۲ طرز تهیه ترشی اسپانیایی با سس مخصوص به روش بازاری

۲ طرز تهیه ترشی اسپانیایی با سس مخصوص به روش بازاری


22 آبان 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ترشی اسپانیایی با سس مخصوص به روش بازاری
فهرست محتوا پنهان

ترشی اسپانیایی که در ایران هم بسیار محبوب است یک مدل ترشی مخلوط است که به خاطر استفاده از سبزیجات مختلف، ترکیب رنگ‌ اشتهاآوری دارد. در کنار این ترشی مخلوط تابستانی، ترشی اسپانیایی سبزیجات هم از ترشی‌های محبوب در کشور اسپانیا است. در مجموع اسپانیایی‌ها ترشی‌های خوشمزه زیادی دارند که در کنار انواع غذاها سرو می‌کنند ولی انواع محدودی از این ترشی‌ها در کشور ما شناخته‌ شده هستند. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به ۲ روش طرز تهیه ترشی اسپانیایی با سس مخصوص ترشی اسپانیایی می‌پردازیم و مخلفات ترشی اسپانیایی و فوت‌ و فن‌های تهیه این ترشی‌ خارجی را به شما خواهیم گفت.

مواد لازم برای تهیه ترشی اسپانیایی با سس مخصوص (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زیتون بدون هسته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه ذرت (یا بچه بلال ذرت) ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
فلفل دلمه‌ای ۲ عدد (رنگ دلخواه)
هویج ۲ عدد متوسط
قارچ ۵ عدد
شکر ۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون بدون بو ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه سفید ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
پودر پاپریکا و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

 

میزان کالری ترشی اسپانیایی: حدود ۱۴ کالری در ۱۰۰ گرم

مدت زمان آماده‌سازی مواد ترشی اسپانیایی: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای رسیدن ترشی اسپانیایی: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی اسپانیایی مخلوط

تهیه ترشی اسپانیایی مخلوط در خانه

برای درست کردن ترشی مخلوط اسپانیایی با چند رنگ و سس مخصوص، ابتدا سبزیجات را بشویید. آن‌ها را خرد کنید و ذرت، ‌هویج و قارچ را آبپز کنید. سپس سس ترشی اسپانیایی را آماده کرده و به مخلفات ترشی اسپانیایی اضافه کنید. در نهایت بقیه ادویه‌ها و مواد را به ترشی اسپانیایی اضافه کنید و در شیشه درب‌دار، خشک و تمیز بریزید. انجام تمام این کارها، حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارد.

مرحله اول: هویج را خرد و ذرت را بخارپز کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی اسپانیایی مخلوط، هویج‌ها را بشویید و به همراه دانه‌‌های ذرت بخارپز کنید. سپس هویج‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. بعد از خرد کردن، صبر کنید تا هویج‌ها آب خود را از دست بدهند و خشک شوند. (در صورت تمایل به جای دانه ذرت می‌توانید از چند عدد بیبی ذرت یا بچه بلال استفاده کنید و آن‌ها را آبپز کنید.)

در صورت تمایل کنسرو ذرت یا ذرت منجمد را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش به روش‌های حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: قارچ‌های ترشی اسپانیایی را آماده کنید

برای آماده کردن قارچ‌ها بهتر است آن‌ها را بلانچ کنید. در این روش، در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. در این فاصله در یک کاسه دیگر تکه‌های یخ بریزید و کنار بگذارید. سپس قارچ‌های شسته و تمیز شده را در آب بریزید و صبر کنید تا ۲ تا ۳ دقیقه بجوشد و قل بخورد.

در صورت تمایل قارچ را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش به روش‌های حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چای لاته حرفه ای با تمام فوت و فن ها

مرحله سوم: قارچ‌ها را در کاسه یخ بریزید تا بلانچ شوند

بعد از اینکه قارچ‌ها کمی آبپز شدند، آن‌ها را آبکش کنید و بلافاصله داخل کاسه یخ بریزید. اجازه دهید یخ‌ها باعث شوند قارچ‌ها سرد شوند. سپس آن‌ها را از یخ بیرون بیاورید و خشک کنید. به این روش بلانچ کردن قارچ می‌گویند. سپس می‌توانید قارچ‌ها را خرد کنید.

مرحله چهارم: همه سبزیجات ترشی را با هم مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی اسپانیایی، فلفل دلمه‌ای‌های رنگی را بشویید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. از چند رنگ فلفل دلمه استفاده کنید، بهتر است. هسته زیتون‌ها را بگیرید یا از زیتون‌های بدون هسته استفاده کنید. سپس قارچ، فلفل دلمه‌ای، هویج، ذرت و دیگر سبزیجات را در یک کاسه بزرگ بریزید.

در صورت تمایل انواع زیتون از جمله زیتون بدون هسته را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش به روش‌های حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: سس ترشی اسپانیایی را آماده کنید

در یک کاسه، سرکه و شکر را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در سرکه حل شوند. می‌توانید کمی این ترکیب را حرارت دهید تا شکر در سرکه حل شود. سپس روغن زیتون را به این ترکیب اضافه کنید. سیاه دانه، نمک و فلفل سیاه، پودر پاپریکا و فلفل قرمز را هم اضافه و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا سس ترشی اسپانیایی درست شود.

می‌توانید سرکه، روغن زیتون، شکر، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و فلفل قرمز را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر: ترشی اسپانیایی را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی اسپانیایی سبزیجاتی را که در کاسه ریخته و با هم مخلوط کرده بودید در یک شیشه‌ خشک و تمیز و استریل شده بریزید. روی سبزیجات را با سس ترشی اسپانیایی که درست کرده بودید بپوشانید و درب شیشه ترشی را محکم ببندید. شیشه ترشی را در جای خنک و تاریک و دور از آفتاب قرار دهید. بعد از ۱ هفته تا ۱۰ روز می‌توانید ترشی اسپانیایی را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیته مخلوط به روش بازاری

مواد لازم برای تهیه ترشی سبزیجات اسپانیایی (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیاز بهاره یا پیازچه ۱۲ عدد کوچک
گل کلم نصف یک عدد
فلفل قرمز ۲ عدد
لوبیا سبز ۲۵۰ گرم
خیار ۲۵۰ گرم
نمک ۵ قاشق غذاخوری
سرکه به مقدار کافی

 

مراحل طرز تهیه ترشی اسپانیایی سبزیجات

مراحل طرز تهیه ترشی اسپانیایی سبزیجات

در این روش از طرز تهیه ترشی اسپانیایی باید سبزیجات را بعد از شستن و خرد کردن به مدت یک شب تا صبح در نمک بخوابانید. سپس آن‌ها را کمی بجوشانید و در شیشه تمیز و خشک بریزید. سرکه و ادویه‌جات دلخواه را هم در نهایت به مواد ترشی اضافه کنید.

مرحله اول: پیازچه و گل کلم ترشی اسپانیایی را بشویید

در اولین قدم از طرز تهیه ترشی اسپانیایی سبزیجات ریشه و نوک پیازچه را جدا کنید. گل کلم را به گلچه‌های کوچک تقسیم کنید. گلچه‌ها و پیازچه را در یک ظرف پر از آب بریزید و بخیسانید تا گل و لای آن شسته و پاک شود. بعد از ۱۰ دقیقه آن‌ها را‌ آبکش و کاملا خشک کنید.

مرحله دوم: فلفل دلمه‌ای و لوبیا سبزهای ترشی اسپانیایی را خرد کنید

فلفل‌ دلمه‌ای‌ها را از وسط نصف و دانه‌های آن را جدا کنید. فلفل‌ها را در قطعات ۲ سانتی‌متری خرد کنید. پوست خیار را بگیرید و آن را هم به همین قطعات ۲ سانتی‌متری خرد کنید. ابتدا و انتهای لوبیا سبزها را هم جدا کنید و به طول ۴ سانتی‌متر برش بزنید.

مرحله سوم: روی سبزیجات مقداری نمک بپاشید

در یک کاسه غیر‌فلزی گل کلم و لوبیاها و دیگر سبزیجات را بریزید و روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید، درب ظرف را ببندید و در یخچال بگذارید. یک شب تا صبح صبر کنید. سپس سبزیجات را آبکش کنید و بشویید.

مرحله چهارم: سبزیجات ترشی اسپانیایی را آبکش کنید

در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا شروع به جوشیدن کند. سبزیجاتی را که در آبکش قرار دارد را با آبکش در آب در حال جوش بگذارید. ۲ دقیقه صبر کنید و سپس آبکش را بیرون بیاورید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سمنو فوری زیر یک ساعت برای عید نوروز و نذری

مرحله پنجم: مواد ترشی و سرکه را در بطری بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ترشی اسپانیایی سبزیجات، همه مواد را در شیشه‌ یا بانکه شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و روی آن را با سرکه و ادویه‌های دلخواه مثل سیاه دانه، فلفل سیاه و … بپوشانید. سپس درب شیشه را کاملا ببندید و ۱۰ روز بعد آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی اسپانیایی

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی اسپانیایی

  • می‌توانید به‌جای بخارپز کردن ذرت و هویج، از کنسرو سبزیجات مخلوط که شامل همین ترکیبات است در طرز تهیه ترشی اسپانیایی استفاده کنید. می‌توانید کنسرو سبزیجات مخلوط را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در مخلفات ترشی اسپانیایی به جای ذرت می‌توانید از بیبی ذرت استفاده کنید. بیبی ذرت را هم به صورت سالم و درسته و هم به صورت خرد شده می‌توان در طرز تهیه ترشی اسپانیایی به کار برد.
  • خیس بودن مواد باعث کپک زدن ترشی اسپانیایی می‌شود، بنابراین از خشک شدن مواد به کار رفته در ترشی مطمئن شوید.
  • بهتر است از قارچ‌های دکمه‌ای ریز استفاده کنید. اگر قارچ‌هایتان درشت بودند، آن‌ها را به صورت باریک خرد کنید و به مواد ترشی خارجی اضافه کنید.
  • هسته زیتون‌هایی را که در طرز تهیه ترشی اسپانیایی استفاده می‌کنید، جدا کنید یا از زیتون بدون هسته استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه ترشی اسپانیایی با گوجه، هم می‌توانید از گوجه‌‌های گیلاسی استفاده کنید و هم می‌توانید به سس ترشی اسپانیایی، کمی سس گوجه‌فرنگی اضافه کنید تا رنگ قرمز بگیرد.
  • طرز تهیه ترشی اسپانیایی با رب گوجه فرنگی هم مرسوم است، مثل ترشی اسپانیایی بدر. در این صورت به جای سس گوجه فرنگی از رب گوجه فرنگی اضافه کنید. برای تهیه رب گوجه فرنگی به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • حتما از روغن زیتون بی‌بو در طرز تهیه ترشی اسپانیایی استفاده کنید تا بوی روغن زیتون اذیت‌کننده نباشد.
  • ترشی اسپانیایی بعد از ۵ تا ۱۰ روز آماده مصرف است و به مدت ۱ ماه قابلیت نگهداری در یخچال را دارد.
  • در روش تهیه ترشی اسپانیایی میزان شکر و روغن زیتون را می‌توانید بنا به سلیقه خودتان کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. شکر هم برای گرفتن طعم تند سرکه استفاده می‌شود. می‌توانید مقدار شکر را هم تغییر بدهید.
  • اضافه کردن سیر یا موسیر به ترشی اسپانیایی می‌تواند طعم و عطر ترشی را قوی‌تر و خوشمزه‌تر کند. می‌توانید پودر موسیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • سبزیجات دیگری که می‌توانید در مخلفات ترشی اسپانیایی استفاده کنید شامل کاپاریس، بامیه، کرفس، لوبیا سبز، آلبالو خشک بدون هسته و … می‌شود.
  • استفاده از کلم و خیار در طرز تهیه ترشی اسپانیایی هم متداول است.
  • به محض این‌که درب شیشه ترشی را بعد از رسیدن ترشی اسپانیایی باز و آن را سرو کردید، شیشه را در یخچال قرار دهید تا از کپک زدن آن جلوگیری شود. تا قبل از آن می‌توانید شیشه ترشی را در دمای محیط قرار دهید.
  • برای تهیه انواع ترشی از جمله ترشی اسپانیایی به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی اسپانیایی

چند روز طول می‌کشد که ترشی اسپانیایی برسد؟

چند روز طول می‌کشد که ترشی اسپانیایی برسد؟

بین ۱ هفته تا ۱۰ روز زمان برای رسیدن و آماده سرو شدن ترشی اسپانیایی لازم است. نشانه‌های رسیدن ترشی را بلد هستید؟

ترشی اسپانیایی را چه مدت می‌توان نگه داشت؟

مدت زمان ماندگاری ترشی اسپانیایی حدود ۱ ماه است.

چطور از کپک زدن ترشی اسپانیایی جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از کپک زدن ترشی اسپانیایی پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی را مطالعه کنید.

 

منبع: nzherald

کالابرگ الکترونیک