نان لقمه ای آلمانی | نان تابه ای خوشمزه تر از دونات برای میان وعده

نان لقمه ای آلمانی | نان تابه ای خوشمزه تر از دونات برای میان وعده


27 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی

نان لقمه ای آلمانی یا نان برلینر (Berliner) که با نام برلینر کنپل (Berliner Knüppel) هم شناخته می‌شود، نوعی نان توپی است که با انواع مربا، کرم کاستارد، شکلات، خامه، پنیر یا حتی با گوشت چرخ کرده پر می‌شود. نان لقمه ای آلمانی از نظر طعم و ساختار شباهت زیادی با دونات دارد، برای درست کردن آن نیازی به فر ندارید و می‌تواند به عنوان یک نان تابه ای گزینه خوبی برای میان وعده مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها باشد. اگر شما هم به درست کردن انواع نان‌ میان پر علاقه دارید، در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی و فوت و فن‌های آن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه نان لقمه ای آلمانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
 تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
آب گرم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
مواد دلخواه برای پر کردن نان به مقدار لازم
دارچین، پودر قند، مغز پسته یا مغز گردو برای تزیین نان لقمه آلمانی

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۰ دقیقه

مجموع زمان لازم برای استراحت خمیر در بازه‌های گوناگون: حدود یک ساعت و نیم

مدت زمان لازم برای تهیه نان لقمه ای آلمانی: ۲۰ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۳۰ گرم نان لقمه ای آلمانی: ۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی

مراحل طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی

مراحل طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی را دنبال کرده و این نان خوشمزه را با انواع فیلینگ‌ها برای پک خوراکی میان وعده مدرسه و زنگ تفریح فرزندتان بگذارید.

مرحله اول: خمیر مایه را به عمل آورید

در اولین مرحله از طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی، شکر و خمیرمایه را در ظرف مناسبی بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید. حالا، آب گرم با دمای تقریبی ۴۰ درجه سانتی‌گراد را نیز به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. توجه داشته باشید، اصلا نباید از آب داغ استفاده کنید. در غیر این صورت، خمیر مایه شما کاملا از بین می‌رود. سپس، درب ظرف را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا خمیر مایه به عمل آید.

برای خرید شکر می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله دوم: مایه اولیه نان لقمه‌ای را درست کنید

پس از گذشت این مدت، خمیر مایه شما شروع به پف کردن و حباب زدن می‌کند. حالا، وقت آن است که نمک، تخم مرغ و روغن مایع را نیز به خمیر مایه اضافه کنید. این ترکیب را با همزن به خوبی هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند و تخم مرغ حالت لختگی خودش را کاملا از دست بدهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک مرغ فرانسوی لذیذ و خوشمزه به روش رستورانی

برای خرید نمک، تخم مرغ و روغن مایع می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله سوم: نیمی از آرد را اضافه کنید

حالا، آرد را ۳ مرتبه الک کنید. سپس، نیمی از آرد الک شده را به مایه اولیه نان لقمه‌ای اضافه کرده و این ترکیب را با کمک لیسک فولد کنید. فولد کردن به این معناست که ترکیبات را به آرامی و به صورت دورانی در جهت عقربه‌های ساعت هم بزنید و در حین انجام این کار، محتویات زیرین کاسه را به سمت بالا هدایت کنید. سپس درب کاسه را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر شما اندکی پف کند.

برای خرید آرد می‌توانید به روش‌های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید.

مرحله چهارم: باقی آرد را اضافه کنید

پس از گذشت این مدت، باقی آرد را به تدریج داخل کاسه بریزید. در حین افزودن آرد، خمیر را به آرامی فولد کنید. با توجه به متفاوت بودن آبخور آردهای گوناگون، ممکن است نیازی نباشد همه آرد را به ترکیبات اضافه کنید. بنابراین، روند افزودن آرد باید کاملا کنترل شده و تدریجی باشد. به محض آن که متوجه شدید، خمیرتان نرم و یکدست شده و از انسجام کافی برخوردار است، باقی آرد را کنار بگذارید.

مرحله پنجم: خمیر نان را استراحت دهید

در این مرحله از طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی، دوباره درب کاسه را ببندید. کاسه حاوی خمیر نان لقمه‌ای را در مکان گرمی قرار دهید و حدود یک ساعت منتظر بمانید تا خمیر کاملا استراحت کند. در طول این مدت، حجم خمیر باید ۲ برابر شود.

مرحله ششم: خمیر نان لقمه‌ای آلمانی را چانه‌گیری کنید

حالا، سطح کارتان را آردپاشی کرده و خمیر پف کرده را روی سطح آردپاشی شده بگذارید. ابتدا، پف خمیر را بگیرید. سپس، خمیر نان برلینر را به چانه‌های کوچک در ابعاد دلخواه تقسیم کنید. روی چانه‌ها را با کیسه فریزر یا دستمال پارچه‌ای نم‌دار بپوشانید. حدود ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا باز هم خمیر استراحت کند.

مرحله هفتم: نان لقمه ای آلمانی را در تابه سرخ کنید

پس از استراحت نهایی خمیر، نوبت به طبخ نان لقمه ای آلمانی می‌رسد. برای این منظور، تابه مناسبی را همراه با مقداری روغن مایع روی حرارت متوسط قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، چانه‌های خمیر را در روغن بگذارید. در طول سرخ شدن چانه‌ها، حتما به صورت مداوم با قاشق روی خمیرها روغن بریزید تا نان لقمه‌ای شما پف کند و همه سطوح آن به طور همزمان برشته شود.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر: نان لقمه آلمانی را سرو کنید

پس از سرخ شدن نان‌ها، آن‌ها را از تابه خارج کنید و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی خود را از دست بدهند. سپس، داخل نان‌ها را با فیلینگ دلخواه پر کنید. در صورت تمایل، می‌توانید نان لقمه ای آلمانی را در مخلوط پودر قند (طرز تهیه پودر قند) و دارچین بغلتانید و پس از تزیین با پودر پسته یا مغز گردوی خرد شده، سرو کنید.

دارچین، قند، مغز پسته و مغز گردو را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی

  • در طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی برای به عمل آوردن خمیر مایه به جای آب می‌توانید از مقداری شیر گرم استفاده کنید.
  • برای پر کردن نان لقمه آلمانی می‌توانید گوشت چرخ کرده را مثل مایه ماکارونی درست کنید و نان را با آن پر کنید.
  • توجه داشته باشید، هر چقدر زمان استراحت خمیر نان برلینر بیشتر باشد، پف آن هم بیشتر خواهد شد.
  • در طرز تهیه نان برلینر، به جای خمیر مایه و آب می‌توانید از ماست و بیکینگ پودر استفاده کنید.
حتما بخوانید  ۵ خواص برنج ایرانی برای کودک + بهترین طرز تهیه آن

ارزش غذایی نان لقمه ای آلمانی به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها

نان لقمه‌ای آلمانی با استفاده از مواد مغذی و متنوعی مانند تخم مرغ و آرد تهیه می‌شود. همچنین، برای پر کردن این نان می‌توانید مثل شیرینی دونات از مواد گوناگونی مانند کرم پنیری، خامه فرم گرفته، انواع مربا و مارمالاد و بسیاری ترکیبات مفید دیگر مثل انواع گوشت استفاده کنید.

تخم مرغ حاوی ویتامین‌های ارزشمندی مانند D، E و B12 است. همچنین، تخم مرغ منبع غنی پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب، اسید فولیک و مواد معدنی متنوعی مانند مس، روی، سلنیوم، کلسیم و آهن است. همه این مواد مغذی به بهبود رشد و نمو کودکان کمک می‌کنند.

از سوی دیگر، آرد گندم سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و مواد مغذی متنوعی مانند سلنیوم، منگنز، فسفر، مس و اسید فولیک است. مجموعه این مواد علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا از فواید زیادی برخوردارند و می‌توانند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی کودکان در مدرسه و مهدکودک کمک کنند.

بنابراین، نان لقمه ای آلمانی می‌تواند گزینه مناسبی برای میان وعده مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها باشد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان لقمه ای آلمانی

فوت و فن‌های طرز تهیه نان لقمه ای آلمانی

آیا می‌توانیم نان لقمه‌ای آلمانی را به جای تابه در فر درست کنیم؟

بله. در این صورت، باید دمای فر را روی ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید گرم شود. سپس، چانه‌های خمیر نان لقمه‌ای آلمانی را ابتدا با فویل بپوشانید و برای ۲۰ دقیقه در فر بگذارید. سپس، فویل را از روی چانه‌ها بردارید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه دیگر در فر باقی بمانند تا سطح آن‌ها کاملا طلایی شود.

داخل نان لقمه ای آلمانی را با چه موادی پر کنیم؟

شما می‌توانید داخل نان لقمه ای آلمانی را با مواد متنوعی مانند انواع مارمالاد، انواع مربا، خامه شکلاتی، خامه فرم گرفته قنادی، کرم پنیری، گاناش شکلاتی یا حتی با گوشت چرخ کرده سرخ شده پر کنید. برای این مورد اخیر، می‌توانید گوشت چرخ کرده را درست مانند مایه ماکارونی درست کنید و در میان نان برلینر بگذارید.

 

محصولات مرتبط