۶ حقیقت شگفت‌ انگیز در مورد سنت ولنتاین

۶ حقیقت شگفت‌ انگیز در مورد سنت ولنتاین


22 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۶ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد سنت ولنتاین

حقیقت‌های شگفت‌انگیزی در مورد سنت ولنتاین (St. Valentine) وجود دارد. این که او اصلا که بود و چرا ۱۴ فوریه را به خاطر او جشن می‌گیرند. ۱۴ فوریه روزی است که به نام سنت ولنتاین نامگذاری شده است. کسی که چند افسانه‌ درباره علت اعدامش وجود دارد. با وجود این که روز ولنتاین، عشق و دوستی را در ذهن تداعی می‌کند، اما گفته می‌شود پیدایش این رسم و نامگذاری آن با تاریخچه‌ای تاریک همراه است. در واقع این روز تاریخ کشته شدن کشیش سنت ولنتاین است که افسانه‌ های مختلفی در مورد آن نقل شده است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بیان حقایقی مربوط به این شخصیت مرموزی به نام سنت ولنتاین پرداخته‌ایم.

 

با سنت ولنتاین بیشتر آشنا شوید

 

با سنت ولنتاین بیشتر آشنا شوید

 

هر چند که مورد سنت ولنتاین اطلاعات ضد و نقیض و متفاوتی وجود دارد، اما چیزی که روشن است این است که سنت ولنتاین حامی عشق و ازدواج بود و برای تحقق عشق واقعی تلاش می‌کرد. در برخی روایات گفته شده که او درواقع یک پزشک ایتالیایی بود که بعدها کشیش شد و عمر خود را صرف ازدواج زوج‌های جوان مسیحی در روم باستان کرد.

 

سنت ولنتاین در قرن سوم میلادی زندگی می‌کرد اما سال تولد او مشخص نیست. گفته می‌شد که سنت ولنتاین در سال ۲۷۰ میلادی کشته شد. در روز ۱۴ فوریه سال ۲۷۰ این کشیش توسط امپراتور عصر مورد ضرب و شتم و سنگسار قرار گرفت و کشته شد. اما این تمام ماجرا نیست. در ادامه بیشتر با شخصیت سنت ولنتاین آشنا می‌شوید.

 

 

۱- سنت ولنتاین ممکن است ۲ مرد متفاوت باشند!

 

سنت ولنتاین (St. Valentine) ممکن است ۲ مرد متفاوت باشند!

 

یکی از حقیقت‌های شگفت‌انگیز در مورد سنت ولنتاین، این است که ممکن است آنها دو مرد متفاوت باشند. سنت ولنتاین که به طور رسمی توسط کلیسای کاتولیک رم به رسمیت شناخته شده است، به عنوان یک شخص واقعی شناخته شده که حدود ۲۷۰ سال پس از میلاد مسیح درگذشت. با این حال، هویت واقعی او در اوایل سال ۴۹۶ پس از میلاد مسیح توسط پاپ گلاسیوس اول زیر سوال رفت.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

یک روایت مربوط به دهه ۱۴۰۰ میلادی است. در این روایت ولنتاین را به عنوان یک کشیش معبد توصیف می‌کنند که توسط امپراتور کلودیوس دوم به دلیل کمک به ازدواج زوج‌های مسیحی در نزدیکی رم سر بریده شد. یک روایت متفاوت ادعا می‌کند که ولنتاین اسقف ترنی بود که توسط کلودیوس دوم در حومه رم به شهادت رسید.

 

با این حال به دلیل شباهت این روایت‌ها تصور می‌شود که ممکن است ولنتاین به یک شخص هم اشاره کند. سردرگمی زیادی در مورد هویت واقعی سنت ولنتاین (St. Valentine) وجود دارد که همین موضوع باعث شد تا کلیسای کاتولیک در سال ۱۹۶۹ مراسم عبادت او را متوقف کند. اگرچه نام او در فهرست مقدسین رسمی شناخته شده، باقی مانده است.

حتما بخوانید  11 روش دون کردن و فریز کردن ذرت خام و پخته برای مدت طولانی

 

۲- ۱۲ سنت ولنتاین به همراه یک پاپ!

 

۱۲ سنت ولنتاین (St. Valentine) به همراه یک پاپ!

 

یکی از حقیقت‌های شگفت‌انگیز در مورد سنت ولنتاین، این است که گفته می‌شود در مجموع حدود ۱۲ سنت ولنتاین به اضافه یک پاپ وجود دارند. قدیسی که در روز ولنتاین به خاطر او جشن می‌گیرند، رسما به عنوان سنت ولنتاین رم شناخته می‌شود. قدیسی که او را از ده‌ها و یا چند ولنتاین دیگر متمایز می‌کند. از آن جا که والنتیوس از کلمه لاتین به معنای شایسته، قوی یا قدرتمند یک نام رایج در بین قرن دوم و هشتم فهرست رسمی قدیسان کاتولیک رومی است، حدود ۱۲ نفر با این نام، ولنتاین نامیده شده‌اند.

 

ولنتاینی که اخیر مورد تقدیر قرار گرفته، سنت ولنتاین (St. Valentine) بریو اوچوا است. او یک اسپانیایی از سلسله دومینیکن است که به ویتنام سفر کرد. جایی که تا زمان گردن زدنش در سال ۱۸۶۱ به عنوان اسقف خدمت کرد. پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۸ بریو اوچوا را مقدس کرد. اطلاعات کمی در مورد پاپ ولنتاین وجود دارد. گفته می‌شود او تنها ۴۰ روز در سال ۸۲۷ پس از میلاد مسیح خدمت کرد.

 

۳- سنت ولنتاین قدیس، حامی زنبورداران و بیماران صرع

 

سنت ولنتاین (St. Valentine) قدیس، حامی زنبور داران و بیماران صرع

 

یکی از حقایق شگفت‌انگیزی که در مورد سنت ولنتاین (St. Valentine) قدیس وجود دارد، این است که او حامی زنبورداران و بیماران صرع و بسیاری چیزهای دیگر است. مطمئنا از مقدسین انتظار می‌رود که به به امور ماوراءالطبیعه مسلط باشند؛ شفاعت در امور زمینی و پذیرایی از عرایض ارواح زنده از وظایف مقدس آنها است. از این نظر سنت ولنتاین دارای مسئولیت‌های معنوی گسترده‌ای است.

 

مردم از او می‌خواهند که مراقب زندگی عاشقان باشد. اما در مورد موضوعات دیگری مثل زنبورداری، صرع، طاعون و سفر نیز به او توسل می‌کنند. در واقع همان گونه که برای حمایت از زوج‌های نامزد و ازدواج‌های شاد به او امید دارند، در مورد این موضوعات نیز گاهی به سنت ولنتاین متوسل می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ ایده تصویری جالب برای تزیین کادوی ولنتاین

 

 

۴- جمجمه‌های سنت ولنتاین در رم

 

جمجمه‌های سنت ولنتاین (St. Valentine) در رم

 

یک حقیقت شگفت‌انگیز که در مورد سنت ولنتاین (St. Valentine) وجود دارد این است که می‌توانید جمجمه‌اش را در رم پیدا کنید. جمجمه مزین به گل سنت ولنتاین در کلیسای سانتا ماریا در کوزمدین رم به نمایش گذاشته شده است. در اوایل دهه ۱۸۰۰ از حفاری یک دخمه در نزدیکی رم بقایای اسکلت و سایر آثار مرتبط با سنت ولنتاین به‌دست آمد.

 

این تکه‌ها و بقایا در بخش‌های مختلف جهان توزیع شده است. قطعاتی از اسکلت سنت ولنتاین در جمهوری چک است. بخشی از این قطعات در ایرلند و بخشی دیگر در اسکاتلند، انگلستان و فرانسه است.

 

۵- جفری چاوسر، شاعر انگلیسی ممکن است ولنتاین را اختراع کرده باشد!

 

جفری چاوسر، شاعر انگلیسی ممکن است ولنتاین را اختراع کرده باشد!

 

یکی از موضوعاتی که در مورد ولنتاین مطرح می‌شود، ارتباط داده شدن او به جفری چاوسر، شاعر، نویسنده، فیلسوف و سیاست مدار انگلیسی است. چاوسر شاعر قرون وسطایی انگلیسی، اغلب شخصیت‌های شاعرانه‌اش را به صورت ساختگی در تاریخ قرار می‌داد و آنها را واقعی نشان می‌داد. گفته می‌شود هیچ سابقه‌ای از جشن‌های عاشقانه روز ولنتاین تا قبل از شعری که چاوسر در حدود سال ۱۳۷۵ سروده است، وجود نداشته است.

 

او در اثر خود با عنوان «Parliment of Foules»، سنت عشق درباری را با جشن روز ولنتاین پیوند می‌دهد. پیوندی که تا به آن روز وجود نداشت. پس از آن شعر او مورد توجه و استقبال گسترده‌ای قرار می‌گیرد. این شعر به ۱۴ فوریه به عنوان روزی که پرندگان و انسان‌ها گرد هم می‌آیند تا جفتی پیدا کنند، اشاره می‌کند. چاوسر می‌نویسد در این روز سنت ولنتاین (St. Valentine) فرستاده شد تا هر کس جفت خود را انتخاب کند.

حتما بخوانید  زمان مناسب نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی و کنسروی چند ماه است؟

 

به همین دلیل ممکن است مراسمی که امروز به عنوان ولنتاین می‌شناسیم را او اختراع کرده باشد. جفری چاوسر در حدود سال ۱۳۴۰ میلادی در لندن متولد شد. او در سال ۱۴۰۰ درگذشت و جسدش در محل مخصوص شعرا در کلیسای وست مینستر دفن شد. او نخستین نویسنده برجسته انگلیسی پس از سلطه نرمن‌ها بود و نامش به فرانسوی به معنای کفاش است. کسی که او را با نام کتاب «افسانه‌های کنتربری» می‌شناسند.

 

۶- روز ولنتاین را چندین بار در سال جشن بگیرید!

 

روز ولنتاین را چندین بار در سال جشن بگیرید!

 

یکی از حقایق شگفت‌انگیزی که در مورد روز ولنتاین وجود دارد این است که به دلیل فراوانی سنت ولنتاین‌ها (St. Valentine) در فهرست کاتولیک‌های رومی، هر سال می‌توان چندین بار روز این قدیس را جشن گرفت. علاوه بر ۱۴ فوریه می‌توانید سنت ولنتاین ویتربو را در ۳ نوامبر جشن بگیرید. یا شاید بخواهید سنت ولنتاین رایتیا را در ۷ ژانویه جشن بگیرید. در هر صورت شما در جشن سنتی ولنتاین شرکت کرده‌اید.

 

زنان ممکن است ترجیح بدهند که روز مرتبط با سنت ولنتاین (والنتنیا) باکره‌ای که در ۲۸ ژوئیه ۳۰۸ پس از میلاد در فلسطین به شهادت رسید را جشن بگیرند. جالب است بدانید که کلیسای ارتودوکس شرقی رسما سنت ولنتاین را ۲ بار جشن می‌گیرد. یک بار به عنوان پیر کلیسا در ۶ ژوئیه و یک بار به عنوان یک شهید در ۳۰ ژوئیه این آیین برگزار می‌شود.

 

سخن پایانی

 

گفته می‌شود در قرون وسطی بهای زیادی برای عشق قائل نبودند اما روز ولنتاین به هر بهانه‌ای که با این روز نامگذاری شد، باعث شد تا ۱۴ فوریه به روزی همراه با جشن و شادی تبدیل شود. جفری چاوسر در یکی از شعرهایش می‌گوید این روز، روزی است که پرندگان جفت‌شان را انتخاب می‌کنند. گرچه نباید نادیده گرفت که محبوبیت جشن سنت ولنتاین (St. Valentine) تا حد زیادی با تبلیغات تجاری دوچندان شده است.

 

علاوه بر این هدایای مرسوم ولنتاین مثل ارسال کارت‌های عاشقانه، میزان فروش شکلات، گل‌های روز ولنتاین، و عطر و جواهرات در این روز به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در سال ۲۰۱۶ میلادی در روز ولنتاین در ایالات متحده، ۱۹.۷ میلیون دلار صرف خرید هدیه شد. این در حالی است که این رقم در بریتانیا ۶۷۰ میلیون پوند اعلام شد.

 

 

سوالات متداول

 

سنت ولنتاین که بود؟

 

سنت ولنتاین یک کشیش ایتالیایی بود که به عشاق مسیحی کمک می‌کرد با هم ازدواج کنند. از آنجایی که ازدواج مسیحیان در آن دوره جرم بود، او به دست امپراتور عصر خود کشته شد.

 

چرا روز ولنتاین در ۱۴ فوریه است؟

 

در روز ۱۴ فوریه سال ۲۷۰ سنت ولنتاین به دست امپراتور کشته شد و از همین رو روز ۱۴ فوریه به عنوان روز عشق در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

 

منبع: history

 

کالابرگ الکترونیک