طرز تهیه ۱۶ غذا با سویا برای ناهار و شام | انواع پلو، خورشت، خوراک

طرز تهیه ۱۶ غذا با سویا برای ناهار و شام | انواع پلو، خورشت، خوراک


25 آذر 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 16 غذا با سویا برای ناهار و شام | انواع پلو، خورشت، خوراک

انواع غذا با سویا را می‌توانید در رژیم غذایی هفتگی خود برای لیست ناهار و منوی شام جای دهید. اگر روش‌های مختلف طعم‌دار کردن سویا به عنوان یک پروتئین گیاهی را بلد باشید می‌توانید انواع مختلف غذا با سویا را درست کنید. چقدر درباره طریقه آشپزی با سویا و درست کردن غذا با سویا می دانید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع غذاها با سویا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن غذا با سویا پاسخ خواهیم داد.

 

لیست انواع غذا با سویا

تهیه انواع غذاها با سویا برای افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت قرمز ندارند، ایده بسیار مناسبی است. انواع غذا با سویا جزو غذاهای مناسب سحری و افطار برای گیاهخواران هم محسوب می‌شوند. برای درست کردن غذا با سویا می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از سویا استفاده کنید. آشپزی با سویا به شما کمک می‌کند تا به جای مصرف بیش از حد گوشت قرمز که مضرات زیادی برای سلامت دارد، از یک پروتئین گیاهی مفید استفاده کنید.

سویا سرشار از پروتئین و مواد مغذی برای بدن است. قبل از آشنایی با طرز تهیه غذا با سویا باید بدانید که ۱۰۰ گرم از این پروتئین گیاهی حاوی ۳۶ گرم پروتئین و ۲۰ گرم چربی است. پروتئین موجود در سویا شباهت زیادی به پروتئین‌های حیوانی دارد و شامل ۹ نوع اسید آمینه است که برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌های بدن بسیار مفید است.

برای تهیه غذا با سویا شما به موادی مثل سویا، برنج، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، حبوبات مختلف، رب گوجه، رب انار، روغن مایع و روغن جامد و … نیاز دارید که این مواد را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- کباب کوبیده با سویا

کباب کوبیده با سویا

«کباب کوبیده» یکی از لذیذترین غذاهای سنتی ایرانی است که به وسیله گوشت قرمز چرخ شده و پیاز رنده شده آماده می‌شود. اما اگر به هر دلیلی دوست داشته باشید گوشت قرمز کمتری مصرف کنید، می‌توانید این کباب خوشمزه را با ترکیبی از سویا و گوشت چرخ کرده نیز آماده کنید. درست کردن این کباب کوبیده ارزان و به صرفه بسیار راحت است و طعم آن نیز بسیار لذیذ و دلچسب است.

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذای ایرانی باید سویاها را در یک کاسه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید. چند ساعت سویا را در آب خیس کنید. سپس سویا را با دست فشار دهید و به ظرف دیگری منتقل کنید. بعد از خیس خوردن سویا در این مرحله از پخت کوبیده با سویا باید به وسیله چرخ‌گوشت دو بار سویاها را چرخ کنید تا بافت آن‌ها نرم شود. سپس سویاهای چرخ شده را در یک ظرف مناسب بریزید و برای درست کردن کباب کوبیده با سویا کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که وزن سویای شما بعد از خیس خوردن و فشار دادن باید حدود ۵۰۰ گرم باشد. برای خواندن ادامه مراحل درست کردن کباب کوبیده با سویا و فوت و فن‌های آن روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده با سویا کلیک کنید.

۲- ماکارونی با سویا

ماکارونی با سویا

«ماکارونی با سویا» یکی از محبوب‌ترین انواع غذا با سویا است که طعم فوق‌العاده دلچسبی دارد. این غذای زیر مجموعه پاستا با رگ و ریشه ایتالیایی‌اش در صدر غذاهای دوست داشتنی کوچک و بزرگ تک و تنها سالهاست سلطنت می‌کند.

تقریباً ۹۹ درصد افراد درست کردن ماکارونی یا همان اسپاگتی رشته‌ای را بلد هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها فوت و فن و رازهای یک ماکارونی قرمز و خوشمزه با سویا را می‌دانند. شاید یک دلیلش این است که اغلب مردم عادت دارند ماکارونی با گوشت چرخ‌ کرده درست کنند اما اگر قصد دارید به دلایل مختلف مصرف گوشت را در رژیم غذایی روزانه محدود کنید یا هر از چند گاهی گیاهخواری کنید درست کردن ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای و فرمی با سویا گزینه ایده‌آلی است.

در طرز تهیه این غذا با سویا باید ابتدا سویا را در شیر یا آب خیس کنید و سپس به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. برای خواندن ادامه مراحل درست کردن ماکارونی با سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه ماکارونی با سویا مراجعه کنید.

۳- کوفته تبریزی با سویا

کوفته تبریزی بدون گوشت

اگر بخواهیم فهرستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی برای شام یا وعده ناهار تهیه کنیم بدون شک یکی از آن‌ها «کوفته تبریزی» است. انتخاب ترکیب سبزی کوفته تبریزی کمی سلیقه‌ای است و در بعضی مناطق کشور مواردی را به آن اضافه یا از آن کم می‌کنند. اما نعناع، مرزه، ترخون، پیازچه، تره، جعفری و ریحان همگی از سبزیجات معطر مورد استفاده برای کوفته تبریزی هستند. شما می‌توانید ترکیبی از این سبزیجات را برای کوفته تبریزی بدون گوشت نیز به کار ببرید.

در اولین مرحله از طرز تهیه این غذا با سویا باید آلوها را در آب ولرم خیس کنید. برنج و لپه را جداگانه بپزید. از آنجا که کوفته‌ها قرار است باز هم در سس مخصوص بپزند، برنج و لپه و را نیم‌پز بردارید. سویا را می‌توانید با آب گرم خیس کنید. اما برای گرفتن بوی سویا بهتر است اجازه دهید سویا با آب و یک یا دو عدد سیر و کمی زردچوبه ۵ دقیقه بجوشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد گیلاس به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

سپس سویا را آبکش کنید و کمی با دست فشار بدهید تا آب اضافی آن خارج شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت با سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوفته تبریزی بدون گوشت مراجعه کنید.

۴- کباب لقمه با سویا

کباب لقمه با سویا

«کباب لقمه‌» یکی از خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین کباب‌هایی است که می‌توانید در خانه درست کنید. در ضمن چون شباهت زیادی به کتلت دارد، اصلاً در درست کردن آن با مشکل مواجه نخواهید شد.

در طرز تهیه کباب لقمه‌ای باید یک سری ریزه کاری‌ها را رعایت کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. خبر خوب این است در طرز تهیه این غذا با سویا می‌توانید به جای استفاده از گوشت از سویا هم استفاده کنید.

به علاوه بنا به طبع، سلیقه و رژیم غذایی‌تان، دستتان باز است که از مواد مختلفی در طرز تهیه کباب لقمه‌ای استفاده کنید. برای خواندن طرز تهیه کباب لقمه با سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه کباب لقمه خانگی مراجعه کنید.

۵- کوکو سویا و سیب زمینی

کوکو سویا و سیب زمینی

کوکو و کتلت به هر شکلی و با هر موادی که طبخ شوند در کنار سبزی خوردن، ترشی و خیارشور از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای روی کره زمین محسوب می‌شوند. کوکو و کتلت یک تفاوت محسوس با هم دارند. در تهیه کتلت از گوشت و برای درست کردن کوکو معمولاً از مواد گیاهی استفاده می‌شود. «کوکو سویا و سیب زمینی» هم از آن دسته کوکوهای خوشمزه است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند.

