معرفی کامل و نقد سریال بابیلون برلین (Babylon Berlin)

معرفی کامل و نقد سریال بابیلون برلین (Babylon Berlin)


9 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال بابیلون برلین (Babylon Berlin)

اگر به دنبال یکی از بهترین سریال‌های خارجی جنایی دلهره آور و پر تعلیق می گردید، احتمالا سریال بابیلون برلین، جدیدترین سریال آلمانی که این روزها از نتفلیکس پخش می شود، گزینه عالی باشد. در ادامه با مجله کوروش همراه باشید تا معرفی کامل و نقد سریال بابلیون برلین بخوانید.

 

 

سریال بابیلون برلین؛ اقتباسی از مجموعه رمان جنایی گرئوت راث

 

«بابیلون برلین (Babylon Berlin)» مجموعه تلویزیونی نئو نوآر آلمانی است که بر اساس مجموعه رمان هایی جنایی «گرئون راث» نوشته فولکر کوچر، نویسنده آلمانی ساخته شده است. وقایع سریال بابیلون برلین در سال ۱۹۲۹، سال های واپسین جمهوری وایمار می گذرد.

 

در این سریال آلمانی گرئون راث، یک بازرس پلیس است که برای انجام یک ماموریت مخفی از کلن به آلمان اعزام می شود. دیگر شخصیت اصلی سریال بابیلون برلین، شارلوت ریتر، دختری جوان است که شب ها در یک باشگاه شبانه کار می کند و رؤیای پلیس شدن را در سر می پروراند.

 

پخش سریال بابیلون برلین از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ از شبکه تلویزیونی اسکای ۱ (از زیرمجموعه های شرکت سرگرمی اسکای داچلند آلمان) شروع شد. در ابتدا ۶ قسمت و سپس دو قسمت دیگر از بابیلون برلین منتشر شد تا فصل اول سریال کامل شود.

 

فصل دوم بابیلون برلین هم ۸ قسمت داشت. در سال ۲۰۱۸ نیز نتفلیکس حق پخش این سریال جنایی را خریداری کرد و نسخه های دوبله و زیرنویس انگلیسی بابلیون برلین را برای بینندگان خود در آمریکا، کانادا و استرالیا پخش کرد. ۱۲ قسمت فصل سوم نیز در ژانویه ۲۰۲۰ از شبکه اسکای ۱ پخش شد. هم اکنون قرار است که فصل چهارم بابیلون برلین نیز در سال جاری منتشر شود که وقایع این فصل در اواسط سال ۱۹۳۱ رخ می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مینی سریال های شبکه نتفلیکس «

 

شناسنامه سریال «بابیلون برلین (Babylon Berlin)»

 

شناسنامه سریال «بابیلون برلین (Babylon Berlin)»

 

خلاصه داستان:

 

گرئون راث، بازپرس پلیس است که در اوضاع بحران اقتصادی سال ۱۹۲۹ از کلن به برلین منتقل می شود تا یک پرونده جنایی را حل کند.

 

ژانر: جنایی، درام، دلهره آور، تاریخی و نئو نوآر

سازنده: تام تیکور، اخیم فون بوریس، هنک هندلوکتن

کارگردان: تام تیکور، اخیم فون بوریس، هنک هندلوکتن

نویسندگان: تام تیکور، اخیم فون بوریس، هنک هندلوکتن

بر پایه: مجموعه کتاب های «گرئون راث» نوشته فولکر کوچر

بازیگران: فولکر بروخ، لیو لیزا فریس، نینا گومیش، ماریون کراخت، ماتیوس برانت، لیونى بینیستش، سوریجا یانوسواسسکیت

آهنگساز: تام تیکور

فصل ها: ۳ فصل

تعداد قسمت ها: ۲۸ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۵ دقیقه

محصول کشور:‌ آلمان

تولید کننده: X Filme Creative Pool

توزیع‌ کننده: نتفلیکس

شبکه اصلی: اسکای ۱، داس ارسته

سال تولید: ۲۰۱۷- تاکنون

زبان: آلمانی، روسی

درجه بندی سنی: ۱۷+

IMDb: ۸،۴

 

 

نقد و بررسی سریال بابیلون برلین (Babylon Berlin)

 

نقد و بررسی سریال «بابیلون برلین (Babylon Berlin)»

 

سریال بابیلون برلین یکی از پرهزینه ترین ساخته های کشور آلمان طی سال های اخیر است. در طول سه فصل این درام تاریخی افسران پلیسی را می بینیم که در برلین سال ۱۹۲۹ درگیر انواع جنایت ها و دسیسه های سیاسی (به خصوص درگیرهای میان کمونیست ها و نازی ها) هستیم. در دوره ای که وقایع سریال در آن رخ می دهد، جمهوری وایمار آخرین نفس های خود را می کشد و تنها چند سالی تا به قدرت رسیدن هیتلر و نازی ها باقی مانده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله مجلسی به 4 روش مرحله به مرحله

 

در حالی که بینندگان به خوبی از سیر وقایع تاریخی اطلاع دارند، ولی شخصیت های سریال هنوز فکر می کنند با وجود تزلزل جمهوری وایمار همچنان فرصتی برای نجات از مخمصه وجود دارد. برخلاف بسیاری از سریال ها و فیلم هایی که از آن دوران آلمان ساخته شدند در بابیلون برلین چندین قسمت طول می کشد تا حتی اشاره ای به هیتلر شود و حتی این ارجاعات بسیار مختصر هستند. در واقع، در تمام طول ۱۶ قسمت دو فصل اول تنها یک بار به هیتلر اشاره می شود!

 

با وجود این پس زمینه های تاریخی که گفته شد، کلیت بابیلون برلین یک سریال نوآرِ جنایی است. قهرمانان سریال گرئون راث (فولکر بروخ) و شارلوت ریتر (لیو لیزا فریس) هستند که جدالی همیشگی با شخصیت های شرور دارند و می خواهند مانع از تبه کاری ها و کارشکنی ها شوند. ولی از سوی دیگر، همچنان کسانی در مقامات بالا هستند که اکیدا دستور می دهند که کاری به تبه کاران واقعی نداشته باشند. شاید به لحاظی مضمون کلی بابیلون برلین چالش متوقف کردن حرکت کشور آلمان به سوی فاشیسم است، اتفاقی که عن قریب است به وقوع بپیوندد.

 

 

بابیلون برلین؛ «بازی تاج و تخت» آلمانی ها

 

بابیلون برلین؛ «بازی تاج و تخت» آلمانی ها

 

اگر قرار باشد بابلیون برلین را با سریال دیگری مقایسه کنیم، آن سریال بی شک «بازی تاج و تخت» است. سریال بابیلون برلین هم مانند غول شبکه اچ بی او بر اساس مجموعه کتاب های معرفی ساخته شده که پس از محبوبیت مجموعه تلویزیونی تبدیل به یک پدیده فرهنگی شده است.

 

هم اکنون مجموعه کتاب های «گرئون راث» نوشته فولکر کوچر به زبان های مختلفی ترجمه شده اند و فروش بالایی نیز دارند. همچنین بابیلون برلین هم مانند بازی تاج و تخت بسیار سریال پر هزینه ای بوده است. در واقع، بابیلون برلین هم اکنون به عنوان گران ترین تولید تلویزیونی در تاریخ آلمان نیز شناخته می شود.

 

هر دوی این سریال ها هم داستان پردازی و خط های داستانی متعدد و پیچیده ای دارند. در سریال بابیلون برلین هم ده ها شخصیت داریم و خط های داستانی و شخصیت های مختلفی که به جذاب ترین شکل به هم گره می خورند.

 

در واقع، هر بار که یک شخصیت از خط داستانی با شخصیت دیگری از دیگر خط های داستانی با هم برخورد می کنند، بینندگان همان هیجانی را حس می کنند که در طول تماشای بازی تاج و تخت و رودرویی های تیریون و دنریس حس می کردند. ولی در حالی که این برخوردها در بازی تاج و تخت با کشمکش های شخصیت ها همراه بودند، ولی در بابیلون برلین این برخوردها به پیشبرد داستان نیز کمک می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی ۸ قسمت سریال بازی تاج و تخت «

 

 

بابیلون برلین؛‌ پر خرج ترین سریال آلمانی تاریخ

 

بابیلون برلین؛‌ پر خرج ترین سریال آلمانی تاریخ

 

داستان پردازی های نویسندگان مجموعه که از گروهی قوی به خصوص با حضور تام تیکور، فیلمساز نام آشنای آلمانی تشکیل شده، نیز بی نظیر بوده است. شاید یکی از مزیت های سازندگان بابیلون برلین وجود مجموعه رمان های «گرئون راث» کوچر باشد که نهایتا در عدد ۹ جلد متوقف می شوند. هم اکنون رمان هشتم این مجموعه در راه بازار کتاب است. بنابراین سازندگان مجموعه همیشه این فرصت را داشتند که تمام وقایع و خط های داستانی سریال را بر اساس مطالب اصلی پیش ببرند. اتفاقی که به خصوص در فصل های پایانی بازی تاج و تخت هرگز رخ نداد.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی گیلاس کافی شاپی خنک به 5 روش مختلف

همچنین حتی بدون وجود کتاب های کوچر، بابیلون برلین از مزیت تاریخی واقعی نیز بهره می برد. همه ما می دانیم سیر وقایع تاریخی برلین و مردم آلمان را به کجا می کشاند. هم اینکه بینندگان به چنین واقعیتی واقف اند و شخصیت های داستان نمی دانند، خود عنصر دلهره آوری را به داستان سریال افزوده است. هر چه گرئون و شارلوت به حقیقت نزدیک تر می شوند، وحشت درونی شان بیشتر می شود و بیشتر برای درختان جنگل دلتنگ می شوند. ما بینندگان به خوبی شکل آن جنگل و هیولاهایی که در آن کمین کرده اند را می شناسیم. ولی سازندگان بابیلون برلین همچنان اصرار دارند همانطور که شخصیت ها از آنچه در آینده رخ می دهد اطلاعی ندارند ما نیز با همین پیش فرض به تماشای سریال بنشینیم.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال بابیلون برلین

 

نظر منتقدان درباره سریال بابیلون برلین

 

وب سایت جمع آوری نقد و بررسی راتن تومیتوز از روی ۳۰ نقد و بررسی به فصل اول سریال بابیلون برلین امتیاز ۱۰۰ درصد را داده است. در برآیند نظر منتقدان این وبسایت نوشته شده است: «طنز و انسانیت بابیلون برلین به خوبی تصاویر هیپنوتیزم کننده آن ادغام شدند تا حاصل آن مجموعه تلویزیونی درخشانی در ژانری به شدت اشباع شده باشیم.»

 

کارولین اشتروبله از نشریه دی تسایت، از پیرنگ داستانی سریال بابیلون برلین تحسین کرد و عنوان کرد: «این سریال به شدت پویا بوده و به طریقی بسیار ساده و مطلوب عناصری همچون روابط عاشقانه، جنایت و تاریخ را با هم عجین کرده است.»

 

کریستین باس از نشریه اشپیگل نیز سریال بابیلون برلین را به دلیل وفاداری به سنت دیرینه «سینمای اکسپرسیونیست آلمان» و فیلم های صامت دهه ۱۹۲۰ از قبیل «متروپلیس (۱۹۲۷)» از فریتس لانگ یا «مطب دکتر کالیگاری(۱۹۲۰)» از رابرت وینه ستود. این منتقد آلمانی در ادامه عنوان کرد، ممکن است که بابیلون برلین اولین محصول تلویزیونی بزرگ آلمان از زمان «کشتی (Das Boot)» باشد که به چنین موفقیت قابل توجهی در سطح جهانی دست پیدا می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و معرفی سریال پیکی بلایندرز «

 

 

جمع بندی نهایی

 

سریال بابیلون برلین که این روزها طرفداران زیادی در کشورهای مختلف پیدا کرده، ظاهرا یک سریالی جنایی- نئونوآر است، ولی به همان نسبت عناصری از درام های تاریخی و حتی عاشقانه نیز در این سریال تماشایی می بینیم که باعث می شود،‌ تماشای این مجموعه تجربه ای جذاب بر هر مخاطبی باشد. همچنین هر قسمت این سریال زیر ۵۰ دقیقه است که به خصوص برای کسانی که علاقه ای به سریال های طولانی و بالای ۱ ساعته ندارند می تواند انتخاب جذابی باشد.

 

منبع: vox، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک