طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص و مجلسی تبریز

طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص و مجلسی تبریز


2 آبان 1399 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص و مجلسی تبریز

حلوا کفگیر یا حلوا کفگیری زنجبیلی و زعفرانی تبریز یکی از انواع حلوای مجلسی خطه‌ی آذربایجان شرقی و شهر تبریز است و جایگاهی شبیه حلوا نثار ارومیه یا حلوا مسقطی شیراز و حلوا انگشتی بوشهری در این منطقه دارد. این حلوای مقوی و لذیذ که مخصوص روزهای سرد سال است را با زنجبیل و زعفران مزه‌دار می‌کنند و برای مایه حلوا از گردو هم استفاده می‌کنند. طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص مجلسی تبریز که یک حلوا خوشمزه با آرد نخودچی و آرد سفید است را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص مجلسی تبریز

طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص و مجلسی تبریز

مواد لازم

 

آرد سفید: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آرد نخودچی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

کره: ۷۵ گرم

پودر زنجبیل: ۱ قاشق مرباخوری

پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری

پودر قند: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ½ استکان

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری یا بیشتر

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه حلوا کفگیری مخصوص و مجلسی تبریز

مرحله اول

 

برای طرز تهیه حلوا زنجبیلی و زعفرانی کفگیری مخصوص و مجلسی تبریز ابتدا باید آرد را الک کنید تا گوله گوله نشود. آرد الک شده را در یک تابه یا قابلمه بریزید و روی شعله بسیار ملایم گاز به مدت ۴۰ دقیقه تفت دهید تا طعم خامی آرد گرفته شود. مراقب باشید آرد نسوزد.

 

مرحله دوم

 

سپس آرد نخودچی را الک کنید و به آرد داخل تابه اضافه کنید. به مدت ۱۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز ترکیب این دو گاز را تفت دهید. مراقب باشید، آرد نخودچی زود می‌سوزد. در مجموع رنگ آرد نباید تغییر کند.

 

مرحله سوم

 

تابه آرد را از روی گاز بردارید و یک بار دیگر آرد تفت داده شده را الک کنید. آرد الک شده را دوباره به تابه برگردانید و کره و روغن را اضافه کنید. آرد و کره و روغن را به مدت ۱۵ دقیقه دیگر روی شعله بسیار ملایم گاز تفت دهید.

 

مرحله چهارم

 

شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید کمی حلوا از دما بیفتد و سپس پودر قند را روی آن الک کنید. با پشت قاشق مرتب حلوا را هم بزنید تا پودر قند به خورد حلوا برود. حالا پودر هل، پودر زنجبیل، گلاب و زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و به همین ترتیب هم بزنید. اضافه کردن زعفران اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید. یا اینکه حلوا را در این مرحله به دو قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت پودر زنجبیل اضافه کنید و به یک قسمت دیگر زعفران تا حلوا با دو طعم داشته باشید.

 

مرحله پنجم

 

در مرحله آخر گردو یا پسته خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید. حلوا را در گوشه تابه جمع کنید. کفگیر را در حلوا فرو ببرید و کفگیر را در بشقاب یا دیس برگردانید. حلوا مجلسی کفگیری تبریز را به صورت قالبی می‌توانید قالب هم بزنید. حلوا کفگیری تبریز را با پودر پسته، گل محمدی خشک، خلال بادام یا گردو تزیین کنید. طرز تهیه حلوای نثار ارومیه هم مثل حلوا کفگیری تبریز است.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک