۱۲ خاصیت روغن ماکادمیا برای جوانسازی پوست و مو ،سرطان، لاغری و دیابت

۱۲ خاصیت روغن ماکادمیا برای جوانسازی پوست و مو ،سرطان، لاغری و دیابت


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روغن ماکادمیا جوانسازی پوست صورت مو

 

در سال‌های اخیر نام روغن ماکادمیا بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد. یک نوع فندق با اصالت استرالیایی که به گفتن محققان خواص و فواید بی‌نظیری برای سلامت و جوانسازی پوست صورت و موهای آسیب دیده ، قلب و لاغری و کاهش وزن و نیز بهبود عملکرد مغز دارد. ظاهرا بومیان استرالیا قرن‌هاست از روغن ماکادمیا به خاطر خواص بالای غذای و وفور آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن استفاده می‌کنند. به همین مناسبت ۱۲ خاصیت روغن ماکادمیا اصل برای پوست صورت و مو ، لاغری و کاهش وزن، سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز و … و نیز طریقه مصرف روغن ماکادمیا را در سرویس سلامت مجله کوروش بخوانید.

 

چطور از روغن ماکادمیا برای جوانسازی پوست صورت و مو استفاده کنیم؟

 

خواص روغن ماکادمیا

 

شاید نام این روغن را کمتر شنیده باشید. اما در نظر داشته باشید که روغن ماکادمیا یکی از موثرترین و بهترین روغن‌هایی است که از آجیل ماکادمیا بدست می‌آید. این روغن در سطح جهانی به عنوان نگهدارنده پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن بوی لطیف و سبکی مانند آجیل دارد و به راحتی از بوی های محیط متفاوت و قابل تشخیص است. روغن ماکادمیا در واقع روغن فندق استرالیایی است. این خشکبار جزو گرانترین نوع خود است و در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. قیمت این روغن چند برابر روغن های دیگر است. این روغن برای کاهش کلسترول خون، جوان سازی پوست و جلوگیری از آفتاب سوختگی موثر است.

 

برای استفاده از روغن ماکادمیا جهت جوانسازی پوست صورت و مو و ابرو به روش‌های زیر عمل کنید:

*روغن ماکادمیا را می‌توانید به طور مستقیم روی پوست پاکیزه صورت بمالید و از آن به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده کنید. اگر روغن ماکادمیا را با روغن جوجوبا مخلوط کنید و روی پوست صورت بمالید (البته اگر پوست صورت‌تان خشک است) نتیجه بسیار بهتر می‌شود.

*روغن ماکادمیا یک پاک کننده آرایش عالی است. طرز استفاده از روغن ماکادمیا برای پاک کردن صورت هم بسیار ساده است. چند قطره روغن ماکادمیا را روی پد پاک کننده صورت بریزید و آرایش و حتی ریمل خود را پاک کنید. اگر برای این کار روغن ماکادمیا را با جوجوبا ترکیب کنید هم نتیجه عالی می‌شود.

*روغن ماکادمیا یک سرم عالی برای مراقبت از پوست نازک و حساس دور چشم است. روغن ماکادمیا به سرعت جذب پوست می‌شود و حتی به عنوان زیرساز آرایش هم از آن می‌توان استفاده کرد. طریقه استفاده از روغن ماکادمیا برای دور چشم به این ترتیب است که چند قطره از آن را روی انگشت شصت بریزید و به آرامی از قسمت داحل به بیرون روی پوست اپاکیزه طراف چشم بمالید.

*از ماکادمیا به عنوان تونر پوست هم می‌توانید استفاده کنید. بعد از پاک کردن آرایش و شستن صورت با شوینده مناسب با پوست، چند قطره روغن ماکادمیا روی پد بریزید و به صورت دورانی پوست صورت را با آن پاک کنید.

حتما بخوانید  12 روش طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک به توصیه انجمن پوست آمریکا

*علاوه بر مرطوب کردن پوست صورت با ماکادمیا، از روغن ماکادمیا به عنوان مرطوب کننده پوست بدن به خصوص بعد از حمام هم می‌توانید استفاده کنید.

*همان‌طور که گفتیم روغن ماکادمیا یک گزینه عالی برای جوانسازی پوست صورت و بدن و مو است. اگر موهای خشک، آسیب دیده یا نازک دارید بعد از حمام آب موها را بگیرید و چند قطره روغن ماکادمیا روی موی مرطوب بریزید و ماساژ دهید. روغن ماکادمیا موخوره را از بین می‌برد، موهای خشک و آسیب دیده را احیا می‌کند و موهای نازک را ضخیم می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های خانگی برای روشن شدن پوست

 

 

خواص روغن ماکادمیا برای سلامت قلب، لاغری و کاهش وزن و بهبود عملکرد مغز

زیبایی و سلامت پوست

۱-کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی

 

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که خوردن آجیل‌های درختی از جمله ماکادمیا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ در مردان مبتلا به کلسترول بالا حاکی از آن است که بعد از ۴ هفته خوردن آجیل ماکادامیا عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها کاهش پیدا کرد. براساس برخی مطالعات، جایگزینی چربی‌های اشباع شده با چربی‌های اشباع نشده و غیر اشباع مانند مواد موجود در آجیل باعث افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول «خوب» می‌شود. یک مطالعه طولانی دیگر که به مدت چند سال روی گروهی از افراد در کشور سوئد صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف آجیل ممکن است ریسک فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی را کاهش دهد.

 

 

۲-اصلاح سندروم متابولیک و دیابت

 

سندروم متابولیک به وضعیتی گفته می‌شود که می‌تواند در بدن خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. سندروم متابولیک در واقع شامل مواردی مثل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح پایین کلسترول خوب بدن یا HDL، گلیسیرید بالا و چربی اضافه شکم است. به گفته انجمن قلب آمریکا حدود ۳۴ درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به سندروم متابولیک هستند و این آمار در سرتاسر جهان به سرعت رو به افزایش است.

نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف برخی مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید و اشباع شده مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و روغن‌هایی مثل ماکادمیا خطر ابتلا به سندروم متابولیک را کاهش می‌دهد و یا در افراد مبتلا اثرات این سندروم را کاهش می‌دهد.

طبق نتایج یک بررسی پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد حاکی از آن است که خوردن یک رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای MUFA  (رژیم غذایی بر پایه چربی‌های اشباع شده) می‌تواند فاکتورهای خطر متابولیک را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

HbA1c اندازه‌گیری مهمی برای مبتلایان به دیابت است. این میزان قند خون به طور متوسط ​​یک فرد طی ۲-۳ ماه گذشته است. نتایج مطالعه‌ای بر روی موش‌های مبتلا به دیابت نشان داد که رژیم غذایی حاوی MUFAs به علاوه ورزش در کاهش HbA1c از خوردن صرفا چربی‌های اشباع شده یا ورزش به تنهایی، موثرتر است. مطالعه دیگر نشان می دهد که آجیل درختی مانند آجیل ماکادامیا به بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن تناژ نارنجی رنگ مو

حتما بخوانید  7 روش درمان طبیعی و سریع شوره سنگین سر در طب سنتی

 

 

۳-پیشگیری از سرطان

 

آجیل ماکادامیا حاوی نوعی ویتامین E به نام توکوترینول‌ها است. براساس برخی تحقیقات، توکوترینوول‌ها ممکن است توانایی ضد سرطان بسیار بالایی داشته باشند. آجیل ماکادامیا حاوی مقدار قابل توجهی توکوتریونول است. آجیل ماکادامیا همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌توانند با سرطان مبارزه کنند.

 

 

۴-کمک به بهبود عملکرد مغز و محافظت از مغز

 

جوان سازی پوست

 

توکوترینول‌ها علاوه بر تاثیرات پیشگیری از سرطان، دارای اثرات محافظت از مغز هم هستند. نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که یک مکمل غنی از توکوتینولول در محافظت از سلول‌ها‌ی مغزی به خصوص در برابر اثرات ترشح بیش از حد اسید آمینه گلوتامات کمک می‌کند، که ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر و پارکینسون نقش داشته باشد. گلوتامات یکی از اسیدهای آمینه‌های موجود در مواد غذایی مثل گوشت قرمز است که در بدن هم ترشح می‌شود. همچنین، گلوتامات اسید آمینه اصلی موجود در شیر مادر است که برای رشد مغزی نوزاد بسیار ضروری است. گلوتامات بیشتر در مغز و سیستم عصبی مرکزی متمرکز شده و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی تحریک کننده عمل می‌کند. اما مسئله اینجاست که میزان بیش از حد گلوتامات در مغز می‌تواند به مرگ سلولی منجر شود و با یادگیری مغز را مختل کرده و با علائم افسردگی هم مرتبط است. همچنین، فرض بر این است که سمیت ناشی از این شرایط می‌تواند در بیماری های انحطاط عصبی مانند آلزایمر نقش داشته باشد.

یک مطالعه دیگر در مورد موش ها نشان می‌دهد که اولئیک اسید، یکی از اصلی‌ترین چربی های اشباع نشده موجود در آجیل ماکادامیا ، می‌تواند از مغز در برابر برخی از انواع استرس اکسیداتیو محافظت کند.

 

 

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض یخ برای درمان جوش صورت

 

روغن ماکادمیا جوان سازی پوست

 

۵-روغن ماکادمیا باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود

 

آجیل ماکادامیا و روغن آن از جمله غنی‌ترین منابع اسید پالمیتولئیک و یک چربی غیر اشباع شده به نام امگا ۷ است. محققان در یک مطالعه به مدت ۲۸ روز به یک گوسفند اسید پالمیتولئیک دادند و نتایج نشان به دست آمده مشخص کرد که تا ۷۷ درصد افزایش وزن او را کاهش داد. با این حال متخصصان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که اسید پالمیتولئیک که برای انسان هم اثرات کاهش وزن و لاغری دارد یا خیر. نتایج یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که تغذیه موش‌ها با روغن آجیل ماکادامیا به عنوان یک مکمل بعد از ۱۲ هفته باعث کاهش اندازه سلول‌های چربی آن‌ها شده است.

 

 

۶-کاهش احساس گرسنگی

 

فندق ماکادامیا حاوی پروتئین، مقادیر زیادی چربی‌های مفید و فیبر است. این مواد مغذی می‌توانند به فرد کمک کنند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و در نتیجه در پروسه کاهش وزن موفق شود. چربی موجود در ماکادمیا از نوع اشباع است و هضم آن مدت طولانی‌تر زمان می‌برد. پروتئین و فیبر هم به جلوگیری از افت قند خون تا مدت طولانی پیشگیری می‌کند و در نتیجه فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند. لازم به ذکر است که خرید و فروش روغن ماکادمیا در اغلب مغازه‌های روغن‌گیری معتبر با قیمت مناسب انجام می‌شود.

 

منبع: medical news today و empowered suntenance

 

کالابرگ الکترونیک