۱۵ خواص برگ انبه + طرز تهیه پودر و دمنوش برگ انبه

۱۵ خواص برگ انبه + طرز تهیه پودر و دمنوش برگ انبه


30 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص برگ انبه

برگ انبه چه خواص و عوارضی دارد؟ انبه به عنوان یکی از میوه‌های بسیار مفید گرمسیری، «پادشاه میوه‌ها» نیز نامیده می‌شود. دلیل این نامگذاری، خواص و فواید انبه برای سلامتی، در کنار طعم خوشمزه و پر کاربرد بودن آن در رژیم غذایی است. ولی آیا می‌دانید، حتی برگ‌‌های انبه هم برای سلامتی سرشار از فایده هستند؟ برگ انبه به شکل‌های مختلف می‌تواند به بهبود سلامتی ما کمک کند. بنابراین دیگر آنها را دور نریزید و از خواص برگ انبه نهایت استفاده را ببرید. این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش را به بررسی خواص برگ انبه برای سلامتی و زیبایی بدن و نحوه استفاده از آن‌ها اختصاص داده‌ایم.

 

 

خواص برگ انبه برای سلامت بدن

 

خواص برگ انبه برای سلامت بدن

 

برگ‌‌های انبه سرشار از خواص درمانی هستند و از قدیم به خاطر استفاده دارویی شناخته می‌شده‌اند. این برگ‌ها در تمام طول سال روی درختان انبه آویزان هستند، بنابراین دسترسی به آنها نیز راحت است. برگ‌های‌ انبه سرشار از فلاونوئیدها و ترکیباتی به نام «فنل» هستند. اعتقاد بر این است که آنها هزاران سال است که کشت می‌شوند و توسط راهبان بودایی به آسیای جنوب شرقی آورده شده‌اند. از آن زمان نیز مردم به استفاده از این برگ‌ها روی آورده‌اند.

 

چه مواد مغذی در برگ انبه وجود دارد؟

 

همه ما می‌دانیم که انبه سرشار از سدیم، پتاسیم، آهن، ویتامین C، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. اما، آیا می‌دانید که برگ‌های انبه از نظر ارزش غذایی بسیار غنی هستند؟ در اینجا لیستی از مواد مغذی موجود در برگ‌های انبه آورده شده است که آن را به یک برگ فوق‌العاده برای درست کردن دمنوش برگ انبه تبدیل می‌کند:

 

• ویتامین A
• ویتامین B
• ویتامین C
• فلاونوئیدها
• فنل‌ها
• آنتی اکسیدان‌ها
• تانن‌‌ها

 

۱- خواص برگ انبه برای دفع سنگ کیسه صفرا و کلیه

 

برگ انبه برای دفع سنگ کیسه صفرا و کلیه

 

مهم‌ترین مزیت برگ انبه این است که به درمان سنگ کیسه صفرا و کلیه کمک می‌کند. با برگ انبه می‌توانید صفرا و کلیه را پاکسازی کنید. اگر این برگ‌ها به صورت پودری مصرف شوند، می‌توانند به شکستن سخت‌ترین سنگ‌‌های کیسه صفرا و کلیه در کمترین زمان کمک کنند.

 

۲- کاهش فشار خون با برگ انبه

 

دومین خاصیت عمده استفاده از برگ انبه برای سلامتی، کنترل مشکل فشار خون است. کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، می‌توانند با تکیه بر قدرت برگ‌‌های انبه، فشار خون خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. برخی از خواص موجود در این برگ‌ها به تقویت رگ‌‌های خونی و حتی درمان رگ‌‌های واریسی کمک می‌کند.

حتما بخوانید  23 خواص آب گوجه فرنگی و مضرات آن + بهترین زمان مصرف

 

۳- برگ انبه و خواص ضد التهابی

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برگ‌‌های انبه سرشار از خواص ضد التهابی هستند. این یک راه‌حل عالی برای درمان التهاب پوست از هر نوع، به روشی کاملا ایمن است.

 

۴- خواص برگ انبه برای پوست

 

خواص برگ انبه برای پوست

 

استفاده از برگ‌‌های انبه می‌تواند پوست شما را سالم و بی‌عیب و نقص کند. عصاره این برگ‌ها به کاهش علائم پیری و جوانسازی پوست کمک می‌کند و این موضوع عمدتا به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی موجود در این برگ‌ها است.

 

۵- خواص برگ انبه برای مو

 

احتمالا اگر بدانید که برگ‌‌های انبه حتی برای موهای شما نیز مفید هستند، شگفت‌زده خواهید شد. گفته می‌شود عصاره برگ انبه حاوی ترکیباتی است که باعث رشد مو می‌شود. شاید به همین دلیل است که این روزها بسیاری از محصولات مو حاوی عصاره برگ انبه نیز هستند.

 

۶- خواص برگ انبه برای دیابت

 

یکی دیگر از فواید فوق‌العاده برگ انبه این است که یک درمان طبیعی برای بیماری دیابت به حساب می‌آید. وقتی این برگ‌ها خشک و پودر شوند، می‌توانند رتینوپاتی دیابتی و آنژیوپاتی دیابتی را درمان کنند. ترکیب ۳ بتا تاراسرول به همراه عصاره اتیل استات این برگ‌ها سنتز گلیکوژن را در بدن تحریک می‌کند.

 

۷- آثاری از خواص ضد سرطانی در برگ انبه

 

علاوه بر همه مواردی که تا اینجا به آن اشاره شد، برگ‌‌های انبه دارای خواص ضد سرطانی نیز هستند. این برگ‌ها با از بین بردن رشد سلول‌‌های سرطانی مضر، از انواع مختلفی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه کاشت هسته انبه در گلدان و باغچه

 

۸- درمان زخم معده با برگ‌های انبه

 

درمان زخم معده با برگ‌های انبه

 

اگر بگوییم برگ‌‌های انبه معده را قوی می‌کنند، اصلا اشتباه نیست. این برگ‌ها به طور قابل توجهی به درمان زخم معده کمک می‌کنند. برای این کار کافی است دمنوش برگ انبه را به طور منظم با معده خالی بنوشید. در این صورت خواهید دید که بیماری‌‌های معده چطور به راحتی از بین می‌روند.

 

۹- درمان بی‌قراری و اضطراب

 

کسانی که به دنبال خواص برگ انبه برای سلامتی هستند، باید توجه داشته باشند که این برگ‌ها حتی قدرت درمان اضطراب و بی‌قراری را نیز دارند. «منگیفرین»، یک ماده شیمیایی گیاهی موجود در این برگ‌ها، دارای خواص ضد اضطرابی است و می‌تواند استرس را در فرد کاهش دهد.

 

۱۰- خواص برگ انبه برای لاغری

 

به گفته متخصصان تغذیه و سلامت، برگ‌های انبه به مقابله طبیعی با چاقی کمک می‌کنند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عصاره موجود در برگ‌‌های انبه به کاهش رسوبات چربی در بدن افراد کمک می‌کنند.

 

۱۱. برگ انبه و افزایش میل جنسی

 

برگ انبه حاوی ویتامین E است که به عنوان یک هورمون جنسی به حساب می‌آید و به افزایش میل جنسی کمک می‌کند.

 

۱۲- درمان سکسکه با برگ انبه

 

درمان سکسکه با برگ انبه

 

سکسکه جزو اتفاقاتی است که معمولا به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و ممکن است تا چند دقیقه و حتی چند ساعت، فرد را درگیر کند. در عین حال هیچ درمان قطعی برای قطع سکسکه وجود ندارد ولی دود کردن برگ انبه، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به درمان سکسکه کمک کرده و مشکلات مربوط به گلو را نیز درمان کند.

حتما بخوانید  20 ماده غذایی که بعد از ورزش نباید بخوریم

 

۱۳- خواص برگ انبه برای درمان سوختگی

 

اگر جزو افرادی هستید که در هنگام آشپزی احتیاط چندانی به خرج نمی‌دهید، احتمالا سوختگی با روغن یا بخار آب را زیاد تجربه می‌کنید. برای این مواقع، بهتر است مقداری از خاکستر برگ‌های انبه را در خانه داشته باشید. در صورت بروز سوختگی، مقداری از این خاکستر را روی ناحیه سوخته بریزید تا دردتان تسکین پیدا کند.

 

۱۴- درمان اسهال خونی با برگ انبه

 

درمان اسهال خونی با برگ انبه

 

پودر برگ انبه را برای درمان اسهال خونی، در مقداری آب مخلوط کنید و روزانه ۲ تا ۳ بار آن را بنوشید. یکی از خواص برگ انبه، کمک به درمان اسهال خونی است. می‌توانید آن را به شکل دمنوش هم استفاده کنید.

 

۱۵- خواص برگ انبه برای درمان سرفه

 

کسانی که مشکلات تنفسی از جمله برونشیت و بیماری آسم دارند، یا در هنگام سرماخوردگی، نفسشان تنگ و سنگین می‌شود، می‌توانند برگ‌های انبه را بجوشانند و مقداری عسل به آن بیفزایند. این معجون را دو بار در روز بنوشید تا مشکلات تنفسی‌تان درمان شود.

 

چگونه از برگ انبه استفاده کنیم؟

 

چگونه از برگ انبه استفاده کنیم؟

 

حالا که به اندازه کافی در مورد کاربردهای شگفت‌انگیز مختلف برگ‌‌های انبه اطلاعات به دست آورده‌اید، طبیعی است که کنجکاو باشید تا بدانید بهترین روش استفاده از برگ انبه چیست؟

 

برگ انبه به صورت دمنوش:

 

یکی از بهترین راه‌ها برای مصرف برگ‌های انبه و بهره بردن از تمام مزایای سلامتی ذکر شده در بالا، استفاده از آن به شکل چای است. برای طرز تهیه دمنوش برگ انبه، فقط ۱۰ تا ۱۲ برگ انبه تازه را در حدود ۱۵۰ میلی‌لیتر آب (یک لیوان) بجوشانید و بعد آن را به عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کنید. همچنین می‌تواند برگ‌های انبه را خشک کرده و به صورت پودری درآورید. پودر برگ انبه را به عنوان چای کیسه‌ای استفاده کنید.

 

به صورت پودری، عصاره و مکمل:

 

برگ انبه به شکل‌های مختلف پودری، عصاره و مکمل نیز عرضه می‌شود. برای استفاده از پودر برگ انبه می‌توانید آن‌ها را در آب خیس کرده و میل کنید. برای تهیه ضماد برگ انبه برای پوست می‌توانید از عصاره برگ انبه نیز استفاده کنید یا برگ‌های انبه خشک و پودر شده را روی بدن خود بمالید. یا آن‌ها را به آب وان حمام خود اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آب انبه

 

سوالات متداول

 

مضرات برگ انبه چیست؟

 

مضرات برگ انبه چیست؟

 

شواهدی وجود ندارد که این موضوع را تایید کند که برگ انبه برای سلامتی خطر‌آفرین است ولی اگر بیماری خاصی دارید، بهتر است قبل از مصرف برگ انبه به صورت دمنوش با جوشانده، با پزشک خود مشورت کنید تا از احتمال تداخل داروها با مواد موجود در برگ انبه، خیالتان راحت شود.

 

خواص دمنوش برگ انبه چیست؟

 

دمنوش برگ انبه همه خواص برگ انبه را که در بالا به آنها اشاره کردیم، در خود دارد. می‌توانید از خواص برگ انبه برای سلامت مو، پوست، برای لاغری، دیابت و … استفاده کنید.

 

منبع: iiflinsurance

کالابرگ الکترونیک