برای درست کردن این کوکوی خوشمزه ابتدا باید سویا را خیس کنید. برای این‌که سویا طعم لذیذتری پیدا کنید می‌توانید سویا را در شیر خیس کنید. ۳۰ دقیقه زمان برای خیس خوردن سویاها در شیر یا آب کافی است.

بعد از خیس خوردن سویاها حسابی آب یا شیر آن‌ها را بگیرید. سویاها را مشت مشت بردارید و حسابی بچلانید. سیب زمینی خام و پیاز را رنده کنید و آب‌شان را بگیرید. سیرها را هم رنده کنید و به سیب زمینی و پیاز اضافه کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید. برای خواندن ادامه طریقه درست کردن این غذا با سویا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی کلیک کنید.

۶-  لوبیا پلو با سویا

لوبیا پلو با سویا یک غذا با سویا لذیذ و مجلسی

«لوبیا پلو» از جمله غذاهای پرطرفدار و اصیل آشپزی ایرانی است که می‌توان آن را با مواد متنوعی درست کرد. این غذا به شکل‌های مختلفی هم طبخ می‌شود. هم می‌توانید آن را به صورت دمی درست کنید و هم به صورت آبکش. استفاده از رب گوجه و گوجه فرنگی هم در آن اختیاری است

در طرز تهیه لوبیا پلو ساده، می‌توانید گوجه فرنگی را از طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت حذف کنید. یا آن را با رب گوجه فرنگی جایگزین کنید. اگر هم رب گوجه و هم گوجه فرنگی را حذف کنید، لوبیا پلو رنگ زردچوبه می‌گیرد و در نهایت، زرد خواهد شد.

در طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت می‌توانید از سبزی‌های معطر تازه یا خشک استفاده کنید. اگر از سبزی معطر تازه استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از استفاده، کمی آن را در روغن یا کره تفت دهید. برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه لوبیا پلو با سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه لوبیا پلو با سویا که به ۲ روش دمی و آبکش درست می‌شود مراجعه کنید.

۷- انواع پلو مخلوط و بدون گوشت

طرز تهیه انواع پلو مخلوط بدون گوشت

پلوهای مخلوط انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها با سبزیجات تهیه می‌شوند و در طرز تهیه برخی دیگر گوشت و مرغ به کار می‌رود. بسیاری از اوقات ممکن است دوست داشته باشید یک پلو مخلوط بدون گوشت تهیه کنید. غذاهایی مقوی و خوشمزه که برای درست کردن آن هیچ گونه گوشتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این غذاها برای افرادی که گیاهخوار هستند و یا به دنبال درست کردن غذاهایی بدون گوشت برای وعده ناهار هستند، بسیار مناسب است.

برای درست کردن انواع پلو با سویا می‌توانید از سبزیجات مختلف و سویا به جای گوشت استفاده کنید. شما می‌توانید برای آشپزی با سویا غذاهایی مثل پلو سبزیجات، دمی گوجه بدون گوشت، هویج پلو گیاهی، ماش پلو، پلو بریانی و کرفس پلو را امتحان کنید. برای خواندن طرز تهیه انواع پلو مخلوط وگان و گیاهی می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع پلو مخلوط بدون گوشت مراجعه کنید.

۸- عدس پلو با سویا

عدس پلو با سویا

«عدس پلو» از جمله انواع پلو مخلوط و غذاهای ایرانی خوشمزه و پرطرفدار آشپزی ایرانی است. طرز تهیه عدس پلو بدون گوشت و با سویا هم خوشمزه است. اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید عدس پلو را با سویا درست کنید. برای خواندن طرز تهیه عدس پلو بدون گوشت با سویا می‌توانید به مقاله طرز تهیه عدس پلو با سویا مراجعه کنید و طرز تهیه عدس پلو وگان به صورت آبکش و دمی را مطالعه کنید.

