۱۴ فواید خوردن انار قبل از خواب برای سلامت بدن + عوارض آن

۱۴ فواید خوردن انار قبل از خواب برای سلامت بدن + عوارض آن


5 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ فواید خوردن انار قبل از خواب برای سلامت بدن + عوارض آن

از فواید خوردن انار قبل از خواب خبر دارید؟ انار یک میوه پاییزی خون‌ساز و مفید است که با شروع فصل پاییز، بازار فروش آن داغ می‌شود و به شکل‌های مختلف می‌توانید در رژیم غذایی خود، از آن استفاده کنید. اگر چه خوردن انار در هر ساعتی از روز توصیه می‌شود ولی فواید خوردن انار قبل از خواب، بسیار زیاد است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به فواید و عوارض خوردن انار قبل از خواب و در شب پرداخته‌ایم.

فواید خوردن انار قبل از خواب چیست؟

فواید خوردن انار قبل از خواب

انار از جمله میوه‌های مفید برای سلامت بدن و زیبایی پوست و مو است که در صورت استفاده از آن، بهتر است به شیوه طبیعی و بدون قند یا افزودنی‌های دیگر در رژیم غذایی قرار بگیرد. فرقی نمی‌کند میوه انار ترش باشد یا شیرین، انار برای سلامتی مخصوصا اگر قبل از خواب خورده شود، بسیار مفید و پرخاصیت است.

به کار بردن انار در طرز تهیه دسرهای مختلف، انواع سالاد، انواع کیک انار و چیز کیک انار، درست کردن انواع نوشیدنی‌ مثل آب انار، دمنوش انار و چای انار و … همگی می‌توانند کمک کنند تا از خواص انار برای سلامتی بهره‌مند شوید. اما خواص خوردن انار قبل از خواب چیست؟

۱- کمک به هضم غذا

اگر می‌خواهید در طول شب، خواب راحتی را تجربه کنید، خوردن انار یک راه سالم، ساده و مطمئن است. انار با بالا بردن عملکرد دستگاه گوارش، می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند. فیبر موجود در انار کمک می‌کند تا روده‌ها، سالم‌تر کار کنند. از طرفی انار یک میوه مفید برای جلوگیری و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های التهابی روده مثل «کرون» است. بنابراین اگر می‌خواهید در هنگام شب، خوب بخوابید، یک عدد انار تازه، آب انار یا انار پخته، قبل از خواب بخورید.

۲- کمک به سلامت قلب

از دیگر فواید خوردن انار قبل از خواب، می‌توان به سلامت قلب و عروق اشاره کرد. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامت قلب است و با کاهش فشار خون، به سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین با باز کردن عروق قلب، از تجمع کلسترول بد خون، جلوگیری کرده و بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با انار

اگر می‌خواهید در فصل پاییز و زمستان، دچار ویروس سرماخوردگی و مبتلا به بیماری آنفولانزا نشوید یا بدنتان نسبت به انواع بیماری‌ها مقاومت بالایی داشته باشد، خوردن انار قبل از خواب را فراموش نکنید. انار مقادیر زیادی ویتامین ث دارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را از ابتلا به بیماری‌های مختلف، مصون می‌دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه شله زرد نذری با تزیین برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر + فیلم

۴- جلوگیری از التهاب مفاصل

کسانی که با دردهای استخوانی یا غضروفی دست و پنجه نرم می‌کنند، معمولا در هنگام شب و قبل از خواب، این دردها آزاردهنده‌تر می‌شود. در انار آنزیم‌هایی وجود دارند که از تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کنند. انار با کاهش التهاب و دردهای مفصلی، به جلوگیری از دردهای استخوانی کمک می‌کند.

۵- جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

جلوگیری از رشد سلول سرطانی با خوردن انار قبل خواب

آنتی اکسیدان‌های موجود در انار، از بروز التهاب‌های مزمن جلوگیری می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها، در مقابل تکثیر سلول‌های سرطانی نیز واکنش نشان داده و روند تکثیر آنها را کاهش می‌دهند. در نتیجه رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازند. علاوه بر این، این آنتی‌اکسیدان‌ها مثل یک سد در مقابل رادیکال‌های آزاد که باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شوند، می‌ایستند و بدن را سالم‌تر نگه می‌دارند.

۶- داشتن موهایی زیباتر با انار

از آن جایی که انار جزو میوه‌های خون‌ساز است و گردش خون را تقویت می‌کند، خوردن انار قبل از خواب می‌تواند با کمک بهبود گردش خون، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و باعث تقویت و درخشش موهای شما شود و سلامت موها را تقویت کند. 

۷- زیبایی پوست با خوردن انار قبل از خواب

زیبایی پوست با خوردن انار قبل از خواب

هر چند استفاده از ماسک انار برای پوست یک راه عالی برای داشتن پوستی شاداب و بدون لکه و کک و مک است اما خوردن انار یا آب انار قبل از خواب، می‌تواند از آسیب‌های پوستی جلوگیری کرده و آکنه و جوش را درمان کند. علاوه بر این، اگر به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دچار آسیب‌ پوستی شده‌اید یا به طور مدام در معرض آفتاب هستید، خوردن انار یا آب انار طبیعی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برای خرید انواع آبمیوه از جمله آب انار طبیعی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۸- درمان عفونت ادراری

عفونت ادراری یکی از مشکلات رایج، هم در خانم‌ها و هم در آقایان است که باعث سوزش دستگاه ادراری و گاهی اوقات در ناحیه تناسلی می‌شود. خوردن انار قبل از خواب می‌تواند عفونت‌های ادراری را درمان کرده و جریان ادرار را آسان‌تر کند.

۹- پیشگیری از یبوست

انار سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می کند

«فیبر» به عنوان یکی از مواد مغذی مفید برای سلامت بدن، دستگاه گوارش، روده‌ها و زیبایی پوست و مو، به میزان بسیار بالایی در انار موجود است. خوردن انار قبل از خواب باعث می‌شود فیبر موجود در انار، از عارضه یبوست جلوگیری کرده و حرکات روده را تنظیم و تسهیل کند.

۱۰- کمک به ذخیره آهن خون

اگر بیماری کم خونی دارید یا مستعد کم خونی هستید، مخصوصا در خانم‌ها که به صورت ماهانه، قاعدگی را تجربه می‌کنند، خوردن انار قبل از خواب می‌تواند ذخیره آهن را افزایش داده و تبعات ناشی از کم خونی بدن را جبران کند. انار با کمک به تولید گلبول‌های قرمز خون، به سلامت کلی بدن کمک بسزایی می‌کند.

۱۱- سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان با خوردن انار قبل خواب

برای یک روش از بین بردن بوی بد دهان و دندان‌هایی تمیز و درخشان (روش‌های سفید کردن دندان در خانه خوردن انار قبل از خواب را در برنامه خود قرار دهید. انار تارهای لثه و دندان را از بین می‌برد و به سلامت لثه و از بین بردن عفونت‌های دهانی کمک می‌کند. البته که خوردن انار، جای مسواک زدن را نمی‌گیرد اما می‌تواند تاثیر آن را بیشتر کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه چای زعفران + خواص و عوارض و طبع آن

۱۲- دور شدن حشرات موذی

شاید جالب باشد ولی برخی افراد، بیشتر از دیگران دچار گزیدگی حشراتی مثل پشه می‌شوند. به این افراد توصیه می‌شود، قبل از خواب، آب انار بخورند. انار و آب آن، به دور شدن حشرات موذی کمک می‌کند و در نتیجه می‌توانید خواب راحت‌تری هم داشته باشید.

۱۳- لاغری و کاهش وزن با خوردن انار قبل از خواب

در صورتی که قصد دارید روند کاهش وزن خود را سرعت ببخشید، انار یکی از بهترین گزینه‌ها برای کم کردن چربی‌های دور شکم و لاغری است. در هر ۱۰۰ گرم انار، ۸۳ کالری انرژی وجود دارد و این در حالی است که کلسترول و چربی ترانس در این میوه وجود ندارد. انار به عنوان میوه‌ای سرشار از پلی فنول‌ها، به طور طبیعی وزن را کم می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، انار دارای میزان فیبر بالایی است و فیبرها با ایجاد سیری در طولانی مدت، از خوردن بی‌رویه جلوگیری کرده و هضم غذا را آسان‌تر می‌کنند. بنابراین با خوردن انار قبل از خواب، به کاهش وزن و لاغری خود هم کمک زیادی می‌کنید.

۱۴- خوردن انار قبل از خواب برای زنان باردار

معمولا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود آب انار را (ترجیحا ترش نباشد) به صورت ناشتا میل کنند تا از یبوست‌های بارداری و تهوع صبحگاهی جلوگیری به عمل بیاید. اما خانم‌های باردار می‌توانند از خوردن انار قبل از خواب هم بهره ببرند. البته اگر با خوردن انار، دچار واکنش منفی بدن می‌شوید، حتما از خوردن آن دست کشیده و با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض خوردن انار و آب انار در بارداری

عوارض و مضرات خوردن انار قبل از خواب

مضرات خوردن انار قبل از خواب

خوردن انار هم مثل هر میوه یا مواد غذایی دیگر، اگر به اندازه متعادل نباشد و در خوردن انار قبل از خواب زیاده‌روی کنید، ممکن است با مشکلاتی برای سلامتی مواجه شوید. دل درد و بروز مشکلات گوارشی از عمده عوارض مصرف زیاد انار قبل از خواب است. علاوه بر این، ممکن است در صورت زیاده‌روی در خوردن انار، دچار یبوست، حالت تهوع یا استفراغ شوید. دلیل این عوارض، وجود اسید موجود در انار است که باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود و درد شکم و دستگاه گوارش را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ماسک پوست و مو با انار

سوالات متداول درباره خوردن انار قبل از خواب

بهترین زمان خوردن انار برای لاغری

بهترین زمان خوردن انار برای لاغری چه زمانی است؟

اگر قصد لاغر شدن دارید، می‌توانید خوردن انار را به صورت ناشتا یا آخر شب و قبل از خواب، در برنامه غذایی خود قرار دهید.

قبل از خواب چقدر انار بخوریم که ضرر نداشته باشد؟

خوردن یک عدد انار قبل از خواب، می‌تواند اثرات مفیدی بر سلامت داشته باشد و به این ترتیب از عوارض خوردن انار دور بمانید.

 

 

کالابرگ الکترونیک