تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد دنیا چیست؟

تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد دنیا چیست؟


8 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد دنیا چیست؟

تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد به نحوی است که بدون صنعت خرده فروشی در واقع گردش چرخ‌های اقتصاد نشدنی است. خرده فروشی به معنی رسیدن کالای تولید شده توسط تولید کننده به دست مصرف‌کننده است. زمانی که کالای تولید شده توسط تولیدکننده محصول نهایی و قابل مصرف است، خرده فروش معمولاً اجناس خود را از تولید کننده تأمین می‌کند. همچنین خرده فروش می‌تواند اجناس را از یک واسطه که عمده‌فروش یا توزیع‌کننده است تأمین کند. شرکت عمده‌فروش عامل معرفی و تثبیت کالاهای تولید شده در سراسر منطقه، کشور و یا جهان است.آخرین محل توقف محصول قبل از مصرف‌کننده نهایی، خرده فروشی است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی به مبحث تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

اهمیت صنعت خرده فروشی و تاثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا

 

اهمیت صنعت خرده فروشی و تاثیر آن بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا

 

موفقیت صنعت خرده فروشی از طریق میزان فروش سنجیده می‌شود. سازمان آمار آمریکا ماهانه گزارشی بر اساس میزان خرده فروشی در این کشور منتشر و جدید‌ترین آمارها در گزارش خرده فروشی ارائه می‌شوند. در سال ۲۰۲۰ صنعت خرده فروشی در ایالات متحده آمریکا چیزی بالغ بر ۵.۷۵ ‌تریلیون دلار بوده است. این عدد از سال ۱۹۹۲، ۳ برابر شده که در آن زمان ۱.۸ ‌تریلیون دلار برآورد شده بود.

بزرگ‌ترین بخش در خرده فروشی با میزان ۱.۲ تریلیون دلار به فروش اتومبیل اختصاص داشته است. صرف‌نظر از فروش اتومبیل، خرده فروشی‌های آنلاین، ماشین‌های فروش خودکار و فروشگاه‌های فروش مستقیم و فیزیکی کالا با داشتن ۹۷۸ میلیارد دلار بالاترین درآمد را داشته‌اند.

فروشگاه‌های غذا و نوشیدنی حدود ۸۵۰ میلیارد دلار و فروشگاه‌های آنلاین با ۸۸۸ میلیارد دلار فروش در رده‌های بعدی قرار دارند. مقایسه کنید با میزان فروش آنلاین در سال ۱۹۹۲ که ۳۵ میلیارد دلار بوده است. این افزایش بی‌سابقه به دلیل توسعه و شناخته‌تر شدن خرید آنلاین است.

بر اثر همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۲ میلیون شغل در صنعت خرده فروشی از دست رفت. در پایان این سال صنعت خرده فروشی توانست ۱.۹ میلیون شغل را دوباره ایجاد کند. میزان پرداخت دستمزد در سال ۲۰۲۰، ۱۳.۱۳ دلار برای هر ساعت کار بوده است. به نظر می‌رسد میزان کل مشاغل مربوط به خرده فروشی که حدوداً ۴.۶ میلیون شغل است تا سال ۲۰۲۹ تغییر زیادی نخواهد کرد.

همه‌گیری کووید ۱۹ مشکلات زیادی برای صنعت خرده فروشی ایجاد کرده است. در ایام شروع و اوج کرونا دولت ایالات متحده جهت پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری ضرورتاً بسیاری از مشاغل، به غیر از مشاغل ضروری را تعطیل کرد؛ برخی از این مشاغل ضروری داروخانه‌ها و خواروبار فروشی‌ها بوده‌اند.

 

مهم‌ترین زمان برای خرده‌فروشی

 

مهم‌ترین زمان برای خرده فروشی از حراج بلک فرایدی (Black Friday) شروع می‌شود. بلک فرایدی روز بعد از «روز شکرگزاری» است. حدود ۲۰ درصد خرده فروشی کل سال در فاصله بین بلک فرایدی تا ایام کریسمس صورت می‌گیرد. جمعه سیاه (بلک فرایدی) و «دوشنبه سایبری» تجارب جذابی از خرید را برای مصرف کنندگان در سراسر جهان رقم می زنند

یک تفاوت عمده بین این دو روز وجود دارد. جمعه سیاه متعلق به عرصه خرید خرده فروشی است. در حالی که دوشنبه سایبری برای خرید آنلاین طراحی شده است. در عین حال جمعه سیاه پس از روز شکرگزاری است.

حتما بخوانید  5 چالش بازاریابی خرده فروشی که برای سال ۲۰۲۲ باید آن‌ ها را برطرف کرد

این در حالی است که دوشنبه سایبری یا دوشنبه مجازی (cyber Monday) در این روز نیست. دوشنبه سایبری یا «سایبر ماندی» آخرین دوشنبه ماه نوامبر است. دوشنبه سایبری طولانی‌ترین روز برای فروش‌های آنلاین است.

 

فرایند خرده فروشی به چه شکل است؟

 

خرده فروشی از طریق خرید اجناس از تأمین یا تولید کننده و فروش آن به قیمتی بالاتر به تعادل می‌رسد. تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد و ارزش افزوده به همین نحو تعیین می‌شود. این افزایش قیمت با لحاظ کردن هزینه نیروی کار، تجهیزات و هزینه‌های توزیع و سود مورد انتظار محاسبه می‌شود.

هر مرحله از زنجیره تأمین در واقع به همین شکل عمل می‌کند؛ یعنی اجناس را از مرحله قبلی تحویل گرفته و با محاسبه هزینه‌ها، قیمت تحویل آن را برای ارسال به مراحل بعدی تعیین می‌کند.

اگر خرده‌فروش قادر باشد با حذف عمده‌فروش اجناس خود را مستقیماً از کارخانه تهیه کند، سود تمام شده بیشتری به‌دست خواهد آمد. افزایش قیمت کالاها در خرده فروشی «مارکاپ» یا «حاشیه سود» نام دارد. این «حاشیه سود» باید تمام هزینه‌ها و عایدی سهام‌داران را پوشش دهد.

 

فرایند خرده فروشی به چه شکل است؟

 

نمونه‌های خرده فروشی

 

رایج‌ترین نمونه خرده فروشی فروشگاه‌ آجری معمولی است . از نمونه‌های معروف فروشگاه‌های خرده فروشی می‌توان به فروشگاه‌های بزرگی مانند «Walmart» ،«Best Buy» و «Target» اشاره کرد. در واقع همه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ که محصول را به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند «خرده فروشی» به حساب می‌آیند.

«آمازون»، «eBay» و «نتفلیکس» نمونه‌های آنلاین فروشگاه‌های خرده فروشی هستند. با وجود رشد سریعی که در خرده فروشی آنلاین دیدi می‌شود، تنها ۱۲ درصد از کل میزان خرده فروشی را در ایالات متحده آمریکا به خود اختصاص داده است.

بخشی از خرده فروشان روی فروش همراه با تحویل درب منزل کار می‌کنند. از جمله این خرده فروشی‌ها می‌توان به «Schwan’s» و «Casper» اشاره کرد. برخی شرکت‌های خرده فروشی هم روی فروش در مهمانی‌ها کار می‌کنند.

معروف‌ترین شرکت‌هایی که به این روش کار می‌کنند، «Avon»، «Pampered Chef» و «Cocoa Exchange» هستند. گروه کوچکی از خرده فروشی‌ها نیز با کانال‌های فروش تلویزیونی مانند «QVC» همکاری می‌کنند. خرده فروشی صرفاً فروش محصول نیست و ارائه خدمات را نیز در بر می‌گیرد.

بسیاری از خرده فروشان از چندین روش برای توزیع استفاده می‌کنند. برای مثال شرکت «Kroger» که هم شامل فروشگاه‌های آجری است و هم فروش آنلاین دارد، از این رویکرد استفاده می‌کند. سود ناشی از صرفه جویی به مقیاس، باعث کاهش هزینه‌ها و جذابیت برای مشتریان می‌شود. صرفه جویی به مقیاس به کاهش هزینه بر واحد اشاره دارد که از افزایش تولید کل محصول حاصل می‌شود.

صرفه جویی به مقیاس چیست؟ راهنمای پیاده سازی در کسب و کار

 

خرده فروشی آنلاین

 

خرده فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۰ به صورت انفجاری رشد کرده است. علت این اتفاق، تقویت گرایش مصرف‌کنندگان به خرید‌های آنلاین بوده و در نتیجه‌ی آن تجارت الکترونیک در سه ماهه چهارم در سال ۲۰۲۰، در آمریکا ۳۲ درصد افزایش داشته است.

امروزه ابزارهای قابل حمل مانند گوشی‌های هوشمند بزرگ‌ترین منبع برای‌ ترافیک سایت‌ها هستند. ۱۵ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده هر هفته دست‌کم یک خرید اینترنتی دارند و بیش از نصف آمریکایی‌ها خرید آنلاین با گوشی تلفن همراه را تجربه کرده‌اند.

باید توجه کنیم که دو سوم خریداران آنلاین‌ ترجیح می‌دهند که از فروشگاه‌های فیزیکی یا آجری خرید کنند اما به دلیل وجود امکان مقایسه قیمت‌ها، از خرید آنلاین استفاده می‌کنند. تقریباً ۴۵ درصد از افراد وقتی وارد فروشگاه‌های آجری می‌شوند از طریق گوشی هوشمند و اینترنت قیمت سایر فروشگاه‌های آنلاین را نیز چک می‌کنند و حدود ۱۲ درصد افراد در فروشگاه‌های آجری پرداخت را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.

 

آینده فروشگاه‌های خرده فروشی آفلاین و فیزیکی به چه صورت است؟

 

آینده فروشگاه‌های خرده فروشی آفلاین و آجری به چه صورت است؟

 

با محبوبیت خرید آنلاین در میان مشتریان، مراکز خرید و فروشگاه‌های آجری با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده‌اند. همه‌گیری کووید ۱۹ فروشگاه‌های آجری را با مشکلی دو چندان مواجه کرده است. جالب است بدانیم بسیاری از فروشگاه‌های آجری معروف هم در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات هستند. برای تعیین تاثیر خرده فروشی بر اقتصاد باید جنبه‌های آنلاین و آفلاین آن به صورت جدا مورد بررسی قرار بگیرند.

حتما بخوانید  بهبود تجربه مشتری با افزایش همکاری و تعامل تیمی در اومنی چنل

 

همه‌گیری کووید ۱۹ و اثر آن بر خرده فروشی

 

در ماه مارس و آوریل سال ۲۰۲۰، خرده فروشی‌های غیر ضروری توسط دولت تعطیل و با شروع قرنطینه مردم ترجیحا‌ً برای در امان ماندن از سرایت ویروس کرونا کمتر از خانه خارج شدند.

از طرفی فروشگاه‌های خواربار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌ها مراکزی بودند که می‌توانستند به خدمات‌رسانی خود ادامه بدهند. رستوران‌ها نیز فقط به صورت بیرون بر فعال بودند؛ و اکثر فروشگاه‌هایی که همچنان باز بودند از سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی پیروی می‌کردند.

در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ صرفاً تعداد محدودی از افراد می‌توانستند حضور داشته باشند. این اتفاق عاملی برای کاهش درآمد فروشگا‌ه‌ها بوده است. تعدادی دیگر از فروشگاه‌ها نیز مجبور شدند نیروی کار بیشتری برای این افزایش تقاضا استخدام کنند. بسیاری از فروشگاه‌ها شامل فروشگاه‌های محصولات غیر ضروری، قابلیت‌های فروش را افزایش دادند.

در این زمان چندین شرکت فروشگاهی بزرگ به دلیل افزایش بدهی‌ها و کاهش فروش اعلام ورشکستگی کردند. از جمله این شرکت‌ها نام‌هایی چون «J. Crew» ،«JCPenny» و «Neiman Marcus» بودند.

 

همه‌گیری کووید 19 و اثر آن بر خرده فروشی

 

ظهور فروشگاه‌های آنلاین و معروفیت آن‌ها

 

حتی قبل از شروع همه‌گیری کرونا، خرده فروشی آنلاین به فروشگاه‌ها آسیب‌های فراوانی وارد کرده بود. بررسی‌ ایالت نیویورک نشان می‌دهد که شرکت «Buffalo» صرفاً از وجود سایت آمازون دچار ۹۶ درصد کاهش فروش شده است.

برندهای معروفی مانند «Z Gallerie»،«Charlotte Russe» و «Payless» در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۹ اعلام ورشکستگی کردند. خرده فروشی‌هایی که محصولات قیمت بالا ارائه می‌کردند نتوانستند از ورشکستگی نجات پیدا کنند. شرکت‌های «Barney’s Newyork» ،«Roberto Cavalli» و «Sonia Rykel» از جمله شرکت‌هایی بودند که در این زمان ورشکست شدند.

گرایش مشتریان به خرید آنلاین دلیل اصلی ورشکستگی این شرکت‌ها نبوده است. بسیاری از این شرکت‌ها تغییرات در‌ ترجیحات مشتریان را مد نظر قرار ندادند، بسیاری دیگر هم به دلیل افزایش بدهی و تصمیمات ضعیف در کسب و کار دچار ورشکستگی شدند.

 

چه مشاغلی در صنعت خرده فروشی وجود دارند؟

 

شغل‌های مختلفی در صنعت خرده فروشی وجود دارد. کارکنان فروش خرده فروشی مسئول پر کردن قفسه‌ها از کالاهای فروشی هستند. این افراد صورت حساب مشتریان را تسویه می‌کنند و کمک می‌کنند تا خریداران تجربه خرید بهتری داشته باشند.

مشاغل دیگری هم هستند که با خرده فروشی همپوشانی دارند. این افراد کارمندان فروش و بازاریاب‌ها هستند که باعث جذب مشتریان به خرید از فروشگاه می‌شوند. از طرفی افرادی هم که در کار املاک هستند در زمان تأمین مکان فروشگاه با این صنعت در ارتباط قرار می‌گیرند.

 

منظور از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در خرده فروشی چیست؟

 

سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای بهبود خدمات ارائه شده به مشتری و افزایش فروش است. نرم افزار CRM اطلاعات مشتریان را پردازش کرده و روش‌های بهتری برای ایجاد ارتباط با مشتریان ایجاد می‌کند. این سیستم به کارمندان کمک می‌کند تا مشتریان را بهتر و بیشتر درک کنند.

 

سخن پایانی

 

خرده فروشی نقش بزرگی در تأمین نیازهای روزمره مردم دارد. این مجموعه کسب و کار عظیم بر اثر همه‌گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ به سمت تجارت الکترونیک و خریدهای آنلاین تغییر جهت داده است.

قطعاً با توجه به ظهور تکنولوژی آنلاین و علاقه به خرید حضوری رقابت سختی بین دو رویکرد آنلاین و آفلاین در خرده فروشی وجود دارد؛ در این میان شرکت‌هایی موفق خواهند بود که هر چه بیشتر با نیاز و تمایلات خریداران همخوان باشند.

 

 

منبع: The Balance

 

کالابرگ الکترونیک