۹- خوراک سویا و قارچ

خوراک سویا و قارچ

اگر به دنبال دستور تهیه یک غذا با سویا و قارچ هستید، پیشنهاد می‌کنیم «خوراک سویا و قارچ» را امتحان کنید. همان‌طور که می‌دانید برای آشپزی با سویا ابتدا باید سویا را خوب بشویید. سپس برای ۱۵ دقیقه سویا را در آب و نمک خیس کنید و بعد در صورت تمایل با چرخ‌گوشت آن را چرخ کنید.

برای تهیه این غذا با سویا ابتدا پیاز و قارچ را به همراه سیر خوب سرخ کنید. بعد از سرخ شدن پیازها، سویا و قارچ را اضافه کنید و کمی ادویه به این ترکیب بزنید تا خوش‌عطر و مزه شود. مواد را با هم مخلوط کنید و روی شعله کم گاز صبر کنید تا خوراک جا بیفتد و کم آب شود. برای خواندن مراحل کامل طرز تهیه خوراک قارچ و سویا روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  بهترین طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی + فیلم آموزش

۱۰- کتلت سویا

کتلت سویا

درست کردن کتلت با سویا شباهت زیادی به درست کردن کتلت با گوشت چرخ کرده دارد؛ اما شما می‌توانید برای تهیه آن از سویا به جای گوشت استفاده کنید. برای پخت این غذا با سویا فراموش نکنید که ابتدا سویا را کمی در آب نمک خیس کنید و بعد ۲ بار چرخ کنید تا بافت و مزه بهتری پیدا کند.

برای درست کردن غذای نونی با سویا باید در یک کاسه مقداری سویای چرخ شده، سیب زمینی پخته شده، پیاز، گوجه و فلفل دلمه‌ای را با هم ترکیب کنید و بعد با اضافه کردن تخم مرغ مایه کتلت را خوب ورز دهید. سپس کتلت را به شکل دلخواه درآورید و در روغن سرخ کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کتلت با سویا روی لینک مقاله کلیک کنید.

۱۱- کتلت بادمجان با سویا

کتلت سویا

یکی از انواع خوشمزه کتلت، «کتلت بادمجان» است. کتلت بادمجان به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. برخی افراد برای درست کردن این کتلت از گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنند و برخی با اضافه کردن سیب زمینی رنده شده و سویا به آن، این کتلت بادمجان ساده و کاملاً گیاهی را بدون گوشت تهیه می‌کنند. در این صورت سویای خیس خورده را باید دو بار چرخ کنید تا مایه کتلت لطیف و یکدست شود.

اضافه کردن انواع سبزی خشک به این کتلت موجب خوش عطرتر شدن آن می‌شود. در صورتی که جعفری تازه در دسترس ندارید، می‌توانید مقداری شوید خشک یا مرزه و ترخون خشک به اندازه یک قاشق به مواد کتلت اضافه کنید. برای خواندن طرز تهیه کتلت بادمجان با سویا به مقاله طرز تهیه کتلت بادمجان رجوع کنید.

۱۲- همبرگر سویا

همبرگر با سویا

همبرگر را معمولا با گوشت چرخ کرده درست می‌کنند اما تهیه همبرگر با سویا هم یک ایده آشپزی غذا با سویا هیجان‌انگیز است. اگر رژیم لاغری دارید و یا دوست دارید کالری کمتری مصرف کنید، می‌توانید همبرگر وگان خودتان را به جای گوشت با سویا آماده کنید.

برای درست کردن این سبک غذاهای با سویا بهتر است خوب سویا را خیس کنید و در چرخ‌گوشت یا میکسر حسابی چرخ و یکدست کنید. برای خواندن جزییات و مراحل طرز تهیه همبرگر سویا روی لینک مقاله طرز تهیه همبرگر سویا کلیک کنید.

۱۳- خورشت بامیه با سویا

خورشت بامیه بدون گوشت

اغلب ما خورشت بامیه را با گوشت یا مرغ خورده‌ایم. علاوه بر خورش بامیه مجلسی جنوبی که با گوشت یا مرغ درست می‌شود، طرز تهیه خورشت بامیه بدون گوشت هم بسیار مرسوم و اتفاقاً خیلی هم آسان است. اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی منع مصرف گوشت و مرغ دارید خودتان را از خواص بی‌شمار بامیه محروم نکنید.

از تکه‌های سویا میت یا همان سویا تکه‌ای هم می‌توانید در ترکیب این خورش گیاهی استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه خورشت بامیه وگان با سویا به مقاله طرز تهیه خورشت بامیه با سویا و بدون گوشت مراجعه کنید.

۱۴- خورش آلو با سویا

خورش آلو بدون گوشت

«خورش آلو» از‌ آن دسته غذاهایی است که به خاطر محبوبیتش، انواع متنوعی از آن را می‌توان در لیست غذاهای ایرانی مشاهده کرد. در این میان خورش آلو بدون گوشت و با سویا، مخصوص کسانی است که ترجیح می‌دهند در بشقاب غذایشان اثری از گوشت نباشد یا گیاهخوار هستند.

این غذای وگان به خاطر حذف گوشت، زمان زیادی برای پخت نیاز ندارد و از انواع سبزیجات می‌توانید در تهیه آن استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت و با سویا و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت مراجعه کنید.

۱۵- خورش فسنجون با سویا

فسنجان با سویا یک خورشت وگان با سویا برای گیاهخواران با طعم عالی

آیا تا حالا خورش فسنجان گیاهی و بدون گوشت خورده‌اید؟ اگر گیاهخوار هستید یا به دنبال گزینه‌های اقتصادی‌تر به جای استفاده از گوشت یا مرغ در خورشت فسنجون مجلسی می‌گردید، می‌توانید فسنجون گیاهی را تست کنید. طعم این خورشت فسنجان بدون گوشت هم بسیار لذیذ است. معمولا فسنجان وگان، با قارچ یا با سویا درست می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه خورشت فسنجون با سویا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۶- خورشت قیمه با سویا

خورشت قیمه با سویا یک خورشت وگان و خوشمزه برای گیاهخواران

«خورش قیمه بدون گوشت» یا همان قیمه وگان جزو انواع خورشت قیمه است. برای تهیه خورش قیمه وگان از هیچ‌گونه پروتئین حیوانی مثل گوشت و مرغ استفاده نمی‌شود. برخی افراد برای تهیه خورش قیمه گیاهی از سویا و قارچ استفاده می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند این غذا را حتی بدون قارچ و سویا یا یکی از این دو طبخ شود. برای تهیه این غذای برنجی با قارچ و سویا کار سختی پیش رو ندارید. برای مطالعه طرز تهیه خورشت قیمه با سویا روی لینک مطلب کلیک کنید.

غذا با سویا چی درست کنم؟

غذا با سویا چی درست کنم؟ انواع خورشت، کباب، پلو و خوراک

سویا یکی از مفیدترین پروتئین‌های گیاهی برای تهیه انواع غذا است و یک جایگزین فوق‌العاده برای گوشت محسوب می‌شود. معمولاً در طرز تهیه غذا با سویا بهتر است سویا را ابتدا خیس و سپس ۲ بار چرخ کنید. سپس می‌توانید از آن برای درست کردن انواع غذا با سویا از انواع خوراک گرفته تا انواع پلو و خورش و کباب با سویا استفاده کنید.

سوالات متداول

برای طرز تهیه غذا با سویا چطور باید سویا را آماده کنیم؟

در طرز تهیه غذا با سویا ابتدا باید سویا را برای چند ساعت خیس کنید و بعد خوب فشار دهید و در صورت لزوم چرخ کنید.

بهترین انواع غذاها با سویا چیست؟

از بهترین غذاهای با سویا می‌توان به کباب کوبیده با سویا، عدس پلو، کباب لقمه، کتلت و کوفته تبریزی با سویا اشاره کرد.

خورش با سویا چی درست کنم؟

خورش آلو، خورشت فسنجان، خورش بامیه و حتی خورش قیمه را می‌توانید با سویا درست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک