طرز تهیه ۱۴ مدل شیرینی عید ترکیه به روش قنادی + فیلم

طرز تهیه ۱۴ مدل شیرینی عید ترکیه به روش قنادی + فیلم


25 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شیرینی ترکیه برای عید

آیا با انواع شیرینی عید ترکیه آشنایی دارید؟ ترک‌ها و کردهای ترکیه هم مثل ایرانی‌ها، عید نوروز را جشن می‌گیرند و برای این ایام عید، شیرینی‌های مخصوصی می‌پزند که معمولا ماندگاری بالایی دارند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه انواع شیرینی عید ترکیه با فیلم آموزش تهیه آن‌ها می‌پردازیم تا با طبع غذایی مردم این کشور هم بیشتر آشنا شوید.

 

 

شیرینی عید ترکیه

 

عید نوروز در سایر کشورهای جهان از جمله ترکیه توسط برخی جشن گرفته می‌شود. ترک‌های ترکیه برخی از شیرینی‌هایشان شبیه شیرینی‌های عید نوروز ما ایرانی‌ها است. اما برخی از آنها، مخصوص خود ترک‌ها است. در ادامه این شیرینی‌ها را معرفی کرده و طرز تهیه برخی از آنها را به شما آموزش خواهیم داد.

 

۱- قرابیه

 

قرابیه ترکی، شیرینی عید ترکیه

 

«قرابیه» هم برای ترک‌های آذری که در ایران زندگی می‌کنند و هم برای ترک‌های ترکیه، یک شیرینی محبوب و دوست‌داشتنی است که در عید نوروز پخته می‌شود. این شیرینی عید ترکیه حتی به عنوان سوغاتی یا شیرینی‌های مجلسی با انواع مغزها پخته می‌شود. قرابیه بادام، قرابیه نارگیلی، قرابیه پسته، قرابیه حلزونی و … از انواع مختلف این شیرینی هستند.

در این شیرینی انواع مغزها یا سفیده تخم مرغ، شکر، وانیل یا دیگر مواد طعم دهنده و چاشنی‌ها، بنا به نوعی که قرابیه را می‌خواهید درست کنید، با هم ترکیب می‌شوند. خمیری که از ترکیب این مواد با هم به دست می‌آیند، پخته می‌شود و روی شیرینی با مغزهای دلخواه تزیین می‌شود. می‌توانید طرز تهیه شیرینی قرابیه را با زدن روی لینک مورد نظر بخوانید.

 

وانیل، آرد، مغز بادام، مغز پسته، تخم مرغ، شکر و پودر نارگیل را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

۲- کنافه یا کنوفه

 

دسر کنافه پنیری شیرینی عید ترکیه

 

«کنافه» به عربی و «کونفی» یا «کونفه» به ترکی با کادایف پنیری یا رشته شعریه است که علیرغم ریشه عربی‌ و لبنانی اش بیشتر به عنوان یک دسر ترکی در کشور ترکیه و از زمان امپراطوری عثمانی برای سلاطین و پادشاهان آن دوره تهیه و سرو می‌شده است.

کنافه را در مراسم مذهبی مثل ماه رمضان، در مهمانی‌های عید و سایر ایام سال همراه سرشیر یا بستنی سنتی، تکه‌های موز و یک استکان شیر یا قهوه ترک و چای میل می‌کنند. برای طرز تهیه شیرینی کنافه پنیری روی لینک مقاله مورد نظر بزنید.

در این شیرینی از مواد مختلفی مثل شکر، پنیر صبحانه از نوع لبنه، خامه، پنیر پیتزا، کره و مغز بادام و پسته استفاده می‌شود که به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

۳- باقلوا

 

باقلوا شیرینی محبوب عید در ترکیه

 

«باقلوا» یکی از اصلی‌ترین انواع شیرینی ترکیه است که در ایران هم محبوبیت زیادی دارد. باقلوا در طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود. در این شیرینی خمیر یوفکا یا خمیر هزارلا یا خمیر فیلو استفاده می‌شود که خودتان می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

برای تهیه این شیرینی ترکی عید، قبل از هر چیز باید شربت آن را تهیه کنید. می‌توانید مراحل طرز تهیه باقلوا ترکی را از این لینک بخوانید. همچنین برای خرید مواد این شیرینی مثل شکر، کره و مغز پسته، می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  ۳ روش کاشت سنبل رنگی در گلدان، آب و باغچه + انتخاب پیاز و روش آبیاری

 

۴- شیرینی شکر پاره

 

شیرینی شکر پاره ترکی برای عید نوروز

 

«شیرینی شکر پاره» یکی از شیرینی‌‌ها و دسرهای محبوب و خوشمزه ترکی است که معمولا برای عید نوروز و افطار ماه رمضان تهیه و سرو می‌شود. این شیرینی مواد ساده‌ای دارد و به راحتی درست می‌شود.

برای تهیه شیرینی شکر پاره در خانه باید ابتدا مایه شیرینی را تهیه کنید. خمیر شیرینی را با شکل دلخواه فرم دهید، سپس آن را بپزید. بعد از پخت، شیرینی‌ها را با شربت آغشته و سرو کنید. این شیرینی در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌پزد و برای آماده کردن مواد شیرینی به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

آرد سفید، آرد سمولنیا، شکر، کره، بیکینگ پودر و هل از مواد اصلی این شیرینی هستند که به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید. برای مشاهده طرز تهیه شیرینی شکر پاره، به عنوان شیرینی عید ترکیه، روی لینک مقاله بزنید.

 

۵- لوکوم یا راحت الحلقوم

 

 انواع شیرینی لوکوم یا راحت الحلقوم برای عید در ترکیه

 

«لوکوم»، «لوکما» یا «لوقما» که به آن «راحت‌الحلقوم» هم گفته می‌شود، یک شیرینی یا دسر پرطرفدار ترکی است که در شهرها و کشورهای ترک زبان برای عید نوروز بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در ضمن در طرح‌ها و طعم‌های متنوع تهیه می‌شود که هر کدام جذابیت‌های خود را دارند و رنگ‌های شاد آنها، حسابی اشتهاآور است. مثل لوکوم پرتقال، لوکوم انار، لوکوم زنجبیل و پسته و لوکوم هویج که به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد و در پذیرایی از مهما‌ن‌ها به کار برد.

این دسر یا شیرینی ترکی در کنار چای و به جای قند سرو می‌شود. شکر، نشاسته، آرد، پسته، پودر زنجبیل و … از مواد اصلی این شیرینی یا دسر هستند که می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های اینترنتی افق کوروش تهیه کنید. برای آموزش مراحل و طرز تهیه لوکوم پسته و زنجبیل روی لینک مقاله بزنید.

 

۶- نوقا

 

شیرینی نوقا از شیرینی های عید ترکیه

 

 

«نوقا» مثل برخی از انواع باقلوا یک شیرینی اصالتا ترکی است که در تبریز هم به وفور یافت می‌شود. اما شاید در نگاه اول آن را با گز اصفهان اشتباه بگیرید. نوقا که به آن «لوکا» هم گفته می‌شود، برخلاف گز که بافت خشکی دارد، حالت نرمی دارد و کش می‌آید.

همچنین نوقا بین دو تکه نان میکادو قرار می‌گیرد و گاهی هم از میوه‌های استوایی در طرز تهیه شیرینی نوقا استفاده می‌شود. انواع مختلفی از شیرینی نوقا نیز وجود دارد که شامل نوقای وانیلی، نوقای پسته‌‌ای، نوقای آجیلی و نوقای شکلاتی می‌شود، البته متداول‌ترین نوع آن، نوقا گردویی است.

برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی نوقا ساده و شکلاتی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی نوقا مراجعه کنید.

 

۷- شوبیت ترکیه ای

 

شوبیت شیرینی ترکیه برای عید

 

«شوبیت» یک شیرینی عید ترکیه است که شباهت زیادی به باقلوا دارد. برای درست کردن این شیرینی خوشمزه شیر و آرد سمولینا جوشانده می‌شوند تا پودینگ غلیظی به نام kaymak به دست بیاید. سپس حدود ۱۰ لایه خمیر فیلو را روی هم قرار می‌‌دهند و روی هر کدام کره آب شده می‌ریزند.

در آخر خمیرها را به مربع‌های ۷ در ۷ سانتی‌متری برش می‌زنند. پودینگ شیری و مغز گردو و پسته را در وسط این مربع قرار می‌دهند و بعد آن را تا می‌کنند تا به یک مثلث باقلوایی تبدیل شود. باقلواهای شوبیت را می‌پزند و بعد آن‌ها با شربت قرار می‌دهند و مغز پسته خرد شده روی آن می‌پاشند.

برای خرید انواع خمیر از جمله خمیر یوفکا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۸- شیرینی الماسی

 

شیرینی الماسی از شیرینی‌های خاص و خوشمزه کشور ترکیه

 

«شیرینی الماسی» یکی دیگر از شیرینی‌های خاص و خوشمزه کشور ترکیه است که در ایام عید درست می‌شود. این شیرینی مواد ساده‌ای برای پخت دارد و شامل وانیل، آرد، تخم مرغ، پودر کاکائو، کره و پودر قند است.

حتما بخوانید  طرز تهیه 6 دسر ساده و سریع بدون فر

می‌توانید این مواد از جمله پودر کاکائو و قند را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید. این شیرینی ترکیه ای برای عید نوروز، ماندگاری بالایی دارد و به راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

 

۹- سوتلونوریه

 

سوتلونوریه ترکیه برای عید

 

«سوتلونوریه» ترکیه یکی از دیگر از انواع شیرینی‌های معروف ترکیه برای عید نوروز است که در دسته باقلواها قرار دارد. این نوع باقلوا ظاهر سفیدتر، شیری‌تری و طعم ملایم‌تری دارد. همچنین به مواد شربت شیر هم اضافه می‌کنند و از فندق در آن به جای پسته استفاده می‌شود.

 

۱۰- کالبورا باستی

 

کالبوراباستی از شیرینی‌های محبوب ترکیه برای عید نوروز

 

«کالبوراباستی» هم از شیرینی‌های محبوب ترکیه برای عید نوروز است که با کره و روغن زیتون درست می‌شود و طعم ملایم و لطیفی دارد. این شیرینی بعد از تهیه، در یک شربت قرار داده می‌شود تا شیرینی کاملا به خورد آن برود.

 

۱۱- بلبل یواسی

 

بلبل یواسی شیرینی ترکیه ای برای نوروز

 

اسم این شیرینی ترکیه‌ای به معنی «آشیانه بلبل» است و ظاهر آن هم به آشیانه پرنده‌ها شبیه است. برای پخت این شیرینی عید ترکیه ای خمیرهای فیلو را به شکل دایره درمی‌آورند و وسط آن‌ها را با مغزهای مختلف و اغلب با پسته پر می‌کنند.

«بلبل یواسی» در اصل نوعی باقلوا است و طرز تهیه آن شبیه «باقلوای بورما» است. تنها تفاوتشان در نحوه شکل دادن خمیر فیلو است. این مدل باقلوا با ظاهر زیبایش برای سوغاتی و هدیه دادن هم گزینه بسیار مناسبی است.

 

۱۲- فیستیکلی سارما

 

فیستیکلی سارما با پسته شیرینی ترکیه

 

این شیرینی عید ترکیه‌ هم نوعی باقلوا است و اسم خود را از پسته گرفته است. «فیستیک» در زبان ترکی به معنی پسته است و نشان می‌دهند که در طرز تهیه آن از پسته زیادی استفاده می‌شود. رنگ این باقلوا هم به سبزی می‌زند.

 

۱۳- آشوره

 

آشوره یک شیرینی یا دسر اصیل ترکی برای عید

 

«آشوره» یک شیرینی یا دسر اصیل ترکی است که از ترکیب شکر و غلاتی مثل لوبیا نخود و گندم با تزئین میوه‌های خشک و مغزیجات، تهیه می‌شود. این شیرینی را در شیرینی فروشی‌های ترکیه به راحتی پیدا خواهید کرد و می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

 

۱۴- شیرینی تاتلی شانه

 

طرز تهیه شیرینی تاتلی شانه ترکیه برای عید

 

«شیرینی تاتلی شانه» به جرات یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ترکی است که می‌توان طعم آن را تجربه کرد. این شیرینی لذیذ که به زبان ترکی «Tarak tatlısı» نام دارد، انتخابی فوق‌العاده برای فصل سرد سال است.

این یک دستور العمل بسیار ساده برای درست کردن یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ترکیه‌ای است. تاتلی ترکیه‌ای از خانواده باقلوا است. استفاده از بادام زمینی عسلی برای ترکیب بین لایه‌های شیریتی تاتلی، به همراه مغزهای گردو، فندق و پسته یا هر چیزی که دوست دارید تجربه‌ای جدید از طعمی متفاوت و دوست داشتنی است.

شیرینی تاتلی عمیقاً تحسین برانگیز است! تاتلی ظاهری شبیه به کوکی دارد، اما بسیار نرم‌تر از آن است. بافت این شیرینی که سرشار از ترکیبات مقوی و خوش عطر از جمله آجیل است، نرم و فوق العاده جذاب است. برای آموزش طرز تهیه شیرینی تاتلی شانه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

شیرینی عید ترکیه چی بپزم؟

 

برای شیرینی عید ترکیه بهتر است شیرینی‌هایی بپزید که ماندگاری بالایی دارند. این شیرینی‌ها شامل لوکوم یا راحت الحلقوم، قرابیه، شیرینی شکرپاره، شیرینی الماسی و … می‌شوند.

 

غذاها و شیرینی های معروف ترکیه چیست؟

 

ترک‌های ترکیه شیرینی ها و غذاهای خوشمزه و متنوعی دارند. انواع باقلوا با طعم‌های مختلف، کنافه، سوتلونوریه، بلبل یواسی، و … جزو شیرینی‌های محبوب و معروف ترکیه هستند.

 

 

کالابرگ الکترونیک