طرز تهیه راحت الحلقوم ساده با نشاسته به روش بازاری و ماندگاری بالا

طرز تهیه راحت الحلقوم ساده با نشاسته به روش بازاری و ماندگاری بالا


18 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه راحت الحلقوم ساده با نشاسته به روش بازاری و ماندگاری بالا

راحت‌الحلقوم ساده جزو شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز و سایر ایام سال است. راحت‌الحقوم یا به قول ترک‌ها «لوکوم» و به قول اهالی برخی نواحی ایران «راحتی» از آن دسته دسرهای مجلسی و در عین حال ساده با ماندگاری بالا است که به خاطر طعم شیرین متعادل و بافت نرم و کشداری که دارد، برای سرو کنار چای و قهوه یا به‌تنهایی بسیار پرطرفدار است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته به روش ساده مخصوص تبریز را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم تهیه راحت الحلقوم ساده با نشاسته (برای ۸ نفر)

 

مواد لازم برای طرز تهیه راحت الحلقوم ساده با نشاسته

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نشاسته گل نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر ژله (طعم دلخواه) ۱ بسته
پودر ژلاتین ۱ قاشق چای‌خوری
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
پودر نشاسته ذرت به میزان لازم (برای غلتاندن راحت‌الحقوم)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای تهیه راحت الحقوم: ۵ تا ۶ ساعت

مراحل طرز تهیه راحت الحلقوم ساده با ژله و نشاسته

 

مراحل طرز تهیه راحت الحلقوم ساده با نشاسته

 

برای تهیه راحت‌الحلقوم ساده با نشاسته و ژله یا شیرینی راحتی با نشاسته به روش بازاری، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد راحتی را با هم مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه راحت الحلقوم ساده، در یک قابلمه، آب بریزید و به آن پودر ژله را اضافه کنید و خوب هم بزنید. پودر ژلاتین، نشاسته گل، شکر، گلاب و روغن را به آب و ژله بیفزایید و با همزن بزنید. مطمئن شوید که هیچ تکه‌ای از نشاسته ذرت در محلول باقی نمانده است. توجه کنید که تکه‌های کوچک حل نشده نشاسته ذرت مثل سنگ‌های کوچکی در هر تکه از راحت الحلقوم سخت می‌شوند.
در صورت تمایل می‌توانید پودر ژله و ژلاتین، نشاسته، گلاب، شکر و روغن مایع را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله اول: مواد راحت الحلقوم را حرارت دهید

در این مرحله، مواد را با همزن دستی کاملا بزنید تا ذرات ژله و دیگر مواد با هم حل شوند و گلوله گلوله‌ای در آن وجود نداشته باشد. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا غلیظ و کشدار شود. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مواد را به صورت مداوم هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. البته نباید مایه راحت‌ الحلقوم در حدی سفت شود که از قابلمه جدا نشود. همین که بافتی کمی سفت‌تر از عسل بگیرد، کافی است.

حتما بخوانید  برای ترشی گل کلم از چه سرکه ای استفاده کنیم + نسبت آب و سرکه ترشی

مرحله سوم: راحت الحلقوم را در قالب بریزید

بعد از اینکه مایه راحت الحلقوم به حد کافی سفت شد، سطح و دیواره‌های داخلی یک ظرف پیرکس یا قالب سیلیکونی را با کمی روغن چرب کنید. بهتر است ظرف به شکل مربع یا مستطیل باشد و عمق زیادی نداشته باشد. مایه غلیظ شده راحت الحلقوم را در ظرف بریزید و سطح آن را با قاشق صاف کنید. روی سطح ظرف را با سلفون یا کیسه فریزر بپوشانید.

در صورت تمایل کیسه فریزر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: به مایه راحت الحلقوم استراحت دهید

بعد از ریختن مایه راحت الحلقوم در قالب و پوشاندن آن، ظرف را در یخچال بگذارید تا کاملا ببندد. مایه داخل ظرف حدود ۵ تا ۶ ساعت باید استراحت کند تا آماده شود. سپس آن را بیرون بیاورید و برش بزنید.

مرحله پنجم: راحت الحلقوم‌ها را برش بزنید

برای برش زدن راحت الحلقوم تیغه یک چاقوی تیز و بدون دندانه را خیس کنید یا با کمی روغن مایع چرب کنید. راحت الحلقوم را با لبه چاقو، از قالب جدا کنید. راحت الحلقوم را به شکل مربع یا لوزی با چاقو برش بزنید.

مرحله ششم: راحت الحلقوم را در نشاسته بغلتانید

روی یک سطح مقداری پودر نشاسته، آرد ذرت یا پودر قند بریزید تا راحت الحلقوم را در آن بغلتانید. ظرف راحت الحلقوم را برگردانید. راحت الحلقوم‌های برش خورده را در پودر نشاسته بغلتانید تا از حالت چسبندگی خارج شوند. می‌توانید از آرد معمولی هم استفاده کنید. در آخر راحت الحلقوم‌ها را بتکانید تا نشاسته یا آرد اضافی آنها بریزید. سپس راحت الحلقوم‌ها را در کنار چای یا قهوه  سرو کنید.

برای نگهداشتن آنها در یخچال، راحت الحلقوم‌ها را در ظرف دربسته بگذارید یا می‌توانید برای احتیاط، بین هر لایه از آنها، یک پلاستیک یا کاغذ روغنی بگذارید تا به مرور به هم نچسبند.

در صورت تمایل آرد ذرت را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه راحت الحلقوم ساده

 

فوت و فن‌های طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته

 

  • آبی که برای مخلوط کردن مواد راحت الحلقوم استفاده می‌کنید، باید دمای پایینی داشته باشد. از آب سرد استفاده کنید وگرنه احتمالا موادتان گلوله گلوله می‌شود و روی طعم راحت الحلقوم، تاثیر منفی می‌گذارد.
  • در صورت تمایل می‌توانید از وانیل هم در دستور تهیه راحت الحلقوم ساده برای طعم و عطر بیشتر استفاده کنید. البته به ‌یاد داشته باشید زمان مناسب برای اضافه کردن وانیل، وقتی است که می‌خواهید قابلمه را از روی حرارت بردارید. وانیل را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.
  • برای تهیه راحت الحلقوم رنگی با نشاسته، می‌توانید مقداری زعفران دم شده یا رنگ خوراکی غذا به مایه راحت الحلقوم اضافه کنید. زعفران را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.
  • برای تزیین راحت الحلقوم می‌توانید از انواع و اقسام خشکبار از جمله مغز گردو، بادام شیرین، بادام هندی، پسته، خلال پسته، گل محمدی خشک‌شده و … استفاده کنید. اما گردو و خلال پسته، از بقیه محبوب‌تر و مرسوم‌ترند. انواع مغز آجیل و خشکبار را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.
  • راحت الحلقوم ساده را می‌توانید به مدت حدود ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید. به مدت ۱ ماه هم می‌توانید آن را در دمای محیط قرار دهید ولی در ظرف دربسته بگذارید.
  • به این نکته توجه کنید که اگر راحت الحلقوم را در یخچال نگذارید، به مرور بافت آن سفت و سخت می‌شود.
حتما بخوانید  ۳ تا از بهترین روش های گرفتن تلخی زیتون در خانه

راحت الحلقوم چیست؟

 

راحت الحلقوم چیست؟

 

راحت الحلقوم یک شیرینی اصالتا ترکی است و بیشتر به عنوان سوغات شهر تبریز یا شهرهای آذری‌زبان شناخته می‌شود. به راحت الحلقوم «لوکوم» هم گفته می‌شود. در اصل راحت الحلقوم به معنی راحتی گلو یا شل کردن گلو است و به راحتی، جویده و بلعیده می‌شود. در عین حال طعم‌های مختلفی مثل عصاره‌های میوه‌های گوناگون یا گلاب، هل، زعفران و … برای تهیه راحت‌ الحلقوم استفاده می‌شود.

این شیرینی از خانواده شیرینی‌های ژله‌ای است که از ژله، نشاسته و قند تهیه شده و معمولا با گلاب، لیمو یا دارچین، نعناع و … طعم‌دار می‌شود. از گردو، پسته، فندق خرد شده به همراه پودر نارگیل نیز به عنوان روکش این شیرینی لذیذ می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مسقطی ساده با زعفران و گلاب

آیا راحت الحلقوم همان باسلوق است؟

خیر. هر چند خیلی‌ها این دو شیرینی را با هم اشتباه می‌گیرند، اما باسلوق و راحت الحلقوم اگر چه شباهت‌هایی در مواد مورد استفاده و بافت شبیه به هم دارند، اما در کل دو شیرینی متفاوت هستند. در دستور تهیه راحت الحلقوم از نشاسته (به عنوان ماده اصلی) و پودر ژلاتین و جوهر لیمو (اختیاری) استفاده می‌شود، در حالی‌ که در طرز تهیه باسلوق، این مواد به کار نمی‌روند. باسلوق بیشتر با نشاسته و گلاب درست می‌شود. طرز تهیه باسلوق گردویی را بلد هستید؟

سوالات متداول

آیا می‌توان ژلاتین را از دستور تهیه راحت الحلقوم حذف کرد؟

بله. استفاده از ژلاتین برای دو منظور است؛ یکی به‌خاطر شفافیت و براق شدن بافت راحت الحلقوم و دلیل دیگر برای زودتر بستن و سفت شدن راحت الحلقوم و تاثیری روی طعم آن ندارد. بنابراین می‌توان آن را حذف کرد.

ظرف مناسب برای تهیه راحلت الحلقوم از چه جنسی باید باشد؟

برای جوشاندن و تهیه مواد راحت الحلقوم، ترجیحا از ظروف چدن، مسی، استیل یا تفلون استفاده کنید. ظروف روحی رنگ تیره و سیاه می‌گیرند و بهتر است از آنها استفاده نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک