طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در ۲۰ دقیقه

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در ۲۰ دقیقه


20 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ در 20 دقیقه

سیرابیج یا سیرواویج گیلانی که به آن سیراویج نیز گفته می‌شود، یک غذا با تخم مرغ ساده و در عین حال مفید و کامل است که معمولاً در کنار غذاهای دیگر و یا برای شام شب یلدا استفاده می‌شود. این غذا تنها از ترکیب برگ سیر تازه و تخم مرغ درست می‌شود. این غذای گیاهی و سالم برای گیاهخواران نیز انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و به دلیل وجود سیر و تخم مرغ در کنار هم مقوی و سرشار از مواد معدنی است. طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی

 

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ

 

زمان تقریبی پخت و آماده سازی غذا: ۲۰ دقیقه

مواد لازم

 

برگ سیر تازه: سه دسته

تخم مرغ: ۳ عدد

روغن: به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول طرز تهیه سیرابیج گیلانی

 

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ

 

ابتدا برای طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی باید برگ سیرها را به خوبی بشویید و اجازه دهید کمی خشک شوند. سپس با استفاده از یک چاقو تیز برگ سیرها را به صورت یکنواخت و ریز به خوبی خرد کنید. برخی افراد برگ سیر را بعد از خرد کردن می‌شویند. شما نیز می‌توانید ابتدا برگ سیرها را خرد کنید و سپس داخل یک آبکش بریزید و با فشار آب زیاد بشویید.

 

حالا یک ماهیتابه را با شعله ملایم روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا گرم شود. بعد از داغ شدن روغن برگ سیرها را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. توجه داشته باشید که برگ سیرها نباید سرخ شوند، تنها لازم است با روغن تفت بخورند. سپس کمی زردچوبه و نمک و فلفل به برگ سیرها اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا رنگ برگ سیرها با کمک زردچوبه کمی تغییر کند. به یاد داشته باشید که حجم سیر بعد از اینکه تفت بخورد کم می‌شود، پس در ابتدا نگران زیاد بودن مقدار سیرها نباشید.

 

مرحله دوم طرز تهیه سیرابیج گیلانی

 

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ

 

در این مرحله از طرز تهیه سیرابیج گیلانی تخم مرغ‌ها را یکی پس از دیگری به برگ سیرها اضافه کنید و سریع هم بزنید. در این مرحله باید تخم مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا خودشان را نگیرند و سفت نشوند. تخم مرغ باید به خورد سیر برود و کاملاً با برگ سیر ترکیب شود. بعد از اینکه تخم مرغ به طور کامل پخته شد غذا را داخل ظرف مناسب بریزید و در کنار برنج کته یا همراه با نان تازه محلی میل کنید. معمولاً در کنار این غذا چاشنی‌های لذیذ شمالی مثل کال کباب و سبزی خوردن محلی هم سرو می‌شود. اگر گیاهخوار هستید و دوست دارید یک غذای سالم بدون گوشت را امتحان کنید، حتماً این غذای ساده را درست کنید و از طعم خوشمزه این غذا لذت ببرید.

 

 

خواص برگ سیر

 

طرز تهیه خورش سیرابیج گیلانی با برگ سیر و تخم مرغ

 

برگ سیر خواص زیادی برای سلامت ما دارد و حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین C، مس، کلسیم، سلنیوم، ویتامین B6 و منگنز است و به حفظ گردش خون و سلامت قلب و عروق کمک زیادی می‌کند. درست در فصل بهار بازارهای محلی گیلان پر از برگ سیر تازه و انواع سبزیجات محلی می‌شود. با استفاده از برگ سیر می‌توان غذاهای مختلفی درست کرد و سیرابیج یکی از ساده‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود و سیر قلیه نام غذایی است که از ترکیب برگ سیر با مرغ درست می‌شود. زمانی که برگ‌های سیر تازه و نازک باشد، ویتامین‌های بیشتر و طعم لذیذتری دارد و برای پخت و طرز تهیه سیرابیج گیلانی نیز مناسب‌تر هستند. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص برگ سیر آشنا شوید.

 

*کنترل سطح کلسترول و چربی خون

*بهبود گردش خون

*تنظیم فشار خون

*جلوگیری از حملات قلب

*کاهش قند خون

*سلامت قلب

*جلوگیری از لخته شدن خون

*افزایش گلبول‌های قرمز

*درمان غلظت خون

 

کالابرگ الکترونیک