طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ را به این روش رستورانی امتحان کن

طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ را به این روش رستورانی امتحان کن


28 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ

خورش آلو سیاه با مرغ یکی از انواع خورشت آلو است که با دو مواد اولیه اصلی مرغ و آلوی سیاه تهیه می‌شود. این خورش با طعم ترش و شیرینی که دارد معمولا مورد پسند اغلب ذائقه‌هاست. شما می‌توانید خورش آلو سیاه با گوشت مرغ را در خانه و به روش رستورانی تهیه کنید و آن را در مجالس و مهمانی‌ها و در وعده ناهار یا شام به همراه برنج سرو کنید. اگر سوال شما هم این است که با آلو چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ می‌پردازیم و نکات مهم در طبخ این غذا و فوت و فن‎‌های خوشمزه‌تر شدنش را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد لازم برای تهیه خورش آلو سیاه با مرغ مجلسی به روش رستورانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ ۳۰۰ گرم
آلو خورشتی (سیاه) ۱۵ عدد
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده) به مقدار کافی
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار کافی
برنج برای سرو کنار خورشت آلو سیاه با مرغ

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت خورشت آلو سیاه و مرغ: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش مرغ با آلو سیاه خشک

مراحل طرز تهیه خورش مرغ با آلو سیاه خشک 

آلوها در انواع مختلفی وجود دارند که به شکل‌های متنوع در غذاهای مختلف از آنها استفاده می‌شود. آلو سیاه به دلیل آبدار بودن و همچنین خواص آلو سیاه برای لاغری یکی از بهترین آلوها برای استفاده در انواع غذا به ویژه برای طبخ کنار مرغ است. برای پخت خورش آلو سیاه با مرغ مطابق دستور زیر مرحله به مرحله پیش بروید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در مرحله اول از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ را پاک کنید و تمیز بشویید. مرغ‌ها را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. می‌توانید برای درست کردن این خورشت از تکه‌های سینه یا ران مرغ استفاده کنید.

آلو سیاه را نیز بشویید و سپس در یک ظرف آب ولرم قرار دهید تا کمی نرم شوند. زعفران را بسابید. زعفران سابیده شده را در یک ظرف با چند تکه یخ قرار دهید تا با آب شدن یخ، زعفران رنگ باز کند.

می‌توانید برای تهیه گوشت مرغ، انواع آلو خورشتی و زعفران به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: مرغ را بپزید

بعد از آنکه آب اضافه مرغ خارج شد و کمی خشک شد، در این مرحله از طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ، مرغ‌ها را در یک قابلمه با مقداری مناسب آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید.

یک پیاز را چهارقاچ کنید و به قابلمه حاوی مرغ اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را نیز اضافه کنید. بعد از آنکه محتویات درون قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کنید، در آن را ببندید و اجازه دهید مرغ کاملا پخته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماست و خیار یونانی زاتزیکی در ۶ مرحله ساده

می‌توانید برای تهیه انواع ادویه شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز داغ را آماده کنید

یک عدد پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشویید. پیاز را به صورت خلالی درشت خرد کنید. در یک ظرف مناسب روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از آنکه روغن داغ شد پیازهای خلالی را به آن اضافه کنید. پیازها را تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شوند.

می‌توانید برای تهیه پیاز داغ منجمد و انواع روغن سرخ کردنی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله چهارم: آلو سیاه را تفت دهید و بپزید

بعد از آماده شده پیاز داغ، در این مرحله از طرز تهیه خورشت آلو سیاه با گوشت مرغ، آلوها را که از قبل خیسانده‌اید آبکش کنید. بعد از آنکه آب اضافه از آن خارج شد به پیاز اضافه کنید و آلوها را به خوبی با پیاز تفت دهید.

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را نیز به تابه اضافه کنید، آنها را در گوشه‌ای از تابه تفت دهید تا عطرشان بلند شود سپس با بقیه مواد ترکیب کنید.

یک لیوان آب جوش یا استاک مرغ به ترکیب آلو سیاه و پیاز تفت داده شده اضافه کنید و اجازه دهید آلوها روی حرارت ملایم بپزند.

مرحله پنجم: مرغ و چاشنی‌ها را تفت دهید

در فاصله‌ای که آلوی سیاه روی حرارت نرم می‌شوند و می‌پزند به سراغ مرغ بروید. بعد از آنکه مرغ کاملا پخته شد آن را از روی حرارت بردارید.

یک تابه روی حرارت قرار دهید و تکه‌های مرغ را با روغن کافی تفت دهید تا کاملا سرخ و طلایی شوند. بعد از آنکه یک سمت مرغ سرخ شده برگردانید تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.

در این مرحله از طرز تهیه خورش آلو سیاه و مرغ زعفرانی، چاشنی‌های این غذا یعنی رب گوجه فرنگی و رب انار را به تابه اضافه کنید. در ابتدا یک قاشق غذاخوری رب انار و یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا رنگشان باز شود.

سپس رب‌های تفت داده شده را با مرغ هم بزنید تا عطر و طعمشان به خورد مرغ برود. در انتها یک قاشق غذاخوری زعفران غلیظ دم کرده را نیز به ترکیب مرغ و چاشنی‌ها اضافه کنید.

می‌توانید برای تهیه رب انار و رب گوجه فرنگی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله ششم: خورشت آلو سیاه با مرغ را بپزید

ترکیب یکدست مرغ سرخ شده، رب گوجه فرنگی، رب انار و زعفران را به آلو و پیاز داغ روی حرارت اضافه کنید.

میزان آب خورش را اندازه بگیرید، اگر آب آن تبخیر و کم شده مقدار دیگری آب جوش یا استاک مرغ به آن اضافه کنید و اجازه دهید خورش آلو سیاه با مرغ روی حرارت ملایم به آرامی جا بیفتد. این مرحله حدود چهل دقیقه زمان می‌برد.

مرحله آخر: خورش آلو سیاه با مرغ را سرو کنید

بعد از حدود چهل دقیقه، زمانی که خورش کاملا جا افتاد و به غلظت رسید می‌توانید آن را سرو کنید. خورش آلو سیاه با گوشت مرغ را در یک ظرف مناسب بریزید و به همراه برنج کته یا برنج چلو سرو کنید. از ماست (طرز تهیه ماست غلیظ خانگیسالاد و سبزی خوردن در کنار این غذا استفاده کنید و از طعم ترش و شیرینش لذت ببرید.

می‌توانید برای تهیه انواع برنج و ماست به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی مجلسی و لذیذ

روش تهیه خورش مرغ با آلو سیاه تازه

اگر در فصلی هستید که به میوه تازه آلو سیاه دسترسی دارید، این خورش را با آلو سیاه تازه نیز می‌توانید طبخ کنید.  طرز تهیه خورش مرغ با آلو سیاه تازه مطابق با دستور پخت آن با آلو سیاه خشک است فقط لازم است به چند نکته توجه داشته باشید.

میوه آلو سیاه بسیار زودتر از آلو سیاه خشک می‌پزد و وا می‌رود؛ پس لازم است در دقایق پایانی پخت مرغ و جا افتادن خورش آن را اضافه کنید تا آلوها در خورش هنگام سرو له نشوند.

می‌توانید نصف آلو سیاه‌ها را بپزید تا جایی که کاملا له شوند. سپس آنها را از صافی رد کنید به طوری که پوست و هسته آلوها جدا شوند و آب آن باقی بماند. از عصاره به دست آمده هنگام پخت خورش آلو سیاه می‌توانید استفاده کنید. استفاده از عصاره آلو سیاه تازه در خورش طعم خوشایندتری به آن می‌دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرین خورشت گیلانی (سیا قاتق)

نکات مهم در طرز تهیه خورش آلو سیاه با مرغ

نکات مهم در طرز تهیه خورش آلو سیاه خوشمزه و خانگی با مرغ 

  • بسته به ذائقه خود می‌توانید از رب انار ترش، ملس و یا شیرین در تهیه این غذا استفاده کنید. طرز تهیه رب انار را بلد هستید؟
  • در کنار رب انار از آب نارنج نیز می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر آلو سیاهی که استفاده می‌کنید بیش از اندازه مطلوب ذائقه شما ترش است، آنها را با یک قاشق چای‌خوری شکر تفت دهید.
  • از گوشت گوساله و یا گوسفندی تکه‌ای نیز می‌توانید در تهیه خورش آلو سیاه استفاده کنید؛ فقط در نظر داشته باشید استفاده از گوشت زمان پخت این خورش را بالاتر می‌برد.
  • توجه داشته باشد خورش آلو سیاه با رب انار یک خورشت غلیظ است. از اضافه کردن بیش از اندازه آب به آن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه آلو با مرغ و لپه

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن خورش مرغ و آلو سیاه

چرا آلو سیاه در خورش سفت می‌شود؟

حتما قبل از تفت دادن و پختن آلو سیاه، آن را در آب ولرم برای نیم ساعت یا یک ساعت بخیسانید تا در هنگام پخت نرم شود.

از کدام قسمت مرغ در تهیه خورش آلو سیاه با مرغ باید استفاده شود؟

شما می‌توانید بنا به سلیقه و ذائقه خود از تکه‌های ران یا سینه مرغ در تهیه این غذا استفاده کنید.

 

 

 

محصولات مرتبط