۸ مدل طرز تهیه کباب ماستی خوشمزه و لذیذ ایرانی، ترکی و عربی

۸ مدل طرز تهیه کباب ماستی خوشمزه و لذیذ ایرانی، ترکی و عربی


31 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۸ مدل طرز تهیه کباب ماستی خوشمزه و لذیذ ایرانی، ترکی و عربی
فهرست محتوا پنهان

کباب ماستی از جمله انواع کباب لذیذ ایرانی است که در کشورهای مختلف خاورمیانه از جمله ترکیه و لبنان هم به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. کباب ماستی را هم برای غذای مهمانی و هم به عنوان وعده شام یا ناهار خانواده می‌توانید به راحتی در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه چند مدل کباب ماستی را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

انواع کباب ماستی

کباب ماستی معمولا به کباب‌هایی گفته می‌شود که در طرز تهیه آنها، از ماست به عنوان یکی از مواد اصلی و ضروری مزه‌دار کردن گوشت استفاده می‌شود. حتما می‌دانید که انواع ماست‌ مثل ماست چکیده، یونانی، ساده، ماست پرچرب و … برای مرینیت کردن انواع گوشت با ماست استفاده می‌شود. این کباب‌ها، هم اصالت ایرانی و هم اصالت ترکی و خاورمیانه‌ای دارند و تهیه آنها هم بسیار آسان است.

می‌توانید کباب چنجه ماستی یا جوجه کباب‌ با ماست را روی زغال یا منقل کباب کرده یا در تابه سرخ کنید. کباب‌های ماستی را به هر روشی که درست کنید، به عنوان یک غذای مجلسی و خوشمزه، برای مهمانی‌ها مناسب هستند و معمولا با برنج یا نان و سبزی خوردن سرو می‌شوند.

۱- جوجه کباب لاری

 

طرز تهیه جوجه کباب لاری رستورانی ماستی

 

«جوجه کباب لاری» در واقع یکی از معروف‌ترین انواع جوجه کباب ایرانی است که برای تهیه آن از ماست، سبزیجات و ادویه‌های معطر مثل پاپریکا، تخم گشنیز، سیر و پیاز استفاده می‌شود. جوجه کباب ماستی لاری به «جوجه کباب گراشی» هم معروف است (البته کباب گراشی را در اصل با گوشت راسته بز، گوسفند، شتر یا گوساله درست می‌کنند و یکی از غذاهای اصلی مهمانی و مراسم عروسی در گراش و لار، بخش‌های جنوبی استان فارس و هرمزگان است).

برای درست کردن جوجه کباب ماستی لاری ابتدا باید سینه مرغ شسته شده و بدون پوست را به صورت مکعبی و جوجه کبابی خرد کنید. گوشت جوجه کبابی خرد شده را با ماست چکیده یا یونانی، سیر و پیاز خرد شده، روغن زیتون و ادویه‌های معطر مخلوط کنید و به مدت ۵ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی مرینیت و مزه‌دار شود. بعد از مزه‌دار کردن جوجه ماستی لاری باید آن‌ها را سیخ بگیرید و روی کباب‌پز یا منقل زغالی کباب کنید. برای مشاهده جزییات و ادامه مراحل طرز تهیه جوجه کباب گراشی یا جوجه کباب لاری ماستی، روی لینک مقاله طرز تهیه جوجه کباب لاری کلیک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای خوشمزه شامل انواع ماست مثل ماست یونانی و ماست چکیده، انواع چاشنی و  ادویه‌جات مثل فلفل قرمز، نمک، فلفل سیاه و روغن مایع یا روغن زیتون را به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲- جوجه کباب با طعم ماست و لیمو

 

جوجه کباب با طعم ماست و لیمو

 

طعم‌دار کردن جوجه کباب با ماست و لیمو یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های درست کردن جوجه کباب است که در بیشتر رستوران‌ها مرسوم است. اگر جوجه کباب با طعم ماست و لیمو را تا به‌ حال امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود، در اولین فرصت این مدل کباب ماستی خوش‌طعم که در کشورهای یونان و ترکیه بسیار پرطرفدار است را درست کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه جوجه کباب ماستی زعفرانی با طعم لیمو باید تکه‌های مرغ را بشویید و با دستمال خوب خشک کنید. سپس مرغ‌ها را در یک ظرف بریزید و ۴ قاشق غذاخوری زعفران به آن‌ها اضافه کنید. تکه‌‌های گوشت مرغ با دست خوب ورز دهید تا زعفران به خرد مرغ‌ها برود. برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه جوجه کباب با طعم ماست و لیمو روی لینک مطلب کلیک کنید.

در این روش تهیه، برای درست کردن جوجه کباب مزه‌دار شده با لیمو و ماست از مرغ، ماست چکیده، آبلیمو، زعفران و صیفی جات تازه مثل فلفل دلمه و پیاز استفاده می‌شود. همه این مواد را می‌توانید به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- کباب چنجه

 

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک ردولوت یخچالی با پایه بیسکویت برای ولنتاین

مراحل درست کردن کباب چنجه

 

«کباب چنجه» که با نام «کباب کنجه» یا «کباب قنجه» هم شناخته می‌شود، با گوشت گاو و گوساله یا چنجه گوسفند درست می‌شود. این کباب ماستی، یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌های منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه است که تقریبا در تمام نقاط جهان با انواع گوشت تهیه می‌شود.

کباب چنجه در کنار سایر انواع کباب در ایران جزو محبوب‌ترین غذاهای منوی رستوران‌ها به شمار می‌رود. درست کردن چنجه ماستی ترد و آبدار رستورانی در منزل کار سختی نیست و برای تهیه آن باید یک‌سری نکات را رعایت کنید.

برای تهیه چنجه ماستی گوسفندی باید ابتدا گوشت گوسفندی را خرد و آن را با ادویه‌ها و ماست مرینیت کنید. برای مزه‌دار کردن گوشت‌ها، از گوشت گوساله (فیله) یا گوشت گوسفند (قسمت فیله یا ران گوسفندی با دنبه)، پیاز، فلفل سیاه، نمک، سس مایونز، ماست، آبلیمو و فلفل دلمه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی تهیه کنید. برای مشاهده دستورالعمل تهیه کباب چنجه ماستی آبدار و خوشمزه، روی لینک مقاله طرز تهیه کباب چنجه کلیک کنید.

۴- کوفته کباب استانبولی

 

طرز تهیه کوفته کباب ترکی استانبولی

 

«کوفته کباب استانبولی» شباهت زیادی به کباب کوبیده ایرانی‌ها دارد و البته به «کوفته گوشت» هم شبیه است. یعنی مواد کوفته به سیخ زده و کباب می‌شوند. گوشتی که در این مدل کباب استفاده می‌شود، گوشت بوقلمون چرخ‌کرده است.

پیاز رنده شده، سبزیجات تازه معطر مثل گشنیز یا جعفری خرد شده، تخم مرغ، فلفل سبز و ادویه‌هایی مثل پودر چیلی، پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و تخم گشنیز هم به این کباب با بوقلمون، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای می‌دهند.

اما موضوع مهم دیگر، نحوه سرو شدن کوفته کباب ترکی است. این کباب با یک سس ماستی که با ماست یونانی، لیموترش، سیر و نمک و فلفل درست می‌شود، سرو می‌شود، این سس ماست جزو جدانشدنی کوفته کباب ترکی است. برای آموزش جزییات درست کردن کوفته کباب ترکی استانبولی و سس ماست آن روی لینک طرز تهیه کوفته کباب ترکی کلیک کنید. در صورت تمایل می‌توانید گوشت بوقلمون را از افق کوروش بخرید؛ حضوری، تلفنی یا اینترنتی.

۵- ماست کباب ترکیه

 

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت
مدت زمان آماده‌سازی ماست کباب: ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای ماست کباب ترکی

  • فیله مرغ: ۱۲ عدد
  • فلفل دلمه رنگی: ۳ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • ماست: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
  • قارچ: ۱۰ عدد
  • کره: ۳۰ گرم
  • زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  •  اورگانو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل سیاه و پاپریکا: هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری
  • ادویه پول بیبر و پودر سیر: هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری
  • لیموترش تازه: نصف ۱ عدد

مراحل طرز تهیه ماست کباب ترکی

ماست کباب ترکیه‌ای تا حدی شبیه جوجه کباب لاری ایرانی است ولی برخی ادویه‌ها در آن متفاوت است و ماست هم به مقدار خیلی بیشتر از جوجه کباب لاری در این مدل کباب ماستی به کار می‌رود. این کباب معمولا در تابه سرخ می‌شود و با برنج کته و سبزی خوردن، سرو می‌شود. مراحل تهیه کباب ماست ترکیه در تابه را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: ماست، لیمو و ادویه‌ها را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب ماستی ترکیه‌ای، ابتدا ماست پرچرب را داخل ظرف مناسبی بریزید و روغن زیتون را اضافه کنید. سپس اورگانو، پول بیبر، پودر سیر، نمک، فلفل، پاپریکا و آب نصف لیموی تازه را نیز اضافه کنید.

مرحله دوم: فیله‌های مرغ، فلفل و پیاز را اضافه کنید

فیله‌های مرغ را نگینی خرد کنید و داخل مایه ماست بریزید. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. فلفل دلمه‌ای‌های رنگی و پیاز را هم، نگینی برش بزنید و مواد را با هم ترکیب کنید. وقتی مرغ‌ها به مواد دیگر آغشته شدند، روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله سوم: جوجه مزه‌دار شده را سیخ بزنید

بعد از مزه گرفتن فیله‌ها، کره را روی حرارت ذوب کرده و به همراه زعفران، داخل یک ظرف با هم مخلوط کنید. سپس یک دانه از فیله را به سیخ چوبی بزنید. در صورت تمایل کره را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: قارچ‌ها را مزه‌دار کنید

در این مرحله، بین فیله‌ها را، سبزی‌هایی مثل فلفل دلمه یا پیاز یا هر سبزیجات دیگری که دوست دارید قرار دهید و دوباره فیله بعدی را سیخ کنید. این کار را تا پایان ادامه دهید. در آخر قارچ‌ها را بشویید و از وسط برش بزنید. قارچ‌ها را داخل مواد مخصوص طعم‌دار کردن کباب بریزید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه مخلوط ‌کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: جوجه‌های سیخ گرفته را در تابه گریل کنید

بعد از سیخ زدن مرغ، فلفل و پیاز، در یک تابه، به میزان لازم (زیاد روغن نریزید) روغن بریزید و برای مدت ۵ دقیقه روی شعله بگذارید تا گرم شود. بعد فیله‌های سیخ‌زده شده را داخل ماهیتابه به مدت هر سمت ۸ تا ۱۰ دقیقه بگذارید تا کاملا مغز‌پخت شود. در این مدت حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و چند دقیقه هم درب تابه را بگذارید. اگر منقل دارید از منقل برای درست کردن این مدل جوجه کباب ماستی استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۷ طرز تهیه آش دندونی در شهرهای مختلف + فلسفه و تاریخچه آن

مرحله ششم: بقیه مواد را سرخ کنید

زمانی که ماست کباب کاملا پخته شد، مخلوط زعفران و کره را روی آن بریزید تا کباب خوش‌رنگ شود. سپس قارچ را هم با مخلوط کره و زعفران را سرخ کنید و در اطراف کته، با لیمو و ریحان داخل ظرف مناسب قرار دهید و ماست کباب ترکی را سرو و نوش جان کنید. برای خرید پودر سیر، قارچ، لیموترش و سبزی تازه می‌توانید از فروشگاه‌ افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

۶- کباب ماست و سبزیجات ترکیه‌ای

 

کباب ماست و سبزیجات

 

مدت زمان‌ آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۳ ساعت
مدت زمان آماده‌سازی کباب: ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه کباب ماستی

  • سینه مرغ: ۲ عدد
  • جعفری و گشنیز: ۱۰۰ گرم
  • ماست چکیده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • لیموترش: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه جوجه کباب ماستی با سبزیجات

برای تهیه این کباب ماستی، از سبزیجات معطر مختلف برای طعم‌دار کردن جوجه کباب می‌توانید استفاده کنید. برای روش تهیه جوجه ماستی با سبزیجات به روش ترکیه‌ای، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: مایه مرینیت را درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب ماستی با سبزیجات، گشنیز و جعفری را بشویید و بعد از اینکه آب خود را از دست دادند، آنها را در میکسر بریزید. سیر را پوست بگیرید و اضافه کنید. آبلیمو، روغن زیتون و ماست چکیده را هم اضافه کنید. همه مواد که میکس و آماده شدند، در یک پلاستیک زیپ کیپ بریزید.

مرحله دوم: مرغ‌ها را مزه‌دار کنید

سینه‌های مرغ را از پهنا برش بزنید تا نازک‌تر شوند. سپس آنها را در پلاستیک زیپ کیپ بریزید و پلاستیک را تکان دهید تا مواد مرینیت کاملا به خورد مرغ‌ها بروند. پلاستیک حاوی مرغ‌ها را در یخچال به مدت ۲ تا ۳ ساعت قرار دهید تا طعم بگیرند.

مرحله سوم: جوجه کباب ماستی را آماده کنید

در آخرین مرحله، بعد از آماده شدن مرغ‌ها، آنها را از پلاستیک بیرون بیاورید و خرد کنید. تکه‌های مرغ را به سیخ چوبی بزنید. سپس در یک تابه، مقداری روغن بریزید (تابه چرب شود کافی است) و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سیخ‌های مرغ را در تابه بگذارید و حرارت را کم کنید. هر طرف را به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید. اگر منقل دارید از منقل برای درست کردن این مدل جوجه ماستی استفاده کنید. جوجه کباب ماستی و سبزیجات که آماده شد، آن را سرو کنید.

۷- کنجه کباب لاری

 

طرز تهیه کنجه کباب لاری با گوشت به همراه فوت و فن‌های این کباب

 

«کنجه کباب لاری» یک کباب ماستی مخصوص از منطقه لارستان و نوعی چنجه با فوت و فن خاص خودش است. کنجه کباب که در واقع کباب چنجه مخصوص منطقه لارستان استان فارس است غذای عروسی و مهمانی و جشن و صحرا است. برای درست کردن این کباب مخصوص می‌توان از گوشت گوسفند و گوساله یا گوشت شتر استفاده کرد.

در مرحله اول از طرز تهیه کنجه کباب لاری باید گوشت‌ها را بشورید و خشک کنید. سپس گوشت‌ها را در اندازه‌های مناسب برای کباب برش می‌دهیم. توجه داشته باشید که ضخامت هر تکه گوشت حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر باشد و گوشت‌ها هم اندازه برش داده شوند. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل درست کردن کباب ماستی لاری است. بعد از تکه کردن گوشت باید به اصلاح به گوشت هوا بدهید. برای این کار می‌توانید گوشت را روی یک پارچه پهن کنید و یا در معرض باد پنکه قرار دهید. این کار موجب می‌شود گوشت از حالت شل بودن خارج شود.

بعد از اینکه گوشت هوا خورد، تکه‌های گوشت را داخل ظرف مناسبی بریزید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کنجه کباب لاری و جزییات مربوط به درست کردن این کباب ماستی خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۸- جوجه کباب لبنانی

 

طرز تهیه جوجه کباب ماستی لبنانی

«جوجه کباب لبنانی» یکی از انواع جوجه کباب عربی با ماست است. طرز تهیه جوجه کباب لبنانی در خانه اغلب به خاطر ترکیب خاص مواد مثل ماست و ادویه برای افرادی که چندان با روش مرینیت کردن گوشت آشنا نیستند با ابهاماتی مواجه است و به همین خاطر اغلب افراد ترجیح می‌دهند آن را به صورت آماده از مغازه‌های فروش محصولات پروتئینی تهیه کنند.

اما اگر می‌خواهید خودتان در منزل جوجه‌ کباب لبنانی خوشمزه درست کنید کار سختی نیست. برای مطالعه طرز تهیه جوجه‌ کباب لبنانی، ترکیب دقیق مواد و ادویه و طرز تهیه سس سیر توم به عنوان سس همراه این نوع کباب ماستی را روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

کباب ماستی با چه گوشتی درست می‌شود؟

انواع مختلفی از کباب با ماست وجود دارد که می‌توانید با مرغ، بوقلمون، گوشت گوساله، شتر، بز یا گوشت گوسفندی درست کنید. معمولا در این کباب‌ها، گوشت قرمز یا مرغ و بوقلمون با ماست مرینیت می‌شوند یا با به طور خاص، با ماست سرو می‌شوند.

از چه ماستی برای طرز تهیه کباب ماستی استفاده می‌شود؟

انواع ماست پر چرب، ماست یونانی و ماست چکیده را می‌توانید برای طرز تهیه کباب ماستی یا جوجه ماستی حرفه‌ای استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک