۲ طرز تهیه آش انار شمالی مجلسی با گوشت قلقلی و بدون گوشت

۲ طرز تهیه آش انار شمالی مجلسی با گوشت قلقلی و بدون گوشت


12 آذر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه آش انار شمالی مجلسی با گوشت قلقلی و بدون گوشت

آش انار شمالی یکی از انواع آش انار ایرانی است که در شهرهای مختلف گیلان و مازندران به عنوان آش شب یلدا هم پخته و سرو می‌شود و از جمله غذاهای شب یلدا در خطه شمال ایران است. در این آش از دانه انار یا رب انار استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید آش انار گیلانی را بدون گوشت و مناسب برای گیاهخواران یا با گوشت درست کنید که مقوی‌تر شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش انار شمالی به ۲ روش و نکات پخت و خوشمزه شدن آن می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه آش انار شمالی به سبک گیلانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لوبیا چیتی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش خرد شده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد بزرگ
لبو ۲ عدد
باقلا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج نیم دانه ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ملس به مقدار لازم
شکر به مقدار دلخواه
فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
سبزی خشک نعناع به مقدار لازم

 

 مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت آش انار شمالی: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه آش انار شمالی با لبو (گیلانی)

مراحل طرز تهیه آش انار شمالی

در این روش از طرز تهیه آش انار گیلان، از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود و باقلا به عنوان یکی از مواد اصلی در آن به کار می‌رود. آش انار شمالی معمولا طعم ملس متمایل به شیرین دارد و می‌توانید خودتان بنا به طبع و سلیقه‌تان، مقدار شکر را کمتر در نظر بگیرید. برای درست کردن این مدل آش انار گیاهی و بدون گوشت به روش گیلانی مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: حبوبات را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز پخت آش انار شمالی مخصوص استان گیلان باید لوبیا چیتی و باقلا را در ۲ کاسه جدا بریزید. سپس ظرف آن‌ها را پر از آب کنید و اجازه دهید حداقل برای ۶ ساعت خیس بخورند. در این مدت حتما ۲ تا ۳ بار آب آن‌ها را عوض کنید. این کار موجب می‌شود تا نفخ حبوبات از بین برود.

انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی و باقلا را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد آش انار شمالی را آماده کنید

در مرحله دوم از طرز تهیه آش انار شمالی باید سبزی‌ها را پاک کنید و با آب فراوان بشویید. سپس سبزی‌ها را آبکش کرده و کاملا ریز خرد کنید. بعد از آماده شدن سبزی آش باید لبوها را پوست بگیرید و آن‌ها را نیز به صورت ریز خرد کنید.

مرحله سوم: حبوبات و لبو را اضافه کنید

بعد از این که همه مواد آش انار گیلان را خرد و آماده کردید، یک قابلمه نسبتا بزرگ برای آش آماده کنید. مقداری آب داخل قابلمه بریزید. سپس لوبیا چیتی و باقالی خیسانده شده را به همراه لبوی خرد شده به آن اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید حبوبات و لبو به خوبی بپزند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر بیسکویتی دو رنگ قالبی با طعم عالی و ظاهر شیک

مرحله چهارم: برنج و سبزی را اضافه کنید

بعد از این که حبوبات و لبو پختند، در این مرحله از طرز تهیه آش انار شمالی باید برنج شسته شده را به آش اضافه کنید. سپس مقداری نمک به آش بزنید و ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن برنج، سبزی خرد شده آش را به آن اضافه کنید. درب قابلمه را به صورت نیمه روی آن قرار دهید و کمی صبر کنید تا آش انار به خوبی جا بیفتد.

برای خرید سبزی آش و برنج می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری، تلفنی و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: پیاز داغ و سیر داغ درست کنید

در این مرحله پیاز را خلالی نازک خرد کنید و پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی) درست کنید. سیرها را هم پوست بگیرید، خرد کنید و بعد از سرخ شدن پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید. به این ترکیب فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و مقداری تفت دهید. در نهایت مقداری از سیر داغ و پیاز داغ را برای تزیین روی آش کنار بگذارید.

در صورت تمایل برای خرید فلفل سیاه، زردچوبه، روغن سرخ کردنی، سیر داغ و پیاز داغ منجمد می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: آش انار گیلانی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش انار گیلان، هر زمان که احساس کردید آش شما به خوبی پخته شده، ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله زیر آش، مقداری شکر و رب انار (طرز تهیه رب انار) به آش اضافه کنید. نمک آش را هم اندازه کنید.

۱۵ دقیقه دیگر برای جا افتادن آش انار صبر کنید. می‌توانید این آش خوشمزه را همراه با سیر داغ (طرز تهیه سیر داغ)، پیاز داغ، سبزی خشک نعناع و دانه‌های انار تزیین کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

برای خرید نمک، سبزی خشک نعناع، رب انار و شکر می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه آش انار شمالی با آب انار و گوشت قلقلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا چیتی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
بلغور گندم یا جو نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
پیاز ۵ عدد متوسط
سبزی آش ۳۰۰ گرم
آب انار ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۳ حبه
عصاره گوشت یا آب قلم ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
دانه انار نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش انار شمالی با گوشت: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه آش انار با آب انار و گوشت قلقلی برای شب یلدا

مراحل طرز تهیه آش انار با آب انار و گوشت قلقلی برای شب یلدا

این روش پخت آش انار شمالی، یکی از روش‌های پخت مجلسی و مناسب مهمانی یلدا است. این آش به خاطر استفاده از گوشت و عصاره قلم بسیار مقوی بوده و برای سرماخوردگی هم مناسب است. در ادامه مراحل طرز تهیه آش انار شمالی با گوشت را بخوانید.

مرحله اول: مواد آش را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش انار شمالی با آب انار، حبوبات شامل عدس و لوبیا چیتی، برنج نیم دانه و بلغور گندم یا جو را جداگانه به مدت حداقل ۲ ساعت بخیسانید و آبکشی کنید. لوبیا و عدس را در دو ظرف جدا با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا بپزند و نرم شوند.

مرحله دوم: مواد آش را با هم بپزید

بعد از پختن لوبیا و عدس، در یک قابلمه بزرگ، عدس و لوبیا را ریخته و روی آن‌ها آب قلم را بریزید. برنج نیم دانه و بلغور را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید مواد بپزند. در این فاصله گوشت‌های قلقلی را آماده کنید. ۲ عدد از پیازها را رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید. در یک کاسه، تفاله پیاز را با گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بریزید و ورز دهید.

حتما بخوانید  پختن شلغم در شیشه | بهترین روش پخت شلغم برای درمان سرماخوردگی

برای خرید گوشت چرخ کرده، برنج نیم دانه، بلغور گندم یا بلغور جو می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: قلقلی‌ها را سرخ کنید

بعد از اینکه گوشت چرخ کرده کاملا با ادویه‌ها یکدست و منسجم شد، به اندازه یک گردوی کوچک، از مایه گوشت بردارید و بین دست‌هایتان بچرخانید تا گرد شود. همه مایه گوشت را قلقلی کنید. برای انسجام بیشتر به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، قلقلی‌ها را در یخچال بگذارید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. روغن که داغ شد، گوشت‌های قلقلی را سرخ کنید تا طلایی شوند. قلقلی‌ها را کنار بگذارید.

مرحله چهارم: پیاز داغ و سیر داغ درست کنید

در این مرحله، سیرها را پوست بگیرید و ریز خرد کنید. بقیه پیازها (۳ پیاز دیگر) را هم پوست بگیرید و خلالی یا نگینی خرد کنید. در تابه‌ دوباره مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند. سیرها را هم اضافه کنید و تفت دهید. همین که عطر آنها خارج شد، حرارت را قطع کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: بقیه مواد آش انار را اضافه کنید

سراغ قابلمه آش بروید و سبزی آش را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. آب انار، نصف پیاز داغ، رب انار و مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به آش اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا سبزی آش و ادویه‌ها به خورد آش بروند. در این مدت، درب قابلمه را نیمه باز بگذارید.

انواع آبمیوه از جمله آب انار را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله ششم: آش انار شمالی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش انار شمالی، وقتی آش به غلظت کافی رسید، گوشت‌های قلقلی را به قابلمه اضافه کنید. به آرامی مواد را هم بزنید. سپس ادویه‌ها و چاشنی آش را اندازه کنید. وقتی به غلظت و طعم دلخواهتان رسید، حرارت را قطع کنید. آش انار را در کاسه‌های سرو بریزید و روی آنها را با پیاز داغ و دانه‌های انار، تزیین و سرو کنید.

نکات پخت آش انار شمالی

نکات پخت آش انار شمالی

  • اضافه کردن آب انار را به بعد از پخت حبوبات و برنج به آش انار موکول کنید. چون اضافه کردن زود هنگام آب انار، مانع پختن حبوبات و برنج می‌شود.
  • در آش انار می‌توانید به جای آب انار از دانه‌های تازه انار نیز استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید آش انار غلظت بیشتری پیدا کند، در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری آرد گندم یا آرد نخودچی را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به آش بیفزایید و هم بزنید.
  • نیازی به تفت دادن سبزی آش، قبل از اضافه کردن به آش نیست. بهتر است بدون تفت دادن سبزی، آن را به آش اضافه کنید. در این صورت رنگ آش خوشرنگ‌تر می‌شود.

فوت و فن های خوشمزه شدن آش انار شمالی

چاشنی آش انار شمالی

چرا آش انار تیره می‌شود؟

برای جلوگیری از تیره شدن آش انار، بعد از اضافه کردن سبزی آش، درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. سبزی آش را سرخ نکنید و آب انار را در همان اوایل پخت به آش اضافه نکنید.

چاشنی آش انار شمالی چیست؟

شمالی‌ها در طرز تهیه آش انار از رب انار استفاده می‌کنند ولی اگر می‌خواهید آش، طعم ملسی داشته باشید، می‌توانید کمی شکر اضافه کنید. اگر هم می‌خواهید آش‌تان ترش شود، کمی آب نارنج استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک