۲ طرز تهیه مربای انار شیرین بدون هسته و با هسته در کمتر از ۱ ساعت

۲ طرز تهیه مربای انار شیرین بدون هسته و با هسته در کمتر از ۱ ساعت


6 مهر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه مربای انار شیرین بدون هسته و با هسته در کمتر از ۱ ساعت
فهرست محتوا پنهان

مربای انار بدون هسته و مربای انار با هسته از انواع مربای مجلسی هستند. در حالی‌که خانم‌های کدبانو ایرانی این توانایی را دارند که با هر میوه و صیفی و حتی پوست انواع میوه خوشمزه‌ترین مرباهای خانگی را تهیه کنند به نظر می‌رسد هنوز طرز تهیه مربای انار چندان شناخته شده و همه‌گیر نشده است. برای بهره بردن از خواص انار بد نیست طعم این مربای لذیذ را هم امتحان کنید. طرز تهیه مربای انار شیرین و مجلسی بدون هسته، مربای انار با هسته و بدون شکرک و کپک در کمتر از ۱ ساعت را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه مربای انار شیرین بدون هسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب انار تازه ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه انار تازه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

 

*در مجموع برای این مقدار مربا به ۴ کیلوگرم انار نیاز دارید.

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت مربای انار: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مربای انار شیرین و خوشرنگ

مراحل طرز تهیه مربای انار شیرین و خوشرنگ

مربای انار یک مربای خاص و فوق‌العاده خوشمزه است که با استفاده از دانه‌های انار شیرین، آب انار و مقداری شکر و آبلیمو تهیه می‌شود. اگر می‌خواهید مربای انار ملس داشته باشید هم مقدار شکر را کمی کمتر در نظر بگیرید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه مربای انار خانگی و خوشمزه بدون هسته آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن مواد مربای انار

برای درست کردن مربای انار شیرین و مجلسی به سه برابر میزان شکر نسبت به دانه انار نیاز دارید. با این‌که برای درست کردن اغلب مرباها میزان میوه و شکر یکسان است اما به دلیل ملس بودن اغلب انارها برای درست کردن مربای انار شیرین و مجلسی بهتر است به ازای یک پیمانه انار، سه پیمانه شکر اضافه کنید. اگر قصد دارید مقدار بیشتر مربای انار درست کنید همین مقادیر را به همین ترتیب چند برابر کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ درست کردن شربت مربای انار

درست کردن شربت مربای انار شیرین مجلسی

در این مرحله از طرز تهیه مربای انار خانگی خوشمزه و مجلسی باید یک بشقاب را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. این ترفند روشی برای تعیین غلظت مناسب مربا خانگی انار شیرین و مجلسی است. چند عدد انار را آب بگیرید تا ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار آب انار به دست بیاورید. در یک قابلمه بزرگ آب انار و شکر را با هم مخلوط کنید. مخلوط آب انار و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کاچی مجلسی به سبک مادربزرگ ها + فیلم آموزش

مرحله سوم؛ جوشاندن دانه‌های انار در شربت

در مرحله سوم از طرز تهیه مربای انار و بعد از ۳۰ دقیقه دانه‌های انار و آبلیمو را به مخلوط شکر و آب انار اضافه کنید. بعد از اضافه کردن دانه‌های انار اجازه دهید ۳۰ دقیقه دیگر مواد داخل قابلمه با هم بجوشد. بعد از نیم ساعت با استفاده از بشقابی که در یخچال سرد کرده بودید غلظت مربا را بسنجید. برای این کار یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای انار در حد معقول است.

برای تهیه آبلیمو به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای به مجلسی

مواد لازم برای تهیه مربای انار با هسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دانه انار ترش یا ملس ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
جوهر لیمو ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
میوه به نصف ۱ عدد
مغز گردو به مقدار دلخواه (اختیاری)

 

مراحل طرز تهیه مربای انار هسته‌دار

مراحل طرز تهیه مربای انار و به

برای درست کردن مربای انار با هسته می‌توانید از مقداری میوه به نیز استفاده کنید. اگر دوست دارید دانه‌های انار را در مربا احساس کنید، در ادامه می‌توانید با طرز تهیه مربای انار با هسته آشنا شوید.

مرحله اول؛ دانه‌های انار را با شکر بجوشانید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای انار با هسته باید دانه‌های انار را همراه با شکر در قابلمه بریزید. درب قابلمه را نیمه بگذارید و شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. صبر کنید تا انار آب بیفتد و با شکر ترکیب شود.

