آموزش کامل کاشت گوجه فرنگی در خانه مرحله به مرحله

آموزش کامل کاشت گوجه فرنگی در خانه مرحله به مرحله


2 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاشت گوجه در خانه

کاشت گوجه فرنگی در یک گلدان و باغچه کوچک حیاط منزل لذت فوق‌العاده‌ای دارد. واقعیت این است که کشت گوجه فرنگی برخلاف سایر انواع سبزیجات کمی سخت است و نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. برای این که روند کاشت گوجه در خانه را درست انجام دهید، لازم است از روش مناسبی استفاده کنید و زمان کاشت گوجه فرنگی را بدانید. در مجله کوروش می‌توانید با بهترین ترفندها برای کاشت مرحله به مرحله گوجه در گلدان و باغچه آشنا شوید.

 

 

اقدامات اولیه برای کاشت گوجه در خانه

 

اقدامات اولیه برای کاشت گوجه در خانه

 

برای کاشت گوجه در خانه می توانید آن را به طور مستقیم در خاک فرو ببرید و یا در یک گلدان بکارید. مهم‌ ترین چیزی که گیاه گوجه فرنگی برای رشد کردن به آن نیاز دارد، دریافت حداقل ۶ تا ۸ ساعت آفتاب در روز است. از طرف دیگر برای کاشت گوجه در خانه باید خاک مناسبی برای آن فراهم کنید. قبل از کاشت گوجه فرنگی بهتر است ابتدا خاک را کمی زیر و رو کنید و مقداری خاک مناسب به آن اضافه نمایید. خاک مورد استفاده برای رشد گوجه فرنگی باید با مقداری کود گیاهی غنی شده باشد و کاملاً زهکشی شود.

 

 

برای کاشت گوجه در خانه یک نقطه آفتابی را انتخاب کنید

 

برای کاشت گوجه در خانه یک نقطه آفتابی را انتخاب کنید

 

اگر قصد دارید اقدام به کاشت گوجه در گلدان و باغچه کوچک منزلتان کنید، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که آفتاب مناسبی دارد. گوجه فرنگی ‌برای رشد کردن به ۶ تا ۸ ساعت آفتاب مستقیم در طول روز نیاز دارد.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

برای کاشت گوجه در گلدان به اندازه آن توجه کنید

 

برای کاشت گوجه در گلدان به اندازه آن توجه کنید

 

برای کشت گوجه فرنگی، چه از دانه استفاده کرده باشید و چه از نهال احتمالاً هر هفته شاهد رشد گیاه خواهید بود. بهتر است در هر فصل برای نهال گوجه یک گلدان جدید در نظر بگیرید و یا بعد از اینکه گیاه کمی رشد کرد آن را به باغچه منتقل کنید. گوجه برای رشد کردن باید خاک مناسبی داشته باشد. اگر فضای آن محدود باشد، به خوبی رشد نخواهد کرد. یک نهال کوچک گوجه با ارتفاع ۱۰ فوت به حداقل ۲ فوت خاک نیاز دارد.

 

 

بعد از کاشت گوجه در گلدان فقط در صورت نیاز به آن ها آب بدهید

 

بعد از کاشت گوجه در گلدان فقط در صورت نیاز به آن ها آب بدهید

 

آب دادن بیش از اندازه به دانه و یا نهال گوجه فرنگی می تواند موجب خراب شدن آن شود. یک راه حل ساده برای تشخیص این که گیاه شما به آب نیاز دارد یا خیر، این است که انگشت خود را به خاک بچسبانید. انگشتتان را کمی داخل خاک فرو ببرید. به طور معمول خاک گوجه فرنگی باید تنها در چند سانتی متری سطح آن رطوبت داشته باشد. معمولاً گوجه فرنگی در ابتدا هر سه روز یک بار نیاز به آبیاری دارد. زمانی که گیاه شروع به گوجه دادن کرد آبیاری را کم ‌کنید.

 

 

برای کاشت گوجه در خانه از یک نرده یا قفسه استفاده کنید

 

به طور معمول گیاه گوجه فرنگی روی زمین رشد می کند. اما اگر دوست دارید این گیاه را به صورت عمودی رشد دهید، لازم است از یک قفسه و یا نرده برای عمودی نگه داشتن آن استفاده کنید. درست کردن چهار پایه های چوبی مخروطی شکل برای رشد گوجه فرنگی به صورت عمودی بسیار مناسب است.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه اسنک گیاهی و بدون گوشت به روش حرفه ای و رستورانی

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین زمان و روش هرس گیاهان آپارتمانی « 

 

 

برای کشت گوجه فرنگی از کود مناسبی استفاده کنید

 

برای کشت گوجه فرنگی از کود مناسبی استفاده کنید

 

