لیست خوراکی های شب یلدا | انواع میوه، تنقلات، دسر، نوشیدنی و غذا

لیست خوراکی های شب یلدا | انواع میوه، تنقلات، دسر، نوشیدنی و غذا


22 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خوراکی های شب یلدا

خوراکی‌ های شب یلدا چه چیزهایی هستند؟ در سفره شب یلدا چه خوراکی هایی بگذاریم؟ حتما شما هم موقع چیدن سفره یلدا، این سوال‌ها به ذهنتان می‌رسد، مخصوصا اگر قرار است شما در طولانی‌ترین شب سال، میزبان شب چله باشید. خوراکی‌های یلدایی متنوع هستند و فلسفه و نماد خوراکی‌های شب یلدا یکی از دلایل آماده کردن آن‌ها برای چیدن یک سفره یلدایی است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش یک لیست از خوراکی های شب یلدا برای شما آماده کرده‌ایم.

خوراکی های شب یلدا کدامند؟

خوراکی های شب یلدا کدامند؟
خوراکی های شب یلدا، پای ثابت سفره‌های یلدایی و دورهمی‌های خانوادگی هستند. معمولا این خوراکی‌ها مناسب با همان فصل پاییز و زمستان تهیه می‌شوند و هر کدام هم خواص و فواید خودشان را دارند. از طرفی هر کدام از این خوراکی‌ها، نماد و سمبل یک مفهوم یا باور هستند که دانستن آنها، خالی از لطف نیست.

به هر حال، اگر شما میزبان هستید یا حتی قرار است به مهمانی یا دورهمی یلدایی بروید و نمی‌خواهید دست خالی در جمع حضور پیدا کنید، می‌توانید این خوراکی‌ها را تهیه کرده و با خود به خانه مهمان ببرید.

بد نیست همین ابتدا بدانید که خوراکی‌ های شب یلدا ممکن است از یک شهر تا شهر دیگر فرق داشته باشد و بنا به رسوم و آداب بومی هر شهر، برخی خوراکی‌ها در سفره شب یلدا گذاشته شود، اما متداول‌ترین خوراکی‌های شب یلدا، شامل برخی میوه‌های پاییزی، تنقلات، نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها، کیک‌ها و غذاها و پیش‌غذاهای مخصوص شب یلدا می‌شوند. اما برای خوراکی شب یلدا چی بخریم یا در خانه تهیه کنیم؟

میوه‌های شب یلدا

میوه‌های شب یلدا
میوه‌های یلدایی را معمولا بسیاری از افراد می‌شناسند. این میوه‌ها، به جز هندوانه، میوه‌هایی هستند که در فصل پاییز به بازار می‌آیند و استفاده از آنها در سفره یلدا، جلوه خاصی به آن می‌دهد. مرسوم‌ترین میوه‌ها برای شب یلدا، شامل موارد زیر هستند:

هندوانه

هر چند هندوانه یکی از میوه‌های تابستانی است و در فصل پاییز و زمستان، تنها در برخی مناطق گرمسیر برداشت می‌شود، اما انبار کردن هندوانه، یکی از متداول‌ترین راه‌هایی است که بتوان در شب یلدا هندوانه خورد. از چند روز قبل از شب یلدا، پای هندوانه‌ها به بازار باز می‌شود و تب و تاب خرید این میوه دوست داشتنی و پر آب، بالا می‌رود.

اگر چه خیلی‌ها نمی‌توانند هندوانه‌های شیرین و قرمز رنگ را برای شب یلدا سوا کنند، اما رسم خریدن هندوانه را عموم مردم کشور، بجا می‌آورند، حتی اگر قیمت هندوانه در این شب، به طور چشمگیری نسبت به فصل تابستان بالاتر باشد. هندوانه‌ها را می‌توانید به صورت برش زده یا هندوانه تزیین شده یلدایی در سفره یلدا قرار دهید تا هم از ظاهر، هم از طعم و هم از مزایای این میوه برای سلامتی بهره ببرید. می‌دانید چرا باید شب یلدا هندوانه بخوریم؟

بیشتر بخوانید: روش‌های تشخیص هندوانه شیرین و قرمز

انار

انار را همه به عنوان یک میوه بهشتی می‌شناسند، دلیلش هم خواص میوه انار برای سلامتی و حتی زیبایی است. معمولا در شب یلدا، انار را یا به صورت درسته و دانه شده یا در طرز تهیه و تزیین انواع کیک، چیز کیک و شیرینی‌های یلدایی به کار می‌برند.

حتما بخوانید  17 درمان گرمازدگی در طب سنتی برای بزرگسالان و کودکان به روش ساده

حتی خوردن پیش غذاهایی مثل آش انار، خورش مرغ ناردون یا مسمای انار و … که این میوه جزو مواد اصلی آن به حساب می‌آید، در شب یلدا متداول است. می‌توانید ژله یا کیک‌هایی با قالب انار هم برای این شب درست کنید.

کدو حلوایی

در شهرهای شمالی و تهران، کدو حلوایی از قدیم جزو جدانشدنی سفره یلدا و از خوراکی‌های این شب بوده است. البته معمولا کدو حلوایی در غذاها یا پیش‌ غذاهای شب یلدا و به صورت دسر کدو حلوایی به کار می‌رود و خوردن کدو حلوایی به صورت تازه و خام، رایج نیست.

در شهرهای جنوبی، کدو حلوایی خرد شده را با پیاز داغ سرخ می‌کنند و مقداری آب انار تازه روی آن می‌ریزند و به عنوان یکی از خوراکی های شب یلدا، سرو می‌کنند. انواع خوراکی و دسر با کدو حلوایی جزو خوراکی‌های شب یلدا هستند.

خرمالو

میوه خرمالو از فصل پاییز وارد بازار می‌شود و با رنگ نارنجی جذابش می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های یلدا باشد. البته از خرمالو هم مثل دیگر میوه‌ها می‌توان در طرز تهیه کیک خرمالو، چیز کیک خرمالو و … استفاده کرد، اما درست کردن چیپس خرمالو و پذیرایی با آن هم، یک کار خاص و جذاب در دورهمی و مهمانی شب یلدا است.

لبو

اگرچه رسما لبو را به عنوان میوه نمی‌شناسیم و بیشتر نوعی سبزی به حساب می‌آید ولی لبوی قرمز هم به صورت لبو پخته، هم چپیس لبو و هم در سالاد می‌تواند به کار برود. حتی می‌توانید با لبو، آش یا خورش لبو هم درست کنید. رنگ جذاب و طعم دلنشین لبو، حتما مهمان‌هایتان را در شب یلدا سر ذوق می‌آورد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

تنقلات شب یلدا

تنقلات شب یلدا
در کنار میوه‌های یلدا، تنقلات هم جزو خوراکی های شب یلدا به حساب می‌آیند. برخی از این تنقلات در همه مناسبت‌ها و دورهمی‌ها به کار می‌روند ولی برخی دیگر، بیشتر حال و هوای یلدایی دارند. تنقلات شب یلدا شامل موارد زیر می‌شوند:

آجیل و خشکبار

آجیل و مغزها همیشه زینت‌بخش دورهمی‌ها هستند. می‌توانید مغزها و خشکبار را جداگانه، خریداری و با هم ترکیب کنید. پسته، بادام، فندق، گردو، توت خشک، بادام زمینی، نخودچی و … جزو آجیل‌ و خشکبار شب یلدا هستند.

انواع آجیل، توت خشک، مغز آجیل و کشمش و مویز به روش‌های خرید حضوری، تلفنی و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های تزیین آجیل شب یلدا برای مهمانی و عروس

انواع تخمه

تخمه‌های کدو، تخمه هندوانه، تخمه آفتابگردان، نه تنها در شب یلدا که در همه دورهمی‌ها طرفداران پر و پاقرصی دارند.

می‌توانید انواع تخمه یا مغز تخمه را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

انواع چیپس میوه یا میوه‌های خشک

بسیاری افراد به جای قند و شکلات در کنار چای، توت یا خرمای خشک یا تازه مصرف می‌کنند، اما انواع میوه‌های خشک که به صورت چیپس درست می‌شوند، از بهترین خوراکی های شب یلدا هستند که اگر چند نوع از آنها را با هم ترکیب کنید، میز یلدایی‌تان جذاب‌تر و رنگی‌تر هم می‌شود. طرز تهیه انواع چیپس میوه مثل چیپس خرمالو، چیپس کیوی، چیپس موز، چیپس سیب درختی و … اصلا کار سختی نیست و خودتان به راحتی می‌توانید آنها را در خانه درست کنید.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه کله جوش با دوغ محلی ساده و لذیذ

شیرینی‌های شب یلدا

شیرینی‌های شب یلدا
در کنار میوه و تنقلات، انواع شیرینی و دسر شب یلدا از جمله کیک و چیز کیک با تم یلدا یا رنگ‌های قرمز و نارنجی که یادآور یلدا هستند، گزینه بسیار خوبی برای این شب هستند. چیز کیک کدو حلوایی، چیز کیک انار، چیز کیک هندوانه و کیک و شیرینی‌ها با میوه‌ها و مرباهایی که با خرمالو، انار و کدو حلوایی درست می‌شوند، کار سختی نیست.

می‌توانید شیرینی، کیک یا چیز کیک‌های یلدایی را با سلیقه خودتان درست کنید. حتی تهیه ژله‌ در قالب‌هایی به شکل انار یا با رنگ‌های هندوانه، به عنوان خوراکی‌ های شب یلدا بسیار محبوب هستند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه انواع دسر و شیرینی یلدایی که شامل لیست بلندبالایی از تمام موارد گفته شده هستند را مطالعه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع شیرینی و شکلات را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

آش های یلدایی

آش های یلدایی
حتما به عنوان پیش غذا، آش یا سوپ را در برنامه پذیرایی از مهمان‌های شب یلدا قرار می‌دهید. آش‌هایی که در شب یلدا درست می‌شوند، ممکن است از یک شهر تا شهر دیگر فرق کنند. اما مهم نیست در کدام شهر زندگی می‌کنید، می‌توانید آش یلدای شهرهای مختلف را برای تنوع، درست کنید و در این شب سرو کنید.

در مقاله انواع آش مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف، می‌توانید طرز تهیه انواع آش یلدا را به عنوان پیش غذای شب چله مطالعه کنید.

شام شب یلدا

شام شب یلدا
برای شب یلدا، درست کردن شام، آداب خاص خودش را دارد. غذای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف، بنا بر رسم و رسوم یلدایی، طبخ و سرو می‌شود. فسنجان، مرغ ناردون و ماهی شکم پر، در دسته غذاهایی قرار می‌گیرند که در ترکیب آن‌ها انار و رب انار وجود دارد و معمولا در لیست غذاهای شب یلدا در گیلان و مازندران هستند. قزوینی‌ها هم برای احترام به فلسفه غذاهای یلدا و بجا آوردن رسم غذای شب یلدا در این شب، انار پلو می‌خورند و از طعم لذیذ انار لذت می‌برند.

لیست بلندبالایی از غذاهای یلدایی وجود دارد که مقاله طرز تهیه انواع غذای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف، می‌تواند برای درست کردن این غذاها به شما کمک کند.

نوشیدنی های شب یلدا

چای و قهوه معمولا اولین گزینه به عنوان نوشیدنی شب یلدا هستند. می‌توانید آب هندوانه، شربت هندوانه، آب انار، شربت انار، انواع دمنوش‌ها و … را به عنوان نوشیدنی شب یلدا سرو کنید که حال و هوای یلدایی هم داشته باشد.

برای مطالعه لیست نوشیدنی های شب یلدا روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول درباره خوراکی‌ های شب یلدا

نوشیدنی برای شب یلدا چی درست کنیم؟

چای و قهوه معمولا اولین گزینه به عنوان نوشیدنی شب یلدا هستند. می‌توانید آب هندوانه، شربت هندوانه، آب انار، شربت انار، انواع دمنوش‌ها و … را به عنوان نوشیدنی شب یلدا سرو کنید که حال و هوای یلدایی هم داشته باشد.

دسر برای شب یلدا چی درست کنیم؟

دسرها به عنوان خوراکی های شب یلدا، تنوع زیادی دارند. دسر پاناکوتا، شکلات قالبی انار، حلوای انار، شکلات هندوانه‌ای و … را می‌توانید به عنوان دسر برای شب یلدا خودتان در خانه تهیه و برای مهمانی سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک