طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید و سیزده به در کرمانشاه

طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید و سیزده به در کرمانشاه


8 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 غذای مخصوص شب عید در کرمانشاه
فهرست محتوا پنهان

غذاهای مخصوص شب عید در کرمانشاه معمولاً چند غذای سنتی و فوق‌العاده خوشمزه است که طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اگر چه دنده کباب مشهورترین غذای کرمانشاه است اما آیا می‌دانید خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه در شب سال تحویل و روز عید چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با لیستی از چند غذای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه روز عید و شب عید در ایام نوروز آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذای مخصوص عید کرمانشاه پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- رشته پلو

 

رشته پلو از غذاهای شب عید کرمانشاه

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم رشته پلو: ۲۸۵ کالری

 

«رشته پلو» یک غذای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه است که معمولاً بسیاری از خانواده‌ها آن را در شب عید یا جشن‌های مختلف آماده می‌کنند. اعتقاد بر این است که خوردن رشته پلو، آن هم در شب قبل از تحویل سال می‌تواند به مدیریت بهتر امور زندگی به آن‌ها کمک کند. برخی نیز بر این باور هستند که خوردن رشته پلو می‌تواند موجب طولانی شدن عمر شود.

 

طرز پخت رشته پلو بسته به سلیقه افراد بستگی دارد و با مواد مختلف پخته و سرو می‌شود. رشته پلو با مرغ زعفرانی، رشته پلو با گوشت قلقلی، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی و در کنار این‌ها سرو رشته پلو با عدس، کشمش، زرشک و خرما یا بدون آن‌ها در نقاط مختلف ایران پخته می‌شود. برای خواندن طریقه درست کردن رشته پلو کرمانشاهی خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه رشته پلو مراجعه کنید.

 

 

۲- خورش خلال

 

خورش خلال غذای شب عید کرمانشاه

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش خلال: ۱۸۵کالری

 

«خورش خلال» خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه است. این غذا پر از گوشت‌های قیمه شده، خلال بادام و زرشک و گلاب است و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. از زمان‌های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان خورش خلال را به عنوان یک خورش مجلسی و رسمی تدارک می‌دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد. کرمانشاهی‌ها اعتقاد دارند خورش خلال باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود.

 

برای درست کردن خورش خلال اصیل کرمانشاهی نیاز به پیاز فراوان رنده شده و البته گوشت فراوان داریم. بعضی‌ها حتی اعتقاد دارند مقدار گوشت و خلال بادام باید مساوی باشد. برای خواندن مقاله طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی به روشی اصیل می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش خلال مراجعه کنید.

 

 

۳- خورش کنگر

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش و تکه ای به روش مجلسی

خورش کنگر از غذاهای شب عید کرمانشاه

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم خورش کنگر: ۱۴۰کالری

 

«خورشت کنگر» یک غذای مخصوص شب عید در کرمانشاه است که علاوه بر مزه بی‌نظیری که دارد، بسیار پرخاصیت است. از اواخر زمستان تا اوایل تابستان فصل برداشت کنگر است و درست کردن این خورشت خوشمزه در عید، آن هم در کرمانشاه بسیار رایج است. این خورش در ظاهر شباهت زیادی به خورش کرفس دارد و طریقه درست کردن آن هم تا حدودی شبیه به خورش کرفس است.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کنگر جریان خون را تسریع کرده و علاوه بر رفع کم خونی سبب تصفیه خون هم می‌شود. کنگر کبد را پاکسازی کرده و برای کسانی که به چربی کبد مبتلا هستند بسیار مفید است. برای خواندن طریقه درست کردن خورش کنگر می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورش کنگر مراجعه کنید.

 

 

۴- کوفته کرمانشاهی

 

کوفته کرمانشاهی شب عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

کالری در هر عدد کوفته شامی کرمانشاهی: ۳۴۰ کالری

 

«کوفته» خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه است که معمولاً به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. مردم کرمانشاه به این کوفته، «کوفته شامی» نیز می‌گویند و آن را با ترکیب گوشت، نخود، سبزیجات و مواد خوشمزه میانی تهیه می‌کنند.

 

معمولاً برای قسمت داخل کوفته شامی هم از ترکیب گردوی خرد شده و کشمش استفاده می‌شود و هم از برگه زردآلو و سبزیجات معطر. کوفته کرمانشاهی شباهت زیادی به کوفته تبریزی دارد و تنها کمی مواد داخل کوفته در کرمانشاه با کوفته تبریزی متفاوت است. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن این غذای شب عید کرمانشاه آشنا شوید. کرمانشاهی‌ها برای ناهار روز سیزده به در هم معمولا کوفته شامی درست می‌کنند.

 

 

مواد لازم برای تهیه کوفته کرمانشاهی

 

  • نخود: ۳۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
  • پیاز درشت: ۱ عدد
  • گردو: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کشمش: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

 

مواد لازم برای سس کوفته شامی ساده

 

  • پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
  • برنج: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برگه زردآلو: ۱۰ عدد
  • نمک و شکر: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه کوفته شامی کرمانشاهی

 

برای درست کردن کوفته کرمانشاهی باید ایتدا نخود را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. سپس نخودهای خیس خورده در قابلمه بریزید و بپزید. نخودهای پخته را در غذاساز له کنید. پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده و نخود میکس شده و نعناع خشک ترکیب کنید و ورز دهید. مواد کوفته شامی را به اندازه یک نارنگی بردارید. کف دست پهن کنید و کشمش و گردو را داخل گوشت بگذارید و آن را ببندید.

 

برای درست کردن سس کوفته شامی نیز باید پیاز داغ را با رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس رب انار، برنج، نمک، برگه زردآلو و آب را اضافه کنید. اجازه دهید سس کوفته برای ۴۰ دقیقه بجوشد. زمانی که سس غلیظ شد. کوفته‌ها را داخل سس بگذارید. در ۱۵ دقیقه اول اصلاً درب قابلمه را نگذارید و بعد می‌توانید درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا کوفته‌ها بپزند.

 

 

۵- آش سورانه

 

آش سورانه کرمانشاهی

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم آش سورانه: ۱۲۰ کالری

 

«سورانه» درواقع یک غذای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه است که معمولاً در اوایل بهار و در روزهای عید طبخ می‌شود. سورانه نوعی گیاه خودرو و شبیه به سیر است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برای درست کردن این غذای محلی کرمانشاه برای عید می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

 

مواد لازم برای تهیه آش سورانه

 

  • گیاه سورانه: ۱ دسته
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم
  • رب انار: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و شکر: به مقدار لازم
حتما بخوانید  ۳۰ طرز تهیه میلک شیک در طعم های مختلف

 

 

مراحل طرز تهیه آش سورانه کرمانشاه

 

برای درست کردن این غذای خوشمزه و پرطرفدار کرمانشاه برای عید نوروز ابتدا باید برگ‌های گیاه سورانه را جدا کنید و سر و ته آن را ببرید. سپس آن را بشویید و به اندازه ۲ سانتی‌متری خرد کنید. مقداری روغن زیتون در ماهیتابه بریزید و برگ‌های سورانه با کمی زردچوبه تفت دهید. یک پیمانه آب به آن اضافه کنید تا سبزی بپزد.

 

گوشت چرخ کرده را در روغن تفت دهید. سپس کمی زردچوبه، نمک و فلفل به آن بزنید و سورانه پخته شده را اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آش سورانه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

 

۶- سیب پلو

 

سیب پلو کرمانشاهی برای عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۴۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم سیب پلو کرمانشاهی: ۳۳۰ کالری

 

علی‌رغم اینکه اکثر ما آشپزی کرمانشاه را با غذاهایی مثل دنده کباب و یا خورشت خلال می‌شناسیم، اما باید گفت که سیب پلو کرمانشاهی از جمله غذاهای ایرانی پرطرفداریست که در لیست انواع غذای مخصوص شب عید در کرمانشاه نیز قرار دارد.

 

این غذا علاوه بر خوشمزگی طرز تهیه بسیار ساده‌ای هم دارد. در غرب کشور سیب پلو کرمانشاهی را به روش‌های مختلفی طبخ می‌کنند. سیب‌ پلو کرمانشاهی یکی از انواع پلو به اصطلاح قاطی و مخلوط است که هم با گوشت چرخ‌کرده و هم با مرغ پخته می‌شود و گاهی هم به همراه تن ماهی سرو می‌شود.

 

شما می‌توانید سیب پلو را با مرغ، گوشت و حتی ماهی سرخ شده نیز سرو کنید. برای خواندن طریقه درست کردن سیب پلو کرمانشاهی می‌توانید به مقاله طرز تهیه سیب پلو مراجعه کنید.

 

 

۷- چلو گوشت

 

چلو گوشت کرمانشاهی برای عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۸۰ دقیقه

کالری در هر ۱۰۰ گرم چلو گوشت: ۳۷۰ کالری

 

اگر به دنبال خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه برای عید هستید، بهتر است چلو گوشت را امتحان کنید. چلو گوشت یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های شام شب سال تحویل در کرمانشاه است که محبوبیت زیادی در میان مردم این خطه دارد.

 

در آشپزی ایرانی طرز تهیه چلو گوشت هم با گوشت گوسفندی و هم با گوشت گوساله مرسوم است. چلو گوشت کرمانشاهی معمولاً هم بدون رب و هم با رب گوجه فرنگی آماده می‌شود و در کنار برنج زعفرانی یا شوید پلو سرو می‌شود.

 

این غذای شب عید کرمانشاه طعم فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. بعد از آماده شدن چلو گوشت می‌توانید گوشت را در کنار برنج قرار دهید و برنج را با خلال پسته، خلال بادام و کمی پوست پرتقال تفت داده شده تزیین کنید. برای خواندن طریقه درست کردن چلو گوشت کرمانشاهی اصیل و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه چلو گوشت مراجعه کنید.

 

در این مقاله به چند غذای مخصوص شب عید در کرمانشاه اشاره کردیم. غذاهای کرمانشاهی طعم بسیار لذیذی دارند و ترکیب روغن کرمانشاهی با برنج طعم غذاهای این شهر را خوشمزه‌تر می‌کند. انتخاب خوشمزه‌ترین غذای سنتی کرمانشاه از میان تنوع گسترده غذاهای این شهر کار ساده‌ای نیست. ما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده حداقل طعم یک غذای شب عید کرمانشاه را تست کنید و از طعم لذیذ غذاهای این خطه لذت ببرید.

 

 

سوالات متداول

 

شناخته‌شده‌ترین غذای مخصوص شب عید در کرمانشاه چیست؟

 

رشته پلو و خورش خلال از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاهای شب عید نوروز در کرمانشاه هستند.

 

 

برای مواد میانی کوفته کرمانشاهی از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟

 

کوفته کرمانشاهی یک غذای مخصوص شب عید و سیزده به در کرمانشاه است که برای مواد میانی آن معمولاً از ترکیب گردو و کشمش استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک