طرز تهیه زیره پلو کرمان اصل به ۵ روش ساده، با مرغ و گوشت

طرز تهیه زیره پلو کرمان اصل به ۵ روش ساده، با مرغ و گوشت


4 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه زیره پلو کرمان
فهرست محتوا پنهان

زیره پلو یکی از محبوب‌ترین و البته معروف‌ترین غذاهای سنتی کرمان برای مراسمی مثل شام شب یلدا است که معمولاً به شیوه‌های متفاوت همراه با مرغ و گوشت تهیه می‌شود. این پلو خوشمزه معمولاً با زیره سیاه و یا ترکیب زیره سبز و زیره سیاه طبخ می‌شود و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. زیره پلو با گوشت چرخ کرده جزو انواع محبوب این غذا با گوشت چرخ کرده و برنج است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه زیره پلو کرمان به چند روش مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ و گوشت پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه زیره پلو کرمانی ساده

 

طرز تهیه زیره پلو کرمانی ساده

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

میزان کالری زیره پلو در هر ۱۰۰ گرم: ۳۳۳ کالری

 

مواد لازم در طرز تهیه زیره پلو کرمانی

 

  • برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زیره سیاه آسیاب نشده: ۳ قاشق غذاخوری
  • کره، روغن و نمک: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه زیره پلو کرمانی ساده

 

مراحل طرز تهیه زیره پلو کرمانی ساده

 

زیره پلوی کرمانی یکی از محبوب‌ترین غذاهای این شهر است که خیلی اوقات به طور ساده آماده می‌شود و همراه با انواع غذاهای مختلف سرو می‌شود. طریقه درست کردن زیره پلو کرمانی بسیار ساده است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه زیره پلو ساده آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خیساندن زیره

 

در اولین مرحله از طرز تهیه زیره پلو ساده باید زیره‌ها را تمیز کنید. سپس زیره‌ها را داخل یک ظرف بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه بخیسانید. سپس زیره‌ها را آبکشی کنید و روی دستمال بریزید تا خشک شوند.

 

مرحله دوم؛ خیساندن برنج

 

در این مرحله از آموزش زیره پلو معروف کرمان باید برنج را بخیسانید. برای این کار برنج را به خوبی بشویید. سپس برنج را در مقداری آب و نمک بخیسانید.

 

مرحله سوم؛ آبکش کردن برنج

 

بعد از خیساندن برنج در این مرحله از طرز تهیه زیره پلو کرمان باید یک قابلمه آب و نمک را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از این که آب به جوش آمد، برنج را داخل آب بریزید. زمانی که برنج کمی نرم شد و قد کشید، می‌توانید برنج را آبکش کنید.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن ته دیگ زیره پلو

 

در این مرحله از درست کردن زیره پلو ساده باید مقداری روغن یا کره در قابلمه بریزید. برای ته دیگ زیره پلو می‌توانید از مقداری نان لواش، سیب زمینی حلقه شده یا برنج و کمی زعفران استفاده کنید.

حتما بخوانید  آموزش پخت انواع برنج ایرانی به صورت کته، آبکش و زعفرانی

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن زیره پلو

 

برای آماده کردن زیره پلو کرمانی باید برنج آبکش شده را با زیره ترکیب کنید. برای خوش رنگ شدن برنج می‌توانید مقداری زعفران دم کرده نیز به برنج اضافه کنید. سپس درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد. زمانی که قابلمه داغ شد مقداری آب را با روغن ترکیب کنید و روی برنج بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج بخار کند و خوب دم بکشد.

در انتها می‌توانید مقداری کره آب شده روی برنج بریزید و آن را با گوشت، مرغ و یا هر غذایی که دوست دارید سرو کنید.

طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی

 

طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی

 

برای درست کردن زیره پلو با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ کرده را با پیاز و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب کنید. سپس گوشت را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید و در کنار زیره پلوی ساده سرو کنید.

طرز تهیه زیر پلو با مرغ

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مواد لازم برای تهیه زیره پلو با مرغ

 

  • برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • مرغ: ۳ عدد ران و ۱ عدد سینه
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • زیره سیاه: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زعفران: به مقدار لازم
  • برگ بو یا چوب دارچین: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه زیره پلو با مرغ

 

مراحل طرز تهیه زیره پلو با مرغ

 

ترکیب طعم زیره پلو با مرغ واقعاً شگفت انگیز است. درست کردن این غذای خوشمزه کرمانی واقعاً ساده است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه زیره پلو با مرغ آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ مزه دار کردن مرغ‌ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه زیره پلو با مرغ باید مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید و مقداری نمک و فلفل به آن‌ها بزنید. سپس ظرف مرغ‌ها را کنار بگذارید تا مزه‌دار شوند و بوی زهم مرغ گرفته شود.

 

مرحله دوم؛ پختن مرغ زیره پلو

 

در این مرحله از طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ باید پیاز را به صورت حلقه‌ای برش دهید و کف قابلمه بچینید. سپس تکه‌های مرغ مزه‌دار شده را روی پیاز قرار دهید و مقداری برگ بو یا چوب دارچین روی آن بگذارید. درب قابلمه را ببندید و سپس شعله گاز را کم کنید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن زعفران به مرغ

 

اگر شعله گاز را کم کنید، بعد از چند دقیقه مرغ‌ها آب می‌اندازند. در این مرحله باید کمی زعفران به مرغ‌ها اضافه کنید. سپس درب قابلمه را دوباره روی آن بگذارید تا آب مرغ کم شود و با روغن خودش سرخ شود.

 

مرحله چهارم؛ آبکش کردن برنج

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ باید به سراغ آبکش کردن برنج بروید. برای این کار باید مقداری آب روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از جوش آمدن آب برنج خیس خورده را به آن اضافه کنید. زمانی که برنج کمی نرم شد و قد کشید، آن را آبکش کنید.

 

مرحله پنجم؛ ترکیب کردن زیره با برنج

 

بعد از آبکش کردن برنج باید زیره‌ها را با برنج ترکیب کنید و خوب هم بزنید. مقدار زیره در این غذا به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید از هر میزان زیره‌ای که دوست دارید در تهیه این غذا استفاده کنید.

 

مرحله ششم؛ آماده کردن زیره پلو

 

در این مرحله باید مقداری روغن در قابلمه بریزید، سپس کمی از ترکیب زیره و پلو را داخل قابلمه بریزید. بعد از آن مرغ‌ها را داخل قابلمه قرار دهید و دوباره کمی برنج در قابلمه بریزید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا برنج بخار کند، سپس می‌توانید حرارت را کم کنید. کمی هم آب و روغن به برنج اضافه کنید و یک دم کنی روی درب قابلمه بگذارید تا برنج به خوبی دم بکشد.

حتما بخوانید  4 روش مرینیت کردن انواع گوشت با ماست به سبک رستورانی

 

طرز تهیه زیره پلو با گوشت

 

طرز تهیه زیره پلو با گوشت

 

زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه زیره پلو با گوشت

 

  • گوشت گوساله یا گوسفند: ۵۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ تا ۳ عدد
  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برگ بو: ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • زیره سیاه: ۲ قاشق غذاخوری
  • پاپریکا، ادویه کاری، دارچین: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه زیره پلو با گوشت

 

شما می‌توانید زیره پلو را با تکه‌های گوشت گوساله یا گوسفند نیز آماده کنید. برای تهیه این غذا بهتر است از راسته گوسفند یا گوساله استفاده شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه زیره پلو با گوشت آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ پختن گوشت

 

در اولین مرحله از طرز تهیه زیره پلو با گوشت باید گوشت را همراه با یک عدد پیاز خرد شده، برگ بو، زردچوبه، فلفل سیاه و آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد. برای پخت گوشت معمولاً به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز است. بعد از پختن گوشت باید آن را از قابلمه خارج کنید و آب گوشت را از صافی رد کنید.

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

 

در این مرحله از طرز تهیه زیره پلو با گوشت باید پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ نمایید. سپس مقداری زردچوبه و رب گوجه فرنگی به پیازهای سرخ شده اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن گوشت پخته شده به پیاز

 

در این مرحله باید گوشت پخته شده را خرد کنید و با مقداری پودر دارچین داخل ماهیتابه بریزید. سپس مقداری زعفران دم کرده و نمک به گوشت اضافه کنید و آب گوشت آبکش شده را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و اجازه دهید مواد برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پخته شوند.

 

مرحله چهارم؛ سرو کردن زیره پلو با گوشت

 

در آخرین مرحله از پخت زیره پلو کرمانی با گوشت باید زیره پلو ساده را به روشی که پیش‌تر ذکر شد آماده کنید و همراه با گوشت سرو کنید.

طرز تهیه زیره پلو با مرغ ریش ریش

 

طرز تهیه زیره پلو با مرغ ریش ریش

 

برای درست کردن زیره پلو با مرغ ریش ریش می‌توانید بعد از پختن مرغ، آن را ریش ریش کنید. سپس مرغ‌ها را با برنج آبکش شده و زیره (زیره پلو ساده) مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید تا دم بکشد. پیشنهاد می‌شود این غذا را با زعفران بیشتری آماده کنید تا غذای شما عطر و طعم بهتری پیدا کند.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه زیره پلو کرمان

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه زیره پلو کرمان

 

*به طور کلی در طرز تهیه زیره پلو کرمان از زیره آسیاب نشده استفاده می‌شود، اما اگر دوست ندارید زیره زیر دندان‌هایتان بیاید، می‌توانید زیره‌ها را پودر کنید و بعد به برنج اضافه نمایید.

*برای خوش طعم شدن زیره پلو می‌توانید از مقداری عصاره گوشت یا قلم استفاده کنید.

*استفاده از کره به جای روغن موجب می‌شود تا زیره پلوی شما خوشمزه‌تر شود.

*برای طعم بهتر زیره پلو می‌توانید موقع سرو، مقداری روغن یا کره داغ روی برنج بریزید.

سوالات متداول

 

زیره پلویی چیست؟

 

برای تهیه زیره پلو کرمانی معمولاً از زیره سیاه یا ترکیب زیره سیاه و زیره سبز استفاده می‌شود.

 

در آموزش زیره پلو معروف کرمان با مرغ از چه ادویه‌ها و طعم دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه زیره پلو با مرغ خوشمزه از ترکیب برگ بو یا چوب دارچین، فلفل سیاه و زعفران دم کرده استفاده می‌شود.

 

طرز استفاده زیره در برنج چگونه است؟

 

برای درست کردن زیره پلو کرمانی باید برنج را آبکش کنید و سپس با زیره‌ای که از قبل خیس کرده و آبکش کرده‌اید ترکیب نمایید.

 

 

کالابرگ الکترونیک