۲ طرز تهیه مربای گیلاس خوش عطر بدون شکرک و کپک

۲ طرز تهیه مربای گیلاس خوش عطر بدون شکرک و کپک


4 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای گیلاس
فهرست محتوا پنهان

مربای گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین انواع مربای خانگی است که می‌توانید آن را به شیوه‌های متفاوتی آماده کنید. مربای گیلاس به خاطر ظاهر هوس انگیز و جذابی که دارد علاوه بر اینکه برای صبحانه سرو می‌شود، به منظور تزیین انواع کیک و دسر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما طرز تهیه مربای گیلاس چگونه است؟ آیا می‌دانید نسبت شکر در مربای گیلاس باید چقدر باشد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مربا گیلاس پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه مربای گیلاس خانگی

 

طرز تهیه مربای گیلاس خانگی

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت مربای گیلاس: ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس

  • گیلاس: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۱ کیلوگرم
  • جوهر لیمو: ۱/۴ قاشق مرباخوری

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس

 

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس

 

برای تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا باید یکسری فوت و فن‌ها را بلد باشید. در ادامه می‌توانید با مراحل و طریقه درست کردن مربای گیلاس آشنا شود.

مرحله اول؛ درآوردن هسته گیلاس

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس باید گیلاس‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را برای چند دقیقه روی دستمال حوله‌ای پهن کنید تا خشک شوند. حال با استفاده از دستگاه هسته‌گیر یا سیخ چوبی هسته‌های گیلاس را جدا کنید. روش‌های گرفتن هسته گیلاس را بلد هستید؟

مرحله دوم؛ ترکیب کردن گیلاس و شکر

در این مرحله باید یک قابله استیل یا روحی بردارید و مقداری گیلاس در آن بریزید. سپس یک لایه شکر روی گیلاس‌ها بریزید. این کار را به صورت لایه لایه تکرار کنید. در این مرحله باید تنها از نصف شکرها استفاده کنید. بعد قابلمه را برای ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا گیلاس آب بیندازد و برای درست کردن مربا آماده شود.

مرحله سوم؛ جوشاندن مربای گیلاس

بعد از ۲۴ ساعت باید باقی مانده شکر را با آب ترکیب کنید و در قابلمه گیلاس‌ها بریزید. سپس قابلمه را با حرارت متوسط روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که مخلوط آب و شکر شروع به جوشیدن کرد با کمک یک کفگیر کف روی آب را بردارید و سپس حرارت را کم کنید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن مربای گیلاس

 

آماده کردن مربا گیلاس

 

اجازه دهید ترکیب شکر و آب برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و غلیظ شود. بعد از این که مربا کمی غلیظ شد، جوهر لیمو را اضافه کنید. برای تست غلظت مربای گیلاس می‌توانید مقداری از شهد مربا را داخل یک کاسه بریزید و در یخچال قرار دهید. بعد از خنک شدن، شهد مربای شما باید غلیظ باشد، در غیر این صورت بهتر است باز هم مربا را بجوشانید تا به قوام مناسب برسد.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک جا افتاده و لعابدار به روش رستوران

مرحله پنجم؛ نگهداری مربای گیلاس

بعد از آماده شدن مربا شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مربای گیلاس برای حدود ۱۲ ساعت در فضای آشپزخانه بماند و خنک شود. سپس آن را در ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای گیلاس و شربت با پودر ژله

 

طرز تهیه مربای گیلاس و شربت با پودر ژله

 

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس با پودر ژله

  • گیلاس: ۵۰۰ گرم
  • پودر ژله گیلاس یا آلبالو: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۵۰۰ گرم

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس با پودر ژله

 

مراحل طرز تهیه مربای گیلاس با پودر ژله

 

اضافه کردن مقداری پودر ژله به مربای گیلاس موجب می‌شود تا مربای شما بافت ژلاتینی جذاب‌تری به خود بگیرد و خوش‌رنگ‌تر شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه مربای گیلاس متفاوت و خوشمزه با پودر ژلاتین آشنا شوید.

مرحله اول؛ جدا کردن هسته گیلاس

در مرحله اول از درست کردن مربای گیلاس باید هسته گیلاس‌ها را جدا کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه هسته‌گیر یا یک خلال دندان استفاده کنید. به طوری که با خلال دندان به مرکز گیلاس فشار وارد کنید تا هسته آن از سمت دیگر خارج شود.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن گیلاس و شکر در قابلمه

در این مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس با ماندگاری بالا باید گیلاس‌ها را با ۴۰۰ گرم شکر ترکیب کنید و در یک قابلمه بریزید و برای ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم؛ جوشاندن شکر و گیلاس

بعد از ۴ ساعت قابلمه را از یخچال بردارید و با شعله زیاد روی گاز قرار دهید تا مربا شروع به جوشیدن کند. بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را کم کنید و شروع به هم زدن مربا کنید تا سر نرود.

مرحله چهارم؛ جدا کردن شربت گیلاس

در این مرحله می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و حدود ۱ لیوان یا نصف بیشتر شربت را از قابلمه بردارید. سپس قابلمه را دوباره روی گاز قرار دهید تا بجوشد.

مرحله پنجم، اضافه کردن بقیه شکر

در این مرحله باید باقی مانده شکر را روی مربا بریزید و بعد از جوش آمدن مربا ۲ دقیقه صبر کنید و بعد دوباره شعله را کم کنید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن پودر ژله به مربا

 

اضافه کردن پودر ژله به مربا گیلاس

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس می‌توانید پودر ژله را کم کم به مربا اضافه کنید و مربا را خوب هم بزنید تا آماده شود.

مرحله هفتم؛ آماده شدن مربای گیلاس

 

همان‌طور که مربا در حال جوشیدن است کف روی آن را بردارید. بعد از این که مربای شما به غلظت مناسب رسید، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مربا چند ساعت در قابلمه بماند تا سرد شود. در این مدت بهتر است چند بار مربا را هم بزنید تا گیلاس‌ها به هم نچسبند.

سپس مربای گیلاس را در یک ظرف تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای آلبالو گیلاس

 

طرز تهیه مربای آلبالو گیلاس

 

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو گیلاس

  • آلبالو و گیلاس تازه: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه مربای آلبالو گیلاس

طرز تهیه مربای آلبالو جزو محبوب‌ترین رسپی‌های مربا است. اما استفاده از گیلاس و آلبالو یک ترکیب فوق‌العاده خوش‌طعم و خوش‌رنگ برای تهیه مربا است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه مربای آلبالو گیلاس خانگی آشنا شوید.

حتما بخوانید  ۱۵ نکته سرآشپزها برای جا افتادن و غلیظ شدن قورمه سبزی سیاه و لعابدار

مرحله اول؛ آماده کردن آلبالو و گیلاس

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای آلبالو گیلاس باید آلبالوها و گیلاس‌ها را به خوبی بشویید. سپس هسته آن‌ها را جدا کنید و برای ۷ تا ۸ ساعت همراه با شکر در یخچال قرار دهید.

مرحله دوم؛ جوشاندن مربای آلبالو گیلاس

بعد از این مدت قابلمه را روی گاز قرار دهید تا بجوشد. صبر کنید تا مربا به قوام مورد نظر برسد و غلیظ شود. سپس وانیل را اضافه و شعله گاز را خاموش کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای گیلاس

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای گیلاس

 

*برای خوش عطر شدن مربای گیلاس خانگی می‌توانید مقداری عصاره وانیل به آن اضافه کنید.

*در طرز تهیه مربای گیلاس خوشمزه و خوش‌رنگ باید از گیلاس‌های رسیده، شیرین و سالم استفاده کنید.

*برداشتن کف مربا در حین جوشیدن آن موجب می‌شود تا رنگ مربای شما شفاف‌تر و زیباتر شود.

*استفاده از مقدار شکر کم در مربای گیلاس موجب می‌شود تا مربا رقیق شود و خیلی زود کپک بزند.

*به یاد داشته باشید که جوشاندن بیش از حد مربا موجب شکرک زدن آن می‌شود. بنابراین شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربا با شعله ملایم آماده شود.

*اضافه کردن جوهر لیمو از شکرک زدن مربای گیلاس جلوگیری می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید به جای جوهر لیمو از آب لیموترش نیز استفاده کنید.

*طریقه درست کردن مربای گیلاس صورتی یا مربای گیلاس سفید خانگی دقیقاً شبیه به روشی که ذکر شد انجام می‌شود. اما اگر از گیلاس سفید برای درست کردن مربا استفاده کنید، رنگ مربای شما روشن‌تر خواهد شد.

*برای جدا کردن هسته گیلاس می‌توانید از دستگاه هسته گیر، خلال دندان یا یک نی پلاستیکی استفاده کنید.

*در طرز تهیه مربای گیلاس سفید می‌توانید از مقداری زعفران آب شده استفاده کنید تا مربای شما خوش‌رنگ‌تر شود.

*نسبت شکر در مربای گیلاس باید دقیقاً با مقدار گیلاس برابر باشد. این کار از کپک زدن و خراب شدن مربا جلوگیری می‌کند.

*توجه داشته باشید که ریختن مربای گرم در شیشه موجب خراب شدن آن می‌شود.

*در طول مراحل طرز تهیه مربای گیلاس به هیچ عنوان درب مربا را روی آن نگذارید. این کار موجب بدرنگ شدن مربا می‌شود.

*برای درست کردن مربای گیلاس بدون شکر می‌توانید به مقدار وزن گیلاس‌ها از پکتین و یا عسل استفاده کنید. روش بعدی برای شیرین کردن مربای بدون شکر استفاده از شیره انگور است. اما توجه داشته باشید که این کار موجب تیره شدن رنگ مربا می‌شود.

*خواص مربای گیلاس قطعا از خواص گیلاس کمتر است؛ اما با درست کردن این مربا می‌توانید از بسیاری از فواید گیلاس بهره‌مند شود.

*در تهیه کیک گیلاس از مربای گیلاس هم می‌توانید استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری بالا

 

سوالات متداول

 

بهترین روش برای درست کردن مربای گیلاس بدون شکر چیست؟

برای درست کردن مربای گیلاس بدون شکر می‌توانید به مقدار وزن گیلاس‌ها از پکتین و یا عسل استفاده کنید. روش بعدی برای شیرین کردن مربای بدون شکر استفاده از شیره انگور است. اما توجه داشته باشید که این کار موجب تیره شدن رنگ مربا می‌شود.

در طرز تهیه مربای گیلاس خانگی چطور هسته گیلاس را جدا کنیم؟

برای جدا کردن هسته گیلاس می‌توانید از دستگاه هسته گیر، خلال دندان یا یک نی پلاستیکی استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک