نقد و بررسی سریال یلواستون (Yellowstone) | پربیننده ترین سریال آمریکایی

نقد و بررسی سریال یلواستون (Yellowstone) | پربیننده ترین سریال آمریکایی


5 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال یلواستون (Yellowstone)

سریال یلواستون (Yellowstone) محصول شبکه پارامونت یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های دنیا در تابستان امسال بود. پخش این سریال تلویزیونی با حضور کوین کاستنر از سال ۲۰۱۸ شروع شد. داستان اصلی مجموعه تلویزیونی یلواستون را درگیری‌های مزرعه‌داری به نام «جان داتون» و برخی از دشمنانش تشکیل می‌‌دهد که تلاش دارند تا هرچه بیشتر او را تضعیف کنند. سریال یلواستون با بیش از ۹،۳ میلیون بیننده در تابستان ۲۰۲۱ به عنوان پربیننده‌ترین سریال در بین شبکه‌های تلویزیونی کابلی آمریکا نیز انتخاب شد. با وجود نقدهای متوسطی که فصل اول سریال یلواستون از منتقدان دریافت کرد، فصل‌های بعدی نقدهای مثبت گرفت و بسیاری از بازیگری‌ها، نویسندگی و ریتم پرشتاب، روایت پرتب‌وتاب و جذابش تمجید کردند. در مجله کوروش به نقد و بررسی و خلاصه سریال یلواستون پرداخته‌ایم، با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال یلواستون (Yellowstone)

 

مشخصات سریال یلواستون (Yellowstone)

 

ژانر: درام، وسترن

سازنده: تیلور شریدان، جان لینسون

نویسنده: تیلور شریدان

بازیگران: کوین کاستنر، لوک گریمز، کلی ریلی، وس بنتلی، کول هاسر، کلسی چو، دنی هوستون، گیل بیرمنگام، کرن پیتمن

موسیقی: برایان تایلر، برتون ویویان

محصول کشور: ایالات متحده

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۴

تعداد قسمت‌ها:  ۳۹

مدت زمان هر قسمت: ۳۷-۹۲ دقیقه

شرکت تولیدکننده: لینسون انترتینمنت، تری‌هاوس فیلمز، ام‌تی‌وی انترتینمنت استودیو

شبکه اصلی: پارامونت

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۸

راتن تومیتوز: ۸۱٪

 

 

خلاصه داستان:

 

مجموعه تلویزیونی یلواستون در مورد خانواده‌ای صاحب یک مزرعه در ایالت مونتانا است که رقبا می‌خواهند زمین آنها را تصرف کنند.

 

 

نقد و بررسی سریال یلواستون

 

نقد و بررسی سریال یلواستون

 

سریال یلواستون ماجراهای خانواده ثروتمند «داتون» را دنبال می‌کند. بزرگ این خانواده که بزرگ‌ترین مزرعه گاو در ایالات متحده را دارد، یک گاوچران پا به سن گذاشته به نام «جان داتون» (کوین کاستنر) است. جان و خانواده‌اش همواره با تهدیدهای مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

این تهدیدها وقتی زیاد می‌شود که متوجه می‌شویم یک زمین‌خوار پرمدعا به نام «دن جنکینز» (دنی هیوستون) نقشه دارد این مزرعه را تصاحب کند و در آن دست به آپارتمان‌سازی بزند. در همین حال، «توماس رین‌واتر» (گیل بیرمنگام) نیز مدیر منطقه حافظت شده «راک بروکن» در همان نزدیکی ‌می‌خواهد این مزرعه را به سرخ‌پوستان پس بدهد. در همین حال، شخصیت‌های شرور زیادی از جنایتکاران، معتادان و حتی شبه‌نظامیان نیز دشمنی‌هایی با «جان» و خانواده «داتون» دارند.

 

اما «جان» مردی است که برای نجات خانواده‌اش و دور کردن خطر دست به هر کاری می‌زند. او گروهی از گاوچران‌های وفادار به سرکردگی «ریپ ویلر» (کول هاوزر) را در کنارش می‌بینید که هر چه در توان دارند برای دفاع از او انجام می‌دهند. به این ترتیب، وقتی اوضاع به‌هم می‌ریزد درگیری‌های خونین زیادی را در سریال یلواستون شاهدیم. قسمت‌های هفت‌تیرکشی‌ یلواستون با کارگردانی و نویسندگی «تیلور شریدان» جذابیت برخی از بهترین وسترن‌های دهه‌های اخیر را دارد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)

 

 

نویسندگان و بازیگران شاخص در سریال یلواستون

 

نویسندگان و بازیگران شاخص در سریال یلواستون

 

همانطور که گفتیم داستان پرخون و خشن سریال یلواستون به لطف «تیلور شریدان» به موفقیت زیادی دست یافته است. این بازیگر سابق که مدت‌هاست به عنوان یک فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مطرح چشم هالیوود را به خود خیره کرده، قبلا در سریال «فرزندان آشوب» نقش‌آفرینی کرده بود و فیلم‌های جذاب وسترنی از جمله «سیکاریو»، «اگر سنگ از آسمان ببارد»، «رودخانه ویند» (کارگردان هم بود) و «سولدادو» را نیز در کارنامه دارد که به شدت نیز مورد تحسین قرار گرفته بودند.

 

آنچه «تیلور شریدان» در آن مهارت دارد، ترکیب داستان‌های خشن و جدی با روایت‌های جنایی امروزی به خصوص در مکان‌های همچون جنوب غرب آمریکا، ایالات‌های مرزی و دشت‌های گرم و سوزان است. شخصیت‌هایی که تیلور شریدان خلق می‌کند آدم‌هایی هستند که همچنان خون نیاکانشان در رگان آنها جریان دارد، اما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

او در سریال Yellowstone با بازیگران مستعد زیادی همکاری کرده که گل‌ سرسبد آن‌ها «کوین کاستنر»، بازیگر برنده جایزه اسکار است. کوین کاستنر در نقش گاوچران کهنه‌کاری ظاهر شده که با قدرت تمام در برابر دشمنانش ایستادگی می‌کند. کاستنر با صدای پرجذبه و گرم و نگاه‌های سنگین‌اش برخی از به یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های خود به خصوص بازی در «رقصنده با گرگ‌ها» را در ذهن تداعی می‌کند.

 

 

داستان امروزی از «شاه لیر» شکسپیر

 

داستان امروزی از «شاه لیر» شکسپیر

 

خط اصلی داستان سریال یلواستون شباهت‌های زیادی به نمایش‌نامه‌ «شاه لیر» اثر ویلیام شکسپیر دارد. جایی که «لیر» پا به سن گذاشته، می‌خواهد از سلطنت کناره‌گیری کند و سه دختر او برای تصاحب قدرت به جان هم می‌افتند. «جان داتون» نیز ۳ فرزند دارد که همگی به نوعی برای تأیید پدر با یکدیگر رقابت دارند.

 

«جیمی» (وس بنتلی) یک وکیل است که می‌خواهد از هوش تجاری خود برای بهبود وضع خانواده استفاده کند. خواهرش «بث» (کلی ریلی)، شخصیت فوق‌العاده فریب‌کار و دغلبازی است که به دلیل آسیب‌هایی که در زندگی دیده به مشروبات الکلی و بی‌بند و باری پناه برده است.

 

«کیس» (لوک گرایمز) دیگر فرزند جان، افسر سابق نیروی دریایی است که ظاهرا چندان رقابتی با دیگر فرزندان خانواده ندارد و عمده وقتش را با همسر و فرزندش سپری می‌کند. او از آنجایی که شخصیت یک گاوچران را دارد، به اصطلاح «چشم‌ِ دل پدر» است.

 

حضور بازیگران مکمل بسیار قوی یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود درام خانوادگی و وسترن یلواستون چند پله‌ای از سریال‌های همتای خود بالاتر باشد. «گیل بیرمنگام» در نقش «توماس رین‌واتر» بازی بسیار چشم‌نوازی دارد. او در نقش مردی ظاهر شده که نگران زندگی مردم‌اش، یعنی سرخ‌پوست‌ها است. «دنی هیوستون» در نقش زمین‌خوار حریصی به نام «جنکینز» ظاهر شده است. «کول هاوزر» در نقش «ریپ» نیز یکی دیگر از بازیگری‌ها جذاب و قوی مجموعه تلویزیونی یلواستون است.

 

«دابنی کلمن»، «نیل مک‌دوناف»، «گرچن مول» و «استیو ویلیامز» نیز با وجود اینکه نقش‌های کمرنگ‌تری دارند بازی‌های بسیار تاثیرگذاری به نمایش گذاشته‌اند. با این حال، جذاب‌ترین چهره‌ای که در میان بازیگران نقش‌های فرعی می‌بینیم «جفرسون وایت» در نقش «جیمی هردستروم» است. او در یلواستون در نقش یک معتاد به ماده مخدر شیشه ظاهر شده که خانواده‌اش برای اصلاح او را به مزرعه یلواستون می‌فرستند. او به زودی تبدیل به یکی از گاوچران‌های سخت‌کوش و بااراده «جان» می‌شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حشو ماهی شکم‌ پر جنوبی روی منقل و در فر

 

نظر منتقدان درباره سریال یلواستون

 

 نظر منتقدان درباره سریال یلواستون

 

فصل اول سریال یلواستون چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. «متاکریتیک» از روی ۲۸ نقد و بررسی خود به این سریال امتیاز ۵۴ از ۱۰۰ داد که نشانه‌ی «نقدهای آمیخته یا متوسط» در این وب‌سایت گرداوری دیدگاه است.

 

وب‌سایت «راتن تومیتوز» نیز از روی ۴۹ نقد و بررسی به سریال یلواستون امتیاز خوب ۸۲ از ۱۰۰ داد. در برآیند نقدهای این وب‌سایت می‌خوانیم: «یلواستون بیش از حد ملودراماتیک است که جدی گرفته شود و همین نیز اثرگذاری بازیگران بااستعداد و دورنماهای زیبای آن را کم می‌کند.»

 

فصل‌های بعدی یلواستون نقدهای مثبت‌تری دریافت کرد. راتن تومیتوز به فصل دوم مجموعه تلویزیونی یلواستون نمره ۸۸ از ۱۰۰ داد. فصل‌های سوم و چهارم سریال یلواستون نیز در این وب‌سایت گرداوری دیدگاه به ترتیب با ۶ و ۵ نقد امتیاز کامل ۱۰۰ را دریافت کردند.

 

اما با این حال، منتقدان چندان روی خوشی به سریال یلواستون نشان ندادند. «ورن گی» از «نیوزدی» در نقد خود نوشت: «یلواستون با وجود بازیگری‌های پخته و مناظر زیبایش آنطور که باید داستانی جذاب و پرکشش را به تصویر نکشیده است. »

 

«رابرت لوید» از «لس‌آنجلس تایمز» نیز نوشت: «سریال یلواستون اساسا درگیری را تنها محض خاطر درگیری و شخصیت‌ها را نیز تنها برای خودِ شخصیت‌ها نشان می‌دهد. این داستان خانوادگی از داستانی پوچ و بی‌خود کم‌کم رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد، اما همچنان تأثیری شایسته روی بیننده نمی‌گذارد.»

 

«تیم گودمن» از «هالیوود ریپورتر» منتقد دیگری بود که ضمن نقد فوق‌العاده منفی، یلواستون را سریالی «آشفته» دانست که «آنقدر ملودرماتیک است که به ندرت واقع‌گرایی در آن به چشم می‌خورد.»

 

 

سوالات متداول درباره سریال یلواستون

 

۱- آیا سریال یلواستون ارزش تماشا دارد؟

 

یلوستون یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر بوده است. یلواستون در تابستان ۳ سال اخیر پربیننده‌ترین سریال آمریکایی در شبکه‌های تلویزیونی کابلی بوده است. بازیگری‌ها، نویسندگی و همینطور داستان‌پردازی و فیلم‌برداری با کیفیت و قوی از عوامل موفقیت این سریال بودند.

 

 

۲- مجموعه یلواستون چند فصل و قسمت دارد؟

 

یلواستون در چهار فصل ساخته شده و ۳۹ قسمت دارد.

 

۳- چه بازیگرانی در در یلواستون حضور دارند؟

 

در مجموعه یلواستون علاوه بر کوین کاستنر که برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی بازی می‌کند، بازیگرانی از جمله لوک گریمز، کلی ریلی، وس بنتلی و کول هاسر بازی کرده‌اند.

 

۴- آیا داستان یلواستون واقعی است؟

 

خیر. داستان و فیلمنامه‌ تمام قسمت‌های این سریال نوشته تیلور شریدان، بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس صاحب سبک است که قبلا برنده جوایز مختلفی از جمله اسکار شده است.

 

۵-  آیا یلواستون لغو شده است؟

 

تا این لحظه شبکه تلویزیونی پارامونت هیچ تصمیمی در مورد مجموعه تلویزیونی یلواستون نگرفته است. بنابراین، همچنان مشخص نیست این سریال لغو شده یا اینکه برای فصل پنجم نیز تمدید می‌شود.

 

 

منبع: flicks

کالابرگ الکترونیک