۲ طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه با گوشت و بدون گوشت

۲ طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه با گوشت و بدون گوشت


18 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه با گوشت و بدون گوشت
فهرست محتوا پنهان

آش سورانه یک آش خوشمزه محلی مخصوص کرمانشاه است که با استفاده از گیاهی خاص به نام سورانه تهیه می‌شود. این گیاه که در فصل بهار و در کوهپایه‌های زاگرس رشد می‌کند از مهم‌ترین سبزی‌ها در طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه محسوب می‌شود. جالب است بدانید که گیاه سورانه شباهت زیادی به تره و برگ سیر دارد و طعم و عطر فوق‌العاده‌ای به آش می‌بخشد. آش سورانه جزو غذاهای نوروزی کرمانشاه و مناطق کردنشین ایران است و جزو آش‌های بهاری و تابستانی محسوب می‌شود. اما طرز تهیه آش سورانه با گوشت چگونه است؟ طرز تهیه آش سورانه بدون گوشت را بلد هستید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه آش محلی سورانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش تهیه آش سورانه کرمانشاهی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه با گوشت

 

طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه با گوشت

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۹۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم آش سورانه: ۱۲۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه آش سورانه کرمانشاه با گوشت

 

  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • گیاه سورانه: ۱ دسته
  • پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
  • رب انار: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر (اختیاری): به مقدار لازم
  • روغن، نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه

 

آش سورانه کرمانشاهی یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های محلی این منطقه است که به دلیل وجود گیاه سورانه و رب انار در آن طعم بسیار متفاوتی نسبت به سایر آش‌ها دارد. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی با گوشت آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ شستن گیاه سورانه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی با گوشت باید برگ‌های گیاه سورانه را یکی یکی جدا کنید و قسمت زرد برگ را جدا نمایید. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید و با آب فراوان بشویید.

 

مرحله دوم؛ خرد کردن گیاه سورانه

 

بعد از شستن گیاه سورانه باید آن را چند دقیقه داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس برگ‌ها را روی تخته بگذارید و گیاه را به قطعات ۱ تا ۲ سانتی‌متری خرد کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکی کریسمس (بیسکویت زنجبیلی) با طرح و تزیینات مختلف

 

مرحله سوم؛ تفت دادن گیاه سورانه

 

آش سورانه کرمانشاهی

 

در این مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم داغ شود. سپس گیاه سورانه خرد شده را داخل روغن بریزید. مقداری نمک، فلفل سیاه به آن اضافه کنید و گیاه را در روغن تفت دهید.

 

مرحله چهارم؛ آبپز کردن گیاه سورانه

 

بعد از اینکه گیاه سورانه را کمی در روغن سرخ کردید، ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و سپس اجازه دهید به جوش بیاید. بعد گیاه سورانه را به آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا گیاه به خوبی بپزد.

 

مرحله پنجم؛ تفت دادن گوشت برای آش سورانه

 

در این مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. بعد از این که روغن داغ شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و گوشت را کاملاً در روغن سرخ کنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ به آن اضافه نمایید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت بزنید. تقریباً ۲ دقیقه زمان برای سرخ کردن گوشت چرخ کرده کافی است.

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن همه مواد آش سورانه به قابلمه

 

بعد از سرخ شدن گوشت چرخ کرده در این مرحله از طرز تهیه آش محلی سورانه، گوشت را به قابلمه سبزی اضافه کنید. ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید تا آش کمی بپزد. سپس رب انار را به آش اضافه کنید. بسیاری از افراد دوست دارند طعم این آش ملس باشد، برای همین کمی شکر نیز به آن اضافه می‌کنند. اما این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و در صورتی که دوست ندارید آش شما شیرین شود، می‌توانید شکر را حذف کنید.

 

مرحله هفتم؛ پخت آش سورانه

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید نیم ساعت صبر کنید تا آش کاملاً پخته شود و جا بیفتد. سپس مقداری پیاز داغ به آش اضافه کنید و بعد از چند جوش شعله گاز را خاموش کنید. می‌توانید آش سورانه را مثل آش رشته با کشک، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید و میل نمایید.

 

 

طرز تهیه آش سورانه بدون گوشت

 

طرز تهیه آش سورانه بدون گوشت

 

مواد لازم برای تهیه آش سورانه بدون گوشت

 

  • گیاه سورانه: ۱ کیلوگرم
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • آرد سفید: ۱ قاشق غذاخوری
  • برنج: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه آش سورانه بدون گوشت

 

شما می‌توانید آش سورانه کرمانشاهی را بدون گوشت نیز درست کنید. برای تهیه آش سورانه کرمانشاهی بدون گوشت مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ خرد کردن گیاه سورانه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آش سورانه بدون گوشت باید برگ‌های گیاه سورانه را جدا کنید و گیاه را با آب فراوان بشویید. سپس با یک چاقوی تیز آن را ریز و ساطوری خرد کنید.

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

 

در این مرحله از روش تهیه آش سورانه کرمانشاهی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سپس پیاز را خرد کنید و در روغن سرخ کنید. کمی که پیازها سبک شدند، زردچوبه و آرد را به پیاز داغ اضافه کنید و خوب تفت دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه معروف ترین شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز

 

مرحله سوم؛ پختن برنج آش سورانه

 

در این مرحله از طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه باید برنج را بشویید و همراه با ۲ تا ۳ لیوان آب در یک قابلمه بریزید. سبزی و پیاز سرخ شده را نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید برنج با شعله متوسط بپزد.

 

مرحله چهارم؛ پخت آش سورانه بدون گوشت

 

بعد از اینکه برنج کاملاً له شد و آش شما حالت لعاب‌دار به خود گرفت، می‌توانید مقداری رب انار و نمک به آش اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید تا آش سورانه جا بیفتد. در زمان سرو آش سورانه روی آش را با سیر داغ و پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه

 

*هر چند که در طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه می‌توانید از گیاه سورانه خشک شده نیز استفاده کنید، اما برای درست کردن این غذای محلی با گیاه سورانه بهتر است از گیاه تازه آن استفاده شود.

*سورانه نام کردی پیاز وحشی یا همان سورنجان است که به صورت خودرو در کرمانشاه رشد می‌کند.

*اضافه کردن شکر به آش سورانه کاملاً اختیاری است و از همین رو اگر دوست ندارید طعم آش شما ملس و شیرین شود، می‌توانید آن را حذف کنید.

*حتماً مقداری از پیاز داغ را در انتهای پخت آش به آن اضافه کنید. این کار موجب خوش‌طعم‌تر شدن آش می‌شود.

 

 

خواص گیاه سورانه

 

خواص گیاه سورانه

 

گیاه سورانه به درمان فشار خون بالا، رماتیسم و گرفتگی عروق کمک می‌کند. این گیاه در درمان نقرس مفید است و حتی بوییدن آن می‌تواند موجب تسکین درد شود. مصرف گیاه سورانه در درمان ورم مفاصل و روماتیسم نیز مؤثر است و خواص ضد سرطانی دارد.

 

 

خلاصه کلام اینکه آش سورانه یکی از مفیدترین و خوش‌طعم‌ترین آش‌های محلی کرمانشاه است که خیلی راحت و سریع آماده می‌شود. شما می‌توانید این آش را هم با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت و با برنج تهیه کنید. وجود گیاه سورانه و رب انار طعم فوق‌العاده‌ای به این آش می‌دهد. در صورتی که دوست ندارید طعم آش شما ترش باشد، می‌توانید کمی شکر به این آش اضافه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا می‌توان در طرز تهیه آش سورانه از گیاه خشک به جای گیاه تازه استفاده نمود؟

 

برای طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه می‌توانید از گیاه خشک شده آن نیز استفاده کنید، اما برای درست کردن این غذای محلی با گیاه سورانه بهتر است از گیاه تازه آن در فصل بهار استفاده شود.

 

در طرز تهیه آش محلی سورانه با گوشت از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه آش سورانه با گوشت از گوشت چرخ کرده، پیاز، گیاه سورانه و رب انار استفاده می‌شود. اگر دوست دارید می‌توانید مقداری شکر نیز به غذا اضافه کنید.

 

گیاه سورانه چیست؟

 

سورانه نام کردی پیاز وحشی یا همان سورنجان است که به صورت خودرو در کرمانشاه رشد می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک