۲ روش طرز تهیه آب زرشک طبیعی و خوشمزه در خانه

۲ روش طرز تهیه آب زرشک طبیعی و خوشمزه در خانه


10 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آب زرشک طبیعی

آب زرشک طبیعی با داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین سی و مواد مغذی یکی از مفیدترین نوشیدنی‌های دنیا محسوب می‌شود. این نوشیدنی خنک فواید زیادی برای بدن دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. تاثیر آب زرشک برای لاغری و افزایش سوخت و ساز بدن نیز به اثبات رسیده است. مطالعات نشان داده است که خاصیت‌های ضد التهابی و ضد ویروسی زرشک می‌تواند در درمان بیماری ویروسی همچون کرونا تأثیر بگذارد و به کنترل بیماری کمک کند. در سرویس آشپزی در  مجله کوروش می‌توانید با چند روش طرز تهیه آب زرشک تازه در منزل آشنا شوید و در مورد تحقیقات انجام شده روی این نوشیدنی بر بیماری کرونا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

 

روش اول طرز تهیه آب زرشک خانگی

 

طرز-تهیه-آب-زرشک-تازه-و-طبیعی-در-منزل

 

مواد لازم برای یک لیوان آب زرشک تازه

 

  • زرشک خشک: ۲۵۰ گرم

 

  • آب سرد: ۶ تا ۸ لیوان

 

  • شکر یا هر شیرین کننده‌ای: به مقدار لازم (اختیاری)

 

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن آب زرشک مثل روش تهیه شربت زرشک با زرشک خشک ابتدا باید زرشک‌ها را خوب بشویید و آن‌ها را در یک کاسه بزرگ با ۶ تا ۸ لیوان آب مخلوط کنید.

 

این مخلوط را برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس زرشک‌ها را با همان آبی که در آن خیس خورده‌اند، داخل مخلوط کن بریزید تا خوب له شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش زرشک به ۲ روش؛ خواص آن برای لاغری، دیابت، فشار خون و …

 

 

بعد از له شدن زرشک‌ها ترکیب آب زرشک را از داخل صافی یا یک الک عبور دهید و در صورت نیاز بعد از تهیه آب زرشک در منزل کمی شیرین کننده به آن اضافه کنید و بعد از خنک شدن، نوش جان کنید.

 

 

روش دوم طرز تهیه آب زرشک خانگی

 

آب زرشک طبیعی خانگی

 

مواد لازم

 

  • زرشک: ۷۰۰ گرم
حتما بخوانید  12 روش آسان جلوگیری از آب انداختن ماست خانگی

 

  • آب: ۱ لیتر یا ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

 

مرحله اول؛ جوشاندن زرشک‌ها در آب

 

شستن و جوشاندن زرشک برای درست کردن آب زرشک طبیعی

 

در این روش از طرز تهیه آب زرشک طبیعی با زرشک خشک پلویی در منزل باید بعد از شستن زرشک‌ها با آب سرد، آن‌ها را داخل یک آبکش پلاستیکی بریزید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه لواشک زرشک تازه و زرشک سیاه در فر یا آفتاب

 

 

در یک قابلمه به اندازه ۱ لیتر آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، زرشک‌ها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم کمی نرم شوند. بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا زرشک‌ها خنک شوند.

 

 

مرحله دوم؛ فشار دادن زرشک‌ها و آماده کردن آب زرشک تازه

 

در دومین مرحله از طرز تهیه آب زرشک طبیعی با زرشک خشک پلویی باید زرشک‌ها را بار دیگر داخل یک آبکش غیر فلزی بریزید و با دست خوب فشار دهید تا له شوند. توجه داشته باشید که آب زرشکی که از آبکشی استفاده کنید که تفاله‌ها را از خودش عبور ندهد.

 

برای این کار می‌توانید از یک الک نیز استفاده کنید. این آب زرشکی که تهیه کرده‌اید، مقداری غلیظ است، قبل از خوردن می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ زرشک مجلسی و خوشمزه با جو یا ورمیشل

 

 

برای طعم دار شدن این نوشیدنی در صورت نیاز می‌توانید مقداری شکر و یا نمک به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. از این روش تهیه آب زرشک در منزل می‌توانید هم برای تهیه آب زرشک با زرشک تازه و هم زرشک خشک پلویی استفاده کنید.

 

 

نکاتی که باید در مورد آب زرشک تازه در منزل بدانید

 

خواص آب زرشک طبیعی

 

  • برای درست کردن آب زرشک تازه در خانه بهتر است از زرشک‌های درشت مخصوص آبگیری استفاده کنید. این زرشک‌ها که به زرشک سیاه معروف هستند در عطاری‌ها یافت می‌شوند و از خانواده زرشک قرمز هستند.

 

  • اگر به سرفه خشک مبتلا هستید، بهتر است از آب زرشک استفاده نکنید.

 

  • اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده که آب زرشک را چه موقع بخوریم، بهتر است بدانید که خوردن آب زرشک طبیعی صبح‌ها به صورت ناشتا و شب هنگام، موقع خواب بهترین زمان مصرف آن است.
حتما بخوانید  طرز تهیه عدس پلو خرم آبادی | غذای نذری محرم و صفر

 

  • در مورد خواص آب زرشک برای لاغری باید بدانید که خوردن این نوشیدنی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا می‌تواند به روند کاهش وزن شما کمک زیادی کند. بربرین موجود در زرشک می‌تواند به کاهش چربی و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند و به لاغر شدن افراد کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: آب کردن شکم؛۷ خوراکی شگفت‌انگیز برای آب کردن چربی‌های دور شکم و پهلو

 

 

  • توجه داشته باشید که مصرف آب زرشک برای لاغری باید در حد اعتدال باشد و از زیاده‌روی آن پرهیز شود.

 

  • خوردن آب زرشک و زعفران برای خانم‌های باردار به خصوص در ۳ ماه اول بارداری موجب افزایش سقط جنین و ایجاد ناهنجاری در نوزاد می‌شود.

 

 

طبع زرشک گرم است یا سرد؟

 

طبع زرشک سرد است یا گرم

 

زرشک طبعی سرد و خشک دارد و به همین دلیل برای درست کردن زرشک پلو با مرغ از زعفران و خلال پسته و بادام استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی و نذری+ طرز تهیه ته‌دیگ ته چینی

 

تأثیر آب زرشک بر درمان ویروس کرونا

 

مطالعاتی که در مورد تأثیر آب زرشک طبیعی و بیماری کووید-۱۹ انجام شده است، نشان داده که زرشک خاصیت‌های ضد التهابی و ضد ویروسی مشخصی دارد. مواد موجود در آب زرشک تازه و طبیعی می‌تواند بر عملکرد ویروس در بدن تأثیر بگذارد و آن را ضعیف کند. جالب است بدانید که تأثیر آب زرشک بر بیماری‌های ویروسی همچون تبخال، زگیل، سیتومگال و ایدز و آنفولانزا به طور واضع مشخص شده است. تحقیقات نشان داده‌ است که مواد شیمیایی موجود در زرشک می‌تواند به کنترل این بیماری‌های ویروسی کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان کرونا ویروس؛ بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

 

بربرین موجود در آب زرشک طبیعی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از طرفی به پاکسازی ویروس در بدن نیز کمک زیادی می‌کند. مقالات منتشر شده نشان می‌دهد که آب زرشک می‌تواند از بروز نوع شدید ویروس کرونا تا حد زیادی جلوگیری کند و از همین رو تحقیقات در این حوزه همچنان ادامه دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک