طرز تهیه دسر تیرامیسو ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

طرز تهیه دسر تیرامیسو ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر


14 مرداد 1397 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی

تیرامیسو یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهای ایتالیایی است که در کشور ما هم طرفداران بی‌شماری دارد. به نظر می‌رسد به خاطر علاقه فراوان ایتالیایی‌ها به طعم و مزه‌های بی‌نظیری که اتفاقا به ذائقه ایرانی‌ها هم نزدیک است (چه در آشپزی و چه در زمینه دسر و شیرینی‌پزی) طعم و مزه دسرهای ایتالیایی طرفداران زیادی در ایران دارد. تیرامیسو یک دسر ساده است و چندین دستور پخت دارد؛ تیرامیسو با نوتلا، تیرامیسو با شکلات یا پودر کاکائو، تیرامیسو بدون تخم مرغ، تیرامیسو با شیر یا با پایه کیک. در این نوشتار بهترین طرز تهیه خانگی تیرامیسو ایتالیایی اصل خامه‌ای با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر یا انگشتی لیوانی یا قالبی را از سایت معتبر آشپزی و شیرینی‌پزی Ask chef DENNIS برای شما آورده‌ایم تا شما هم آن را در منزل درست کنید و از طعم و بافت بی‌نظیرش لذت ببرید.

تاریخچه جالب دسر ایتالیایی تیرامیسو

 

 

کلمه Tiramisù در لغت به معنای «مرا بلند کن» است. این کلمه از گویش Treviso، به صورت “Tireme su گرفته شده است که در نیمه دوم قرن ۲۰ به Tiramisù تبدیل شده است. سوابق تاریخی حاکی از آن است که پخت Tiramisù از سال  (قرن ۱۷ میلادی) ۱۸۰۰ در Treviso تهیه شده است. در واقع داستان از این قرار است که این شیرینی نخستین بار در شهر سیه نا برای یک دوک ایتالیایی پخته شد و اتفاقا دوک هم حسابی از طعم و مزه آن خوشش آمد.

 

بعد از آن بود که دستور پخت تیرامیسو که هنوز نامی نداشت به رستورانی در فلورانس رسید و صاحب رستوران نام دخترش «تیرامیسو» را روی آن گذاشت. در ابتدا در طرز تهیه تیرامیسو از سفیده تخم مرغ استفاده نمی شد اما بعدها سفیده تخم مرغ هم به ترکیبات تیرامیسو اضافه شد. بهترین پنیر هم برای مایه این دسر ایتالیایی پنیر ماسکارپونه است. علاوه بر اینکه قهوه اسپرسو مورد استفاده در تیرامیسو حتما باید تلخ باشد.

 

در ایتالیا مادربزرگ ها و مادربزرگ های آنها شاهد پخت و سرو این دسر در طول قرون گذشته، در سفره های مجلل مهمانی بوده اند. این خانم های بالای ۸۰ سال مهارت و علاقه زیادی برای تهیه این دسر برای خانواده و دوستان خود داشتند. قبل از اینکه برق به طور گسترده در دسترس باشد، یا مردم همه به یخچال دسترسی داشته باشند این شیرینی که مدت زیادی دوام نمی آورد، فقط در استان Treviso و مناطق اطراف آن پخته و سرو می شد و شناخته شده بود. به نظر می رسد نسخه های اولیه دسر تیرامیسو ترکیبی از زرده تخم مرغ و شکر بوده که آن را حسابی می زدند و برای تقویت بنیه تازه عروس ها به آنها می خوراندند.

 

بد نیست بدانید Giovanni Comisso (1895-1969) نویسنده اهل Treviso و همچنین صاحب حرفه ای ترین دستور تهیه Tiramisù بود. جیووانی کمیسو در خاطرات خود و حتی به نزدیکترین دوستانش گفته که مادربزرگش، جوزپینا، از تبار کنت اودواردو تیرتا، عاشق تیرامیسی یا همان تیرامیسو بود، یا به قول خودش “Tirame-sospiro-sù”. مادربزرگ جیووانی اغلب اصرار داشته که این دسر را در زمستان به عنوان وعده شام بخورد. این خاطرات تاریخی به ما می گوید که دستور تهیه و دسر در Treviso از سال ۱۸۰۰ کاملاً شناخته شده بوده است.

 

 

طرز تهیه تیرامیسو با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

طرز تهیه تیرامیسو خامه‌ای ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

در طرز تهیه تیرامیسو خامه‌ای پایه دسر را با مواد مختلفی تهیه می‌کنند. برخی تخم‌مرغ را حذف می‌کنند و برخی هم طعم بیسکوییت پتی‌پور یا لیدی فینگر را به جای کیک اسفنجی زیر دندان‌شان می‌پسندد. اما یکی از آسان‌ترین دستورهای تهیه برای تیرامیسو، درست کردن تیرامیسو خامه‌ای با پتی بور یا لیدی فینگر (انگشتی) است.

 

مواد لازم برای ۸ نفر

 

زرده تخم‌مرغ بزرگ: ۶ عدد

شکر: ۱ پیمانه

خامه غلیظ فرم گرفته: ۱و ¾ پیمانه

پنیر ماسکارپونه: ۱ و نیم پیمانه (پنیر باید هم دمای محیط باشد)

قهوه اسپرسو یا قهوه دم کرده غلیظ سرد: ۱و ½ پیمانه

بیسکوییت لیدی فینگر یا همان بیسکوییت انگشتی: یک بسته

وانیل: ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر کاکائو یا پودر نسکافه: ¼ پیمانه

 

طرز تهیه تیرامیسو خامه‌ای ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

مرحله اول

 

برای درست کردن دسر ساده و خوشمزه تیرامیسو خامه‌ای با بیسکویت پتی بور یا بیسکویت لیدی فینگر ابتدا زرده‌های تخم‌مرغ را از سفیده کاملا جدا کنید و با شکر مخلوط کنید. ترکیب زرده تخم‌مرغ و شکر و وانیل را آن‌قدر بزنید تا یک مایه غلیظ به دست بیاید.  برای این‌که به راحتی بتوانید تخم‌مرغ را بزنید و شل و وارفته هم نشوند، زرده‌ها را در یک قابلمه بریزید و به راحتی آن‌ها را هم بزنید. برای گرفتن نتیجه جالب تر بهتر است در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و ترکیب شکر و تخم‌مرغ و وانیل را به روش بن‌ماری به مدت ده دقیقه روی بخار آب هم بزنید.به این ترتیب هم رنگ این ترکیب خیلی خوشرنگ و لیمویی می‌شود و هم ترکیب شما غلیظ‌تر و قوام یافته‌تر می‌شود.

 

طرز تهیه بیسکویت لیدی فینگر

 

مرحله دوم

 

یادتان باشد برای تهیه تیرامیسو یا هر شیرینی و دسر دیگری از مواد لبنی تازه استفاده کنید تا طعم دسر و شیرینی لذیذتر و مطبوع‌تر شود. حالا به ترکیب تخم‌مرغ و شکر، پنیر ماساکارپونه را اضافه کنید و با حوصله آن را هم بزنید، آن‌قدر که یک مایه یکدست و صاف و نرم به دست بیاید. بهتر است پنیر ماسکارپونه با دمای محیط هم دما شود، به این ترتیب هم زدن و یکدست شدن آن راحت‌تر صورت می‌گیرد.

 

طرز تهیه تیرامیسو خامه‌ای ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

مرحله سوم

 

 همان طور که در قست فوت و فن ها گفتیم یادتان باشد برای هم زدن خامه فرم‌گرفته و غلیظ خیلی آهسته عمل کنید. حدود ده دقیقه برای زدن خامه باید زمان بگذارید و با حوصله این کار را انجام دهید در این ‌صورت بدون این‌که خامه تغییر شکل و فرم دهد و ژلاتینی شود می‌توانید حتی تا چند روز آن را در یخچال نگهداری کنید. برای درست کردن «تیرامیسو» ما به خامه وانیل و شکر اضافه نمی‌کنیم چون خامه یکی از مواد پایه دسر تیرامیسو است اما اگر قصد دارید از خامه سنگین برای تزیین شیرینی و دسر استفاده کنید حتما کمی شکر و وانیل به آن اضافه کنید.

 

در این مرحله خامه زده شده را به ترکیب زرده تخم‌مرغ، پنیر ماسکار پونه و شکر اضافه کنید و باز هم به آرامی و با حوصله این ترکیب را هم بزنید تا تمام مواد با هم کاملا مخلوط شوند. بهتر است برای هم زدن خامه و تخم‌مرغ و پنیر و شکر با هم از یک قاشق بزرگ استفاده کنید. در نهایت باید یا از بین رفتن هوای میان ذرات بافت خامه، باید یک مایه یکدست و نرم و لطیف و بدون پستی و بلندی داشته باشید.

 

طرز تهیه بهترین تیرامیسو خامه‌ای با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

مرحله چهارم

 

در این مرحله قهوه اسپرسو یا قهوه دم کرده غلیظ را در یک کاسه بریزید و بیسکوییت‌های پتی بور یا لیدی فینگر یا همان بیسکوییت انگشتی خودمان را به سرعت به قهوه آغشته کنید. مراقب باشید بیشتر از یک ثانیه این کار طول نکشد چون بیسکوییت‌ها، قهوه را به خود جذب می‌کنند و خمیر می‌شوند یا از هم وا می‌روند. برای بیسکویت پتی بور بهتر است از یک قلم مو برای مالیدن قهوه روی بیسکویت استفاده کنید چون پتی بور نازک است. حالا بیسکوییت‌های پتی بور یا انگشتی آغشته به قهوه را در کف ظرفی مثل سینی یا دیس یا هر ظرفی که می‌پسندید، بچینید.

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو

 

طرز تهیه تیرامیسو خامه‌ای ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

مرحله پنجم

 

روی بیسکوییت‌های پتی بور یا لیدی فینگر چیده شده در ظرف را با یک لایه از کرم تیرامیسو بپوشانید و یک لایه دیگر بیسکوییت روی کرم تیرامیسو بچینید. روی این بیسکوییت‌ها یک لایه دیگر کرم بمالید. در نهایت باید دو لایه کرم و بیسکوییت داشته باشیم، روی لایه آخر پودر کاکائو یا پودر نسکافه بپاشید، با هر میوه یا افزدونی دیگری که می‌پسندید تزیین کنید و به مدت ۶ ساعت در یخچال نگه‌ دارید تا دسر خودش را بگیرد. بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که تیرامیسو شب تا صبح در یخچال بماند.

 

بعد از این مدت کیک تیرامیسو یا دسر تیرامیسو را به قطعات دلخواه با چاقوی تیز برش بزنید. می‌توانید از همان ابتدا هم تیرامیسو را در ظرف‌هایی که می‌خواهید سرو کنید،تهیه کنید؛ به این ترتیب که لایه بیسکوییت و کرم را در از همان ابتدا در ظرف‌های پذیرایی بچینید و در یخچال بگذارید. تیرامیسو  خامه‌ای با پتی بور یا لیدی فینگر را به مدت یک هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. تیرامیسو را به همین ترتیب به صورت قالبی و لیوانی و تک نفر هم می‌توانید درست کنید. اگر هم تخم مرغ را در تیرامیسو نمی‌پسندید آن را بدون تخم مرغ تهیه کنید.

 

طرز تهیه تیرامیسو خامه‌ای ایتالیایی با بیسکویت پتی بور یا لیدی فینگر

 

 

۱۰ نکته که تیرامیسو  ایتالیایی را خوشمزه میکند

 

رازها و فوت و فن های طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی

 

۱-یکی از اشتباهاتی که افراد در شیرینی ‌پزی انجام می‌دهند درست هم نزدن تخم ‌مرغ و در نتیجه شل و وارفته بودن آن است. برای این که تخم مرغ شل و و رفته نشود و برای این‌که به راحتی بتوانید تخم ‌مرغ را بزنید، زرده‌ها را در یک قابلمه بریزید و به راحتی آن‌ها را هم بزنید. برای گرفتن نتیجه جالب تر بهتر است در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و ترکیب شکر و تخم‌ مرغ و وانیل را به روش بن ماری به مدت ده دقیقه روی بخار آب هم بزنید. به این ترتیب هم رنگ این ترکیب خیلی خوشرنگ و لیمویی می‌شود و هم ترکیب شما غلیظ ‌تر و قوام یافته ‌تر می‌شود.

 

۲-یکی دیگر از اشتباهات رایج در فرایند شیرینی ‌پزی در مورد زدن «خامه» رخ می‌دهد. یادتان باشد برای هم زدن خامه فرم ‌گرفته و غلیظ خیلی آهسته عمل کنید. حدود ده دقیقه برای زدن خامه باید زمان بگذارید و با حوصله این کار را انجام دهید در این ‌صورت بدون این‌که خامه تغییر شکل و فرم دهد و ژلاتینی شود می‌توانید حتی تا چند روز آن را در یخچال نگهداری کنید.

 

۳اگر از قالب های کمر بندی استفاده می کنید، برای اینکه کناره های دسر به قالب نچسبد و هنگام جدا کردن شکل ظاهری تیرامیسو بهم نخورد ، کناره ها را با چاقو از قالب جدا کنید

 

۴-نکته بعدی در مورد تیرامیسو ، پنیر ان هست که حتما باید خامه ایی و بدون نمک باشد ، چرا که پنیر نمکی باعث می شود تا طعم تیرامیسو حالت شور و شیرین باشدپ به همین دلیل بهترین انتخاب پنیر ، پنیر ماسکار پونه می باشد نه پنیر های خامه ایی معمولی البته که اگر با طعم کم شوری مشکلی ندارید استفاده از پنیر خامه ایی معمولی هم اوکی می باشد .

 

۵-از قهوه اسپرسو تلخ برای خیس کردن بیسکویت ها استفاده کنید، چرا که خود تیرامیسو به دلیل خامه و شکری که دارد شیرین هست طعم تلخ بیسکویت ها این ترکیب را فوق العاده خواهد کرد.واالبته که  به آن شکر اضافه نکنید. اگر قهوه اسپرسو ندارید از قهوه فرانسه که به روش فرنچ پرس دم آوری می شود استفاده کنید.

 

۶-در این نوع دسر به هیچ وجه از کیک های اسفنجی استفاده نکنید چرا که باعث خمیر شدن دسر می شود ، با توجه به اینکه لایه ها در قهوه غرق می شنوند یا همان خیس می شوند در نتیجه به خودی خود حالت خمیری پیدا م یکنند استفاده از کیک های اسفنجی باعث می شود تا دسر بیش از حد خمیر شود.

 

۷-بیسکویت سنتی این دسر ایتالیایی بیسکویت لیدی فینگر است. اما دسر تیرامیسو را با پایه کیک اسفنجی هم می توانید درست کنید.

 

۸-برای تزیین تیرامیسو از خامه شکلاتی هم می‌توانید استفاده کنید. یا این که شکلات رنده شده روی خامه سفید بپاشید.

 

۹-دسر تیرامیسو را به صورت لیوانی و تک نفر هم تهیه می کنند. در این صورت باید در هر لیوان لایه های تیرامیسو را به ترتیب گفته شده بچینید.

 

۱۰-طرز تهیه دسر تیرامیسو بدون تخم مرغ هم مرسوم است، پس اگر به تخم مرغ و بو و طعم آن حساسیت دارید می توانید آن را از دسر تیرامیسو حذف کنید

 

 

چرا تیرامیسو بهترین انتخاب برای دسر است؟

 

تیرامیسو نوعی دسر ایتالیای می باشد که به دلیل خوشمزگی و رسپی آسان تقریبا در تمام دنیا محبوبیت خاصی دارد ، به صورت کلی تیرامیسو از لایه های بیسکویتی که در قهوه غرق شده به همراه ماده ایی خامه ایی شکل متشکل از پنیر و تخم و مرغ و شکر می باشد که البته با توجه به سرآشپز و ذائقه های مختلف رسپی های مختلفی برای تیرامیسو تا به حال ارائه شده است که ما بهترین رسپی و راحت ترین آن را برای شما در این محتوا نوشته ایم پس با ما همراه باشید تا بهترین و خوشمزه ترین دستور تیرامیسو ایتالیایی را یاد بگیرید.

 

 

تیرامیسو دسر بدون فر

 

یکی از برتری های تیرامیسو طرز پخت آن می باشد که نیازی به فر ندارد و به راحتی با قراردادن در یخچال درست می شود و آماده سرو می باشد. دسر تیرامیسو را به صورت رولتی هم می‌توانید درست کنید.

 

 

ارزش غذایی تیرامیسو

 

تیرامیسو از کربوهیدرات ، کلسیم ، کافئین ، پروتئین، چربی و میزان قابل توجهی کالری تشکیل شده است،قسمت بیسکویت ، تخم مرغ ، پنیر، کاکائو و قهوه که شامل کربوهیدرات ، کلسیم و پروتئین می باشد ، قسمت های مفید این دسر نسبت به بقیه قسمت ها می باشد ، قسمتی که برای افراد چاق یا دارای رژیم  ممکن است مشکل زا باشد قسمت پنیر خامه ای و شکر این دسر می باشد که می توان آن را بهینه کرد، و حتی به پنیر های غیر خامه ایی و یا کم کردن شکر بسنده کرد، پس یکی از مزایای این دسر بهینه کردن مواد تشکیل دهنده آن می باشد ، چرا که برای بعضی از دسر ها کم و یا زیاد کردن مواد تشکیل دهنده موجب خراب شدن رسپی و دسر مورد نظر می شود مثل انواع کیک ها در صورتی که در مورد تیرامیسو به این شکل نیست.

 

این مطالب را هم بخوانید:

 

طرز تهیه خامه فرم گرفته قنادی

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

طرز تهیه دسر تیرامیسو انبه بدون تخم مرغ

طرز تهیه تیرامیسو انار

طرز تهیه کیک تیرامیسو

 

اگر شما هم ایده یا نظری در مورد طرز تهیه تیرامیسو ایتالیایی شکلاتی یا ساده دارید یا از ترفند خاصی برای خوشمزه‌تر شدن این دسر لذیذ ایتالیایی استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم آن‌ها را در بخش نظرات همین پست با مجله کوروش در میان بگذارید.

 

منابع : 

Ask chef DENNIS

تیرامیسو

 

کالابرگ الکترونیک