طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی به ۲ روش در فر و قابلمه

طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی به ۲ روش در فر و قابلمه


23 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی شکر پاره در فر و قابلمه
فهرست محتوا پنهان

شیرینی شکر پاره یکی از شیرینی‌‌ها و دسرهای محبوب و خوشمزه ترکی است که معمولا برای عید نوروز  و شیرینی افطار ماه رمضان تهیه و سرو می‌شود. این شیرینی مواد ساده‌ای دارد و به راحتی درست می‌شود. کافی است مراحل و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره را به ترتیب رعایت کنید. روی شیرینی شکر پاره را هم می‌توانید به شکل دلخواه و با سلیقه خود تزیین کنید. این مقاله از سرویس آشپزی را به طرز تهیه شیرینی شکر پاره و نکات طلایی پخت و نگهداری آن می‌پردازیم. می‌توانید این شیرینی عید بدون فر ساده و سنتی را به عنوان شیرینی عید نوروز یا دسر و عصرانه درست کنید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی

 

طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی

 

  • مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

  • زمان مورد نیاز برای پخت: ۳۰ دقیقه

  • میزان کالری در ۱۰۰ گرم شیرینی شکرپاره: ۲۴۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی شکر پاره در فر

 

• آرد سفید: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد سمولنیا: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۳ عدد
• شکر یا پودر قند: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره: ۱۲۵ گرم
• پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• کره: ۱۲۵ گرم
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی

• آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
• آب لیمو: ۱ قاشق چای خوری

 

مواد لازم برای رومال کردن شیرینی

 

• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد

 

مواد لازم برای تزیین شیرینی شکر پاره

 

• مغز بادام یا پسته: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه شیرینی شکر پاره در فر

 

مراحل طرز تهیه شیرینی شکر پاره در خانه

 

برای طرز تهیه شیرینی شکر پاره در فر خانگی باید ابتدا مایه شیرینی را تهیه کنید. خمیر را با شکل دلخواه فرم دهید، سپس آن را بپزید. بعد از پخت، شیرینی‌ها را با شربت آغشته و سرو کنید. این شیرینی در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌پزد و برای آماده کردن مواد شیرینی به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید. شیرینی‌ را بعد از پخت در جای خشک و خنک نگه دارید.

حتما بخوانید  بهترین روش های پخت برنج هندی کته و آبکش رستورانی

 

مرحله اول: مواد شیرینی شکر پاره را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکیه، مواد لازم را از حدود ۳۰ دقیقه قبل در خارج یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند. آرد سمولنیا و سفید را دو مرتبه از الک ریز عبور دهید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

 

مرحله دوم: مایه شیرینی شکر پاره ساده را درست کنید

 

در یک کاسه شکر، تخم مرغ و وانیل را بریزید و با همزن بزنید. به مدت ۴ دقیقه مواد را بزنید تا بافتی سبک و پوک بگیرند. کره‌ای را که به دمای محیط رسیده است، به مواد همزده اضافه کنید و دوباره مواد را با هم، بزنید تا یکدست شوند.

 

مرحله سوم: بقیه مواد را ترکیب کنید و هم بزنید

 

روغن و هل را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره به مواد داخل ظرف اضافه کنید و با همزن بزنید. سپس آردها، وانیل و بیکینگ پودر را به مرور و طی چند مرحله به کاسه اضافه کنید و هر بار مواد را دوباره به هم بزنید. مواد را به خوبی ورز دهید تا یکدست شوند و خمیری منسجم داشته باشید. خمیر را زیاد ورز ندهید همین که یکدست شود کافی است.

 

مرحله چهارم: خمیر شیرینی شکر پاره را فرم دهید

 

کف سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید. به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین کف دست‌هایتان شکل دهید و به صورت گلوله درآورید. خمیر‌ها را فرم دهید و به ترتیب داخل سینی فر بگذارید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله پنجم: مواد رومال شکرپاره را درست کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره و قبل از این که شیرینی‌ها را در فر بگذارید، در یک کاسه مواد رومال (زرده تخم مرغ، زعفران و پودر هل) را با چنگال بزنید تا کاملا با هم مخلوط شود. این ترکیب را به کمک برس، روی شیرینی‌ها بمالید. سپس شیرینی‌ها را در فر قرار دهید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا بپزند و رویشان طلایی شود.

 

مرحله ششم: شربت شیرینی شکرپاره را درست کنید

 

در این فاصله که شیرینی‌ها در حال پختن هستند، شربت آن را درست کنید. برای این کار، در یک قابلمه آب، شکر،‌ پودر هل (عصاره هل)، گلاب و زعفران دم کرده را بریزید و روی حرارت قرار دهید. شعله گاز را زیاد کنید تا مایه جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و ۱۰ دقیقه مواد را بجوشانید تا کمی غلیظ شوند. سپس آبلیمو را اضافه و شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله هفتم: روی شیرینی‌‌های شکر پاره شربت بریزید

 

روی شیرینی‌‌ها را شربت بریزید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره، شیرینی‌های پخته شده را از فر خارج کنید. اجازه دهید کمی از دما بیفتند. سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی به آرامی جدا کنید. صبر کنید تا شربت هم سرد شود. شیرینی‌ها را به ترتیب در شربت بزنید تا شربت را کاملا به خودش بگیرد. شیرینی‌ها که شربت را جذب کردند، از شربت بیرون بیاورید و در ظرف مناسب قرار داده و سرو کنید.

حتما بخوانید  ۵ مدل طرز تهیه مربای لبو براق و خوشرنگ با آهک و بدون آهک

 

این بود طرز تهیه شیرینی شکر پاره تبریز مرحله به مرحله، نوش جان!

 

طرز تهیه شیرینی شکر پاره بدون فر

 

برای طرز تهیه شیرینی شکر پاره ساده تبریز در قابلمه و بدون فر، مواد شیرینی‌ را آماده کنید. آن‌ها را فرم دهید و در سینی فر بچینید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و وقتی گرم شد، یک پایه فلزی را کف آن بگذارید. سینی را روی پایه فلزی بگذارید و دم‌کنی را روی قابلمه قرار دهید. حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد از پختن شیرینی‌ها، آن‌ها در شربت قرار دهید و سپس سرو کنید.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره

 

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره

 

*خمیر شیرینی شکرپاره را زیاد ورز ندهید. این خمیر نباید به روغن بیفتد. اگر خمیر روغن بیندازد،‌ شیرینی شما و خشک سفت می‌شود.

*خمیر شیرینی نباید به دستتان بچسبد. اگر زیادی رقیق و چسبناک است، کمی آرد اضافه کنید و اگر زیادی سفت است، چند قطره آب به مواد خمیر اضافه کنید.

* خمیر شیرینی شکر پاره نیاز به استراحت ندارد و بعد از آماده شدن می‌توانید آن را بپزید.

*خمیر شیرینی را می‌توانید به شکل دلخواه فرم دهید و برای زیبایی کار، روی آن را یک مغز بادام با پسته بگذارید و کمی به داخل شیرینی فشار دهید تا همراه با شیرینی طلایی شود.

* می‌توانید خمیر شیرینی را بعد از آماده شدن با وردنه باز کنید و در سینی فر بگذارید. با کاتر یا چاقو خمیر شیرینی را به شکل مربع یا لوزی برش بزنید و روی خمیر را با مواد رومال، بپوشانید. سپس آن را در فر بگذارید.

* برای اینکه شربت کاملا به خورد شیرینی‌ها برود و جذب آن‌‌ها شود، آن‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در شربت نگه دارید.

* برای جدا کردن کردن شیرینی‌ها از کاغذ روغنی بعد از خنک‌تر شدن شیرینی‌ها، آنها را به آرامی جدا کنید. اگر شیرینی‌ها با فشار کم خرد شدند، پشت کاغذ روغنی را به آرامی یک پارچه خیس و نمدار و بکشید تا شیرینی‌‌ها راحت تر جدا شوند.

*برای نگهداری از شیرینی شکر پاره آنها را در ظرف دربسته نگه دارید. اگر می‌خواهید شیرینی‌ها را برای مدت بیشتری نگهداری کنید، ظرف حاوی شیرینی‌ها را در یخچال نگه دارید.

*طرز تهیه شیرینی شکر پاره بدون آرد سمولینا هم مرسوم است ولی بهتر است در ترکیب این شیرینی از آرد سمولینا استفاده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آرد مخصوص در طرز تهیه شیرینی شکر پاره چیست؟

 

برای درست کردن شیرینی شکر پاره از ترکیب و مخلوط آرد سمولنیا و آرد سفید استفاده می‌شود.

 

شیرینی شکر پاره چه مدت می‌توان نگه داشت؟

 

اگر شیرینی شکر پاره را در ظرف در بسته و یخچال نگه دارید، تا ۲ هفته ماندگاری دارد. قرار دادن این شیرینی در دمای محیط و باز، زمان ماندگار آن را پایین خواهد آورد.

 

کالابرگ الکترونیک