غوره انگور به روش شمالی و گیلانی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه رب غوره

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
غوره انگور عسکری ۳ کیلوگرم
گوجه فرنگی ۳ کیلوگرم
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان لازم برای تهیه رب غوره: ۳ تا ۴ ساعت

 

مراحل طرز تهیه رب غوره گیلانی

مراحل طرز تهیه رب غوره گیلانی

اگر با کمی صبر و حوصله مراحل طرز تهیه رب غوره را دنبال کنید، چاشنی شما از نظر طعم و رنگ بی‌نظیر می‌شود.

مرحله اول: غوره را تمیز کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب غوره گیلانی باید غوره‌ها را به‌دقت بشویید و دم‌شان را بچینید. سپس، آن‌ها را برای چند ساعت روی پارچه تمیزی قرار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شده و کاملا در دمای محیط خشک شوند.

مرحله دوم: غوره را میکس کنید

غوره‌های تمیز و خشک را در دستگاه مخلوط‌کن خانگی بریزید و کاملا میکس کنید. سپس با استفاده از پارچه تنظیف یا یک الک فلزی مناسب، پوره به‌دست آمده را کاملا صاف کنید. عصاره به‌دست آمده غوره را در قابلمه مناسبی بریزید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: گوجه فرنگی را آماده کنید

گوجه فرنگی‌ها را به‌ خوبی بشویید و با کمک یک چاقوی تیز در قسمت بالا و پایین گوجه‌ها، برش ضربدری ایجاد کنید. سپس، یک قابلمه آب جوش و یک قابلمه حاوی مقداری آب سرد همراه با مقداری یخ آماده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای هلو غلیظ و خوشرنگ به ۲ روش ساده و زعفرانی

آب جوش را از روی شعله بردارید و گوجه فرنگی‌های شسته شده را داخل آن بریزید. پس از ۳۰ ثانیه با استفاده از کفگیر، گوجه‌ها را از آب جوش خارج کنید و داخل قابلمه حاوی آب یخ بریزید. بعد از گذشت یک دقیقه، آن‌ها را از آب یخ خارج کنید و در ظرف مناسبی قرار دهید. حالا با گرفتن و کشیدن لبه ضربدری پوست گوجه به‌سادگی می‌توانید پوست گوجه‌فرنگی‌ها را جدا کنید.

مرحله پنجم: پوره گوجه فرنگی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه رب غوره نوبت به پوره کردن گوجه‌ها می‌رسد. حالا گوجه‌های پوست کنده را داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و پوره کنید یا در ظرف مناسبی قرار دهید و با کمک گوشت‌کوب برقی کاملا پوره کنید.

مرحله ششم: پوره گوجه فرنگی را با عصاره غوره ترکیب کنید

پوره گوجه فرنگی را به قابلمه حاوی عصاره غوره اضافه کنید. این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و به اندازه کافی غلیظ شود. غلظت این رب باید مشابه رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه خوشرنگ خانگی) باشد.

مرحله هفتم: نمک و روغن را اضافه کنید

پس از کشیده شدن آب عصاره‌های موجود در قابلمه باید نمک و ۳ قاشق غذاخوری از روغن مایع را به آن اضافه کنید. این ترکیب را تفت دهید تا به اندازه کافی رنگ باز کند و خوش‌رنگ شود.

برای خرید روغن مایع و نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: رب غوره را در ظرف شیشه‌ای مناسبی بریزید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه رب غوره را بدون مشکل دنبال کرده باشید. پس از رنگ باز کردن رب غوره باید حرارت را خاموش کنید و برای مدت چند دقیقه، همچنان محتویات قابلمه را هم بزنید تا دمای خود را از دست بدهد و در این فاصله ته نگیرد.

پس از اطمینان از خنک شدن رب غوره باید آن را به ظروف شیشه‌ای خشک، تمیز و درب‌دار منتقل کنید. قبل از بستن درب ظروف شیشه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم یکی دو قاشق روغن مایع یا روغن زیتون به هر یک از آن‌ها اضافه کنید و سطح رب غوره را با روغن بپوشانید. انجام این کار به ماندگاری بیشتر رب کمک کرده و از کپک زدن انواع رب جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ‌ ها بدون کپک و تیرگی

نکات مهم در طرز تهیه رب غوره شمالی

  • غوره انگور عسگری هسته ندارد؛ به همین دلیل، برای درست کردن رب غوره مناسب‌ترین گزینه است.
  • پس از میکس کردن و صاف کردن غوره، تفاله و گوشت اضافی غوره را دور نریزید. شما می‌توانید برای درست کردن انواع و اقسام خورشت‌ها و غذاها مثل خورش غوره مسما، خورشت بادمجان، خورشت بامیه، مرغ شکم‌ پر و درست کردن انواع دلمه و … از این تفاله غوره به عنوان چاشنی استفاده کنید.
  • حتما سطح رب غوره را با یکی دو قاشق روغن مایع یا روغن زیتون بپوشانید تا ماندگاری آن بیش‌تر شود.
  • قبل از قرار دادن ظروف حاوی رب غوره در یخچال لازم است از خنک شدن آن‌ها مطمئن شوید. اگر رب گرم را در یخچال بگذارید، احتمال کپک زدن آن را افزایش می‌دهید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید رب غوره را در جا یخی یا زیپ لاک بریزید و برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبغوره خانگی

خواص و فواید رب غوره و موارد مصرف آن

فوت فن‌های طرز تهیه رب غوره

رب غوره برای چی خوبه؟

طبع رب غوره سرد و خشک است. این چاشنی خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش وزن و حفظ سلامت پوست و مو مفید است.

رب غوره در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

رب غوره را می‌توانید در اغلب خورشت‌ها و غذاها بریزید. برای مثال، خورشت بادمجان، خورشت بامیه، مرغ شکم‌پر و بسیاری از انواع کباب‌ها با این چاشنی خوشمزه به مراتب لذیذتر می‌شوند.

خواص رب غوره در طب سنتی چیست؟

  • کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد.
  • از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
  • رب غوره یک آنتی‌اکسیدان قوی سرشار از ویتامین C است؛ به بهبود سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • به تقویت عملکرد سیستم گوارشی کمک کرده و بسیاری از بیماری‌های معده و روده را تسکین می‌بخشد.
  • به کاهش وزن و لاغر شدن کمک می‌کند.

طبع و مصلح رب غوره چیه؟

مزاج یا طبع رب غوره سرد و خشک است و انیسون، انجیر و گلقند مصلح‌های غوره و رب غوره هستند.

 

محصولات مرتبط