طرز تهیه کتلت سویا به ۲ روش خوشمزه و ساده

طرز تهیه کتلت سویا به ۲ روش خوشمزه و ساده


17 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت سویا به ۲ روش خوشمزه و ساده

طرز تهیه کتلت سویا برای کسانی که محدودیت مصرف گوشت دارند یک ایده عالی از میان لیست انواع غذا با سویا است. لیست متنوعی از انواع کتلت در بین غذاهای ایرانی وجود دارد که کتلت سویا یکی از محبو‌ب‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها برای لیست ناهار و منو شام است. در طرز تهیه کتلت با سویا سبزیجات مختلفی به کار می‌روند که هر کدام طعم جدید و ویژه‌ای دارند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه کتلت با سویا را به شما آموزش می‌دهیم. همچنین در ادامه فوت و فن‌های درست کردن این کتلت‌ خوشمزه را هم به شما خواهیم گفت.

 

مواد لازم برای تهیه کتلت سویا با سیب زمینی خام

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سویا ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۳ حبه
سیب زمینی ۱ یا ۲ عدد متوسط
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و پودر فلفل پاپریکا به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت سویا: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت با سویا و سیب زمینی

طرز تهیه کتلت با سویا و سیب زمینی خام و جعفری

برای درست کردن این مدل کتلت سویا با جعفری و سیب زمینی خام، باید ابتدا سویا را ۲۰ دقیقه خیس کنید و سپس آبکش کنید. سپس مایه کتلت را آماده کنید. برای آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه کتلت سویا مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سویا را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت آسان با سویا، سویاها را در یک کاسه بریزید و روی آن را با آب ولرم بپوشانید. برای این که نفخ سویا تا حد ممکن گرفته شود بهتر است آن را به مدت ۸ ساعت بخیسانید و به آب یک یا دو قاشق غذاخوری آبلیمو هم اضافه کنید. ولی در کل سویا بعد از این‌ که حدود ۲۰ دقیقه خیس خورد، می‌تواند در غذا استفاده شود. بعد از خیس کردن سویاها، آن‌ها را آبکش کنید و با دست کاملا فشار دهید تا آب‌شان گرفته و خشک شود.

در صورت تمایل می‌توانید سویا و آبلیمو را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد کتلت را با هم ترکیب کنید

در این مرحله پیاز و سیر را پوست بگیرید و آن‌ها را رنده کنید. بعد از رنده کردن، آب اضافی پیاز را با دست بفشارید. سیب زمینی را هم پوست بگیرید و رنده ریز کنید. آب آن را هم بگیرید. می‌توانید سیب زمینی را آبپز و بعد پوره یا له کنید. سویا را به مواد اضافه کنید و همه را در میکسر یا مخلوط کن بریزید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند.

حتما بخوانید  ۶ مدل طرز تهیه شربت شیره انگور برای تقویت قوای بدن + خواص آن

مرحله سوم: مایه کتلت سویا را آماده کنید

در این مرحله سویا، سیب زمینی، پیاز و سیر را که با هم میکس کرده بودید، در یک کاسه بریزید و به آن‌ها، تخم مرغ، جعفری خرد شده، نمک، فلفل سیاه و پودر پاپریکا اضافه کنید. همه مواد باید به خوبی ورز داده شوند. هر چه بیشتر مواد را ورز دهید، انسجام آنها بیشتر خواهد شد.

برای خرید تخم مرغ و انواع ادویه غذا مثل فلفل سیاه، پودر پاپریکا و پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: کتلت سویا را سرخ کنید

در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت سویا بردارید و به صورت دایره‌ای شکل دهید. مایه کتلت را کف دست‌هایتان بفشارید تا پهن شود. سپس آن را در تابه سرخ کنید. یک طرف کتلت‌ها که سرخ شد، آن‌ها را برگردانید و طرف دیگر را هم سرخ کنید.

روغن سرخ کردنی را به صورت خرید اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: کتلت سویا را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت سویا، وقتی همه کتلت‌ها سرخ شدند، آن‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. سپس کتلت سویا با جعفری را در ظرف مناسب به همراه گوجه فرنگی، سبزی و خیارشور یا سس‌های دلخواه با نان سرو کنید. نوش جان!

می‌توانید نان، خیارشور و انواع سس را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کتلت سویا و عدس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس سبز نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سویا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد متوسط
تخم مرغ ۱ عدد
آرد سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
آویشن نصف قاشق چای‌خوری
زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مراحل طرز تهیه کتلت با سویا و عدس

طرز تهیه کتلت سویا با عدس

برای درست کردن این مدل کتلت سویا با عدس، نیازی به پختن عدس نیست. عدس‌ها را خیس کنید و آن‌ها را با سویای خیسانده، میکس کنید.

مرحله اول: عدس و سویا را آماده کنید

برای درست کردن کتلت با سویا و عدس، در اولین مرحله عدس را به مدت یک شبانه روز (۲۴ ساعت) در مقداری آب خیس کنید. در این مدت ۳ تا ۴ مرتبه آب عدس را دور بریزید و دوباره آن را پر کنید. این کار باعث می‌شود عدس نرم و نفخ آن گرفته شود. سویا را هم از یک یا دو ساعت قبل از آماده کردن مواد کتلت در آب بخیسانید. هر دو را جداگانه آبکش کنید.

انواع حبوبات مثل عدس را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه کتلت سویا را درست کنید

سویا را بعد از آبکش کردن با دست فشار دهید تا آب آن خارج شود. عدس خیس خورده و آبکش شده را به همراه سویا در غذاساز با مخلوط کن بریزید تا کاملا میکس و له شوند. این مخلوط را از میکسر خارج کنید و در ظرف جدا بریزید. به این مواد، تخم مرغ، پودر آویشن، آرد سوخاری، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک اضافه کنید، مایه به دست آمده را هم بزنید و کنار بگذارید.

پودر آویشن، آرد سوخاری و زردچوبه را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد را به مایه کتلت اضافه کنید

در این مرحله، سیب زمینی‌ها را به همراه پیاز و سیر پوست بگیرید و به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. این مواد را در میکسر بریزید تا کاملا پوره شوند. سپس این مواد را از میکسر خارج کنید و آب‌ آن‌ها با دست بگیرید. این مخلوط را به مایه کتلت اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوفته ساده با گوشت چرخ‌ کرده ساده و با لپه

مرحله چهارم: مایه کتلت را استراحت دهید

همه مواد را با هم ترکیب کنید و با دست به خوبی ورز دهید تا یکدست شوند. بعد از آماده شدن مایه کتلت، روی ظرف را بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید تا کمی استراحت کند و انسجام مایه کتلت بیشتر شود.

مرحله پنجم: کتلت سویا را سرخ کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت با سویا و عدس، در یک تابه به میزان کافی روغن بریزید و مواد کتلت را به اندازه دلخواه در دست‌هایتان به شکل بیضی یا گرد فرم دهید و هر دو طرف آن‌ها را سرخ کنید. کتلت رژیمی و گیاهی شما با سویا و عدس حاضر است. نوش جان.

فوت و فن های طرز تهیه کتلت سویا

فوت و فن های طرز تهیه کتلت با سویا

  • در طرز تهیه کتلت با سویا، اگر وقتی مواد را به خوبی با هم ترکیب کردید و ورز دادید، مایه کتلت در دست‌هایتان فرم گرفت، نیازی به اضافه کردن تخم مرغ نیست.
  • به جای فلفل پاپریکا می‌توانید از فلفل دلمه‌ای رنده شده در مواد مورد استفاده در طرز تهیه کتلت با سویا هم استفاده کنید. در این صورت، مثل پیاز، فلفل دلمه‌ای را هم رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • در طرز تهیه کتلت سویا با عدس، از عدس‌های مختلف مثل عدس سبز، دال عدس و عدس ریز می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر برای درست کردن کتلت با سویا از قالب مخصوص کتلت استفاده کنید، ظاهر کتلت‌ها زیباتر خواهد شد.
  • برای طرز تهیه کتلت با سویا بدون سیب زمینی، می‌توانید کتلت با عدس را درست کنید ولی سیب زمینی را از آن حذف کنید و در این صورت فقط عدس آبپز و پوره شده را در مایه کتلت به کار ببرید.
  • در طرز تهیه کتلت سویا با گوشت مرغ، کافی است ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم سینه مرغ را چرخ کنید و همراه با پیاز رنده و آب گرفته شده، به مایه کتلت اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش اول یا دوم، انجام دهید.
  • برای طرز تهیه کتلت سویا با گوشت، از ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده مخلوط یا گوساله در مایه کتلت استفاده کنید. سپس پیاز را هم آبگیری کرده و به مواد کتلت اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش اول یا دوم، تکرار کنید. گوشت چرخ کرده مرغ و گوشت چرخ کرده مخلوط را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت سویا

علت وا رفتن مواد کتلت سویا چیست؟

علت وا رفتن مواد کتلت سویا چیست؟

در صورتی که موارد زیر را رعایت نکرده باشید، کتلت سویا از هم وا می‌‌رود و مواد در هنگام سرخ کردن، می‌پاشند.

1- آب پیاز را نگرفته باشید.
2- آب سیب زمینی را بعد از رنده کردن نگرفته باشید.
3- سویا را بعد از آبکش کردن با دست فشار ندهید و آب داشته باشد.
4- روغنی که کتلت را در آن سرخ می‌کنید، به اندازه کافی داغ نشده باشد.

برای جلوگیری از وا رفتن کتلت سویا چه کار کنیم؟

در صورتی که موارد ذکر شده در بالا را رعایت نکردید و مایه کتلت شما انسجام کافی نداشت، به مواد به اندازه یک قاشق آرد نخودچی یا آرد سوخاری اضافه کنید. قرار دادن مواد کتلت در یخچال به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت، باعث انسجام بیشتر مایه کتلت خواهد شد. افزودن تخم مرغ هم می‌تواند میزان چسبندگی مواد در مایه کتلت را بیشتر کند.

 

کالابرگ الکترونیک