۲۰ فواید و خواص انار سیاه از درمان سرفه تا کنترل دیابت و سرطان سینه

۲۰ فواید و خواص انار سیاه از درمان سرفه تا کنترل دیابت و سرطان سینه


16 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۰ فواید و خواص انار سیاه از درمان سرفه تا کنترل دیابت و سرطان سینه
فهرست محتوا پنهان

انار سیاه (Punica Granatum) از جمله ارقام میوه انار است که در ایران کشت می‌شود. انار سیاه جزو میوه‌هایی است که بیشتر به خاطر خواص دارویی و درمانی‌اش، شهرت دارد. احتمالا این میوه را به ندرت در میوه فروشی‌ها پیدا کنید، اما اگر به انار سیاه دسترسی داشتید، حتما از خواص آن نهایت بهره را ببرید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی انار سیاه و ارزش غذایی آن و خواص انار سیاه، خواص پوست انار سیاه و خواص آب انار سیاه برای سلامتی می‌پردازیم.

 

انار سیاه چیست؟

انار سیاه چیست؟

انار سیاه (Punica Granatum) گیاهی است از خانواده Punicaceae که منشأ آسیایی دارد و از زمان‌های قدیم در قفقاز و در کل منطقه مدیترانه وجود داشته است. در حال حاضر کشت انار سیاه در مکزیک، ایالات متحده آمریکا، آریزونا و کالیفرنیا گسترده است. در ایران و در قسمت‌های شمالی کشور، انار سیاه در فصل پاییز رشد می‌کند. این انار، معمولا کوچک‌تر از انارهای سفید، زرد و قرمز است و دانه‌های آن، عموما به رنگ کرمی است. علاوه بر این، پوست ضخیم‌تری دارد و برای درمان برخی بیماری‌ها، کاربرد دارد.

ارزش غذایی انار سیاه

انار سیاه، سرشار از مواد مغذی و معدنی است که این مواد، برای سلامت بدن ضروری و مفید هستند. ارزش غذایی انار سیاه در ۱۰۰ گرم عبارت است از:

ارزش غذایی انار سیاه در ۱۰۰ گرم
انرژی ۸۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۸.۷۰ گرم
پروتئین ۱.۶۷ گرم
چربی کل ۱.۱۷ گرم
فولات ۳۸ گرم
فیبر غذایی ۴ گرم
نیاسین ۰.۲۹۳ میلی‌گرم
پانتوتینک اسید ۰.۱۳۵ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۰.۰۷۵ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۰۵۳ میلی‌گرم
تیامین ۰.۰۶۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۱۰.۲ میلی‌گرم
ویتامین E ۰.۶۰ میلی‌گرم
ویتامین K ۱۶.۴ میلی‌گرم
سدیم ۳ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۳۶ میلی‌گرم
کلسیم ۱۰ میلی‌گرم
مس ۰.۱۵۸ میلی‌گرم
آهن ۰.۳۰ میلی‌گرم
منیزیم ۱۲ میلی‌گرم
منگنز ۰.۱۱۹ میلی‌گرم
فسفر  ۳۶ میلی‌گرم
سلنیوم ۰.۵ میلی‌گرم
روی ۰.۳۵ میلی‌گرم

 

خوردن یک وعده ۱۰۰ گرمی انار سیاه در روز، می‌تواند به بهبود سلامت شما، مخصوصا در روزهای سرد پاییزی کمک موثری کند.

خواص انار سیاه

خواص انار سیاه برای قلب

۱-خواص انار سیاه برای قلب

انار سیاه، سلامت قلب را تقویت می‌کند. این میوه دارای آنتی اکسیدان‌های مختلف (پلی فنول‌ها، تانن‌ها و آنتوسیانین‌ها) است که همه با هم برای ارتقای سلامت قلب کار می‌کنند. مصرف روزانه آب انار سیاه می‌تواند با کاهش کلسترول LDL و بهبود جریان خون در شریان‌ها به کاهش فشارخون کمک کند.

۲- فواید انار سیاه برای مغز

انار سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد، از جمله آسیب به سلول‌ها، کمک کرده و عملکرد مغز را ارتقا می‌دهند.

۳- خواص انار سیاه برای پوست

انار سیاره پوست را آبرسانی می‌کند. آب انار سیاه همچنین منبع عالی ویتامین C است که اگر به صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند بافت و روشنی پوست را بهبود بخشد. انار سیاه می‌تواند به بازسازی پوست خشک و کدر کمک کند.

۴- انار سیاره برای درمان سنگ کلیه

انار سیاره برای درمان سنگ کلیه

آب انار سیاه با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند و روند تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد، چون اصلا از جمله خواص میوه انار این است که به جلوگیری از اشباع اگزالات کلسیم کمک می‌کند.

۵- تقویت ایمنی بدن با انار سیاه

آنتی اکسیدان‌های قوی مثل ویتامین C موجود در دانه‌های انار سیاه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و با باکتری‌ها و ویروس‌ها به خصوص ویروس‌های تنفسی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان که سلامت را به خطر می‌اندازند، مبارزه می‌کند. ویتامین C موجود در انار همچنین به درمان بیماری انسدادی ریه کمک می‌کند.

۶- فواید انار سیاه برای سرماخوردگی

انار سیاه به دلیل محتوای غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و بدن را از ابتلا به بیماری‌ها، به‌خصوص سرماخوردگی ایمن می‌دارد. همچنین مقادیر بالای ویتامین ث موجود در انار سیاه برای درمان سرماخوردگی و بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.

۷- خواص انار سیاه برای دیابت

خواص انار سیاه برای دیابت

ترکیبات آلی موجود در انار سیاه دارای خواص ضد‌ دیابتی است که شامل اسیدهای «گالیک»، «اورسولیک» و «اولئانولیک» می‌شود که استرس اکسیداتیو و پراکسیداسیون لیپیدی را در سلول‌هایی که بر دیابت نوع ۲ تأثیر می‌گذارند، کاهش می‌دهد. همچنین آب انار حاوی فروکتوز است که باعث کاهش قند خون می‌شود.

۸- خواص انار سیاه برای سرطان سینه

طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن آب انار سیاه ممکن است فواید بالقوه‌ای در جلوگیری از رشد سرطان پستان داشته باشد. مصرف انار سیاه، ژن‌های التهابی در سراسر بدن را مهار می‌کند و همچنین فعالیت یک مولکول التهابی به نام NF-kB را کاهش می‌دهد که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی، به ویژه سرطان پستان را کاهش داده یا حتی از آن جلوگیری کند.

۹- افزایش خون و رفع کم خونی با انار سیاه

انار سیاه باعث افزایش خون در بدن می‌شود و خوردن دانه‌های آن نیز حجم خون را بالا می‌برند، در نتیجه انار سیاه برای کسانی که کم خون هستند، یک میوه بسیار عالی است.

۱۰- انار سیاه برای تقویت استخوان و ماهیچه

انار سیاه برای تقویت استخوان و ماهیچه

انار سیاه مقدار زیادی ویتامین C (اسید ال اسکوربیک) را فراهم می‌کند که برای ساختار خوب استخوان، غضروف و عضلات ضروری است. انار سیاه همچنین به جذب آهن و بهبود زخم کمک زیادی می‌کند.

۱۱- خواص انار سیاه برای باروری و افزایش تستوسترون

انار سیاه حاوی ویتامین B برای باروری و رشد سالم جنین است. فولات یا B9 که به طور طبیعی در آب انار سیاه وجود دارد، با کاهش استرس، سطح کورتیزول را نیز کم کرده و میل جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد.

۱۲- فواید انار سیاه برای دوران بارداری

انار سیاه برای خانم‌های باردار بسیار مفید است. فلوریک اسید موجود در این میوه، همراه با ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارد، برای کودکان تازه متولد شده و خانم‌های باردار بسیار عالی است. پتاسیم موجود در آن هم مشکلات بارداری را بهبود می‌بخشد. همچنین آب انار سیاه و دانه‌های آن تهوع صبحگاهی بارداری را کم کرده و به خاطر مقادیر بالای آهن از کم خونی دوران بارداری پیشگیری می‌کند.

۱۳- خواص انار سیاه برای ورزشکاران

خواص انار سیاه برای ورزشکاران

مصرف عصاره انار سیاه برای افزایش انرژی در ورزشکاران توصیه شده ‌است. چون مصرف این عصاره باعث بهبود عملکرد سیستم خون‌رسانی می‌شود و در رفع خستگی و کوفتگی عضلات پس ‌از فعالیت سنگین ورزشی تاثیرگذار است.

۱۴- درمان آرتروز با انار سیاه

انار سیاه حاوی منیزیم، مس، منگنز، سلنیوم و روی است که این مواد معدنی، اثرات ضد‌التهابی دارند. بنابراین خوردن انار سیاه و آب آن، ممکن است اثرات مفیدی در کاهش آرتروز داشته باشد.

۱۵- فواید انار سیاه برای مشکلات دهان و دندان

انار سیاه دارای ویتامین C، K و کلسیم است که برای مقابله با باکتری‌های دهان به طور موثری عمل می‌کنند. همچنین انار سیاه دارای خواص ضد‌میکروبی است. تحقیقات نشان داده است که دانه‌های انار می‌توانند تاثیر مثبتی بر میکروارگانیسم‌های پلاک دندانی داشته باشند. همچنین گذاشتن یک تکه پوست انار سیاه روی آبسه دهان روند بهبود آن را تسریع می‌کند.

۱۶- خواص انار سیاه برای هضم غذا

خواص انار سیاه برای هضم غذا

دانه‌های انار سیاه به دلیل دارا بودن ویتامین‌های ب کمپلکس سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کنند. این ویتامین‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا بدن چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند، در نتیجه انار سیاه با این خاصیت، سبب تسریع هضم غذا شده و از عارضه یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

۱۷- انار سیاه برای گیاهخواران

در انار سیاه ۱۵ نوع اسید آمینه وجود دارد که از میان آن‌ها، تنها ۶ نوع آن در هیچ میوه‌ای غیر از میوه انار پیدا نمی‌شود. افرادی که گیاهخوار هستند، با خوردن آب انار، انار قرمز و انار سیاه می‌توانند این اسید آمینه را برای بدنشان تامین کنند. بنابراین خوردن انار سیاه به گیاهخواران بسیار توصیه شده است.

۱۸- خواص دمنوش پوست انار سیاه و انار سیاه پخته برای سرفه

خواص پوست انار سیاه برای سرفه

پوست انار سیاه خاصیت آنتی‌بیوتیک قدرتمندی دارد. از دمنوش پوست انار سیاه، انار سیاه پخته و همچنین آب انار سیاه می‌توانید برای نابودی مشکلات باکتریایی برای مواردی مثل درمان سرفه استفاده کنید. پوست انار سیاه مزه بسیار تلخی دارد. این پوست را نمی‌توانید به تنهایی بخورید. بلکه باید با پختن انار از خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن استفاده کنید. خواص انار سیاه پخته شده برای درمان سرفه و سیاه سرفه در طب سنتی اثبات شده ‌است و برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی تجویز می‌شود.

برای پختن انار سیاه به این روش عمل کنید: یک شعله پخش‌کن را روی شعله ملایم گاز بگذارید. انار سیاه را به مدت بیست دقیقه روی شعله‌پخش کن قرار دهید و مرتب بچرخانید تا کاملا نرم شود و بپزد. سپس دانه‌ها و پره‌های داخل آن را میل کنید. بعد از خوردن آن‌ها چیزی نخورید. بهتر است این کار را شب و قبل از خواب انجام دهید.

۱۹- خواص دمنوش پوست انار برای رفع انگل روده

جوشانده پوست انار سیاه به دفع کرم‌های روده در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. برای درست کردن دمنوش پوست انار سیاه، مقداری پوست خشک ‌شده انار سیاه را با یک لیوان آب بجوشانید و پس ‌از سرد شدن با عسل یا نبات میل کنید. این جوشانده برای سلامت دستگاه گوارش خصوصا دفع کرم‌های روده مفید است.

۲۰- خواص آب انار سیاه

خواص آب انار سیاه

در سرفه‌های شدید، سخت و گلو درد، هر روز آب یک عدد انار سیاه را بنوشید. برای درمان صدای گرفته هم هر روز آب انار سیاه بخورید. برای درمان درد سینه در بیماری سرماخوردگی، آب انار سیاه را با نشاسته و شکر مخلوط کنید و صبح ناشتا، قبل از صبحانه میل کنید. همچنین برای رفع تب ناشی از عفونت، آب انار سیاه بنوشید چون آب انار ادرارآور و بسیار مفید است. علاوه بر این‌ها، برای درمان عفونت‌های گوش و گوش درد، آب انار سیاه را با عسل طبیعی مخلوط کرده و میل کنید.

سوالات متداول

طرز استفاده انار سیاه چگونه است؟

انار سیاه را می‌توانید به صورت تازه با خوردن دانه‌های آن، عصاره یا آب انار، دم کردن پوست انار و چای انار سیاه می‌توانید استفاده کنید و از مزایای آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

انار سیاه برای کجاست؟

انار سیاه از زمان‌های دور در آسیا، قفقاز و کل منطقه مدیترانه وجود داشته است. در حال حاضر کشت انار در مکزیک، ایالات متحده آمریکا، آریزونا و کالیفرنیا نیز انجام می‌شود.

 

منیع: dailyonefruit

کالابرگ الکترونیک