۱۲ دلیل کاهش فروش فروشگاه های آجری خرده فروشی از نگاه فوربس

۱۲ دلیل کاهش فروش فروشگاه های آجری خرده فروشی از نگاه فوربس


5 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاهش فروش از فروشگاه های فیزیکی در بازاریابی خرده فروشی به چه معناست؟
فهرست محتوا پنهان

با ظهور انفجاری خرید و فروش آنلاین و همزمان کاهش فروش فروشگاه‌های آجری به نظر می‌رسد خرده فروشی سنتی به روز‌های آخر خود نزدیک می‌شود.  فروشگاه‌های آجری در دوره‌هایی افزایش چشم‌گیری در فروش صنعت خرده‌فروشی داشتند، اما همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به تجارت الکترونیک رونق خاصی بخشیده است. بیشتر افراد‌ ترجیح می‌دهند بدون خارج شدن از خانه نیازمندی‌های روزانه خود را درب منزل تحویل بگیرند. شاید اگر پاندمی کرونا پدید نمی‌آمد در حال حاضر چنین اقبالی به خرید آنلاین هم وجود نداشت. اما کاهش فروش فروشگاه‌های آجری چه معنایی برای صنعت خرده فروشی دارد؟ در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی دلایل کاهش فروش در فروشگاه های آجری خرده فروشی از نگاه مجله فوربس پرداخته‌ایم.

 

ایجاد تعادل میان خرید از فروشگاه‌های آجری و تجارت الکترونیک در خرده فروشی

 

ایجاد تعادل میان خرید از فروشگاه‌های آجری و تجارت الکترونیک در خرده فروشی

 

تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند که قبل از خرید محصولات را ببینند، لمس کنند و از کیفیت آن مطمئن شوند. پاندمی کرونا باعث شد تا مشتریانی که حتی ترجیح می‌دادند به صورت حضوری از فروشگاه‌های آجری محصول مورد نیاز خود را بخرند در خانه بمانند و آنلاین خرید کنند.

اما برخی از این دسته از مشتریان که از خانه ماندن و فاصله‌گذاری اجتماعی خسته شده‌اند، مشتاق به بازگشت به ویترین فیزیکی فروشگاه‌ها هستند. تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی، پس از پاندمی کرونا و حتی پس از پایان قرنطینه تضعیف نخواهد شد.

همچنان نیز هیچ نشانی از تضعیف وجود ندارد. بنابراین بازاریابان خرده فروشی باید تلاش کنند پس از این دوران در هر دو محیط خرید تعادل ایجاد کنند. آمار فروش‌های آنلاین روندی کاهشی را نشان می‌دهند. در این وضعیت متخصصان بازاریابی باید تمرکز خود را به صورت بهینه بین دو کانال تقسیم کنند.

خرده فروشی آجری در حال تکامل برای بدست آوردن سهم خود از بازار است. به همین منوال بازاریابی خرده فروشی نیاز به تحول و تکامل خواهد داشت.

 

اهمیت بازاریابی اومنی چنل در خرده فروشی و استقبال از فروشگاه‌های آجری

 

اهمیت بازاریابی اومنی چنل در خرده فروشی و استقبال از فروشگاه های آجری

 

با تکامل صنعت خرده فروشی، بازاریابی اومنی چنل بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده است. قرار گرفتن در معرض پیام‌های بازاریابی خرده‌فروشی باید به صورت مداوم باشد. ضرورتاً هر سازمان باید، خدمات مشتریان عالی، تجربه مشتری محور و یک پیام برند قدرتمند برای تک تک مشتریان فراهم کند.

آن‌ها باید به مشتری یادآوری کنند که در هر نقطه تماس کنار او هستند؛ چه در فضای آنلاین و چه در فروشگاه‌های آجری خرده فروشی.

 

حضور در فروشگاه‌ها افراد را به خرید ‌ترغیب می‌کند

 

حضور در فروشگاه‌ها افراد را به خرید ‌ترغیب می‌کند

 

در کنار بازاریابی آنلاین در خرده‌فروشی باید بتوان تجربیات جذاب حضوری زیادی برای مشتریان ایجاد کرد. بازاریابان باید بتوانند با این تجربیات، مصرف کنندگان را تشویق کنند تا همچنان از برند تجاری شما خرید کنند.

حتما بخوانید  11 نکته آموزش و تقویت بازاریابی افراد درون گرا

تجربیات حضوری متفاوت هستند. از چادرهای بازشو گرفته تا ایجاد فضایی برای تجمع افراد برای دیدن کالای شما. باید فضاهای جذابی را در فروشگاه‌های آجری ایجاد کنید. مشتریان باید دور هم جمع شوند و احساس کنند به آن ها اهمیت داده می‌شود.

