طرز تهیه کباب چنجه ترد و آبدار رستورانی در خانه

طرز تهیه کباب چنجه ترد و آبدار رستورانی در خانه


11 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چنجه ماستی ترد و آبدار رستورانی در خانه

کباب چنجه چیست؟ کباب چنجه با گوشت گاو و گوساله یا چنجه گوسفند یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌های منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه است که حالا تقریبا در تمام نقاط جهان با انواع گوشت تهیه می‌شود. این غذای ایرانی با گوشت جزو لیست انواع کباب و جز محبوب‌ترین غذاهای منوی رستوران‌ها است. درست کردن این کباب ماستی ترد و آبدار رستورانی در منزل فوت و فن‌های خاصی دارد. طرز تهیه کباب چنجه و فوت و فن‌های آن را در  مجله کوروش بخوانید.

 

 

کباب چنجه چیست؟

 

تلفظ صحیح نام کباب چنجه به فارسی « کنجه» یا «قنجه» است و در زبان آذربایجانی «چنجه» تلفظ می‌شود. حالا دیگر در زبان فارسی هم عمدتا به آن چنجه می‌گویند که به احتمال زیاد متاثر از زبان آذری است. کباب چنجه اردبیلی و چنجه گیلانی بسیار مشهور هستند. در سرویس آشپزی با طرز تهیه چنجه در خانه به صورت نرم و مرینیت گوشت چنجه همراه ما باشید.

 

 

طرز تهیه کباب چنجه

 

برای طرز تهیه کباب چنجه یا کباب چنجه گیلانی به گوشت فیله یا ران گوسفند نیاز دارید. اما برخی هم برای درست کردن کباب چنجه رستورانی از فیله گوساله و شتر هم استفاده می‌کنند که آن هم یک چنجه خوشمزه و لذیذ است.

 

طرز تهیه کباب چنجه

 

برای ترد شدن گوشت گوسفندی برای کباب یا نرم کردن گوشت گوساله برای کباب، بهتر است از کیوی استفاده کنید. کیوی باعث ترد کردن گوشت گوساله برای کباب چنجه می‌شود.

 

مدت زمان آماده سازی و مزه‌دار کردن مواد چنجه: ۸ ساعت

مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم چنجه گوسفندی: ۲۸۸ کالری

 

 

مواد لازم طرز تهیه چنجه گوسفندی برای ۶ نفر

 

  • گوشت فیله یا ران گوسفند به همراه کمی دنبه: ۱ کیلوگرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم
  • ماست: ۲ قاشق غذاخوری
  • سس مایونز: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
  • آب لیمو ترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون بدون بو: ۱ قاشق غذاخوری
حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی گاتا مغزدار گردویی با دستور اصلی ارمنی

 

 

مراحل طرز تهیه چنجه گوسفندی

 

برای تهیه کباب چنجه مراحل زیر را انجام دهید.

 

مراحل درست کردن کباب چنجه

 

مرحله اول؛ گوشت را برای کباب چنجه گوسفندی خرد کنید

 

ابتدا گوشت چنجه شسته شده و خشک شده را به قطعات مکعبی خرد کنید. ضخامت هر تکه ۲ تا سه سانتی‌متر باشد کافی است. سعی کنید تکه‌های گوشت هم اندازه باشند تا هنگام پخت یکدست و یکنواخت بپزند.

 

 

مرحله دوم؛ مزه‌دار کردن گوشت چنجه

 

پیازها را نگینی خرد کنید و به همراه ماست، سس مایونز، آب لیموترش، فلفل سیاه و روغن زیتون مخلوط کنید. تکه‌های گوشت را در این ترکیب بخوابانید.

 

برای ترد کردن گوشت قرمز کبابی، گوشت باید در این ترکیب به مدت ۸ تا ده ساعت بماند (اگر از گوشت گوساله یا شتر استفاده می‌کنید بهتر است ساعات بیشتری به گوشت استراحت بدهید).

 

درب ظرف را ببندید و در یخچال نگه دارید تا مواد خوب به خورد هم بروند. هر چه گوشت بیشتر در مواد بماند کباب چنجه ترد و آبدارتری خواهید داشت.

 

 

مرحله سوم؛ روش درست کردن چنجه و کباب کردن آن

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای طرز تهیه کباب گوشت قرمز یا چنجه گوساله و گوسفندی، پیازها را از تکه‌های گوشت جدا کنید و گوشت را به سیخ بکشید.

 

لابه لای تکه‌های گوشت تکه‌های دنبه، پیاز، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای یا هر سبزی دیگری که دوست دارید، بگذارید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب لم چاپس 

 

 

فاصله تکه‌های گوشت و دنبه و سایر مواد از هم باید یک بند انگشت باشد تا گوشت‌ها خوب بپزند و کباب شوند.

 

برای این‌که کباب چنجه شما آبدار شود و نسوزد کباب چنجه را روی شعله ملایم کباب کنید و چند بار سیخ کباب را زیر و رو کنید. چنجه را آبدار و مغز پخت از روی منقل بردارید.

 

کباب چنجه گوشت گوسفند شما آماده است. امیدوارم از طرز تهیه آن لذت برده باشید. برای درست کردن چنچه کباب با گوشت گوساله هم همین مراحل را طی کنید.

 

 

نکات مهم و فوت و فن نرم شدن گوشت کباب چنجه

 

نکات مهم و فوت و فن نرم شدن گوشت کباب چنجه

 

  • در طرز تهیه گوشت کبابی اضافه کردن ماست و سس مایونز به مایه چنجه باعث می‌شود که کباب چنجه شما تبدیل به کباب کنجه لاری شود. اما کباب کنجه لاری با کباب چنجه رستورانی هیچ فرقی ندارد. تنها مزیت اضافه کردن ماست و سس مایونز این است که کباب چنجه شما ترد، لطیف و آبدار می‌شود.

 

  • قرار دادن تکه‌های دنبه بین تکه‌های گوشت چنجه گوسفندی سبب می‌شود تا گوشت‌ها نسوزند و خشک نشوند. به این ترتیب یک کباب چنجه ترد رستورانی خواهید داشت.

 

  • اردبیلی‌ها تکه‌های چنجه را داخل یک کاسه می‌ریزند و به سبک ترکیه‌ای همراه با کره داغ، سماق، نان داغ و پیاز و گوجه فرنگی میل می‌کنند. کباب چنجه اردبیلی بسیار لذیذ است. به این نوع سرو کردن کاسه کباب اردبیلی می‌گویند.
حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی نذری برای ۱۰۰ نفر و فوت و فن آن + فیلم

 

  • بعضی‌ها ترجیح می‌دهند برای طرز تهیه چنجه رستورانی دو روز کامل گوشت به خصوص گوشت گوساله را در مواد بخوابانند تا حسابی ترد شود. ترد کردن گوشت گوساله و گوسفند برای کباب چنجه با کیوی هم بسیار مرسوم است چون یک نوع اسید در کیوی وجود دارد که گوشت را ترد و لطیف می‌کند.

 

  • وقتی گوشت چنجه نیم پز شد و حین پخت نمک را به کباب اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

 

  • در طرز تهیه چنجه با کیوی، از پوره یا برش‌های کیوی برای نرم کردن گوشت استفاده می‌شود. در این روش باید کیوی را همراه با گوشت استراحت دهید. این یکی از فوت و فن های تهیه کباب چنجه بدون ماست است.

 

  • در تهیه کباب چنجه قبل از به سیخ کشیدن کباب چنجه می‌توانید مقداری زعفران دم کرده و کره آب شده به گوشتی که در مواد خوابانده‌اید اضافه کنید تا طعم لذیذتری به خودش بگیرد.

 

  • به جز طرز تهیه کباب چنجه با گوشت قرمز گوسفند و گوساله کباب چنجه را با انواع گوشت از شتر گرفته تا بز، مرغ، بوقلمون و شترمرغ هم می‌توانید درست کنید.

 

  • برای مزه‌دار کردن گوشت بوقلمون یا گوشت مرغ برای کباب چنجه از چاشنی کباب بوقلمون استفاده کنید. این چاشنی عبارت است از زعفران، ماست، پیاز، فلفل دلمه‌ای، کمی روغن مایع و نمک. درست مثل چاشنی جوجه کباب ترد و لطیف. اگر کمی هم کیوی اضافه کنید کباب بوقلمون حسابی ترد می‌شود.

 

  • مقدار گوشت برای کباب چنجه گوسفندی برای هر نفر حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم است.

 

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه کباب چنجه با گوشت گوساله چگونه است؟

 

طرز تهیه چنجه با گوشت گوساله هم مرسوم است. برای ترد شدن گوشت گوساله از همان روش چنجه گوسفندی استفاده کنید. از کیوی برای ترد شدن گوشت گوساله برای چنجه استفاده کنید.

 

آیا کباب چنجه را در فر یا ماهیتابه می‌توانیم درست کنیم؟

 

بله، طرز تهیه کباب چنجه در ماهیتابه و در فر هم مرسوم است.

 

 

علت سفت شدن کباب ‌‌‌چنجه چیست؟

 

اگر گوشت را بیش از حد کباب کنید، آب موجود در گوشت بخار و گوشت سفت می‌شود. همچنین برش دادن گوشت در جهت خلاف بافت های آن باعث جمع شدن بافت و سفت شدن آن می‌شود. مراقب باشید که گوشت در جهت بافت آن باید برش داده شود.

 

 

برای ترد کردن گوشت گوساله برای کباب چنجه چه کنیم؟

 

ترد شدن کباب چنجه با کیوی یکی از روش‌های متعادل برای نرم کردن گوشت گوساله کبابی است.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک