ولنتاین ۱۴۰۲ چندمه؟ | تاریخ دقیق ولنتاین ۲۰۲۴ به شمسی و قمری

ولنتاین ۱۴۰۲ چندمه؟ | تاریخ دقیق ولنتاین ۲۰۲۴ به شمسی و قمری


27 دی 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ولنتاین ۱۴۰۲ چندمه؟ | تاریخ دقیق ولنتاین ۲۰۲۴ به شمسی و قمری

ولنتاین ۱۴۰۲ چه روزی است؟ روز ولنتاین امسال ۲۰۲۴ چندمه؟ روز ولنتاین زمانی برای یادآوری عشق و دوست داشتن است و فرصتی است که می‌توانید از بودن در کنار کسی که دوستش دارید لذت ببرید. اما ولنتاین ۱۴۰۲ چند شنبه است؟ خودتان را برای روز ولنتاین ۲۰۲۴ آماده کرده‌اید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما می‌گوییم که ولنتاین ۲۰۲۴  چه روزی است و تاریخ دقیق روز ولنتاین در تقویم ۱۴۰۲ شمسی، قمری و میلادی چه زمانی است. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد تاریخ دقیق ولنتاین ۱۴۰۲پاسخ خواهیم داد.

 

تاریخ ولنتاین ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ ولنتاین ۱۴۰۲ چه روزی است؟

اگر می‌خواهید بدانید تاریخ دقیق ولنتاین ۱۴۰۲ چه روزی است، باید ابتدا نگاهی به تقویم میلادی و روز دقیق ولنتاین بیندازید. اما ولنتاین ۲۰۲۴ چه روزی است؟

تاریخ ولنتاین ۱۴۰۲

تاریخ دقیق ولنتاین ۲۰۲۴ برابر است با ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ و تاریخ دقیق روز ولنتاین در تقویم ۱۴۰۲ مصادف با روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ خواهد بود. روز ولنتاین در تقویم قمری نیز مصادف با ۴ شعبان ۱۴۴۵ است.

 

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال ۱۴۰۲ در تقویم شمسی

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۱۱/۲۵

تاریخ دقیق روز ولنتاین ۱۴۰۲ در تقویم قمری

۴ شعبان ۱۴۴۵

۱۴۴۵/۰۸/۴

تاریخ دقیق روز ولنتاین سال ۱۴۰۲ در تقویم میلادی

۱۴ فوریه ۲۰۲۴

۲۰۲۴/۰۲/۱۴

ولنتاین چیست و چه روزی است؟

ولنتاین چیست و چه روزی است؟

حالا که متوجه شدید ولنتاین ۱۴۰۲ چندمه بد نیست کمی در مورد تاریخچه ولنتاین بدانیم. آیا می‌دانید اصل داستان ولنتاین چیست و ولنتاین برای چه کسانی است؟ ولنتاین روزی که حالا ما آن را به عنوان «روز عشق» و روزی برای دوست داشتن می‌شناسیم ریشه در افسانه‌های جذابی دارد. حقیقت این است که در مورد تاریخچه ولنتاین اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. اما گفته می‌شود که ماجرای ولنتاین به قرن سوم میلادی بازمی‌گردد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

در آن زمان فردی به نام «کلادیوس دوم» امپراطور رم باستان بود. کلادیوس دوم، فردی بت‌پرست بود و شدیداً با مسیحیت مخالفت می‌کرد و عقیده داشت سربازان او نباید ازدواج کنند. او بر این باور بود که سربازان مجردی که همسر و فرزند ندارند، بهتر می‌جنگند و از همین رو جلوی ازدواج آن‌ها را می‌گرفت.

در این میان کشیشی به نام «ولنتاین» با عقیده امپراطور مخالف بود و به همین دلیل به صورت مخفیانه به ازدواج سربازان کمک می‌کرد. او به صورت مخفیانه سربازان را به عقد دخترانی که دوست داشتند درمی‌آورد و آن‌ها را زن و شوهر اعلام می‌کرد. پس از مدتی این ماجرا به گوش امپراطور رسید و دستور داد تا گردن ولنتاین را از تنش جدا کنند.

تاریخچه ولنتاین

جالب است بدانید که حدود ۲ قرن پس از جان باختن کشیش ولنتاین، «پاپ ژلازیوس یکم» تاریخ ۱۴ فوریه یعنی روز مرگ ولنتاین را به عنوان روز ولنتاین نام‌گذاری کرد و این روز را در تقویم مسیحی ثبت کرد.

از آن تاریخ هر ساله همه مسیحیان دنیا و بسیاری از کشورهای غیر مسیحی روز ۱۴ فوریه را با نام روز عشق و روز ولنتاین می‌شناسند و در این روز سعی می‌کنند تا با خریدن یک کادوی ولنتاین مرسوم در کشورهای مختلف دنیا، گل ولنتاین یا ارسال کارت پستال ولنتاین بار دیگر عشق را به یکدیگر یادآوری کنند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه پاپسیکل با کیک آماده با قالب و بدون قالب مخصوص ولنتاین

در افسانه‌ای دیگر در مورد ولنتاین ماجرا مربوط به فردی به نام «ولنتاین» است که عاشق دختر زندانبان خود شد و در روز ۱۴ فوریه به اعدام محکم شد. گفته می‌شد که ولنتاین قبل از مرگش نامه‌ای برای دختر موردعلاقه‌اش می‌فرستد که زیر نامه نوشته شده بود: «از طرف ولنتاین تو».

این عبارت هنوز هم در نامه‌های عاشقانه و کارت پستال‌های ولنتاین توسط عشاق استفاده می‌شود. هر چند افسانه‌های متفاوتی در مورد تاریخچه ولنتاین وجود دارد، اما همه این افسانه‌ها ماجرایی از عشق را بیان می‌کند و همین موضوع موجب شده تا روز ولنتاین به عنوان روز عشق و دوست داشتن در میان مسیحیان و بسیاری از کشورهای غیر مسیحی دنیا شناخته شود.

بیشتر بخوانید: داستان واقعی ولنتاین چیست و چرا معروف شد؟

روز ولنتاین در ایران

روز ولنتاین در ایران

چندین سال است که تاریخ دقیق روز ولنتاین برای جوانان ایرانی نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. دیگر تاریخ دقیق ولنتاین ۲۰۲۴ تنها برای مسیحیان جذاب نیست و بسیاری از ایرانی‌ها نیز این روز را به عنوان «روز عشق» می‌شناسند.

هر چند تاریخ دقیق روز ولنتاین در تقویم ما ایرانی‌ها ثبت نشده باشد، اما فرصت مناسبی است برای مرور دوباره عاشقی و به یاد آوردن خاطرات عاشقانه‌ای که شاید مدتی است فراموش شده‌اند.

روز ولنتاین در ایران

هر ساله در روز ولنتاین جوانان ایرانی با خرید گل، شکلات، عروسک و هدیه به کسی که دوستش دارند، عشق را یادآوری می‌کنند و همانند سایر مردم دنیا این روز را در کنار همسر، دوست و فرد مورد علاقه خود سپری می‌کنند. حال که می‌دانید ولنتاین ۱۴۰۲ چه روزی است بهتر است از همین حالا خودتان را برای این جشن عاشقانه آماده کنید.

بیشتر بخوانید: چند حقیقت شگفت انگیز درباره سنت ولنتاین

روز ولنتاین برای چه کسانی است؟

روز ولنتاین برای چه کسانی است؟

شاید در نگاه اول فکر کنید روز ولنتاین تنها مخصوص عشاق است و تاریخ دقیق روز ولنتاین تنها برای دختران و پسرانی که همدیگر را دوست دارند، اهمیت دارد، اما حقیقت این است که ولنتاین روز عشق است. عشق معنای وسیعی دارد و قطعاً زندگی کردن بدون عشق معنای خاصی نخواهد داشت.

عشق می‌تواند علاقه شدید به مادر و پدری باشد که سال‌ها برای بزرگ کردن فرزند خود تلاش می‌کنند و یا عشق همسری که سال‌های زیادی از زندگی مشترکش می‌گذرد و هنوز معنای دوست داشتن را در قلبش زنده نگه داشته است.

روز ولنتاین روزی برای همه عشق‌ها است و می‌تواند زمان مناسبی برای جشن گرفتن در کنار کسانی باشد که دوستشان دارید و دلتان می‌خواهد برای تمام خوبی‌هایی که دارند از آن‌ها قدردانی کنید.

پس همین حالا نگاهی به تقویم بیندازید و ببینید که ولنتاین ۲۰۲۴ چه روزی است و تاریخ دقیق ولنتاین ۱۴۰۲ مصادف با چندم می‌شود و خودتان را برای هدیه دادن و عشق ورزیدن به کسانی که دوستشان دارید، آماده کنید.

بیشتر بخوانید: کادوی سورپرایزی ولنتاین چی بخرم؟

روز عشق ایرانی با روز ولنتاین چه تفاوتی دارد؟

روز عشق ایرانی با روز ولنتاین چه تفاوتی دارد؟

درست است که خیلی از ما به دنبال این هستیم که بدانیم ولنتاین ۱۴۰۲ چندمه اما باید بدانید که در تقویم ما ایرانیان نیز روزی به نام «روز عشق» وجود دارد که سال‌ها است که توجه زیادی به آن نمی‌شود. روز عشق ایرانی یا «روز سپندارمذگان» در تقویم ایرانی مصادف است با ۲۹ بهمن اشت و برخی از زرتشتیان نیز معتقد هستند این جشن در روز ۵ اسفند است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک طرح دار قلبی برای ولنتاین، تولد و سالگرد ازدواج

جالب است بدانید که «سپندار مذ» به معنای «فروتنی» و «عشق زمین» است و «گان» نیز به معنی «جشن» است. گفته می‌شود که «سپندارمذ» نام «فرشته نگهبان زمین» است که نماد عشق و فروتنی شمرده می‌شود. در این روز مردان پارسی هدایایی را برای نزدیک‌ترین و عزیزترین زنان زندگی خود تهیه می‌کردند و از آن‌ها قدردانی می‌کردند.

جشن سپندارمذگان بیشتر از ۲ هزار سال قدمت دارد و توسط اولین امپراطوری ایران یعنی هخامنشیان نام‌گذاری شده است. بسیاری از ایرانیان معتقد هستند به جایی که ما به دنبال این باشیم که ولنتاین ۱۴۰۲چه روزی است باید روز سپندارمذگان را جشن بگیریم و این روز را به عنوان روز عشق در نظر داشته باشیم.

نکات جالبی در مورد روز ولنتاین

نکات جالبی در مورد ولنتاین

  • در اواسط قرن ۱۸ میلادی بسیاری از مسیحیان برای پیام تبریک روز ولنتاین به کسی که دوستش داشتند، از یادداشت‌های دست‌نویس استفاده می‌کردند.
  • جزیره هاولند در آمریکا به عنوان «مادر ولنتاین» شناخته می‌شود. در این جزیره جعبه‌های زیبا با تصاویر جذاب و کارت پستال‌های مخصوص ولنتاین به صورت انبوه تولید می‌شود.
  • آمارها نشان می‌دهد که هر ساله حدود ۱۴۵ میلیون کارت پستال مخصوص ولنتاین در روز ولنتاین در آمریکا ارسال می‌شود و این روز به عنوان دومین مناسبت بزرگ برای ارسال کارت تبریک در سال شناخته می‌شود.
  • زنان کره جنوبی روز ولنتاین به مردان و همسران خود شکلات هدیه می‌شوند و مردان به جای ۱۴ فوریه در روز ۱۴ مارس نوع دیگری شکلات به زنان می‌دهند. روزی هم به عنوان «روز سیاه» یا «بلک دی» در تقویم مردم کره جنوبی وجود دارد که افرادی که هیچ شکلاتی دریافت نکرده‌اند، باید تنهایی با خوردن نودل یا رشته فرنگی سیاه تنهایی خود را جشن بگیرند.
  • مردم ژاپن در روز ولنتاین تنها شکلات به هم هدیه می‌دهند و از همین رو بیشترین فروش شکلات در ژاپن در روز ولنتاین صورت می‌گیرد.
  • در قرون وسطی انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها معتقد بودند که روز ۱۴ فوریه روز شروع جفت‌گیری پرندگان است و از همین رو آن را روزی عاشقانه می‌پنداشتند.
  • مردم کشورهای شرق آسیا مثل چین، سنگاپور و کره جنوبی بیشترین هزینه را برای خرید کادوی ولنتاین صرف می‌کنند. شما می‌دانید بهترین کادوی ولنتاین برای دختر و بهترین کادوی ولنتاین برای پسر چیست؟

بیشتر بخوانید: آدرس و مشخصات بهترین کافه ها و رستوران ها برای روز ولنتاین

سوالات متداول درباره تاریخ روز ولنتاین ۱۴۰۲

سوالات متداول در مورد تاریخ ولنتاین

تاریخ ولنتاین ۱۴۰۲ چه روزی است؟

اگر برایتان این سوال ایجاد شده که روز ولنتاین ۱۴۰۲ چندمه و تاریخ دقیق روز ولنتاین ۲۰۲۴ چه روزی است بهتر است بدانید که ولنتاین و روز عشاق سال ۱۴۰۲ برابر است با چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲.

روز ولنتاین ۱۴۰۲ چند شنبه است؟

روز ولنتاین ۱۴۰۲ چهارشنبه است.

آیا روز ولنتاین همیشه ۲۵ بهمن است؟

برای این که بدانید روز ولنتاین امسال چندمه باید تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کنید. تاریخ دقیق ولنتاین مصادف است با ۱۴ فوریه که این روز در تقویم ما ایرانی‌ها گاهی اوقات ۲۵ بهمن است و گاهی اوقات ۲۶ بهمن. بنابراین روز ولنتاین در ایران ممکن است یا یک روز اختلاف تغییر کند.

معادل ایرانی روز ولنتاین چیست؟

سپندارمذگان یا روز عشق ایرانی که مصادف با ۵ اسفند است معادل روز ولنتاین در فرهنگ ما ایرانی‌ها است که ریشه آن به بیشتر از ۲ هزار سال پیش برمی‌گردد.

آیا ولنتاین ۱۴۰۲ تعطیل رسمی است؟

روز ولنتاین ۱۴۰۲ تعطیل نیست و در تقویم ایرانی نیز ثبت نشده است.

 

 

کالابرگ الکترونیک