۵ مدل طرز تهیه ماست بدون مایه در خانه به روش بازاری

۵ مدل طرز تهیه ماست بدون مایه در خانه به روش بازاری


13 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 مدل طرز تهیه ماست بدون مایه در خانه به روش بازاری

اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که درست کردن ماست خانگی بدون ماست چگونه است و چطور می‌توان ماست خانگی را با مایه ماست، پنیر، خمیر مایه یا پودر مایه ماست آماده کرد؟ حقیقت این است که روش‌های زیادی برای تهیه ماست وجود دارد و شما می‌توانید به جای مایه ماست از چیزهای مختلفی استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ماست بدون مایه ماست آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع مایه ماست پاسخ خواهیم داد.

 

 

اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم؟

 

اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم؟

 

برای درست کردن ماست خانگی حتماً نباید از مایه ماست استفاده کنید. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی ماست درست کنید و با اضافه کردن مواد دیگر به جای مایه ماست، یک ماست شیرین، خوش طعم و خانگی آماده کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در طرز تهیه ماست بدون مایه ماست به آن توجه کنید، انتخاب درست و استفاده صحیح از آن است. مایه ماست باید زمانی به شیر اضافه شود که شیر در دمای مناسبی باشد.

سپس برای بستن ماست باید آن را در فضایی گرم و تاریک قرار دهید تا ماست شما آماده شود. اگر به دنبال راهی برای تهیه ماست بدون مایه ماست هستید و دوست دارید بدانید که اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

 

۱- مایه زدن ماست با پنیر

 

مایه زدن ماست با پنیر

 

آیا تا حالا مایه زدن ماست با پنیر را امتحان کرده‌اید؟ در صورتی که برای مایه زدن ماست از پنیر استفاده کنید، ماست هم خوش طعم‌تر می‌‌شود و هم بافت سفت‌‌تری پیدا می‌کند. علاوه بر این، به خاطر این که پنیر دارای لاکتیک است، ماستی که با پنیر درست می‌شود، ترش نخواهد شد.

همچنین احتمال کپک زدن ماست یا خراب شدن زود هنگام آن، بسیار پایین است. برای درست کردن ماست شما به شیر و پنیر نیاز دارید. در صورت تمایل می‌توانید شیر و پنیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

برای مایه زدن ماست با پنیر، کافی است شیر را در یک قابلمه روی حرارت متوسط بجوشانید. اگر می‌خواهید ماست شما غلیظ‌تر باشد از شیرهای سنتی یا محلی یا از شیر پرچرب استفاده کنید. اجازه دهید شیر داغ شود و از کناره‌های قابلمه شروع به حباب زدن کند.

سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا شیر سر نرود. برای خواندن ادامه طرز تهیه ماست سفت با پنیر می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه مایه زدن ماست با پنیر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر + فیلم

 

۲- طرز تهیه ماست سفت با نشاسته

 

طرز تهیه ماست سفت با نشاسته

 

در صورتی که با خودتان فکر می‌کنید اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم بهتر است کمی نشاسته و شیر بردارید و شروع به درست کردن ماست خانگی کنید. برای تهیه این ماست شما باید از مقدار کمی هم ماست در کنار شیر پرچرب و نشاسته ذرت استفاده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید، ماست و نشاسته ذرت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه ماست سفت با نشاسته ذرت باید شیر و نشاسته را در یک قابلمه کوچک بریزید و بجوشانید. زمانی که شیر شروع به جوشیدن کرد یک ملاقه استیل داخل قابلمه قرار دهید تا از سررفتن شیر جلوگیری کند.

بعد از این که شیر به خوبی جوشید شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا دمای شیر کمی گرم‌تر از دمای بدن و به حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد. در این مرحله باید ماست را به ترکیب شیر و نشاسته اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله دمای شیر باید به گونه‌ای باشد که دست شما نسوزد و فقط باید گرم باشد.

ماست را با شیر ترکیب کنید و خوب هم بزنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه ماست سفت با نشاسته می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ماست سفت با نشاسته کلیک کنید.

 

۳- طرز تهیه ماست با خمیر مایه

 

طرز تهیه ماست با خمیر مایه

 

در پاسخ به این سوال که اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم به شما می‌گوییم که یک بار طرز تهیه ماست با «خمیر مایه» را امتحان کنید. خمیر مایه حاوی باکتری‌هایی است که به سفت شدن شیر و تهیه ماست کمک می‌کند و یک راهکار ساده برای تهیه ماست خانگی بدون مایه ماست است. برای درست کردن ماست با خمیر مایه باید روش زیر را دنبال کنید.

 

مواد لازم برای تهیه ماست با خمیرمایه

 

  • شیر پرچرب: ۱ لیتر
  • خمیرمایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: به مقدار کم

 

مراحل طرز تهیه ماست با خمیرمایه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در این روش طرز تهیه ماست بدون مایه ماست باید شیر را داخل قابلمه بریزید و خوب بجوشانید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود. اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، تنها لازم است کمی شیر را گرم کنید.

زمانی که دمای شیر به حدی بود که دست شما نمی‌سوزد، باید کمی از شیر را بردارید و مقداری شکر و خمیرمایه را در آن بریزید. مواد را به خوبی مخلوط کنید و سپس به قابلمه شیر اضافه کنید. حالا شیر را داخل ظرف شیشه‌ای یا تعدادی لیوان بریزید و روی لیوان را با درب بپوشانید.

یک قابلمه آب جوش آماده کنید و سپس شیشه‌ها را به آرامی درون قابلمه قرار دهید. قابلمه را برای ۲ ساعت در دمای آشپزخانه قرار دهید. سپس شیشه‌های ماست را به آرامی بردارید و آن‌ها را برای حدود ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شوند.

در صورتی که در خانه دستگاه ماست زن دارید می‌توانید قابلمه آن را تا نیمه با آب پر کنید و شیشه‌ها را برای ۶ تا ۸ ساعت درون آن قرار دهید تا ماست شما آماده شود.

 

حتما بخوانید   طرز تهیه حلیم بادمجان مجلسی + فیلم آموزش تهیه

۴- طرز تهیه ماست با خامه ترش

 

طرز تهیه ماست با خامه ترش

 

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه ماست بدون مایه ماست استفاده از «خامه ترش» است. برای این کار باید از یک لیوان خامه ترش به جای یک لیوان ماست برای تهیه ماست خانگی استفاده کنید. توجه داشته باشید که خامه ترش پرچرب برای تهیه ماست خانگی مناسب‌تر است و بافت بهتری به ماست شما می‌بخشد.

برای این کار باید شیر را بجوشانید و زمانی که شیر به دمای ۴۵ درجه رسید، خامه ترش را با مقداری شیر ترکیب کنید و سپس آن را به قابلمه شیر اضافه کنید. دور قابلمه را با یک پارچه ضخیم بپوشانید و اجازه دهید ماست شما در فضای آشپزخانه بماند و آماده شود. بعد از یک روز می‌توانید ماست را در یخچال قرار دهید و بعد از چند ساعت آن را میل کنید.

 

۵- طرز تهیه ماست با پودر مایه ماست آماده

 

طرز تهیه ماست با پودر مایه ماست آماده

 

روش بعدی در طرز تهیه ماست بدون مایه ماست استفاده از پودر مخصوص مایه ماست آماده است. در صورت نیاز می‌توانید این پودرها را از فروشگاه‌های فروش لبنیات و یا عطاری‌ها تهیه کنید. برای تهیه ماست به این روش باید شیر را همانند روش‌های دیگر بجوشانید.

سپس شعله گاز را خاموش کنید تا دمای شیر به حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد. به خاطر داشته باشید که داغ بودن و سرد بودن بیش از حد شیر روی کیفیت و طعم ماست شما تأثیر می‌گذارد.

سپس مقداری مایه ماست را طبق دستورالعملی که روی آن نوشته شده به یک کاسه شیر اضافه کنید. می‌توانید کمی شیر خشک نیز به شیر اضافه کنید. شیر را به خوبی هم بزنید و سپس آن را به قابلمه شیر اضافه کنید.

شیر را با قاشق هم بزنید و سپس درب قابلمه را بگذارید و آن را با پتو یا پارچه ضخیم بپوشانید تا ماست شما آماده شود. بعد از یک روز می‌توانید ماست را در یخچال بگذارید و مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید: علت شل شدن، ترش شدن و آب انداختن ماست خانگی

 

سوالات متداول

 

برای مایه ماست از چه چیزی استفاده کنیم؟

 

اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم؟ در طرز تهیه ماست بدون مایه ماست می‌توانید از نشاسته، پنیر و همچنین خمیرمایه استفاده کنید و از طعم لذیذ ماست خانگی خود لذت ببرید.

 

آیا طرز تهیه ماست با سرکه امکان پذیر است؟

 

اضافه کردن سرکه به شیر موجب بریده شدن شیر و درست کردن پنیر می‌شود. بنابراین نمی‌توانید برای تهیه ماست از سرکه استفاده کنید.

 

مهم‌ترین نکته در طرز تهیه مایه ماست طبیعی چیست؟

 

مهم‌ترین نکته برای تهیه ماست طبیعی این است که از شیر محلی و پرچرب استفاده کنید و در زمان اضافه کردن ماست حتماً به دمای شیر توجه کنید. زیرا داغ بودن و سرد بودن شیر روی مزه و کیفیت ماست شما مؤثر است.

 

بهترین دمای شیر برای اضافه کردن مایه ماست چه دمایی است؟

 

بعد از جوشاندن شیر باید صبر کنید تا دمای شیر به حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد، سپس مایه ماست را اضافه کنید. برای تست این موضوع می‌توانید انگشت خود را در شیر فرو ببرید. دمای شیر باید گرم باشد اما دست شما نباید بسوزد.

 

 

کالابرگ الکترونیک