قارچ پلو را چطور درست کنیم که بچه ها هم دوست داشته باشند؟

قارچ پلو را چطور درست کنیم که بچه ها هم دوست داشته باشند؟


23 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

قارچ پلو از انواع پلو قاطی و مخلوط لذیذ و خوشمزه است که به خاطر ساده بودن روش درست کردن آن، می‌تواند یک گزینه عالی برای غذای مناسب برای ناهار و شام کارمندی و نیز گزینه وعده شام یا ناهار خانواده باشد. پلو با قارچ را می‌توانید با انواع گوشت و سبزیچات درست کنید و برای مهمانی و دورهمی‌ها هم مناسب است. در ضمن اگر قارچ پلو را به این روشی که می‌گوییم درست کنید بچه‌ها هم دوستش دارند. در ضمن قارچ پلو بدون گوشت می‌تواند یک غذای وگان مناسب گیاهخواران باشد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز قارچ پلو با مرغ، طرز تهیه قارچ پلو با گوشت چرخ کرده، طرز تهیه قارچ پلو بدون گوشت برای گیاه‌خواران و قارچ پلو با شوید را شرح داده‌ایم. برای تهیه مرحله‌ به مرحله این غذای خوشمزه با قارچ و برنج با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه قارچ پلو با مرغ (برای ۴ نفر) (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (سینه یا ران مرغ) ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
قارچ ۳۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
آبلیمو ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده) ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن و کره به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قارچ پلو با مرغ: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه قارچ پلو با مرغ

مراحل طرز تهیه قارچ پلو با مرغ

قارچ پلو با مرغ، یک پلوی قاطی ساده و خوشمزه است که می‌تواند برای مهمانی‌ها هم مناسب باشد. در ادامه مراحل طرز تهیه قارچ پلو با مرغ را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه این غذا با برنج و مرغ و قارچ، برنج را پاک کنید، بشویید و در یک کاسه بریزید. روی برنج مقداری آب ولرم و مقداری نمک بریزید و به مدت ۱ تا ۳ ساعت بسته به کهنه یا نو بودن برنج، آن را خیس کنید. مرغ‌ها را بشویید و اگر از فیله یا سینه، استفاده می‌کنید، آن را به قطعات دلخواه خرد کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج ایرانی و خارجی، نمک و گوشت مرغ را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مرغ را آماده کنید

برای شروع آشپزی، در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس تکه‌های مرغ را در تابه قرار دهید و هر دو طرف آن را سرخ کنید. سپس مرغ سرخ شده را بیرون بیاورید و کنار بگذارید. یک پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی یا نگینی ریز، خرد کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: تکه‌های مرغ‌ را با پیاز داغ بپزید

پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس مرغ‌های سرخ شده را در تابه بریزید و زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک اضافه کنید. به اندازه، نصف لیوان آب جوش در تابه بریزید. درب تابه را ببندید و اجازه دهید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مرغ‌ها بپزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار در ۶ مرحله ساده

انواع ادویه معطر غذا و پیاز داغ آماده منجمد را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد قارچ پلو را آماده کنید

در فاصله‌ای که مرغ‌ها در حال پختن هستند، قارچ‌ها را بشویید و به صورت اسلایسی باریک خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم بشویید و دانه‌های آن را خارج کنید. فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید و قارچ‌ها را در تابه بریزید. آبلیمو را اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بالا، قارچ‌ها بپزند و آب آنها خشک شود.

قارچ، کره و آبلیمو را به صورت خرید اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: مایه قارچ پلو را درست کنید

بعد از سرخ شدن قارچ‌ها، فلفل دلمه‌ای‌ها را هم اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. سپس مرغ‌های پخته شده را از قابلمه بیرون بیاورید و داخل تابه قارچ و فلفل دلمه‌ای بگذارید. زعفران را اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا طعم‌ها به خورد هم بروند. در این فاصله، برنج را آماده کنید.

برای خرید زعفران می‌توانید به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: برنج را آماده کنید

در یک قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. داخل آب، کمی روغن و نمک بریزید. برنج را از آبی که آن را در آن خیس کرده‌اید، جدا کنید. سپس برنج را در قابلمه بریزید و بین ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت باشد، سپس آنها را آبکش کنید.

مرحله هفتم: قارچ پلو را دم کنید

در قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس کف قابلمه را ته دیگ برنج دلخواهتان بگذارید (سیب زمینی یا نان لواش). یک سوم از برنج آبکش شده را روی ته‌دیگ بریزید. روی برنج را نصف مایه قارچ پلو با مرغ بریزید. دوباره یک لایه برنج و بقیه مرغ، قارچ و فلفل دلمه‌ای را بریزید. لایه آخر را برنج بریزید و درب قابلمه را ببندید.

مرحله آخر: قارچ پلو با مرغ را سرو کنید

قارچ پلو را به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بگذارید تا پلو دم بکشد. سپس روی برنج مقداری کمی روغن یا کره بریزید و قارچ پلو را به آرامی هم بزنید. قارچ پلو را با سالاد شیرازی سرو کنید.

طرز تهیه قارچ پلو با گوشت چرخ کرده (روش دوم)

طرز تهیه قارچ پلو با گوشت چرخ کرده

روش اول: قارچ پلو با کوفته قلقلی

برای تهیه قارچ پلو با گوشت چرخ کرده، به اندازه ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده را با ۲ عدد پیاز رنده و آبگیری شده، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه ورز دهید و به صورت کوفته قلقلی درآورید. کوفته‌های قلقلی را در روغن سرخ کنید.

سپس جداگانه قارچ، فلفل دلمه‌ای و ادویه‌ها را با هم تفت دهید و برنج را هم آبکش کنید. سپس مانند روش بالا، کوفته فلفلی‌ها و مایه قارچ و فلفل دلمه‌ای را لابه‌لای برنج بریزید و ۴۵ دقیقه قارچ پلو را روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد.

می‌توانید کوفته قلقلی‌ها را بعد از پخت قارچ پلو ساده بدون گوشت و در زمان سرو، روی قارچ پلو بریزید.

روش دوم: قارچ پلو با گوشت چرخ کرده ساده

روش دیگر برای تهیه قارچ پلو با گوشت چرخ کرده این است که یک پیاز را در روغن تفت دهید. سپس ادویه‌های معطر را اضافه کنید و گوشت چرخ کرده را هم بیفزایید. گوشت را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید.

می‌توانید به گوشت چرخ کرده، مقداری رب گوجه هم اضافه کنید. سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای را هم با مواد تفت دهید. اجازه دهید گوشت چرخ کرده و مواد میانی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند. سپس آن را لابه‌لای برنج بریزید و قارچ پلو را دم کنید.

شما می‌توانید گوشت چرخ کرده را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

طرز تهیه قارچ پلو بدون گوشت و گیاهی برای گیاهخواران (روش سوم)

طرز تهیه قارچ پلو بدون گوشت و گیاهی برای گیاهخواران (روش سوم)

برای تهیه قارچ پلو وگان و بدون گوشت و مرغ، کافی است قارچ‌ها را جداگانه با سبزی‌های دلخواه مثل نخود فرنگی، هویج، ذرت و … تفت دهید. سپس این مایه را لابه‌لای برنج ساده و آبکش شده بریزید و قارچ پلو را دم کنید.

حتما بخوانید  ماهیچه به روش پسران کریم | حرفه ای ترین روش پخت ماهیچه رستورانی

طرز تهیه قارچ پلو با شوید (روش چهارم)

برای طرز تهیه قارچ پلو با شوید، فرقی نمی‌کند که قارچ پلو را با گوشت چرخ کرده درست می‌کنید، یا کوفته قلقلی، یا مرغ و یا حتی قارچ پلو بدون گوشت می‌پزید. کافی است در این روش، بعد از اضافه کردن مواد میانی، به اندازه ۱ و نیم قاشق غذاخوری (برای ۴ پیمانه برنج) شوید خشک هم لابه‌لای برنج بریزید.

اگر می‌خواهید از شوید تازه در تهیه قارچ پلو با شوید استفاده می‌کنید، شوید‌ها را بعد از شستن و ساطوری خرد کردن، چند دقیقه با مایه قارچ پلو تفت دهید. سپس این مایه را لای برنج بریزید. بعد از پخت، مواد را هم بزنید تا شوید‌ها در کل برنج پخش شوند.

سبزی خشک شوید را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قارچ پلو

نکات مهم در طرز تهیه قارچ پلو

  • برای تهیه قارچ پلو، از قارچ‌های تازه که رنگ آنها سفید است، استفاده کنید.
  • برای فریز کردن قارچ برای تهیه قارچ پلو، آنها را بلانچ کنید. برای این کار، قارچ‌ها را بعد از شستن و خرد کردن، به مدت ۵ دقیقه در آب در حال جوش بریزید. سپس آنها را در آب سرد به مدت ۳ دقیقه فرو ببرید. بعد آنها را فریز کنید. در این صورت، رنگ و ظاهر قارچ‌ها، خراب نمی‌شود.
  • طرز تهیه قارچ پلو شیرازی هم مشابه روش‌های بالا است و می‌توانید با گوشت‌ها و سبزیجات مختلفی آن را درست کنید.
  • به جای استفاده از زعفران در تهیه قارچ پلو، می‌توانید به مایه قارچ پلو، رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه) اضافه کنید تا رنگ قارچ پلو، قرمز شود.
  • قارچ‌ها را به جای خرد کردن می‌توانید به صورت درست و سالم سرخ کنید و در قارچ پلو استفاده کنید.
  • در طرز تهیه قارچ پلو می‌توانید از حبوبات پخته، ذرت پخته، نخود فرنگی، پیازچه، سیب زمینی خرد شده و … استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید می‌توانید مقداری زرشک، کشمش پلویی یا خلال پسته و بادام هم تفت دهید و روی قارچ پلو بریزید.
  • برای درست کردن قارچ پلو به روش ایتالیایی، قارچ پلو را ساده درست کنید و در آخر روی آن مقداری پنیر پارمزان بریزید. ادویه قارچ پلو ایتالیایی هم آویشن است و مقداری سیر هم همراه پیاز باید تفت دهید.
  • می‌توانید مرغ را به صورت مرغ سرخ کرده زعفرانی هم درست کنید و بعد از پختن قارچ پلو ساده روی آن بگذارید و سرو کنید.

فوت و فن خوشمزه شدن قارچ پلو

چه کار کنیم که قارچ‌ها در پلو سیاه نشوند؟

برای جلوگیری از سیاه و تیره شدن قارچ‌ها در زمان سرخ کردن، شعله زیر آن را بالا ببرید تا آب نیندازند و همچنین مقداری آبلیمو روی قارچ‌ها بریزید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

محصولات مرتبط