۴ روش طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی مرحله به مرحله

۴ روش طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی مرحله به مرحله


23 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی

پودر ریشه گیاه زنجبیل که در چای، دمنوش و در آشپزی برخی غذاها از آن استفاده می‌شود طرز تهیه ساده‌ای دارد. گرچه بسیاری ترجیح می‌دهند زنجبیل را به صورت تازه مصرف کنند، اما همیشه به زنجبیل تازه دسترسی نداریم. بنابراین می‌توانیم خیلی راحت پودر زنجبیل را در خانه تهیه کنیم. مرحله مهم تهیه پودر زنجبیل، خشک کردن آن است. شما می‌توانید با استفاده از نور خورشید و آفتاب یا دستگاه خشک کن و فر و حتی روی بخاری و شوفاژ زنجبیل را خشک کنید و هم میوه خشک زنجبیل و هم در نهایت پودر زنجبیل داشته باشید. در مجله کوروش طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی را آموزش می‌دهیم و در مورد خواص زنجبیل به شما می‌گوییم.

 

 

طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی با فر

 

طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی با فر

 

مراحل تهیه پودر زنجبیل با فر

 

 

مرحله اول؛ آماده سازی زنجبیل و روش پوست کندن زنجبیل

 

در مرحله اول از طرز تهیه پودر زنجبیل بهتر است زنجبیل های تازه را کاملاً تمیز بشویید تا آلودگی پوست آن کاملاً شسته شود و از بین برود. سپس با پوست کن ویا چاقو پوست زنجبیل را جدا کنید.

 

 

مرحله دوم؛ برش زدن زنجبیل

 

در مرحله دوم از طرز تهیه پودر زنجبیل لازم است تا زنجبیل های پوست گرفته شده را به صورت ورقه‌های کاملاً نازک برش دهید. برش نازک زنجبیل باعث رود خشک شدن آن می‌شود.

 

 

مرحله سوم؛ خشک کردن زنجبیل تازه با حفظ عطر و بوی آن

 

خشک کردن زنجبیل تازه با حفظ عطر و بوی آن

 

در مرحله سوم از طرز تهیه پودر زنجبیل، فر را روشن کرده و روی درجه حرارت ۱۵۰ تنظیم کنید. سپس زنجبیل های ورقه شده را درسینی فر قرار دهید و درون فر بگذارید. حدود ۲ ساعت زنجبیل ها باید در فر بمانند تا کاملا خشک شوند. اما  لازم  است تا هر یک ربع یک بار ورقه‌های زنجبیل را در فر زیر و رو کنید تا کاملا یکدست خشک شوند. شما می‌توانید به جای فر از دستگاه خشک‌کن یا مایکروفر استفاده کنید. ورقه‌های زنجبیل را در مایکروفر خشک کنید یا در دستگاه خشک کن قرار دهید و همانند میوه خشک کنید. تا این جای کار طرز تهیه میوه خشک زنجبیل به صورت چیبس هم هست.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مرغ سرخ کرده زعفرانی به روش رستورانی

 

 

بیشتر بخوانید: انواع طرز تهیه چیپس سیب زمینی خانگی

 

 

مرحله آخر

 

در مرحله آخر از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، پس از آنکه ورقه‌های زنجبیل را از فر بیرون آوردید، کمی صبر کنید تا خنک شود. اگر احساس کردید که به اندازه کافی خشک نشده‌اند، این پروسه را بار دیگر تکرار کنید. سپس ورقه‌های خشک شده زنجبیل را در آسیاب برقی ریخته و پودر کنید. پودر زنجبیل خانگی شما آماده است. شما می‌توانید پودر زنجبیل خانگی را که تهیه کرده‌اید در فریزر، یخچال و یا کابینت نگهداری کنید. اما دقت داشته باشید که برای نگهداری در بیرون از یخچال و فریزر یک ماه بیشتر فرصت ندارید. بنابراین بهتر است پودر زنجبیل تهیه شده را یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

 

 

طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی بدون فر

 

طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی بدون فر

 

مراحل تهیه پودر زنجبیل خانگی بدون فر

 

 

مرحله اول

 

روش خشک کردن زنجبیل تازه روی بخاری و شوفاژ و زیر آفتاب هم مرسوم است. در مرحله اول از طرز تهیه پودر زنجبیل بدون فر،  زنجبیل‌ها را پس از شستن و ورق ورق کردن در یک سینی قرار دهید. بهتر است سینی شما استیل باشد. چرا که سینی استیل در مقابل تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت شوفاژ و بخاری آسیب نمی‌بیند.

 

 

مرحله دوم

 

مراحل تهیه پودر زنجبیل خانگی بدون فر

 

در مرحله دوم از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، سینی را در فضایی که مطمئن هستید نور مستقیم خورشید به آنجا می‌تابد، یا روی شوفاژ و بخاری قرار دهید. پس از سه الی پنج روز زنجبیل‌های شما در  آفتاب کاملا خشک شده‌اند. روی بخاری و شوفاژ هم چند ساعت زمان لازم است تا زنجبیل خشک شود.

 

 

مرحله آخر

 

در مرحله آخر از طرز تهیه پودر زنجبیل خانگی، شما می‌توانید با استفاده از آسیاب، زنجبیل های خشک شده را به صورت پودر درآورید. پودر زنجبیل را در ظرف دردار ریخته و در جای خشک و خنک قرار دهید. پودر زنجبیل تهیه شده به روش خانگی کاملاً طعم متفاوتی دارد. در عین حال شما مطمئن هستید که مواد دیگری مثل نگهدارنده مواد غذایی به آن اضافه نشده است. شما می‌توانید از پودر زنجبیل تهیه شده در چای، دمنوش و حتی برخی غذاها استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران + فیلم

 

 

 

فواید و خواص پودر زنجبیل

 

فواید و خواص پودر زنجبیل

 

زمانی که بحث زنجبیل و یا طرز تهیه پودر زنجبیل به میان می‌آید، معمولا بلافاصله صحبت از کاهش وزن و زیبایی پوست می‌شود. زنجبیل به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بسیار بالا در شفافیت پوست و از بین بردن جای زخم بسیار تاثیرگذار است. شما حتی می‌توانید زنجبیل تازه را روی پوست خود قرار دهید تا جای لکه‌های پوستی کاملاً از بین برود. زنجبیل یک گیاه ضد التهاب است. بنابراین مصرف آن برای از بین بردن التهاب‌های پوستی بسیار توصیه می‌شود. گیاه زنجبیل برای درمان شوره سر به دلیل خاصیت ضد قارچی آن بسیار مفید است.

 

از این ریشه گیاهی برای لایه برداری پوست نیز استفاده می‌شود. همچنین مصرف منظم زنجبیل در رژیم غذایی به رشد مو بسیار کمک می‌کند. اگر معمولا دچار سرماخوردگی‌های حاد می‌شوید، نوشیدن زنجبیل با عسل به همراه چای به شما بسیار توصیه می‌شود. این گیاه دارای آنتی‌هیستامین طبیعی بوده و حتی مانع از آبریزش بینی می‌شود. ریشه گیاه زنجبیل در کاهش قند خون  وخطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر است.

 

ریشه این گیاه که گاهی به صورت تازه و گاهی به صورت پودر زنجبیل خانگی تهیه سرو می‌شود،  کمک بسیار زیادی به درمان سوء هاضمه و کاهش دردهای دوره قاعدگی می‌کند. اما یکی دیگر از خواص زنجبیل که بارها در مورد آن شنیده ایم درمان چاقی است چرا که مصرف آن باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود.بهتر است اگر به گیاه زنجبیل حساسیت ندارید و دارای مزاج خیلی گرم نیستید، مصرف روزانه این ریشه گیاهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. شما می‌توانید در مواد غذایی از پودر، عصاره و یا زنجبیل تازه استفاده کنید.

 

زنجبیل یکی از درمان های گیاهی برای کاهش دردهای ذهنی است به طور معمول مصرف ۲ گرم زنجبیل برای رفع درد ماهیچه ای که از دلایل ورزش کردن مانند ورزش های مقاومتی است را کاهش می دهد. هر زنجبیل به اندازه دیکلوفناک برای مدیریت درد و بدون توجه به ناراحتی گوارشی تاثیر دارد. یکی دیگر از مهم ترین فواید مصرف زنجبیل کمک به درمان انواع تهوع اعم از تهوع بارداری، تهوع ناشی از شیمی درمانی کمک شایانی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر بدون شکر

 

طرز تهیه و فوت و فن چیزکیک زنجبیلی با پایه کیک

 

 

کالابرگ الکترونیک