نقد و بررسی سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead)

نقد و بررسی سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead)


14 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead)

سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead) جدیدترین سریال کره‌ای است که وارد فهرست بهترین سریال‌های دنیا و پربیننده‌های «نتفلیکس» می‌شود. سریال ما همه مرده ایم که بر اساس یک «وب‌تون (کتاب مصور دیجیتال)» ساخته شده به ماجرای شیوع ویروس زامبی در دبیرستانی در شهر «هیوسان» می‌پردازد. سریال ما همه مرده ایم چند روز قبل پخش شد و بلافاصله نیز نظر مثبت علاقه‌مندان به سریال‌های کره‌ای و همینطور بینندگان جهانی نتفلیکس را جلب کرد. در مطلب امروز سرویس هنر و سینما در مجله کوروش به نقد و بررسی این درام پرهیجان کره‌ای پرداخته‌ایم.

 

 

مشخصات سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead)

 

مشخصات سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead)

 

ژانر: ترسناک (رستاخیز زامبی‌ها)، درام، خیال‌پردازی

برپایه‌ی وب‌تون: «اکنون در مدرسه ما» اثر جو دونگ-گون

نویسنده: چون سونگ-ایل

کارگردان: لی جه-کیو، کیم نام-سو

بازیگران: یون چان-یونگ، پارک جی-هو، چو یی-هیون، پارک سالمن، یو این-سو

محصول کشور: کره جنوبی

زبان اصلی: کره‌ای

تعداد فصل‌ها: ۱

تعداد قسمت‌ها: ۱۲

زمان پخش: ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲

مدت زمان هر قسمت: ۴۵-۶۰ دقیقه

تولیدکننده: جی‌تی‌بی‌سی استودیوز، فیلم مانستر

شبکه اصلی: نتفلیکس (Netflix)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۷

راتن تومیتوز: ۱۰۰٪

 

 

خلاصه داستان:

 

دبیرستان شهر هیوسان محل شیوع ویروس زامبی است. دانش‌آموزانی که به دام افتاده‌اند باید راهی برای مبارزه‌ با مردگان متحرک خطرناک پیدا کنند یا اینکه تبدیل به یکی از این موجودات آدم‌خوار شوند.

 

 

نقد و بررسی سریال ما همه مرده ایم

 

نقد و بررسی سریال ما همه مرده ایم

 

کره‌ای‌ها این روزها به سرآمد تولید سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی زیرژانر زامبی‌ در دنیا تبدیل شده‌اند. به دنبال دلهره‌‌‌آور جذاب و شخصیت محوری همچون «شادی (Happiness)»، و موفقیت چشمگیر «پادشاهی (Kingdom)» و «قطاری به بوسان (Train to Busan)» انتظارات زیادی از جدیدترین عنوان زامبی‌های کره‌ جنوبی می‌رود.

 

استفاده از محیط یک دبیرستان به عنوان محلی برای شیوع یک ویروس آخرالزمانی به نظر اصلا خط داستانی تازه‌ای نیست، اما وقتی پای ۱۲ قسمت در میان باشد، مطمئنا پتانسیل‌های زیادی از گوشه و کنار سریال سر بر می‌آورند. هر چند متأسفانه حاصل کار در این «کی.درام» همانطور که انتظار داریم درخشان نیست.

 

فیلمنامه‌ی سریال ما همه مرده ایم را «چون سونگ ایل»، همان کسی که نویسنده سریال «لوکا: سرآغاز» بود، نوشته است. در آن سریال نیز که شباهت زیادی به ما همه مرده ایم داشت، داستان پرکشش و اثرگذار ابتدایی پس از یخ شدن آب‌ بدل به مجموعه تلویزیونی شلُ و وارفته شد. در بدترین حالت شاید ما همه مرده ایم نیز سریال به شدت کُند و ملال‌آوری باشد که شخصیت‌های کلیشه‌ای و تکراری‌اش بدل به پاشنه‌ آشیل می‌شوند.

 

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال «قبله عالم» جدیدترین سریال اختصاصی فیلیمو

 

سریال ما همه مرده ایم: یک کی‌درام پر از زامبی‌ تازه

 

سریال ما همه مرده ایم: یک کی‌درام پر از زامبی‌ تازه

 

درک خط داستانی سریال همه ما مرده ایم کاملا ساده است: پس از اینکه یکی از حیوانات آزمایشگاهی در یکی از دبیرستان‌های شهر «هیوسان» یکی از دانش‌آموزان را می‌گزد، ویروس مهلک زامبی به انسان‌ها منتقل می‌شود و خیلی زود نیز شمار مبتلایان به ویروس به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

 

مقامات نیز به سرعت وارد عمل می‌شوند تا موقعیت را تحت کنترل در بیاورند. اما تا وقتی که دولت وارد ماجرا شود، محیط عادی دبیرستان تبدیل به دنیای پر از خونریزی و هرج و مرج رستاخیز زامبی‌ها می‌شود. در این حال، گروهی از بچه‌های دبیرستانی با هم متحد می‌شوند تا زنده بمانند.

 

در بین این دانش‌آموزان مثلث عشقی بین «چئونگ سان»، «اون جو» و «سو هیوک» شکل می‌گیرد. یکی از اثرگذارترین شخصیت‌‌ها «اون جو» است که پدرش آتشنشان است و در قسمت‌های بعدی سریال نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

در همین حال، شخصیت‌های مکمل دیگری از جمله «جی-مین»، «دائه-سو»، «نا-یون» و «سون-هوا»، معلم مدرسه نیز به این گروه ملحق می‌شوند. اما مشکل اصلی اینجاست که تمام این شخصیت‌ها کلیشه‌ای فاقد جذابت دراماتیک (نمایشی) برای جذب مخاطب هستند.

 

با این حال، اگر کمی منصف باشیم، باید برخی از رفتارهای این دانش‌آموزان را عادی تلقی کنیم، ‌چرا که آنها نوجوانانی هستند که ناخواسته وارد دنیای پر از وحشت و خشونت شدند. (به خصوص صحنه‌ای را به یاد بیاورید که دانش‌آموزان با شروع باران زیر گریه می‌‌زنند) دلیل دیگری که باعث می‌شود سریال ما همه مرده ایم آن اثرگذاری که لازم است را نداشته باشد، نحوه‌ی خلق جهان‌‌ داستانی آن است که چندان باورپذیر از آب در نیامده است.

 

 

ما همه مرده ایم، متوسط اما کابوس‌وار و خشن

 

ما همه مرده ایم، متوسط اما کابوس‌وار و خشن

 

در اینجا قصد نداریم داستان سریال را افشا کنیم، اما باید بگوییم که آدم بدهای داستان هیچ‌وقت به سزای عمل خود نمی‌رسند و سریال در بخش‌هایی تبدیل به تفسیر اجتماعی می‌شود که نظام آموزشی را زیر ذره‌بین برده است. در حالی که این مضمون و نحوه‌ی پرداخت آن به خودی خود اشکالی ندارد، اما دقیقا چنین مضامینی برای یک مجموعه تلویزیونی (اینترنتی) اثرگذار و پرکشش آنقدر جذاب و مهیج نیست. در واقع، وقتی ببینید آدم‌هایی که از آنها متنفرید کشته نمی‌شوند واقعا دلسرد می‌شوید!

 

مسئله دیگر با وجود پرداخت قوی صحنه‌های اکشن به خصوص گروه بدلکاری خوب سریال ما همه مرده ایم، اغراق‌هایی است که در داستان دیده می‌شود و به جذابیت‌های سریال ضربه می‌زند. برای مثال، صحنه‌ای که پدر «اون جو» با جا خالی دادن از دست ماموران و گلوله‌هایی که از چند متری او شلیک می‌شود فرار می‌کند.

 

دو قسمت اول سریال به شدت پرتنش و نفس‌گیر هستند و داستانی جذاب را شکل می‌دهند. اما ناگهان در قسمت هشتم، یعنی در میانه‌های سریال شاهد آهسته شدن ریتم و پرداخت شخصیت‌ها هستیم. همین موضوع به شدت این درام زامبی ‌محور را تحت تاثیر قرار می‌د‌هد و از تب و تابی در ابتدای کار به وجود آورده بود می‌کاهد.

 

مطمئنا سریال ما همه مرده ایم به لحاظ کمی و کیفی به پای کی‌درام‌های مشابهی همچون «پادشاهی» و «شادی» نمی‌رسد، اما در نیمه‌ی اول فصل شاهد سریال گیرا، پر از اکشن‌های مهیج از جنس زامبی‌ها و خون‌آلود هستیم. اما درست مانند سریال «لوکا: سرآغاز» داستانی که آنقدر جذاب شروع شده بود در میانه‌های راه به وضع خنده‌داری تکراری و ملال‌آور می‌شود.

حتما بخوانید  ترسناک ترین فیلم های سینما بر اساس داستان های واقعی

 

اگر به دنبال یک فیلم ترسناک و مهیج زامبی‌محور با انبوهی از خرده‌داستان‌های پر از اکشن، غم‌انگیز و هیجان زنده‌ ماندن هستید، ما همه مرده ایم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما اگر به دنبال سریالی فراتر از مضمون و داستانی ساده و سرراست می‌گردید، احتمالا از تماشای سریال ما همه مرده ایم دلسرد می‌شوید.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال ما همه مرده ایم (All of Us Are Dead)

 

نظر منتقدان درباره سریال ما همه مرده ایم

 

واکنش اکثر منتقدان به سریال ما همه مرده ایم نسبتا خوب بوده است. وب‌سایت «راتن تومیتوز» به این سریال کره‌ای امتیاز ۱۰۰ را بر اساس ۸ نقد و بررسی داده است. امتیاز مخاطبان راتن تومیتوز نیز به «ما همه مرده ایم» ۸۳ از ۱۰۰ بوده است.

 

با این حال، از آنجایی تنها چند روز از پخش این سریال کره‌ای می‌گذرد، احتمالا در روزهای آینده شاهد نقدهای منفی‌تری درباره آن باشیم. «مَت فاولر» از «آی‌جی‌ان» در نقد متوسطی که به سریال ما همه مرده ایم داشت، عنوان کرد: «گاهی اوقات [بدون در نظر گرفتن کیفیت] تنها تماشای سریال ترسناکی در ژانر بقا کفایت می‌کند.»

 

با این حال، «کارولین فرامکه» از «ورایتی» نظر دیگری داشت. این منتقد عنوان کرد: «سریال ما همه مرده‌ایم همچون «سریال بازی مرکب» از لوکیشن اصلی کابوس‌وار خود نهایت بهره‌برداری برای ایجاد اثرگذاری گیج‌کننده را می‌کند.»

 

«دیوید اوپی» از «دیجیتال اسپای» سریال کره‌ای ما همه مرده‌ایم را به دلیل درون‌مایه‌‌ پراحساسش از دیگر فیلم‌ها و سریال‌های ژانر زامبی متمایز دانست. «روهان ناهار» از «ایندین اکسپرس» نیز این سریال کره‌ای جدید نتفلیکس را به «گلوله‌ای» تشبیه کرد که «برای تماشای یک‌باره کاملا مناسب است.»

 

«سارا مریکان» از «وِرج» نیز در نقد مثبت خود سریال ما همه مرده ایم را اثر خلاقانه‌ای دانست و عنوان کرد: «کارگردان با به کارگیری وضعیت بی‌ر‌حمانه‌ی هجوم زامبی‌ها و الهام گرفتن از زیرژانر زامبی‌های کره‌ای امیدبخش عمل کرده است.»

 

«کریس وگنار» از وب‌سایت سینمایی «داته‌بوک» نیز نوشت: «دختران بدجنس، قلدرها، بچه پولدار‌ها و فقیرها. عشق یک‌طرفه و اضطراب اجتماعی؛ همه این‌ها چالش‌های بزرگی برای یک دبیرستان هستند، اما با شیوع گسترده ویروس زامبی‌ها، تمام این مشکلات به یک‌باره بیشتر نیز می‌شوند.»

 

 

سوالات متداول درباره سریال ما همه مرده ایم

 

۱- سریال ما همه مرده ایم در چه تاریخی منتشر شد؟

 

ما همه مرده ایم روز ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) در وب‌سایت نتفلیکس در اختیار مشترکان این سرویس جریانی قرار گرفت.

 

۲- ما همه مرده ایم سریال است یا فیلم سینمایی؟

 

ما همه مرده‌ایم سریال کره‌ای در ژانر وحشت و مشخصا رستاخیز زامبی‌ها است که به شیوع ویروس مردگان متحرک در دبیرستانی در کره جنوبی می‌پردازد.

 

۳- سریال ما همه مرده ایم چند فصل و قسمت دارد؟

 

سریال کره‌ای ما همه مرده ایم در یک فصل ساخته شده و ۱۲ قسمت دارد.

 

۴- زامبی‌ها در سریال ما همه مرده ایم چطور کشته می‌شوند؟

 

همچون اکثر داستان‌های زامبی در این سریال کره‌ای نیز ضربات مهلک به مغز با گلوله یا با اجسام سخت می‌تواند باعث نابودی زامبی‌ها شود.

 

 

منبع: thereviewgeek

 

کالابرگ الکترونیک