لاغری و سم زدایی با بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا رژیم اسموتی

لاغری و سم زدایی با بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا رژیم اسموتی


15 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لاغری و سم زدایی با بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا رژیم اسموتی

آیا اسموتی یا بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای برای کاهش وزن و سم‌زدایی از بدن کارساز است. رژیم لاغری ۱۲ روزه یا دو هفته‌ای اسموتی یکی دیگر از رژیم‌های لاغری است که این اواخر حسابی محبوب شده است. این رژیم لاغری که بیشتر بر پایه سبزی و میوه‌جات است برای سم زدایی و کاهش وزن مفید به نظر می‌رسد و البته تعداد روزهایی که به اصطلاح باید روی این رژیم باشید هم محدود و نهایتا ۱۲ روز یا همان دو هفته است. اما واقعا رژیم ۱۲ روزه اسموتی که به نام رژیم لاغری اسموتی مشهور شده چیست و آیا این رژیم غذایی سبب لاغری و کاهش وزن و سم‌زدایی از بدن می‌شود یا خیر. در سرویس سلامت، نظر کارشناسان تغذیه در مورد بایدها و نبایدهای رژیم اسموتی ۱۲ روزه را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا اسموتی چیست و چه کارایی برای لاغری دارد؟

 

بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا اسموتی چیست و چه کارایی برای لاغری دارد؟

 

به نظر می‌رسد که اسموتی‌های لاغر کننده یک شیوه عالی برای لاغری هستند چون شما به راحتی می‌توانید مواد تشکیل دهنده آن‌ها را کنترل کنید. اغلب اسموتی‌های خانگی در عین این‌ که جز خوراکی‌های لاغری محسوب می‌شوند اما در عین حال مواد مغذی فراوانی دارند که قادرند برای مدت طولانی شما را سیر نگه دارند.

اگر قصد دارید یک رژیم لاغری اسموتی ۱۲ روزه را در پیش بگیرید باید در ابتدا بدانید که اصلا رژیم لاغری اسموتی چیست و البته مدت زمان زیادی برای دانستن این‌که از چه چیزهایی برای درست کردن اسموتی‌های سالم و لاغر کننده مفید هستند و البته چگونه می‌توانید ترکیب‌های مناسبی را انتخاب کنید لازم است. در واقع استفاده از این اسموتی‌ها که اغلب با سبزیجات و میوه‌جات سبز رنگ تهیه می‌شوند سیرکننده و سالم هستند. شما می‌توانید با خوردن این اسموتی‌ها در طی ۱۰ یا ۱۲ روز هم وزن‌تان را کاهش دهید، هم در طول روز انرژی داشته باشید و هم بدون احساس گرسنگی مغز و سیستم گوارش‌تان را پاکسازی کنید.

اما پایه و اساس این رژیم از کجا آمده است؟ به عقیده نویسنده کتاب «رژیم لاغری اسموتی ۱۲ روز سم‌زدا» شما با خوردن هر گروه از مواد غذایی ناسالم مقداری سم وارد بدن می‌شود. بدن برای این‌که این مواد سمی وارد جریان خون نشوند آن‌ها را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کنند بنابراین شما هر بار یک رژیم لاغری چربی‌سوز را شروع می‌کنید این مواد وارد جریان خود شده و باعث بروز التهاب در بدن می‌شوند. چاره کار از بین بردن این مواد سمی و پاکسازی بدن است.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ طرز تهیه اسموتی خانگی رژیمی و سالم و کم کالری

 

 

چطور اسموتی‌ها را برای رژیم اسموتی ۱۲ روزه سالم سازی کنیم؟

 

چطور اسموتی‌ها را برای رژیم اسموتی 12 روزه سالم سازی کنیم؟

 

قبل از این‌که به این فکر کنید که بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا اسموتی ۱۲ روزه اصلا چیست و آیا می‌توانید آن را اجرا کنید یا خیر، بد نیست بدانید که شما می توانید تقریبا هر چیزی را به یک اسموتی تبدیل کنید. اما بیشتر موادی که برای اسموتی مناسب هستند شامل مایعاتی مثل آب، شیر غیر لبنی یا کفیر، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل (یا کره آجیل‌ها مثل کره بادام زمینی یا کره پسته)، مکمل‌هایی مانند پودر پروتئین، ماچا یا تارا و تاپینگ‌ها (مانند گرانولا، نارگیل و کاکائو) ) هستند.

حتما بخوانید  برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟ | مقدار مناسب آب، ترفند قد کشیدن و ...

 

به عقیده کارشناسان تغذیه یک اسموتی تا زمانی سالم است که توازن درست و اصولی از سبزیجات، میوه، پروتئین و چربی در آن رعایت شود. در واقع انواع اسموتی وعده‌های مناسبی برای صبحانه و میان وعده‌ها محسوب می‌شوند.

 

پروتئین اسموتی را می‌توان از کره‌های آجیل بدون شکر و شیرین نشده، دانه چیا، بذر کتان، ماست ساده یا شیر دانه‌هایی مثل سویا یا بادام تهیه کرد. چربی مورد استفاده از اسموتی هم اهمیت زیادی دارد که به سیر نگه داشتن شما در مدت طولانی کمک می‌کند. به عقیده متخصصان تغذیه “منابع خوب چربی برای درست کردن اسموتی‌ها عبارتند از کره انواع آجیل، دانه چیا، کتان، کنجد یا دانه‌های کنف، روغن کنجد، نارگیل، ماست نارگیل، یا ماست ارگانیک کامل.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۳ اسموتی خوشمزه و مقوی مخصوص روزهای گرم

 

 

برای تکمیل مواد مغذی اسموتی می‌توانید موادی مثل ماکا (که به جنسینگ پرویی مشهور است)، پودر آکا، پودر میوه لوکوما، کاکائو، اسپریولینا و سیب زمینی یا جعفری و ادویه‌هایی مانند دارچین، جوز هندی، زنجبیل و زردچوبه استفاده کنید.

 

در رژیم اسموتی ۱۲ روزه تنوع را رعایت کنید تا هم از مزه‌های یکنواخت خسته نشوید و هم مطمئن شوید مواد مغذی از گروه‌های مختلف به بدن شما می‌رسد. برای شما اگر یک هفته از کلم، کفیر و زغال اخته استفاده کردید، بعد از آن اسفناج، شیر کنجد و آناناس را امتحان کنید. علاوه بر این اگر احساس گرسنگی می‌کنید همراه با اسموتی از وعده‌های غذایی سالم مثل گوشت ماهی یا مرغ آب‌پز، تخم مرغ آب‌پز یا میان وعده‌های حاوی آجیل و دانه‌های روغن در حد چند عدد استفاده کنید. تصویری که ملاحظه می‌کنید نمونه‌ای از وعده‌های غذایی مجاز در یک رژیم اسموتی ۱۲ روزه است.

 

آیا اسموتی میوه برای رژیم اسموتی لاغری نوشیدنی سالمی است؟

 

آیا اسموتی میوه برای رژیم اسموتی لاغری نوشیدنی سالمی است؟

 

در حالی که میوه‌ها سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان و ضد‌التهاب هستند اما اسموتی‌ها معمولا منبع غنی از قندهای میوه هستند. به همین دلیل بهترین کار این است که با اضافه کردن یک برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم یا برگ چغندر (که سرشار از فیبر، کلسیم، ویتامین c، k، A هستند) یک ترکیب فیتوشیمیایی قدرتمند را فراهم می‌کنند. علاوه بر این پروتئین هم برای کنترل قند خون و کنترل گرسنگی بسیار موثرند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

اما نکته مهم این است که اسموتی را خودتان تهیه کنید. اگر اسموتی‌ها را از بیرون خریداری کنید نمی‌توانید مواد موجود در آن را کنترل کنید. این اسموتی‌های آماده به احتمال زیاد حاوی مقادیر فراوانی شیرین کننده مصنوعی، آب میوه، چربی و مواد لبنی شیرین هستند. این اسموتی‌ها در نهایت به جای کاهش وزن باعث افزایش میزان قند، چربی و کالری و در دراز مدت سبب بیماری دیابت و بیماری‌های گوارشی شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی توت فرنگی به ۷ روش متفاوت

 

 

آیا اسموتی سبز برای رژیم اسموتی لاغری نوشیدنی سالمی است؟

 

آیا اسموتی سبز برای رژیم اسموتی لاغری نوشیدنی سالمی است؟

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

بله اسموتی‌های سبز سالم هستند. اصلا یک قاعده کلی این است که همه اسموتی‌ها حاوی یک سبزی با برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم و یا برگ چغندر که حاوی فیبر، کلسیم، و ویتامین‌های A، C و K هستند سالم هستند و این برگ‌های سبز اسموتی را به یک نوشیدنی مقوی و یک ماده مغذی ضد سرطان تبدیل می‌کند. سبزیجات برگ سبز یک عامل مهم برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ هستند و از کاهش شناخت و زوال عقل با بالا رفتن سن پیشگیری می‌کنند. یک یا دو مشت سبزیجات برگ سبز یکی از بهترین اسموتی‌ها را درست می‌دهند. اما بهتر است این اسموتی را برای میان وعده مصرف کنید تا احساس ضعف نکنید.

 

بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا اسموتی؛لاغری و سم زدایی از بدن افسانه یا واقعیت؟

 

بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا اسموتی؛لاغری و سم زدایی از بدن افسانه یا واقعیت؟

 

اسموتی‌ها اغلب این ادعا را دارند که یک رژیم غذایی عالی برای سم‌زدایی از بدن هستند. اما زمانی که بحث سم‌زدایی از بدن مطرح می‌شود کارشناسان تغذیه بر این باورند که نه اسموتی و نه هیچ ماده غذایی دیگری به تنهایی راه‌حلی برای پاکسازی بدن و اندام‌هایی مثل کبد و کلیه‌ها نیست و این کار باید همراه با ورزش انجام شود.

حتما بخوانید  ۵ روش شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش

 

از سوی دیگر هیچ شواهد علمی مبنی بر این‌که اسموتی یا هر ماده دیگری برای سلامت کلی بدن می‌تواند مثمرثمر باشد وجود ندارد. به نظر کارشناسان تغذیه بهتر است برای کاهش وزن و تناسب اندام به جای تمرکز بر رژیم غذایی و این‌که چه غذاهایی بهتر است بخشی از رژیم غذایی ما باشند بهتر است تمام رفتارهایی که سبب می‌شوند یک بدن سالم همراه با تناسب اندام داشته باشیم را در پیش بگیریم. برای رعایت رژیم لاغری اسموتی بهتر است در کنار نوشیدن اسموتی‌های سبز و میوه‌ای، یک رژیم غذایی متعادل، تحرک لازم و انجام حرکات ورزشی، خواب مناسب، ایجاد ارتباطات اجتماعی و مدیریت استرس را در پیش بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انبه و موز 

 

 

در رژیم اسموتی ۱۲ روزه یک لیوان نوشیدنی می‌تواند جایگزین یک وعده غذایی باشد؟

 

در رژیم اسموتی 12 روزه یک لیوان نوشیدنی می‌تواند جایگزین یک وعده غذایی باشد؟

 

قطعا پاسخ منفی است. به عقیده کارشناسان تغذیه برای یک وعده غذایی اصلی نمی‌توانید یک لیوان اسموتی سبز یا میوه‌ای بنوشید و ادعا کنید که یک وعده غذایی سالم داشته‌اید. اما اگر به اسموتی انواع آجیل و مغزها، کفیر ماست یا برخی پودرهای پروتئین مجاز و دانه‌هایی مثل چیا و کتان اضافه کنید می‌توانید یک وعده غذایی کامل و سالم داشته باشید. با این‌همه همان‌طور که گفتیم لازم نیست به خودتان عذاب دهید و از خوردن غذاهای سالم و آب‌پز (سرخ کردنی ممنوع است) محروم باشید.

 

به نظر کارشناسان تغذیه برای رژیم لاغری اسموتی یک تا دو قاشق غذاخوری چربی غیراشباع مثل کره نارگیل یا پسته و یا بادام زمینی همگی بدون شکر و نمک، یک فنجان میوه، یک یا دو مشت سبزیجات برگ سبز و یک فنجان پروتئین لازم است. این‌که چه مقدار اسموتی هم بخورید بستگی به مقدار دریافتی لازم برای شما دارد و این‌که در طول روز چه خورده‌اید و چه مقدار کالری دریافت کرده‌اید. برای مثال یک لیوان اسموتی برای صبحانه به عنوان یک وعده کامل برای صبحانه شامل مواد زیر است:

 

۱ فنجان زغال اخته یخ زده، ۱/۲ موز یخ زده، ۱/۲ فنجان گل کلم یخ زده، ۱ تا ۲ برگ کلم، ۱ تا ۲ فنجان شیر غیر لبنی بدون شکر مثل شیر بادام، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه‌های مخلوط (چیا، کنف، کتان)، ۱ اسکوپ پودر پروتئین و مقداری گرانولا.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ طرز تهیه اسموتی هندوانه

 

 

سالم‌ترین نحوه خوردن نوشیدنی اسموتی در رژیم لاغری اسموتی چیست؟

 

سالم‌ترین نحوه خوردن نوشیدنی اسموتی در رژیم لاغری اسموتی چیست؟

 

زمانی که شما سبزیجات یا میوه‌ها را به شکل اصلی خودشان و قبل از پوره شدن می‌خورید بدن خودش کار شکستن مولکول‌های میوه و سبزیجات را انجام می‌دهد. به گفته کارشناسان تغذیه هضم غذا در اصل با فرایندن جویدن آغاز می‌شود و اسموتی‌ها فاقد این مرحله از خوردن غذا هستند. پس یک جای کار می‌لنگد و یک مرحله از هضم غذا را میکسر یا غذاساز پیشاپیش برای شما انجام داده است.

 

شاید به همین دلیل است که برخی افراد حتی بعد از خوردن یک اسموتی کامل از نظر تغذیه‌ای هنوز احساس می‌کنند گرسنه هستند. اسموتی‌ها ممکن است کالری بالایی داشته باشند اما به نسبت سایر مواد غذایی پرکالری خیلی زود به معده می‌رسد و به همین دلیل فرد به سرعت احساس گرسنگی می‌کند چون مغز به معده فرمان سیری نداده است و منتظر جویده شدن لقمه‌هاست. به همین دلیل است که کارشناسان تغذیه می‌گویند بهتر است یک لیوان اسموتی را به جای سر کشیدن با قاشق بخورید و کمی هم بجوید، درست مثل یک وعده غذایی کامل.

 

 

منبع: time

 

کالابرگ الکترونیک