۲ طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر و عسل بدون شکرک و کپک

۲ طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر و عسل بدون شکرک و کپک


9 آذر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر و عسل بدون شکرک و کپک

مربای زنجبیل هم از انواع مرباهای مجلسی ایرانی است. طرز تهیه مربای مجلسی سیب و زنجبیل و مربای زنجبیل با پرتقال از قدیم در آشپزی تبریز و سایر شهرهای سردسیر مرسوم بوده است. ۲ طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر و مربای زنجبیل با عسل را در سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر

طرز تهیه مربای زنجبیل تازه با شکر

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

مدت زمان پخت مربای زنجبیل با شکر: ۴۰ دقیقه

 

کالری هر قاشق غذاخوری مربا زنجبیل: ۳۲ کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه مربا زنجبیل با شکر

 

  • زنجبیل تازه: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۸۰۰ گرم
  • آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مربای زنجبیل خانگی

 

مربای زنجبیل یکی از ساده‌ترین و خوش‌طعم‌ترین مرباهای خانگی است که تنها با استفاده از ترکیبات ساده‌ای مثل زنجبیل تازه، آب، شکر و آبلیمو درست می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه مربا زنجبیل خانگی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن زنجبیل برای مربا

 

برای درست کردن مربای زنجبیل ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و با رنده درشت رنده کنید. سپس زنجبیل رنده شده را در یک قابلمه بریزید، مقداری آب اضافه کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا جوش بیاید. وقتی محتویات قابلمه به جوش آمد ۵ دقیقه روی حرارت نگه دارید و سپس محتویات قابلمه را از صافی رد کنید.

حتما بخوانید  بررسی خواص و فواید ۸ میوه بهاری محبوب و خوشمزه

 

مرحله دوم؛ پختن کردن مربای زنجبیل

 

چند بار زنجبیل آبکش شده را با آب سرد (۵ یا ۶ بار) بشورید تا تندی زنجبیل گرفته شود. سپس در این مرحله از طرز تهیه مربای زنجبیل خانگی باید زنجبیل را در یک قابلمه ترجیحا مسی یا لعابی بریزید، شکر و ۳ لیوان آب را اضافه کنید و روی شعله بسیار ملایم گاز به مدت ۱ ساعت مربا را بپزید. در ۳ دقیقه پایانی پخت آبلیمو را اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ نگهداری مربای زنجبیل

 

بعد از پخت مربا یک شب تا صبح درب قابلمه را با دم کنی بپوشانید و سپس مربای زنجبیل را در شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا به مجلسی

 

طرز تهیه مربای زنجبیل بدون شکر با عسل

طرز تهیه مربای زنجبیل با عسل

مواد لازم برای تهیه مربای زنجبیل تازه با عسل

 

  • زنجبیل تازه: ۲۵۰ گرم
  • عسل: ۴۰۰ گرم
  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آبلیموی تازه: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

 

مراحل طرز تهیه مربای زنجبیل در طب سنتی

 

در طرز تهیه مربا زنجبیل بدون شکر می‌توانید از عسل برای شیرین کردن مربا استفاده کنید. مربای زنجبیل با عسل فوق‌العاده سالم است و به خاطر خواص عسل و زنجبیل برای بدن بسیار مفید است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه مربا زنجبیل تازه با عسل آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ گرفتن تندی زنجبیل

 

برای درست کردن مربای زنجبیل با عسل ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و با رنده درشت رنده کنید. سپس زنجبیل رنده شده را در یک قابلمه بریزید، مقداری آب اضافه کنید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا جوش بیاید. وقتی محتویات قابلمه به جوش آمد ۵ دقیقه روی حرارت نگه دارید و سپس محتویات قابلمه را از صافی رد کنید.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن مربا زنجبیل

 

چند بار زنجبیل آبکش شده را با آب سرد (۵ یا ۶ بار) بشورید تا تندی زنجبیل گرفته شود. سپس در این مرحله از طرز تهیه مربای زنجبیل با عسل باید زنجبیل را در یک قابلمه ترجیحا مسی یا لعابی بریزید، عسل و آب را هم اضافه کنید. مربا را روی شعله ملایم گاز به مدت ۴۵ دقیقه بپزید تا مربا قوام بیاید. در ۳ دقیقه پایانی پخت آبلیمو و زعفران (اختیاری) اضافه کنید و سپس شعله را خاموش کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه چای زعفران + خواص و عوارض و طبع آن

 

مرحله سوم؛ نگهداری مربای زنجبیل

 

یک شب تا صبح دم‌کنی روی درب قابلمه بگذارید و وقتی مربای زنجبیل سرد شد در شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال بگذارید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربا زنجبیل

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربا زنجبیل

 

*در دستور پخت مربای زنجبیل تازه می‌توانید از مقداری دانه هل و زعفران دم کرده برای خوش عطر و طعم شدن مربا استفاده کنید.

*بعد از آماده شدن مربا زنجبیل خانگی برای اینکه مطمئن شوید شهد مربا به قوام مناسب رسیده یا خیر، باید مقداری از شهد مربا را با دو انگشت خود بردارید و ببینید اگر شهد مربا کش آمد یعنی به قوام مناسب رسیده است.

*بعد از این که مربای زنجبیل را آماده کردید، درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید مربا برای یک شب بیرون بماند. سپس می‌توانید آن را در شیشه بریزید و داخل یخچال قرار دهید.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

*اضافه کردن آبلیمو به مربا زنجبیل از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید به جای آبلیمو از مقداری جوهر لیمو نیز استفاده کنید.

*در صورتی که مربای زنجبیل شما بعد از مدتی شکرک زد، می‌توانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید و مربا را برای چند دقیقه با شعله ملایم بجوشانید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش زنجبیل

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه مربای زنجبیل با پرتقال چگونه است؟

 

در طرز تهیه مربا زنجبیل با پرتقال باید پرتقال را تکه تکه کنید و در آب جوش بریزید. بعد از این که پرتقال کمی نرم شد شکر را همراه با زنجبیل اضافه کنید و صبر کنید تا مربا به قوام مناسب برسد.

 

در طرز تهیه مربای زنجبیل با سیب از چه مقدار سیب و زنجبیل استفاده می‌شود؟

 

برای درست کردن مربای زنجبیل و سیب می‌توانید از مقدار برابر سیب و زنجبیل استفاده کنید. برای تهیه این مربا باید ابتدا زنجبیل را همراه با آب در قابلمه بریزید. بعد از ۵ دقیقه سیب خرد شده و شکر را اضافه کنید. سپس صبر کنید تا مربا به غلظت مناسب برسد.

 

کالابرگ الکترونیک