به چیزهایی که مشتریان وفادار دوست دارند، اهمیت دهید. رویدادهای ورزشی، مسئولیت اجتماعی و حتی حمایت از برخی اتفاقات و رویدادهای روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

تمرکز زیاد بر روی نکات ریز اما مهم بازاریابی در خرده فروشی

 

تمرکز زیاد بر روی نکات ریز اما مهم بازاریابی در خرده فروشی

 

کاهش خرده فروشی سنتی که از آن صحبت می‌کنیم به معنی کاهش برندینگ سنتی و توجه بیشتر به بازاریابی برای ویژگی‌های جدید محصول است. بررسی کوتاهی روی وبسایت شرکت آمازون نشان می‌دهد که تعداد کالاهایی که برند نیستند بیشتر از کالاهایی هستند که برند شده‌اند.

دلیل این اتفاق فایده بهتر محصول با قیمت پایین‌تر است. افرادی که به صورت آنلاین محصولات مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند بیشتر به دنبال ویژگی‌ها، فایده و عملکرد محصول هستند.

 

رفتار متغیر مشتریان سرلوحه برنامه‌های فروش و بازاریابی است

 

رفتار متغیر مشتریان سرلوحه برنامه‌های فروش و بازاریابی است

 

یکی از دلایل کاهش فروش در فروشگاه‌های آجری خرده فروشی این است که خرده‌فروشی از طریق تجارت الکترونیک مدام در حال پیشرفت است. بازاریابی این نوع خرده‌فروشی، فراتر از شیوه سنتی حرکت کرده است.

فروشگاه‌های آجری باید به این موضوعات توجه کنند. یک مثال خوب در این زمینه، تجربه خرید خودرو است. شما می‌توانید خودرو تسلا را به صورت آنلاین خریداری کنید. خرید شما از طریق وانت در محل تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید پروسه خرید را به راحتی به صورت آنلاین پیگیری کنید.

متخصصان بازاریابی باید در تغییر رفتار مشتریان چابک عمل کنند. برنامه‌های فروش و بازاریابی باید بر اساس رفتار‌های دائماً متغیر مشتریان ایجاد شود. این کار باعث دیرپایی سفر مشتری و ایجاد تجربه‌ای هماهنگ از برند می‌شود.

 

بیشتر بخوانید » درباره دارک استور و اهمیت آن در تجارت الکترونیک و خرده فروشی «

 

فروشگاه های آجری خرده فروشی باید خود را با رفتار مصرف کننده جدید وفق دهند

 

فروشگاه های آجری خرده فروشی باید خود را با رفتار مصرف کننده جدید وفق دهند

 

اگر چه تعداد فروشگاه‌های آجری مدام در حال کاهش است، اما به معنی تعطیلی کامل این فروشگاه‌ها نیست و هنوز افراد زیادی از این فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند. تیم بازاریابی باید به دنبال شناسایی تغییرات رفتاری مشتریان بوده و بر اساس شناخت درست هدف‌گذاری کند.

با انجام این کار افزایش فروش چشمگیر خواهد بود. به عنوان مثال شرکت آمازون همچنان فروشگاه‌های آجری خود را در ایالات متحده فعال نگه داشته است.

 

مصرف کنندگان مدرن خرده فروشی انتظار شفافیت و سهولت در خرید دارند

 

مصرف کنندگان مدرن خرده فروشی انتظار شفافیت و سهولت در خرید دارند

 

به خاطر داشته باشید که مصرف کنندگان مدرن در صنعت خرده فروشی بیش از هر چیز انتظار شفافیت و سهولت از برند تجاری شما را دارند. چه برای شرکت‌های فعال در زمینه B2C و چه شرکت های فعال در زمینه B2B مهم است که محصولات یا خدمات را چگونه دریافت می‌کنند.

هر خدمت یا محصولی را که به مشتریان ارائه می‌دهید در قالب پکیج محصول ارائه کنید. این کار به مشتریان کمک می‌کند تا دقیقاً بدانند چه چیزی دریافت می‌کنند، چه چیز‌هایی در خدمت ارائه شده وجود ندارد و هزینه آن چقدر است.

 

ترکیب تجربیات آنلاین و آفلاین در بازاریابی خرده‌فروشی

 

ترکیب تجربیات حضوری و دیجیتال در بازاریابی خرده فروشی

 

بازاریابان هوشمند در خرده فروشی سعی می کنند تا تجربه خرید حضوری از فروشگاه‌های آجری و تجربه دیجیتالی را با هم گره بزنند. فروش آنلاین بسیاری از قابلیت‌های فروش آجری را کاهش داده است.

تکامل خرده فروشی به این معنی است که رفتار‌های مشتریان باید ورای کانال خرید تحلیل شود. برای مثال بررسی نیاز‌هایی از قبیل امنیت و راحتی در خرید که با ظهور همه‌گیری کرونا بوجود آمده است می‌تواند باعث تکامل خرده فروشی شود.

حتما بخوانید  برنامه ریزی در صنعت خرده فروشی سال ۲۰۲۱/ داروینیسم خرده فروشی

 

بیشتر بخوانید » ۴ نکته درباره بقا و آینده خرده فروشی آجری یا سنتی «

 

ترغیب مخاطبان خرده فروشی آنلاین در تمامی مراحل خرید

 

ترغیب مخاطبان خرده فروشی آنلاین در تمامی مراحل خرید

 

یکی از نکاتی که در زمینه بازاریابی خرده فروشی آنلاین به آن بسیار توجه شده، «قیف سفر مشتری» است. سفر مشتری در قیف بازاریابی در قالب آنلاین و آفلاین با هم تفاوت عمده‌ای دارد. در صورت جابجایی خرده فروشی به سمت فروش آنلاین، با یک تحقیق، چگونگی تفاوت رفتار افراد در فضای آنلاین و آفلاین مشخص می‌شود.

همه چیز را‌ اندازه‌گیری کنید، محتوای بهینه شده تولید و منتشر کنید. مسیر حرکت مخاطبان، استفاده از محتوا و نحوه تعامل آنلاین را پیدا کنید.

 

اختصاص بودجه مناسب بازاریابی برای خرده فروشی و خرید از فروشگاه های آجری و آنلاین

 

اختصاص بودجه مناسب بازاریابی برای خرده فروشی و خرید از فروشگاه های آجری و آنلاین

 

اگر به گذشته نگاه کنیم کسب و کارهایی که بودجه محدودتری داشته‌اند سهم کمتری از بازار نصیب‌شان می‌شد؛ این مسئله در حال تغییر است. برند‌هایی که روی سفر مشتری، رضایت مشتری و نوآوری تمرکز می‌کنند پتانسیل خوبی برای کسب موفقیت دارند. همدلی، صداقت و اعتماد کلید پیروزی فروشندگان است و در آینده برند‌های D2C بیشتری به وجود خواهند آمد.

 

روایت سازی در بازاریابی خرده فروشی

 

روایت سازی در بازاریابی خرده فروشی

 

یکی از موضوعات مهم در بازاریابی خرده فروشی، بحث «روایت‌سازی» است. روایت سازی یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مشتریان است. درسی که اتفاقات سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به فروشندگان داد این بود که به صورت غیرحضوری هم می‌توان اجناس را به مشتریان فروخت. روایت‌سازی محصولات بخش مهمی از برندینگ است. این کار به برند شما کمک می‌کند تا محصولات به روشی کاملاً نو و از دیدگاهی متفاوت ارائه شوند.

 

 بیشتر بخوانید: ۱۰ اصل مهم در روایت سازی بازاریابی برند

 

وفادارسازی مشتری در فروشگاه‌های فیزیکی خرده فروشی

 

وفادارسازی مشتری در فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی

 

فروشگاه‌های آجری خرده فروشی نقش مهمی در وفادارسازی مشتری دارند. از این فروشگاه‌ها می‌توان به عنوان یک فرصت برای ثبت تجربه مناسب خرید در بازاریابی خرده فروشی یاد کرد. به این فکر کنید که چطور با استفاده از محیط فیزیکی به برند جان ببخشیم و نشان دهیم که برند ما به چه معروف است.

 

اهمیت سئو و تبلیغات کلیکی در بازاریابی خرده فروشی

 

اهمیت سئو و تبلیغات کلیکی در بازاریابی خرده فروشی

 

رشد تجارت آنلاین نشان می‌دهد که تبلیغات کلیکی و بهینه‌سازی موتور‌های جستجو مهم‌تر از هر زمان دیگری هستند. دوران جستجو برای محصول مورد نظر در مغازه‌های مختلف به پایان رسیده است. آینده خرده فروشی متعلق به بازاریابی درون‌گرا و دیجیتال مارکتینگ است.

 

خرده فروشی آجری در حال مرگ است اما نه آنطور که به نظر می‌رسد

 

خرده فروشی آجری در حال مرگ است؛ اما نه آنطور که به نظر می‌رسد

 

خرده فروشی در فروشگاه های آجری در حال مرگ است اما نه آن طور که به نظر می‌رسد. بجای تأمین کالا، تجربیات خود را انتقال دهید. مدل قدیمی خرده فروشی یعنی استفاده از انبار دیگر قابل استفاده نیست. چون همان محصول با قیمت کمتر به صورت آنلاین قابل تهیه است.

فروشندگان باید در فروش حضوری تجربه‌ای برای مشتریان به وجود بیاورند که در خرید آنلاین از آن بی‌بهره‌اند. چرا که همان محصول را می‌توان از طریق تجارت الکترونیک با قیمت کمتر و تجربه خرید بهتر تهیه کرد. بازاریابان باید بتوانند با ارائه تجربیات ایده‌آل حضوری، مشتریان را ترغیب به خرید از کانال‌های مختلف کنند.

فروشگاه‌های آجری باید بتوانند تجربیاتی منحصر به فرد به مشتریان ارائه دهند. در غیر این صورت نمی‌توانند با تجارت الکترونیک رقابت کنند. استفاده از مزیت‌هایی چون اشتیاق مصرف کنندگان برای خرید حضوری پس از پاندمی کرونا، نیاز به تعامل و قرار گرفتن در محیط متفاوت، می‌تواند به عنوان یک نکته مثبت در بازاریابی خرده فروشی آجری تلقی شود.

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک