طرز تهیه شیرینی برنجک (بهاردونه) | شیرینی مخصوص عید مازندران

طرز تهیه شیرینی برنجک (بهاردونه) | شیرینی مخصوص عید مازندران


19 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی برنجک (بهاردونه مازندرانی) به روشی ساده و خوشمزه

شیرینی برنجک یا شیرینی بهاردونه یکی از شیرینی‌های مخصوص عید مازندران و گیلان و جزو انواع شیرینی با برنج پخته و شکر است‌. این شیرینی مخصوص عید طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و به جز ایام عید در عروسی‌ها و جشن‌های این مناطق هم سرو می‌شود. شیرینی برنج، هم به صورت ساده و سفید و هم به صورت رنگی تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه شیرینی برنجک مازندرانی و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجک مازندرانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ایرانی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک نصف قاشق چای‌خوری
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
آب نارنج ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری است)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی برنجک: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی برنجک (بهاردونه مازندرانی)

مراحل طرز تهیه شیرینی برنجک یا بهاردونه مازندرانی

شیرینی برنجک مازندرانی، شیرینی برنج یا شیرینی بهاردونه برای عید را می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. کافی است به صورت مرحله به مرحله، این دستور طرز تهیه شیرینی برنجک یا بهاردونه شمالی را انجام دهید.

مرحله اول: برنج را بخیسانید

در ابتدا برنج را پاک کنید و در یک کاسه بریزید. روی برنج مقداری آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۱ تا ۲ ساعت خیس بخورد. سپس آب برنج را جدا کنید. در یک قابلمه، مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. وقتی آب جوش آمد، نصف قاشق چای‌خوری نمک و برنج را در قابلمه بریزید.

برای خرید برنج ایرانی و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: برنج را آبکش کنید

برنج‌ها را به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشانید. دانه‌های برنج باید داخلشان کمی سفت شده و سطح روی آنها، نرم باشد. برنج را بین دندان یا انگشتتان تست کنید، وقتی آماده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج‌ها را در یک آبکش بریزید. روی برنج‌ها را آب سرد بگیرید و آبکش را تکان دهید تا آب برنج‌ها خارج شود.

مرحله سوم: برنج را خشک کنید

کف یک سینی را یک پارچه تمیز نخی بیندازید و برنج‌ها را روی پارچه بریزید و صاف کنید که روی هم قرار نگیرند. می‌توانید پارچه را روی سطح زمین هم بیندازید. برنج‌ها را جلوی آفتاب بگذارید یا سینی را کنار بخاری بگذارید تا خشک شوند. اگر برنج را می‌خواهید روی بخاری بگذارید، حتما پارچه کف آن بیندازید تا برنج‌ها به سینی نچسبند. اجازه دهید برنج‌ها کاملا خشک شوند و رطوبت نداشته باشند.

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه دسر ماست و خرما خوشمزه و مقوی

مرحله چهارم: شربت برنجک را درست کنید

قبل از سرخ کردن برنج‌ها، در یک شیر جوش، آب، شکر، گلاب و آب نارنج را بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. اجازه دهید دانه‌های شکر حل شوند. سپس حرارت را کم کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شربت غلیظ و کشدار شود. برای تست میزان غلظت شربت، در یک لیوان، مقداری آب سرد بریزید و یکی، دو قطره از شربت را در آب بریزید. اگر شربت در آب پخش نشد، غلظت آن به اندازه است، اگر پخش شد، دوباره شربت را بجوشانید تا کشدار شود.

برای خرید شکر، گلاب و آب نارنج می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: روغن را داغ کنید

شربت که آماده شد، ظرف را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید. سپس شروع به سرخ کردن برنج‌ها کنید. یک قابلمه کنارتان بگذارید و روی آن یک آبکش بگذارید تا برنج‌ها را که سرخ کردید، داخل آبکش بریزید تا روغن اضافی‌شان خارج شود. برای سرخ کردن برنج‌ها یک قابلمه یا تابه عمیق را روی حرارت بگذارید و داخل آن در حد ۲ بند انگشت از کف ظرف، روغن بریزید و روی حرارت بگذارید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: برنج‌ها را سرخ کنید

روغن باید کاملا داغ شود. برای تست داغ شدن، یک دانه برنج را در روغن بیندازید. اگر در عرض ۳ تا ۵ ثانیه، دانه برنج پف کرد، دمای روغن مناسب است. به اندازه ۱ قاشق از برنج را در یک الک یا توری بریزید، طوری که دانه‌های برنج روی هم قرار نگرفته باشند. سپس توری را در روغن فرو ببرید تا دانه‌های برنج همه در روغن قرار بگیرند.

مرحله هفتم: برنج‌های سرخ شده را در آبکش بریزید

حدود ۵ تا ۶ ثانیه، برنج‌ها پف می‌کنند، سپس برنج‌ها را از روغن بیرون بیاورید و در آبکش کنار دستتان بریزید. همه برنج‌ها را به همین شکل، قاشق به قاشق، سرخ کنید تا تمام شوند. مراقب باشید برنج‌ها رنگشان تغییر نکند، همین که کاملا پف کنند، کافی است؛ نباید طلایی یا قهوه‌ای شوند. اجازه دهید روغن اضافه برنجک‌ها خارج شود. سپس برنجک‌ها را در یک سینی فر یا هر ظرفی که سطح صاف و عریضی دارد، بریزید.

مرحله هشتم: شربت را روی برنجک‌ها بریزید

در این فاصله، شربت سرد شده است. پس دوباره زیر شربت را روشن کنید تا داغ شود. به محض جوشیدن شربت، آن را از روی حرارت بردارید و روی برنجک‌ها بریزید. با قاشق برنجک‌ها را زیر و رو کنید تا همه آنها به شربت آغشته شوند. سپس با پشت قاشق یا کف‌گیر، به برنجک‌ها فشار بیاورید تا صاف و فشرده شوند. بهتر است در آخر روی برنجک‌ها وردنه بکشید تا کاملا به هم بچسبند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش انار تبریزی به روش مجلسی و سنتی برای شب یلدا

مرحله نهم: شیرینی برنجک شمالی را برش بزنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی برنجک یا بهاردونه، ظرف یا سینی برنجک فشرده را در دمای محیط بگذارید تا سرد شوند و برنج‌ها کاملا به هم بچسبند. وقتی شیرینی خودش را گرفت، با یک چاقوی تیز، به صورت لوزی یا مربع، شیرینی‌ها را برش بزنید. از سفت بودن بافت شیرینی که مطمئن شدید، قطعه‌های برنجک را از ظرف بیرون بیاورید و در ظرف سرو بچینید. نوش جان!

نکات طرز تهیه شیرینی بهاردونه شمالی

نکات طرز تهیه شیرینی بهاردونه شمالی

  • اگر برای اولین بار شیرینی بهاردانه را درست می‌کنید، بهتر است مواد را کمتر در نظر بگیرید (مثل روش بالا). در دفعات بعد، میزان مواد را به دلخواه، چند برابر کنید.
  • حتما از برنج ایرانی برای طرز تهیه شیرینی برنجک استفاده کنید. چون برنج ایرانی، هم عطر بهتری دارد و هم چسبندگی آن برای تهیه شیرینی بیشتر است.
  • بهترین روش برای خشک کردن برنج‌ها، قرار دادن جلوی آفتاب است که بسته به گرمای خورشید، ممکن است تا ۱ شبانه‌روز هم طول بکشد.
  • اگر برنج‌ها بعد از آبکش و خشک کردن، هنوز رطوبت داشته باشند و کاملا خشک نشده باشند، در مرحله سرخ کردن، به خوبی پف نمی‌کنند و مغز آنها سفت می‌ماند.
  • برنج‌ها را به هیچ عنوان، یک‌باره در روغن فرو نبرید. اگر برنج‌ها روی هم قرار بگیرند، پف نمی‌کنند و مغز آنها سفت می‌ماند.
  • به دانه‌های برنجک که سرخ شده‌‌اند، قبل از اضافه کردن شربت، می‌توانید دانه‌های کنجد بو داده هم اضافه کنید و با هم، هم بزنید تا برنج و کنجد مخلوط داشته باشید.
  • شیرینی برنجک را در دمای محیط و در جای خنک و ظرف دربسته نگه دارید.

فوت وفن های خوشمزه شدن شیرینی برنجک شمالی

فوت وفن های خوشمزه شدن شیرینی برنجک شمالی

چرا شیرینی برنجک سفت می‌شود؟

۱- اگر برنج‌ها بعد از آبکش و خشک کردن، هنوز رطوبت داشته باشند و کاملا خشک نشده باشند، در مرحله سرخ کردن، به خوبی پف نمی‌کنند و مغز آنها سفت می‌ماند. پس تا خشک شدن کامل برنج‌ها، صبر کنید.

۲- اگر شربت یا شهد برنجک زیادی بجوشد و خیلی سفت شود، باعث سفت شدن شیرینی برنجک می‌شود.

۳- شیرینی برنجک را نباید در یخچال نگهداری کنید، چون بافت سفت می‌گیرد.

برنجک رنگی را چطور درست کنیم؟

اگر می‌خواهید شیرینی برنجک مازندرانی را به صورت رنگی درست کنید، کافی است به آنها، رنگ‌های طبیعی مثل زعفران دم کرده یا آب لبو اضافه کنید یا از رنگ‌های خوراکی برای رنگی شدن آنها استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک