۳ مدل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، شمالی و با رب گوجه

۳ مدل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، شمالی و با رب گوجه


18 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ مدل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، شمالی و با رب گوجه

آیا تا به حال خودتان در خانه ترشی لیته درست کرده‌اید؟ ترشی لیته یکی از ترشی‌های خوشمزه و محبوب است که از مخلوط میوه‌ها و سبزی‌های خرد و ساطوری شده درست می‌شود. در شهرهای مختلف شمالی و جنوبی کشور، این ترشی با مخلفات متنوع و متفاوت تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ترشی لیته به ۳ روش و فوت و فن‌های تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته جنوبی (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۱ کیلوگرم
کلم سفید ۶۰۰ گرم
سیر ۵ حبه
هویج ۱ کیلوگرم
فلفل سبز تند ۲ عدد
سبزیجات ترشی (نعناع، مرزه، ترخون، شوید، جعفری، گشنیز) ۳۰۰ گرم
سیاه دانه و ادویه ترشی به مقدار دلخواه
فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک به مقدار دلخواه
سرکه به میزان لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان آماده‌ شدن ترشی لیته بندری: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی لیته بندری

طرز تهیه ترشی لیته خانگی به روش جنوبی
ترشی لیته جنوبی که به آن ترشی لیته گل کلم هم می‌گویند، طعم تندی دارد و در آن از فلفل تند و فلفل قرمز استفاده می‌شود، ولی شما می‌توانید بنا به ذائقه خود، میزان فلفل آن را اندازه کنید. برای تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته مخلوط جنوبی، بادمجان‌ها را بشویید و کلاهک آن‌ها را جدا کنید. در یک قابلمه آب و سرکه را بریزید و بادمجان‌ها را در آن بپزید تا نرم شوند. سپس بادمجان‌ها را بیرون بیاورید و آنها را با دست فشار دهید تا آبشان خارج شود. بادمجان‌ها را روی زغال یا در فر کبابی کنید. سپس آنها را در غذاساز پوره کنید. می‌توانید با چاقو هم خیلی ریز خرد کنید.
برای تهیه سرکه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد لیته را آماده کنید

در ادامه، هویج‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. پوست سیر را هم بگیرید. فلفل‌ها را بشویید و چوب آنها را جدا کنید. گل کلم و سبزی‌های ترشی را بشویید. نعناع، مرزه، ترخون، شوید، جعفری، گشنیز را ریز و ساطوری کنید و در یک کاسه بریزید. هویج‌ها، گل کلم، سیر و فلفل را در مخلوط‌کن بریزید و آنها را ریز خرد کنید. سپس مواد خرد شده را در یک کاسه بزرگ بریزید.

مرحله سوم: همه مواد ترشی لیته را میکس کنید

به کاسه‌ای که سبزیجات را ریخته بودید، بادمجان‌های کبابی پوره شده را اضافه کنید. سپس ادویه ترشی، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید. به اندازه‌ای که مواد با سرکه پوشانده شوند، سرکه اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید. مایه ترشی لیته مخلوط را در ظروف شیشه‌ای و تمیز، خشک و استریل شده با درب سالم بریزید و آن را محکم ببندید. ترشی را به مدت ۱ هفته در جای خنک و تاریک نگه دارید. سپس آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دندونی گیلانی (آش گندم باقالی) به روش اصیل و سنتی

در صورت تمایل می‌توانید فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته شمالی (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان قلمی ۱ کیلوگرم
گوجه فرنگی ۵ عدد درشت
آب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبغوره ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز رنده شده ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک و گلپر ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان آماده‌ شدن ترشی لیته شمالی: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط به روش شمالی

مراحل طرز تهیه ترشی لیته مخلوط به روش شمالی
در این روش از طرز تهیه ترشی لیته مخلوط شمالی یا ترشی لیته بادمجان و گوجه، از آبغوره و آب انار برای طعم‌دادن به ترشی استفاده می‌شود. برای آموزش روش تهیه این ترشی، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: بادمجان‌‌ها را آماده کنید

در اولین گام از تهیه ترشی لیته مخلوط شمالی، باید بادمجان‌ها را بشویید و کبابی کنید. می‌توانید پوست بادمجان‌ها را بگیرید یا با پوست آنها را خرد و ساطوری کنید. سپس در یک قابلمه، آبغوره و آب انار را بریزید و بادمجان‌ها را در آن بپزید تا طعم بگیرند. بادمجان‌ها را کنار بگذارید.

برای خرید انواع آبمیوه مثل آب انار و آبغوره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد ترشی لیته را آماده کنید

در این مرحله، پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و آنها را ساطوری خرد کنید. سپس آنها را به مخلوط بادمجان و آبغوره اضافه کنید. پیاز رنده شده را به همراه سبزی‌های ترشی شامل نعناع خشک و گلپر را اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید و در صورت دلخواه، کمی آبلغوره یا آب انار و نمک به مواد بیفزایید. ترشی لیته شمالی را در ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید.

انواع سبزیجات خشک شده مثل سبزی خشک نعناع را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع لیته بادمجان ساده و کبابی

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته با رب گوجه (روش سوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کلم پیچ ۲۰۰ گرم
هویج ۴ عدد
بادمجان ۳ عدد
خیار ۳ عدد
سیر ۳ حبه
فلفل تند سبز یا قرمز قلمی یک مشت
موسیر ۱ قاشق چای‌خوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
سیاه دانه ۱ قاشق چای‌خوری
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک و رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌ شدن ترشی لیته با رب گوجه: ۱ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی

طرز تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی
برای تهیه ترشی لیته با رب گوجه، مراحل تهیه مانند روش‌های بالا است ولی علاوه بر سرکه، رب گوجه فرنگی هم در این ترشی استفاده می‌شود. در ادامه مراحل تهیه ترشی لیته با رب گوجه فرنگی را بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاپ کورن خانگی خوشمزه در طعم های مختلف

مرحله اول: مواد ترشی لیته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته مخلوط با رب گوجه فرنگی، همه سبزی‌ها و میوه‌ها را بشویید. پوست خیار، هویج، سیر و بادمجان‌ها را بگیرید. چوب فلفل‌ها را جدا کنید. روی موسیرها مقداری آب گرم بریزید تا خیس بخورند. سپس کلم پیچ، موسیر، هویج، خیار، سیر، فلفل تند و بادمجان را در مخلوط‌کن بریزید و با هم خرد کنید و در یک کاسه بریزید.

مرحله دوم: مواد ترشی لیته را با هم مخلوط کنید

به کاسه مواد ترشی، نعناع و ترخون خشک، رب گوجه فرنگی، سرکه، تخم گشنیز و سیاه دانه را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. همه مواد و چاشنی‌ها را اندازه کنید و در ظروف شیشه‌ای درب‌دار و تمیز بریزید و درب آنها را محکم ببندید.

برای خرید رب گوجه فرنگی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی به روش مادربزرگ ها

ترکیب ادویه ترشی لیته چیست؟

ادویه ترشی لیته همان ادویه ترشی است که می‌توانید از عطاری‌ها آن را تهیه کنید. ولی اگر می‌خواهید خودتان ادویه ترشی لیته را در خانه درست کنید، باید ۲ قاشق چای‌خوری سبزی خشک شامل (مرزه، ترخون، ریحان، نعناع و گشنیز خشک به نسبت‌های مساوی)، ۱ قاشق چای‌خوری پودر رازیانه، ۱ قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز، ۱ قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه، ۱ قاشق چای‌خوری جوز هندی، ۲ قاشق چای‌خوری پودر زیره سبز، ۱ قاشق چای‌خوری دارچین، ۵ قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز و ۱۰ قاشق چای‌خوری پودر گلپر را با هم مخلوط کنید. این مواد را با هم آسیاب کرده و به اندازه دلخواه در ترشی لیته مخلوط خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیته میوه

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی لیته مخلوط

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی لیته مخلوط

  • حتما مواد مورد استفاده در ترشی لیته را از قبل خشک کرده و سپس خرد کنید. در صورت مرطوب و خیس بودن میوه و سبزیجات، ترشی خیلی زود کپک می‌زند. روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی را بلد هستید؟
  • ترشی لیته شمالی، به خاطر استفاده از آبغوره به عنوان چاشنی طعم‌دهنده، زود کپک می‌زند. پس سعی کنید در مقدار کم درست کنید تا زودتر مصرف کنید.
  • بادمجان‌هایی را که در طرز تهیه ترشی لیته به کار می‌برید، بهتر است کبابی کنید. می‌توانید به صورت آبپز هم بادمجان‌ها را استفاده کنید ولی طعم کبابی بادمجان‌ها، ترشی را خوشمزه‌تر می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که بادمجان‌ها اگر آبپز شده و هنوز مرطوب باشند، ترشی‌تان کپک می‌زند.
  • مواد ترشی لیته را بهتر است در خرد کن، چرخ گوشت، غذاساز یا مخلوط کن، خرد کنید. در غیر این صورت با چاقوی تیز، آنها را به صورت خیلی ریز درآورید.
  • نشانه‌های رسیدن انواع ترشی از جمله ترشی لیته را بلد هستید؟

سوالات متداول

سبزی ترشی لیته چیست؟

در ترشی لیته از ترکیب نعناع، ترخون، ریحان، مرزه، گشنیز و شوید استفاده می‌شود. بهتر است این سبزیجات را به صورت تازه، خرد کرده و در ترشی به کار ببرید. اگر به سبزیجات معطر تازه دسترسی ندارید، از انواع سبزی خشک ترشی استفاده کنید.

بهترین سرکه برای تهیه ترشی لیته چیست؟

از انواع سرکه انگور، سرکه سیب، سرکه کشمش و … می‌توانید برای تهیه ترشی لیته استفاده کنید.

ترشی لیته چند روزه می‌رسد؟

ترشی لیته برای رسیدن، به حدود ۱ هفته زمان نیاز دارد. بعد از این مدت، می‌توانید ترشی را سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک