طرز تهیه آش انار تهرانی سنتی و مجلسی بدون گوشت برای شب یلدا

طرز تهیه آش انار تهرانی سنتی و مجلسی بدون گوشت برای شب یلدا


7 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش انار تهرانی سنتی و مجلسی بدون گوشت برای شب یلدا

آش انار تهرانی یکی از آش‌های خوشمزه و خوشرنگ یلدایی است که مثل انواع آش انار در شهرهای مختلف به روشی تقریبا مشابه تهیه می‌شود. تهرانی‌ها در شب یلدا، آش انار را به عنوان پیش غذا و غذای سنتی شب یلدا، تهیه و سرو می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه آش انار تهرانی، طرز تهیه کال گندم برای آش انار تهرانی و نکات و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آش انار تهرانی به روش سنتی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا قرمز ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج نیم دانه نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نخود ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش ۱ کیلوگرم
پیاز ۲ عدد متوسط
رب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (رقیق)
آب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کال گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه
گلپر ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی ۱ قاشق غذاخوری
دانه انار به اندازه ۱ انار متوسط
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش انار تهرانی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه آش انار به روش تهرانی‌ مجلسی و بدون گوشت

مراحل طرز تهیه آش انار به روش تهرانی‌ها

آش انار تهرانی و آش انار شهرهای مختلف را به عنوان یک پیش غذا برای مهمانی‌ها و یا به عنوان شام سبک می‌توانید سرو کنید. این آش برای دورهمی‌های شب یلدا، بهترین گزینه است. مراحل طرز تهیه آش انار تهرانی را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش انار را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش انار تهرانی، در کاسه‌های جداگانه، عدس، لوبیا، نخود و برنج نیم دانه را خیس کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی لپه هم به مواد آش اضافه کنید (می‌توانید لپه را حذف کنید). نخود و لوبیا قرمز را از شب قبل خیس کنید و برنج و عدس را یک ساعت قبل از شروع به پخت، می‌توانید بخیسانید. آب حبوبات را چند بار عوض کنید تا نفخ آنها گرفته شود.

برای خرید انواع حبوبات مثل عدس، لوبیا قرمز، نخود، لپه و انواع برنج ایرانی باکیفیت می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  11 دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

مرحله دوم: حبوبات آش انار را بپزید

در این مرحله، نخود و لپه را از آب بکشید و در دو قابلمه جدا، بپزید تا نرم شوند. سپس عدس را جداگانه بپزید. همه مواد را بعد از پخت، آبکش کنید و کنار بگذارید. می‌توانید از کنسرو حبوبات آماده هم به جای پختن حبوبات استفاده کنید.

برای خرید انواع کنسرو حبوبات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: سبزی آش انار را آماده کنید

سبزی آش را یا به صورت آماده استفاده کنید یا سبزی‌های آش تازه را بشویید، آبکش و به صورت ساطوری خرد کنید. لازم نیست سبزی‌های آش خیلی ریز خرد شوند. در یک قابلمه با اندازه مناسب، تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند.

سبزی آش آماده را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: برنج و سبزی آش را بپزید

بعد از جوش آمدن آب جوش، برنج نیم‌ دانه را به قابلمه اضافه کنید. بهتر است برنج نیم دانه، ایرانی باشد که هم بیشتر لعاب بیندازد و هم طعم و عطر خوبی به آش بدهد. اجازه دهید برنج کمی نرم شود، سپس سبزی آش را اضافه کنید. بعد نوبت اضافه کردن حبوبات پخته شده است.

مرحله پنجم: حبوبات و کال گندم را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش انار تهرانی، عدس، نخود و لوبیا قرمز پخته شده را به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه مواد به آرامی بپزند. سپس کال گندم را با مقداری از آب انار مخلوط کرده و به قابلمه اضافه کنید. مواد را هم بزنید و نمک، گلپر، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید.

برای خرید انواع آبمیوه از جمله آب انار و مثل زردچوبه، گلپر، فلفل سیاه و نمک می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: رب انار و آب انار را اضافه کنید

بعد از نرم شدن مواد، رب انار (طرز تهیه رب انار) و آب انار (خواص آب انار برای سلامت بدن) را با هم مخلوط کنید تا رب انار رقیق شود. سپس مایه به دست آمده را به قابلمه آش اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید آش انار به غلظت دلخواهتان برسد. در آخر، دانه‌های انار را در آش بریزید و هم بزنید و چند دقیقه بعد، شعله گاز را خاموش کنید.

می‌توانید رب انار را به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: پیاز داغ و نعناع داغ درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش انار تهرانی، پیاز داغ مجلسی درست کنید. برای این کار پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک خرد کنید. در یک تابه پیازها را با روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی و سبک شوند. پیازها را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. سپس نعناع خشک را به مدت چند ثانیه تفت دهید و نعناع داغ مجلسی درست کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و سبزی خشک نعناع می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  ‌طرز تهیه بریان (بریون) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی

مرحله آخر: آش انار تهرانی را سرو کنید

آش انار تهرانی را در ظرف سرو بریزید و روی آن‌ها را با دانه‌های انار، پیاز داغ و نعناع داغ تزیین و سرو کنید. نوش جان!

طرز تهیه کال گندم برای آش انار تهرانی

کال گندم چیست؟ در اصل کال گندم همان گندم پوست کنده پودر شده است. برای درست کردن کال گندم و استفاده از آن در غذاها، آش یا سالاد، باید گندم را بکوبید تا پوست نازک روی آن باز شود. سپس گندم کوبیده را روی یک پارچه نخی نازک در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا گندم‌ها خشک شوند. بعد گندم‌های پوست کنده را آسیاب کرده و تبدیل به آرد یا همان کال گندم کنید.

نکات طرز تهیه آش انار تهرانی برای یلدا

نکات طرز تهیه آش انار

  • اگر کال گندم ندارید، می‌توانید از آرد گندم در طرز تهیه آش انار تهرانی استفاده کنید. برای اینکه آرد گندم در مایه آش، گلوله گلوله نشود، آن را با مقداری آب سرد مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. سپس آن را به مایه آش بیفزایید. آرد گندم را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از افق کوروش بخرید.
  • استفاده از کال گندم یا آرد گندم، باعث غلیظ شدن و زودتر قوام گرفتن آش انار می‌شود.
  • کال گندم را در مراحل پایانی پخت به آش انار تهرانی اضافه کنید چون اگر زودتر این کار را انجام دهید، ممکن است آش ته بگیرد و مدام باید در حین پخت، آش را هم بزنید.
  • به جای سبزی آش تازه می‌توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید. در این صورت به ازای هر قاشق غذاخوری از سبزی تازه خرد و ساطوری شده، ۱ قاشق چای‌خوری سبزی خشک استفاده کنید.
  • بعد از ریختن سبزیجات در قابلمه، درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا رنگ سبزی‌ها و در نتیجه رنگ آش، تیره نشود.
  • از اضافه کردن آب انار در ابتدای پخت آش انار، خودداری کنید. اگر آب انار را زود اضافه کنید، حبوبات و برنج دیر می‌پزند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش انار تهرانی

فوت و فن های خوشمزه شدن آش انار

چه کار کنیم که رنگ انار در آش قرمز بماند؟

اگر دانه‌های انار را در اوایل پخت به آش اضافه کنید، دانه‌های انار رنگ خود را از دست می‌دهند و سفید می‌شوند. برای باقی ماندن رنگ دانه‌های انار، آنها را در اواخر پخت (حدود ۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله گاز) به آش انار اضافه کنید.

برای خوشرنگ شدن آش انار چه کنیم؟

استفاده از آب انار و رب انار می‌تواند به خوشرنگ شدن آش انار کمک کند. اگر رب انار شما غلیظ است، آن را با کمی آب انار، رقیق کرده و بعد به آش اضافه کنید. می‌توانید از عصاره لبو یا پودر لبو خشک هم برای خوشرنگ‌تر شدن آش انار تهرانی استفاده کنید.

ترکیب سبزی آش انار تهرانی چیست؟

سبزی آش انار تهرانی، همان سبزی آش رشته و ترکیب اسفناج، تره، گشنیز، جعفری و شوید به نسبت‌های مساوی است. برخی افراد به جای اسفناج، برگ چغندر به کار می‌برند ولی در هر صورت می‌توانید اسفناج یا برگ چغندر را کمتر در نظر بگیرید تا حالت لزج به آش ندهد.

 

کالابرگ الکترونیک