مرحله دوم؛ جوهر لیمو را اضافه کنید

بعد از این که شکر کاملا در آب انار حل شد و شروع به جوشیدن کرد، باید جوهر لیمو را اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و صبر کنید تا مواد برای چند دقیقه دیگر بجوشند.

مرحله سوم؛ مواد مربا انار را از صافی رد کنید

مواد مربا انار را از صافی رد کنید

در این مرحله باید شعله گاز را خاموش کنید و مواد مربا را از صافی رد کنید. مواد صاف شده را فعلا کنار بگذارید. عصاره انار که از صافی رده شده را به قابلمه اضافه کنید و آن را روی شعله گاز قرار دهید و صبر کنید تا شهد مربا کمی غلیظ شود.

مرحله چهارم؛ میوه به را به مربا انار اضافه کنید

بعد از این که آب انار کمی غلیظ شد، باید میوه به را بشویید و به صورت ریز خرد یا رنده کنید. سپس آن را به مربا اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ دانه‌های انار را به مربا اضافه کنید

در این مرحله باید صبر کنید تا تکه‌های به کاملا بپزند. سپس دانه‌های انار را که صاف کرده بودید و کنار گذاشته بودید دوباره به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا شهد مربا به غلظت مناسب برسد. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم؛ مربای انار را در شیشه بریزید

بعد از آماده شدن مربا انار، می‌توانید مقداری گردوی خرد شده به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقدار کمی گلپر نیز به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا مربا به طور کامل خنک شود. در نهایت آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان کروتان پنیری (نان برشته سزار) در فر و بدون فر

در صورت تمایل می‌توانید گلپر و مغز گردو و انواع مربا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم برای درست کردن مربای انار شیرین و مجلسی بدون کپک و شکرک

نکات مهم برای درست کردن مربای انار شیرین و مجلسی بدون کپک و شکرک
  • برای این‌که یک مربای انار شیرین و مجلسی خوش‌رنگ داشته باشید در طول پخت مربا درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ دانه‌های انار سفید نشود.
  • مربا انار را بعد از سرد شدن در ظروف شیشه‌ای خشک و تمیز و درب‌دار بریزید و در جای تاریک و خنک نگه دارید.
  • با به کارگیری برخی ترفندها می‌توانید جلو کپک زدن و شکرک زدن مربا را بگیرید. مقاله روش‌های پیشگیری از کپک و شکرک زدن مربا را بخوانید.
  • باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود زیرا ممکن است شکر مربا کم بوده باشد.
  • اگر مربای انار شما شکرک زد یک راه‌حل وجود دارد. مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • اضافه کردن آبلیمو به مربا در مرحله پخت احتمال شکرک زدن آن را کاهش می‌دهد.
  • قوام شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است.
  • مربای انار را بدون آب انار و با آب جوشیده معمولی هم مثل سایر مرباها می‌توانید درست کنید.
  • مربای انار را با هسته انار هم درست کنید تا از خواص بی‌نظیر هسته انار هم بهره‌مند شوید.
  • در طرز تهیه مربای انار شیرین مجلسی اگر طعم انار شما ترش یا ملس بود، می‌توانید از مقدار شکر بیشتری استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه مربای انار شیرین مجلسی از مقداری گلپر برای طعم دادن به مربا استفاده کنید.
  • هر چه انارها شیرین‌تر باشند مقدار شکر کمتری برای درست کردن مربا نیاز است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای انجیر

خواص مربای انار

هضم سریع غذا، کاهش فشار خون، درمان ورم و درد مفاصل و ماهیچه‌ها، افزایش جریان خون، حفظ سلامت لثه و دندان، کاهش وزن و شادابی پوست از جمله خواص مربای انار است.

سوالات متداول

در طرز تهیه مربای انار خانگی چطور متوجه شویم که غلظت مربا مناسب است؟

برای تست غلظت مربای انار باید یک بشقاب را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید. سپس یک قاشق مربا روی بشقاب بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای انار در حد معقول است.

چرا در طرز تهیه مربا انار نباید درب قابلمه را روی آن قرار دهید؟

برای این‌که یک مربای انار شیرین و مجلسی خوش‌رنگ داشته باشید در طول پخت مربا به هیچ عنوان درب قابلمه را روی آن قرار ندهید، این کار موجی سفید شدن رنگ مربای شما می‌شود.

در طرز تهیه مربای انار بدون هسته چطور آب انار را آماده کنیم؟

برای تهیه آب انار خانگی باید ابتدا دانه‌های انار را جدا کنید. سپس می‌توانید با کمک دستگاه آبمیوه‌گیری یا چرخ گوشت آب انار را آماده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک