آموزش تصویری کاشت هسته انبه به ۲ روش در گلدان و آب

آموزش تصویری کاشت هسته انبه به ۲ روش در گلدان و آب


19 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش تصویری کاشت هسته انبه به 2 روش در گلدان و آب

کاشت هسته انبه و به دنبال آن پرورش درخت انبه در خانه کار فوق‌العاده لذت بخشی است که حتی در خانه‌های آپارتمانی نیز امکان‌پذیر است. با آموزش کاشت هسته انبه می‌توانید بعد از خوردن یک انبه شیرین خوشمزه، هسته آن را به یک درخت پر بار تبدیل کنید و هر سال هر درخت خودتان میوه انبه برداشت کنید. اما روش کاشت هسته انبه در گلدان چگونه است؟ آیا می‌دانید فصل کاشت هسته انبه چه زمانی است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش تصویری کاشت هسته انبه در خاک گلدان و باغچه و کاشت هسته انبه در آب آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه کاشت هسته انبه پاسخ خواهیم داد.

 

 

آموزش کاشت هسته انبه در خاک

 

آموزش کاشت هسته انبه در خاک

 

اگر به باغبانی تا حدودی علاقه دارید، قطعاً کاشت هسته انبه یکی از راحت‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید در خانه انجام دهید. به عنوان آموزش کاشت هسته انبه باید بدانید که عوامل مختلفی برای رشد این گیاه دخیل هستند که اگر بتوانید شرایط مناسبی را برای پرورش گیاه انبه فراهم کنید، می‌توانید بعد از چند سال از یک هسته انبه، میوه انبه برداشت کنید. در ادامه می‌توانید با روش کاشت هسته انبه در خاک آشنا شوید.

 

۱- ابتدا آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، را بررسی کنید

 

انبه یک گیاه بومی مناطق گرم و مرطوب آسیا و اقیانوسیه است. این گیاه برای رشد به هوای گرم نیاز دارد و اگر هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، سرد است، باید گیاه را در داخل خانه پرورش دهید. یکی از محبوب‌ترین انواع انبه برای پرورش دادن در فضای داخل خانه نوع «Cogshall» است که معمولاً می‌توانید با هرس کردن، ارتفاع گیاه را کوتاه نگه داشت. در صورت نیاز می‌توانید از گونه‌های کوتاه‌تر گیاه انبه استفاده کنید که در خانه دچار مشکل نشوید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان و روش صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی

 

۲- از بذر مناسبی استفاده کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

از بذر انبه مناسبی استفاده کنید

 

هر چند که می‌توانید هر هسته انبه سالمی را در خاک بکارید و آن را به یک درخت تبدیل کنید، اما بهترین راه برای پرورش هسته انبه در خانه این است که یک درخت مادر در محیط زندگی خودتان پیدا کنید و یک بذر از همان درخت را بکارید. از آن جایی که این درخت در آب و هوای منطقه شما رشد کرده، پس می‌توانید مطمئن باشید که شما هم می‌توانید بذر این گیاه را به درختی پر از میوه تبدیل کنید.

در صورتی که به درخت انبه در منطقه خودتان دسترسی ندارید، می‌توانید از یک مغازه بذر مناسب گیاه را خریداری کنید و یا خودتان از هسته انبه‌ای که خورده‌اید برای کاشت استفاده کنید.

حتما بخوانید  10 روش نگهداری گیلاس ? و کمپوت گیلاس برای مدت طولانی

 

۳- هسته انبه را برای کاشت آماده کنید

 

اگر تصمیم گرفته‌اید که خودتان از هسته یک انبه برای کاشت استفاده کنید، لازم است آن را برای کاشت آماده کنید. برای این کار باید از یک انبه رسیده و شیرین استفاده کنید، زیرا هسته انبه نارس هنوز بالغ نشده و برای کاشت مناسب نیست. در ابتدا باید پوشش سخت هسته انبه را باز کنید و دانه را از آن خارج نمایید. برای خارج کردن دانه بهتر است آن را تمیز کنید و برای ۱ تا ۲ روز در برابر نور آفتاب قرار دهید تا کمی خشک شود.

سپس با کمک یک چاقو یا قیچی تیز به آرامی هسته انبه را باز کنید و دانه را بیرون بیاورید. مراقب باشید تا به دانه آسیب وارد نشود؛ زیرا دانه‌ای که برای کاشت استفاده می‌شود باید کاملاً سالم باشد. به یاد داشته باشید که اگر دانه انبه چروکیده است، برای کاشت مناسب نیست. دانه را به دقت بررسی کنید، رنگ دانه انبه باید زرد و شاداب باشد.

 

۴- دانه انبه را در دستمالی مرطوب بپیچید

 

دانه انبه را در دستمالی مرطوب بپیچید

 

در این مرحله از آموزش کاشت هسته انبه باید یک دستمال کاغذی را مرطوب کنید. سپس دانه را به آرامی درون دستمال بپیچید. می‌توانید برای تسریع رشد هسته انبه ابتدا دانه را برای یک روز در آب گرم قرار دهید و بعد در دستمال بگذارید.

 

۵- دانه انبه را در کیسه پلاستیکی قرار دهید

 

دانه انبه را در کیسه پلاستیکی قرار دهید

 

بعد از این که دانه انبه را در دستمال مرطوب پیچیدید، باید آن را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و کیسه را درون یک ظرف پلاستیکی قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا رطوبت زیادی ایجاد شود و بهتر جوانه بزند. بهتر است ظرف پلاستیکی را در یک فضای تاریک بگذارید و هر روز به آن سر بزنید و تغییراتی که در آن ایجاد می‌شود را بررسی کنید. اگر رطوبت دستمال کم شده، آن را دوباره مقداری خیس کنید و در جای خود قرار دهید.

 

۶- اجازه دهید گیاه برای کاشت آماده شود

 

به طور معمول جوانه زدن دانه انبه در این شرایط چند هفته طول می‌کشد. بعد از این که دانه انبه جوانه زد و ریشه‌های جوانه قابل رؤیت شدند، باید صبر کنید تا اندازه گیاه شما به حدود ۸ سانتی‌متر برسد. سپس می‌توانید آن را در خاک بکارید. برای کاشت دانه انبه باید یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و مقداری خاک مناسب در آن بریزید. گلدان مورد نظر شما باید چند سانتی‌متر بزرگ‌تر از دانه باشد.

 

۷- دانه انبه را در خاک بکارید

 

دانه انبه را در خاک بکارید

 

برای کاشت هسته انبه در خاک باید ۲/۳ گلدان را با خاک پر کنید و ۵ سانتی‌متر از روی گلدان خالی باشد. حال با استفاده از اسپری سطح خاک را خیس کنید. هسته انبه را روی خاک قرار دهید و ۲ سانتی‌متر خاک روی آن بریزید. سپس به آرامی خاک را فشار دهید. در این مرحله باید دقت کنید تا ریشه‌های ظریف گیاه آسیب نبیند.

 

۸- گلدان را در محل مناسبی قرار دهید

 

بعد از کاشت هسته انبه باید آن را زیر نور خورشید قرار دهید و به طور مرتب آن را آبیاری کنید. خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد و در هوای گرم قرار بگیرد.

حتما بخوانید  نکاتی که باید در تمیز کردن سرویس بهداشتی منزل خود جدی بگیرید

 

۹- از گیاه به خوبی مراقبت کنید

 

از گیاه انبه به خوبی مراقبت کنید

 

بعد از چند هفته از کاشت هسته انبه گیاه شروع به رشد می‌کند. این مراحل گیاه بسیار آسیب‌پذیر است و از همین رو نیاز به مراقبت بیشتری دارد. سعی کنید گلدان انبه را در محلی قرار دهید که نور مناسبی دارد و دمای آن گرم است.

 

۱۰- منتظر میوه‌های گیاه باشید

 

بعد از این که گیاه شما مقداری بزرگ شد، می‌توانید آن را از گلدان به باغچه منتقل کنید تا بهتر رشد کند. به طور معمول درخت انبه بعد از ۵ تا ۸ سال میوه می‌دهد و از همین رو باید در این مدت از گیاه به خوبی مراقب کنید تا به درختی قوی و بارده تبدیل شود.

 

نحوه کاشت هسته انبه در آب

 

نحوه کاشت هسته انبه در آب

 

نحوه کاشت هسته انبه در آب بسیار راحت است. در این روش نیز باید همانند روش قبل ابتدا دانه انبه را از پوسته سخت آن جدا کنید. سپس دو  یا چهار خلال دندان را تا نیمه در دو طرف هسته انبه فرو کنید. سپس هسته انبه را روی یک لیوان بزرگ آب قرار دهید، به طوری که نیمه پایینی هسته انبه کاملاً در آب قرار بگیرد. در این روش خلال دندان‌ها به عنوان نگهدارنده عمل می‌کنند و هسته را روی لیوان نگه می‌دارند.

هر هفته آب لیوان را عوض کنید و مراقب باشید آب آلوده نشود. معمولاً بین ۱ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا علائم رشد گیاه رؤیت شود. سپس اجازه دهید گیاه برای مدتی به همین شکل رشد کند. بعد از این که برگ‌های گیاه رشد کردند، می‌توانید آن را در خاک مناسب بکارید.

 

نکاتی که باید در مورد کاشت هسته انبه بدانید

 

نکاتی که باید در مورد کاشت هسته انبه بدانید

 

*درخت انبه برای این که به خوبی رشد کند و میوه دهد، باید نور مناسبی داشته باشد. بهتر است بعد از این که نهال انبه رشد کرد، آن را در فضای بیرون از خانه قرار دهید تا به خوبی نور دریافت کند.

*یکی از رموز مهم در آموزش کاشت هسته انبه ‌این است که خاک گیاه نباید خشک شود. بنابراین هر زمان که احساس کردید خاک خشک شده، گیاه را آبیاری کنید.

*بهترین دما برای رشد گیاه انبه بین ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، بنابراین مراقب باشید گیاه در محیط سرد قرار نگیرد.

*به عنوان آموزش کاشتن هسته انبه باید بدانید که بهترین خاک برای رشد انبه ترکیب خاک معمولی و خاک برگ به مقدار مساوی است. برای این گیاه می‌توانید از ترکیب کود تقویتی باغچه کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس نیز استفاده کنید.

*بهتر است برای تقویت گیاه انبه سالی یک بار به آن کود دهید.

*برای پرورش گیاه انبه می‌توانید تا دو سال بعد از کاشتن هسته انبه آن را در محیط خانه نگهدارید و بعد به فضای بیرون از خانه و یا باغچه منتقل کنید.

*بهترین زمان برای کاشت انبه تابستان و زمانی است که هوا گرم است و نور خورشید به میزان بیشتری وجود دارد.

 

سوالات متداول

 

چند سال طول می‌کشد تا بعد از کاشت هسته انبه، گیاه میوه بدهد؟

 

به طور معمول درخت انبه بعد از ۵ تا ۸ سال میوه می‌دهد.

 

فصل کاشت هسته انبه چه موقعی است؟

 

بهترین زمان برای کاشت انبه تابستان و زمانی است که هوا گرم است و نور خورشید به میزان بیشتری وجود دارد.

 

منابع: wikihow، homesandgardens

 

کالابرگ الکترونیک