گیاه گوجه فرنگی برای رشد کردن به کود نیاز دارد. بهتر است به جای استفاده از کودهای شیمیایی از کودهای طبیعی استفاده کنید. شما می توانید هر دو هفته یک بار به گیاه گوجه فرنگی که در گلدان رشد می کند، کود دهید. استفاده از پوسته تخم مرغ پودر شده برای رشد گوجه فرنگی بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۸ روش آسان تولید کود باغچه و گلدان « 

 

 

روش آماده کردن بذر گوجه فرنگی برای کاشت

 

روش آماده کردن بذر گوجه فرنگی برای کاشت

 

برای کشت گوجه فرنگی از دانه آن ساده ترین راه این است که مقداری بذر آماده از فروشگاه خریداری کنید. اگر می خواهید خودتان بذر گوجه فرنگی تهیه کنید، باید از یک گوجه فرنگی کاملاً رسیده و سالم استفاده نمایید.

 

 

تخمیر بذر گوجه فرنگی

 

برای تهیه بذر گوجه فرنگی ابتدا یک گوجه ‌فرنگی را از وسط برش دهید. گوشت داخل گوجه را درون یک ظرف پلاستیکی بریزید. حال یک برچسب روی ظرف پلاستیکی آن بچسبانید. درب آن را طوری ببندید که کاملاً بسته نشود و اکسیژن به گوجه فرنگی برسد. ظرف را در مکانی گرم و دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. فرایند تخمیر زمانی آغاز می شود که بوی نامطبوع تفاله های گوجه فرنگی بلند شود. بهتر است ظرف دانه گوجه فرنگی را در محلی قرار دهید که بوی آن شما را اذیت نکند و به اندازه کافی گرم باشد.

هر روز ظرف گوجه فرنگی را هم بزنید تا لایه ای از سفیدی روی سطح آن ایجاد شود. به طور معمول ۲ تا ۳ روز طول می کشد تا گوجه فرنگی به طور کامل قالبی و سفید رنگ شود.

 

 

خشک کردن بذر گوجه فرنگی

 

بعد از این که ظرف گوجه فرنگی شما کاملاً سفید رنگ شد، قبل از اینکه بذرها در ظرف جوانه بزنند، یک دستکش به دست کنید. لایه کپک زده را از روی گوجه ها بردارید و بذرها را به ظرف منتقل نمایید. حال مقداری آب به ظرف اضافه کنید تا مخلوط رقیق شود. یک صافی روی یک ظرف قرار دهید و ترکیب آب و دانه های گوجه فرنگی را از صافی عبور دهید. دانه ها روی صافی باقی بمانند.

سپس بذرها را خوب بشویید و روی یک سطح نچسب پخش کنید. بهتر است برای این کار از ظرف شیشه ای و سرامیکی استفاده کنید. دانه ها را برای چند روز داخل ظرف قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. توجه داشته باشید که دانه گوجه فرنگی بعد از خشک شدن بسته کاغذ یا پارچه می چسبد. بنابراین بهتر است برای این کار حتماً از ظروف نچسب استفاده نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه گوجه خشک در فر یا آفتاب «

 

 

روش نگهداری از بذر گوجه فرنگی

 

زمانی که دانه های گوجه فرنگی خشک شدند، آن ها را در یک کیسه پلاستیک مهر و موم شده بریزید و برای نگهداری این دانه ها را در مکانی تاریک و خنک قرار دهید. بهترین روش برای نگهداری بذر گوجه فرنگی در یک ظرف دربسته و داخل یخچال است قرار دادن بذر گوجه فرنگی در فریزر می‌تواند به آن آسیب برساند.

 

 

مراحل و روش کشت بذر گوجه فرنگی در گلدان

 

روش کشت بذر گوجه فرنگی

 

برای کاشت بذر گوجه فرنگی لازم است ۶ تا ۸ هفته قبل از کاشت آن را از داخل یخچال خارج کنید. بهترین زمان کاشت گوجه فرنگی در اوایل بهار و زمان است که هوا هنوز کمی سرد است. بیش از اندازه سرد بودن هوا می ‌تواند موجب از بین رفتن بذرهای گوجه فرنگی شود. بنابراین بهتر است برای کاشت بذر ابتدا آن را در گلدان بکارید و داخل خانه قرار دهید. برای کاشت بذر گوجه فرنگی می توانید از گلدان های پلاستیکی کوچک استفاده کنید.

 

 

برای کاشت بذر گوجه فرنگی ابتدا خاک را آماده کنید

 

برای کاشت بذر گوجه فرنگی ابتدا خاک را آماده کنید

 

برای شروع مقداری خاک داخل گلدان بریزید. برای کاشت گوجه فرنگی در گلدان بهتر است از ترکیب یک سوم پیت ماس، یک سوم ورمیکولیت درشت و یک سوم کمپوست‌ استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقالی پلو با گردن رستورانی

 

 

بذرهای گوجه فرنگی را در خاک بکارید

 

قبل از اینکه دانه را داخل خاک بکارید، ابتدا ۲ تا ۳ دانه بذر گوجه فرنگی را بکارید و با خاک بپوشانید.

 

 

گلدان گوجه فرنگی را در محل مناسبی قرار دهید

 

سپس گلدان ها را در اتاقی با دمای حدود ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد قرار دهید تا جوانه بزنند. زمانی که اولین جوانه گیاه را مشاهده کردید، آن را به زیر نور آفتاب و یا زیر نور چراغ منتقل کنید.

 

 

بذر گیاه گوجه فرنگی را آبیاری کنید

 

بعد از کاشت بذر در ۷ تا ۱۰ روز اول باید هر روز گیاه را با اسپری آبیاری کنید. وقتی جوانه گیاه را مشاهده کردید، آبیاری گیاه را کم کنید. زیرا بیش از اندازه آب دادن به گوجه فرنگی موجب از بین رفتن ریشه آن می شود. زمانی که گیاه جوانه بزند از خاک بیرون بیاید رشد آن خیلی سریع می شود نهال گوجه فرنگی به سرعت رشد خواهد کرد.

 

 

مراحل کشت گوجه در فضای باز و انتقال نهال ها به باغچه

 

کشت گوجه در فضای باز و انتقال نهال ها به باغچه

 

زمانی که ارتفاع گیاه گوجه فرنگی به ۱۵ سانتی متر رسید، بهتر است آن را به فضای باز و محیط بیرون از منزل ببرید. قبل از این که گیاه را به محیط بیرون انتقال دهید، بهتر است یک هفته به تدریج گیاه را برای مواجه شدن با دمای بیرون از خانه و قرار گرفتن در معرض آفتاب عادت دهید. می توانید این کار را از یک ساعت در روز شروع کنید و به تدریج زمان قرار گرفتن گیاه در فضای بیرون نور آفتاب را افزایش دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رب گوجه فرنگی بدون کپک « 

 

 

آماده کردن خاک برای کشت گوجه در فضای باز

 

آماده کردن خاک برای کشت گوجه در فضای باز

 

برای کشت گوجه در فضای باز باید خاک را به خوبی زهکشی کنید. برای آماده کردن خاک قبل از کشت گوجه فرنگی بهتر است مقداری پیت ماس خاک برگ یا کمپوست با خاک ترکیب کنید. قبل از انتقال نهال به خاک باغچه سطح PH خاک را اندازه بگیرید. خاک گوجه فرنگی باید PH بین ۶ تا ۷ داشته باشد تا به خوبی رشد کند. اگر سطح PH خاک کمتر از ۶ است، می‌توانید مقداری آهن دولومیت به خاک اضافه کنید. اگر سطح PH خاک بیشتر از ۷ است، اضافه کردن گوگرد گرانول می ‌تواند سطح را کاهش دهد.

 

 

کاشتن نهال گوجه فرنگی در خاک باغچه

 

کاشتن نهال گوجه فرنگی در خاک باغچه

 

برای کشت گوجه در فضای باز ابتدا یک حفره نیم متری ایجاد کنید. توجه داشته باشید که عمق حفره ای که ایجاد می کنید طوری باشد که فقط یک چهارم قسمت بالای گیاه از زمین خارج شود. سپس یک پیمانه از خاک کمپوست را در انتهای حفره بریزید. این کار موجب تقویت گیاه و جلوگیری از شوک به آن می شود. حال گیاه را از گلدان خارج کنید و آن را داخل حفره ای که ایجاد کردید بگذارید.

 

 

مراقبت از نهال گوجه فرنگی بعد از کاشت در باغچه

 

مراقبت از نهال گوجه فرنگی بعد از کاشت در باغچه

 

بعد از کشت گوجه در فضای باز مقداری کود به آن دهید. برای این کار می‌تواند از کود نیتروژن کم یا کود آلی با فسفر زیاد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تماس برگ گیاه گوجه فرنگی با خاک می تواند موجب بیمار شدن آن شود. بنابراین بعد از کاشت برگ هایی را که با سطح خاک در تماس هستند جدا کنید. سپس گیاه را آبیاری کنید و هر ماه فرایند کوددهی را تکرار نمایید.

 

یک چوب قلاب و یا نرده در کنار گیاه قرار دهید تا یا هنگام رشد بتوانند به راحتی به آن تکیه کند در صورت عمودی رشد نمایند. بعد از کشت گوجه در فضای باز برای آبیاری به آن سعی کنید آب را نزدیک به خاک برای پایه گیاه بریزید. این کار از ایجاد کپک روی برگ های گوجه فرنگی جلوگیری می کند. برای افزایش میوه دادن گیاه می‌توانید مقداری کود جلبک دریایی مایع و یا کمپوست را مستقیم روی خاک اطراف گیاه بریزید.

 

 

منابع: kcet، wikihow

کالابرگ الکترونیک