طرز تهیه آلو متر هندی | خوراک ساده و بدون گوشت نیم ساعته

طرز تهیه آلو متر هندی | خوراک ساده و بدون گوشت نیم ساعته


29 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آلو متر

آلو متر یا آلو مطر یکی از محبوب‌ترین غذاهای هندی است که بدون گوشت و با استفاده از سیب زمینی، نخود فرنگی و گوجه فرنگی به صورت کاملا گیاهی درست می‌شود. آلو در زبان هندی به معنای سیب زمینی است. شما می‌توانید آلو متر را هم به عنوان خوراک با نان و هم به عنوان خورش همراه با برنج کته برای ناهار یا شام به عنوان یک غذای ارزان و اقتصادی سرو کنید. اگر شما هم طرفدار غذاهای بدون گوشت، پر ادویه و تند و تیز هستید، با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه آلو متر هندی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه آلو متر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نخود فرنگی تازه یا نخود فرنگی منجمد یا کنسرو نخود فرنگی ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی نیم کیلوگرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۱ حبه
گوجه فرنگی ۴ عدد متوسط
زنجبیل تازه ۱ قطعه
گشنیز تازه ۱ دسته کوچک
زیره نصف قاشق چای‌خوری
ادویه کاری، گرام ماسالا و زردچوبه از هر کدام ۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار دلخواه
روغن به مقدار کافی
نان و برنج برای سرو آلو متر

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه آلو متر: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خوراک آلو متر: ۳۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه آلو متر هندی

مراحل طرز تهیه آلو متر

در صورت تمایل، می‌توانید مقداری گل کلم، ماست یا سس بشامل (طرز تهیه سس بشامل) را نیز به دستور طرز تهیه آلو متر اضافه کنید.

مرحله اول: مواد اولیه خوراک آلو متر را آماده کنید

قبل از شروع مراحل طرز تهیه خوراک آلو متر، سیب زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و در ابعاد نسبتا درشت برش بزنید و کنار بگذارید.

گوجه فرنگی‌های شسته شده را نیز پوست بگیرید و با کمک رنده، گوشتکوب برقی یا دستگاه غذاساز پوره کنید. پوره گوجه فرنگی را هم کنار بگذارید تا هر وقت نوبتش شد داخل غذا بریزید.

نخود فرنگی تازه را از غلاف خارج کنید و در سبد بریزید. سپس، نخود فرنگی پاک شده را به خوبی بشویید. اگر نخود فرنگی تازه ندارید از نخود فرنگی منجمد استفاده کنید و صبر کنید تا یخ آن باز شود. همچنین یک جایگزین دیگر کنسرو نخود فرنگی است. در این صورت ۲۰ دقیقه قوطی کنسرو را بجوشانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آیس کافی توت فرنگی غلیظ و خوشمزه به روش کافی شاپی

گشنیز را هم پاک کنید و ساقه‌ها و برگ‌های ضخیم یا زرد آن را دور بریزید. برگ گشنیز تازه را به خوبی بشویید و آبکشی کنید. سپس، گشنیز شسته شده را ساطوری کنید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید کنسرو نخود فرنگی و نخود فرنگی منجمد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: پیاز، سیر و زنجبیل را تفت دهید

مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا داغ شود. حالا، پیاز شسته و بدون پوست را به صورت نگینی خرد کرده و به تابه اضافه کنید. در فاصله سرخ شدن پیازها، سیر و زنجبیل را پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کنید. سپس، پوره سیر و زنجبیل را نیز در تابه بریزید و همراه با پیاز برای یک دقیقه تفت دهید.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و سیر داغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: ادویه‌ها و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آلو متر هندی، زردچوبه، ادویه کاری، زیره، گرام ماسالا، فلفل سیاه و فلفل قرمز را در تابه بریزید و برای مدت کوتاهی تفت دهید تا عطرشان آزاد شود. سپس، پوره گوجه فرنگی را نیز با مقداری نمک به محتویات تابه اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید و یکی دو دقیقه منتظر بمانید تا پوره گوجه فرنگی سرخ شود.

برای خرید نمک، زردچوبه، ادویه کاری، زیره، فلفل سیاه و فلفل قرمز می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: نخود فرنگی را با مقداری آب در تابه بریزید

حالا به اندازه یک و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش هم در تابه بریزید. مقدار آب باید به قدری باشد که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند و خیلی زیاد نباشد. در ادامه، نخود فرنگی را نیز به باقی مواد اضافه کنید. محتویات تابه را هم بزنید تا همه مواد به صورت یکنواخت با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله پنجم: مایه آلو متر را بپزید

پس از اضافه کردن همه مواد، درب تابه را ببندید و حرارت را ملایم کنید. حدود نیم ساعت منتظر بمانید تا مایه خوراک آلو متر به آرامی قل بزند و کاملا جا افتاده شود.

مرحله آخر: خوراک آلو متر را سرو کنید

پس از ۳۰ دقیقه، تابه را از روی حرارت بردارید و خوراک آلو متر هندی را در ظرف سرو بریزید. سپس، گشنیز ساطوری شده را نیز روی آن بریزید تا تازگی طعم و عطرش حفظ شود. این غذا را می‌توانید به صورت خورش آلو متر همراه با برنج کته یا به صورت خوراک آلو متر با نان سرو کنید.

حتما بخوانید  8 دمنوش مفید گیاهی برای تسکین و درمان درد قاعدگی

نان و برنج را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه آلو متر هندی

  • اگر به نخود فرنگی تازه یا منجمد دسترسی ندارید، می‌توانید خوراک آلو متر را با استفاده از کنسرو نخود فرنگی درست کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و آب لیموترش تازه هم به خوراک آلو متر اضافه کنید.
  • مقدار ادویه‌ها و میزان تندی آلو متر را می‌توانید بسته به ذائقه خودتان تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دو پیاز آلو با فیلم آموزشی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن تهیه آلو متر (آلو مطر)

فوت و فن‌های طرز تهیه آلو متر

به جای ادویه گرام ماسالا از چه ترکیباتی استفاده کنیم؟

اگر به ادویه گرام ماسالا دسترسی ندارید، می‌توانید مقداری زیره سبز، تخم گشنیز، هل سبز، فلفل سیاه، دارچین، فلفل قرمز، میخک، رازیانه و جوز هندی را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط (بدون روغن) تفت دهید. سپس، این ادویه‌ها را آسیاب کرده و با یکدیگر ترکیب کنید. این ادویه را در ظرف درپوشیده و در مکانی خشک و خنک نگهدارید.

آیا آلو متر دستور پخت دیگری هم دارد؟

بله. در برخی از نواحی شمالی هند، علاوه بر مواد اولیه‌ای که گفتیم در آلو متر مقداری سس بشامل یا ماست هم می‌ریزند. به این ترتیب، بافت خوراک آلو متر اندکی غلیظ‌تر و خامه‌ای تر می‌شود. اما روشی که در این‌جا به شما معرفی کردیم، رایج‌ترین شیوه پخت خوراک آلو متر است.

آیا سبزیجات دیگری هم می‌توانیم به خوراک آلو متر اضافه کنیم؟

بله. در صورت تمایل، می‌توانید مقداری گل کلم نیز به این خوراک خوشمزه گیاهی اضافه کنید.

 

محصولات مرتبط