درمان یبوست با گردو و انجیر | بهترین زمان خوردن ترکیب گردو و انجیر

درمان یبوست با گردو و انجیر | بهترین زمان خوردن ترکیب گردو و انجیر


29 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان یبوست با گردو و انجیر | بهترین زمان خوردن ترکیب گردو و انجیر

آیا تا حالا به درمان یبوست با گردو و انجیر فکر کرده‌اید؟ این یک راه ساده خانگی است که در هنگام بروز عارضه یبوست، می‌توانید آن را امتحان کنید. شاید ترکیب گردو و انجیر در حالت عادی برای درمان یبوست چندان متداول به نظر نرسد ولی می‌توانید این معجون را درست کنید و علاوه بر لذت بردن از طعم لذیذ آن، از مزایای درمان یبوست با گردو و انجیر نیز بهره ببرید. اما چطور گردو و انجیر، به درمان یبوست کمک می‌کنند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به درمان یبوست با گردو و انجیر می‌پردازیم و خواص تغذیه‌ای آنها را برای رفع یبوست بررسی می‌کنیم.

 

 

نقش کمبود فیبر بر بروز یبوست

 

فیبر و بروز یبوست 

 

یکی از علل شایع بروز یبوست مزمن، کمبود فیبر کافی در رژیم غذایی است. طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مصرف مقدار کافی از فیبر رژیمی (۲۰ تا ۳۵ گرم) در طول روز، می‌‌تواند به عملکرد سالم و طبیعی روده بزرگ کمک کند. حجیم شدن مدفوع، آسان‌تر شدن عمل دفع و در نهایت منظم شدن آن، می‌تواند از مزایای مصرف فیبر در رژیم غذایی به حساب آید.

منابع فیبر رژیمی شامل حبوباتی مثل لوبیا و آجیل، غلات کامل و انجیر است. خواص انجیر و نقش آن در درمان یبوست بسیار شناخته‌ شده است. این میوه با افزودن مقدار زیادی فیبر به دفع مناسب و منظم مدفوع کمک می‌کند. از سوی دیگر به عنوان آجیل درختی، گردو منبعی بسیار خوبی است که می‌‌تواند ناراحتی ناشی از یبوست را کاهش دهد.

 

درمان یبوست با گردو و انجیر

 

برای درمان و التیام یبوست، می‌توانید گردو را به صورت جداگانه و انجیر را هم به صورت جدا در رژیم غذایی‌تان جای بدهید و از مزایای درمان یبوست با گردو و انجیر استفاده کنید. اما یک راه موثرتر این است که این آجیل و میوه را با هم ترکیب کنید و در رژیم غذایی‌تان جای دهید. اما گردو و انجیر چگونه می‌توانند یبوست را درمان کنند؟ ابتدا به بررسی خواص گردو برای یبوست می‌پردازیم، سپس انجیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

مشخصات غذایی گردو

 

مشخصات غذایی گردو

 

در میان تمام غذاهایی که می‌‌تواند به یبوست کمک کند، گردو به عنوان یکی از سالم‌ترین منابع، جای وای خود را محکم کرده است. یک چهارم فنجان مغز گردوی پوست کنده، حاوی ۱۶۴ کالری، ۱۶ گرم چربی، ۳.۸ گرم پروتئین، ۱.۷ گرم فیبر رژیمی و تعدادی دیگر از مواد مغذی است.

آجیل‌ها به طور کلی، چربی، فیبر و کالری بیشتری نسبت به سایر منابع غذایی دارند. با این حال، اکثر چربی‌های موجود در آجیل از نوع تک غیراشباع و چند غیراشباع برای سلامت قلب هستند. بنابراین مصرف متعادل آجیل یک روش مؤثر برای کمک به یبوست است.

حتما بخوانید  قند ماست برای بیماران دیابتی ضرر دارد؟ | بهترین ماست برای دیابت

 

محتوای فیبر موجود در گردو

 

گردو اگرچه کالری بالایی دارد، اما سرشار از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، فیبر، چربی‌ها و ترکیبات گیاهی است که با افزایش سن به عملکرد خوب بدن کمک کند. پزشکان تغذیه توصیه می‌‌کنند که مردان زیر ۵۰ سال حدود ۳۸ گرم فیبر در روز و زنان ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند. در حالی که گردو حاوی مقداری فیبر ( ۱.۷ گرم در ۱/۴ فنجان، به اضافه تعداد زیادی مواد مغذی سالم دیگر) است، ولی محتوای فیبر آن در هر وعده برای تسکین یبوست کافی نیست.

علاوه بر این، بسیاری از آجیل‌ها چربی و کالری بالایی دارند، بنابراین رعایت اندازه‌های پیشنهادی ضروری است. با این حال، گردو را می‌‌توان با سایر غذاهای حاوی فیبر، برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و برای دستگاه گوارش، ترکیب کرد.

 

تهیه غذاهای غنی از فیبر با گردو

 

تهیه غذاهای غنی از فیبر با گردو

 

گردو به دلیل مواد مغذی سالمی که دارد می‌‌تواند علائم یبوست را بهبود بخشد. در حالی که مطمئنا می‌‌توانید آنها را به تنهایی بخورید، ولی بهتر است که گردو را با سایر غذاهای حاوی فیبر، ترکیب کنید. یک وعده بلغور جو دوسر با توت سیاه و گردو درست کنید. می‌توانید کلم بروکلی بخارپز و کلم بروکسل را با گردوی خرد شده روی آن امتحان کنید.

 

چه زمانی نباید از گردو برای درمان یبوست استفاده کنید؟

 

در حالی که لذت بردن از طعم و مزایای سلامتی گردو برای اکثر افراد، با چالش‌ جدی همراه نیست ولی کسانی که به آجیل درختی حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب کنند. این آلرژی ممکن است شامل مشکلات مزمن روده مثل اسهال یا یبوست باشد. از آن‌جایی که گردو باید یک منبع غذایی باشد که به یبوست شما کمک می‌‌کند، اگر بعد از خوردن آن، دچار ناراحتی‌های گوارشی شدید، از مصرف آن اجتناب کنید.

 

درمان یبوست با انجیر تازه یا خشک

 

درمان یبوست با انجیر تازه یا خشک

 

«انجیر» یکی از مهم‌ترین منابع غذایی برای درمان یبوست است. این میوه حاوی آنزیمی به نام «فیسین» است که شبیه آنزیم «اکتینیدین» موجود در کیوی است. تصور می‌شود در کنار محتوای فیبر بالای انجیر، این آنزیم اثرات مثبتی بر عملکرد روده نشان می‌دهد. یک انجیر خام متوسط (حدود ۵۰ گرم) حاوی ۱.۵ گرم فیبر است. علاوه بر این، فقط نصف فنجان (۸۰ گرم) انجیر خشک حاوی ۷.۹ گرم فیبر است که تقریبا ۳۲ درصد از RDI (میزان مورد نیاز برای مصرف روزانه) است.

 

مطالعات درباره تاثیر انجیر بر درمان یبوست

 

یک مطالعه قدیمی در سگ‌ها، اثرات خمیر انجیر بر یبوست را طی یک دوره ۳ هفته‌ای بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که خمیر انجیر باعث افزایش وزن مدفوع و کاهش زمان انتقال روده می‌‌شود.

مطالعه دیگری روی ۴۰ فرد مبتلا به یبوست نشان داد که مصرف ۱۰.۶ اونس (۳۰۰ گرم) خمیر انجیر در روز به مدت ۱۶ هفته به سرعتِ انتقال مدفوع به روده بزرگ، بهبود قوام مدفوع و کاهش ناراحتی معده کمک می‌‌کند. همچنین انجیر می‌‌تواند تولید «موسین» را افزایش دهد، حرکت «پریستالتیک» را بهبود بخشد و در نهایت منجر به کوتاه شدن زمان عبور کولون و افزایش مقدار مدفوع شود.

حتما بخوانید  تاثیر زیتون بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش برگ زیتون برای فشار بالا

در اصل انجیر حاوی مقادیر زیادی سلولز، فنل، فلاونوئیدها و آنتوسیانین است که بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی و انسانی، اثرات ملین دارند. این مواد فعال زیستی ممکن است کانال کلرید یا سیگنال‌دهی سروتونرژیک را تحریک کرده که به نوبه خود، ترشح آب، الکترولیت‌ها و موسین کولون را افزایش می‌دهد.

 

افزودن انجیر به رژیم غذایی برای درمان یبوست

 

انجیر به تنهایی یک میان وعده لذیذ است و با غذاهای شیرین و خوش طعم نیز به خوبی ترکیب می‌‌شود. این میوه را می‌توان به‌صورت خام، پخته یا خشک مصرف کرد و با پنیر، روی گوشت‌های فرآوری شده، روی پیتزا و سالاد به خوبی مصرف کرد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش فسنجان به روغن افتاده

 

روش‌های استفاده از گردو و انجیر برای درمان یبوست

 

روش‌های استفاده از گردو و انجیر برای درمان یبوست

 

برای درمان یبوست با گردو و انجیر می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

 

*گردو و انجیر را خرد کرده و در سالاد میوه استفاده کنید. این کار کمک می‌کند علاوه بر این انجیر و گردو، از دیگر سبزیجات و میوه‌های پر از فیبر استفاده کنید. افزودن روغن زیتون هم می‌تواند کمک موثرتری به درمان یبوست با گردو و انجیر کند.

*گردوی خشک و انجیر خشک را در آسیاب‌کن بریزید و با هم مخلوط کنید تا نرم شوند. این ترکیب را روی سالاد بریزید یا همراه به آب یا دیگر نوشیدنی‌ها مثل شربت خاکشیر میل کنید.

*انجیر و گردو را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید و در هنگام صبح و ناشتا بخورید.

* انجیر تازه و گردوی تازه را در میکسر بریزید و بزنید. این ترکیب را در اسموتی‌هایتان یا همراه با شیر مصرف کنید.

 

سوالات متداول

بهترین زمان برای خوردن انجیر چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خوردن انجیر چه زمانی است؟

 

انجیر خشک یا انجیر تازه، منبع عالی پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، آنتی اکسیدان‌ها، فیبرها، پلی‌فنول‌ها و همچنین چندین ماده مغذی حیاتی دیگر است. بهترین زمان برای خوردن این میوه خشک برای رفع و درمان یبوست، در هنگام صبح است.

 

بهترین زمان برای خوردن گردو چه زمانی است؟

 

گردو و بادام نسبت به سایر مغزها فیبر بیشتری دارند. هر ۱۰ عدد مغز گردو حاوی ۲.۷ گرم فیبر و ۷ عدد مغز گردو، دارای ۱.۹ گرم فیبر است. بهترین زمان برای خوردن گردو صبح است. می‌‌توانید گردو را شب قبل خیس کرده و با معده خالی مصرف کنید.

 

برای درمان یبوست چند انجیر در روز بخوریم؟

 

یک مطالعه کره‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد انجیر در روز، یبوست مزمن تسکین می‌‌دهد و آن را رفع می‌کند. سه انجیر خشک، ۵ گرم فیبر می‌‌دهد که می‌تواند کمک موثری به درمان یبوست کند.

 

آیا خوردن بیش از حد گردو باعث یبوست می‌‌شود؟

 

اگر چه آجیل و دانه‌ها منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند و به راحتی می‌توان آنها را در رژیم غذایی خود گنجاند. اما، مقادیر زیادی از آن‌ها می‌‌تواند فیبر اضافی را به رژیم غذایی اضافه کند که ممکن است یبوست شما را بدتر کند.

 

 

منابع: healthfully / scientificwellness / healthline

 

کالابرگ الکترونیک