۳۰ روش درمان سرفه در خانه قطعی و سریع که معجزه می کنند

۳۰ روش درمان سرفه در خانه قطعی و سریع که معجزه می کنند


1 آبان 1401 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 روش سریع درمان سرفه در خانه
فهرست محتوا پنهان

برای درمان سرفه در خانه روش‌های متعددی وجود دارد. از زمان‌های قدیم استفاده از برخی دمنوش‌ها و راهکارهای خانگی برای رفع انواع سرفه استفاده می‌شد. شما می‌توانید بدون داروهای شیمیایی و با کمک گیاهان دارویی به سادگی خودتان سرفه خشک و خلط‌ دار را درمان کنید. اما درمان خانگی و گیاهی سرفه چگونه است؟ آیا چیزی در مورد قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه می‌دانید؟ بهترین دمنوش مناسب سرفه خشک چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با روش درمانی خانگی برای بهبود سرفه خشک و خلط دار و درمان سرفه کرونا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درمان سریع سرفه پاسخ خواهیم داد.

 

 

انواع سرفه

 

انواع سرفه

 

همه ما سرفه را در دو نوع خشک و خلط‌ دار تجربه کرده‌ایم. سرفه خشک معمولاً در اثر آلرژی، خشک شدن گلو و برخی اوقات ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل کرونا ایجاد می‌شود. اما سرفه خلط‌دار که در اثر عفونت دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود، با خلط در ناحیه گلو همراه است.

در بسیاری از مواقع ممکن است فرد بعد از سرفه خلط‌ دار، سرفه خشک را تجربه کند که در اثر آسیب به لایه محافظ راه تنفسی ایجاد می‌شود و با استفاده از داروهای گیاهی و مرطوب نگه داشتن گلو خیلی زود برطرف خواهد شد.

 

درمان سرفه در خانه

 

درمان سرفه در خانه

 

درمان خانگی و گیاهی سرفه نیاز به تداوم در رعایت دستورالعمل‌ها و مصرف دمنوش‌ها و خوراکی‌های مفید دارد. درواقع اگر قصد دارید سرفه‌تان را بدون دارو و با استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی درمان کنید، باید برای چند روز از روش‌های خانگی استفاده کنید تا نتیجه بگیرید. در ادامه می‌توانید با چند روش درمانی خانگی برای بهبود سرفه آشنا شوید.

 

۱- برای درمان سرفه مایعات فراوان بنوشید

 

چه سرفه شما از نوع خشک باشد و چه خلط‌ دار، نوشیدن مایعات زیاد می‌تواند به کاهش سرفه و درمان آن کمک کند. درواقع مرطوب شدن گلو از ایجاد سرفه خشک جلوگیری می‌کند و از طرفی نوشیدن مایعات موجب رقیق شدن مخاط پشت گلو و بینی می‌شود و در کاهش تحریک گلو و سرفه مؤثر است. زمانی که مایعات بیشتری می‌نوشید، ریه‌ها ترشحات مخاطی را راحت‌تر پاک می‌کنند.

جالب است بدانید که دهیدراته شدن بدن می‌تواند بدن را به تولید هیستامین‌های بیشتر تحریک کند و از طرفی موجب افزایش تولید مخاط و تورم بینی‌ها شود. هر چقدر آب بیشتری بنوشید، سرفه شما سریع‌تر درمان می‌شود و گلویتان کمتر در اثر سرفه زخم می‌شود.

 

۲- برای درمان خانگی سرفه خشک از نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید

 

برای درمان خانگی سرفه خشک از نوشیدنی‌های گرم استفاده کنید

 

نوشیدنی‌های گرم و خوردن سوپ رقیق نه تنها احساس خوبی به گلویتان می‌بخشد، بلکه موجب کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه نیز می‌شود. دمنوش‌های مناسب سرماخوردگی و انواع نوشیدنی گرم در کنار هیدراته کردن بدن به کاهش گرفتگی بینی و ترشحات پشت حلق کمک می‌کند.

نوشیدن دمنوش‌های مفید در کنار سوپ مرغ رقیق و حتی آب گرم برای درمان فوری سرفه خشک بسیار مفید است.

 

۳- برای درمان سرفه شبانه از یک بالشت بلندتر استفاده کنید

 

اگر با خوابیدن و دراز کشیدن سرفه‌تان چند برابر می‌شود، احتمالاً این موضوع به دلیل جمع شدن مخاط در ناحیه گلو ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل باید موقع خواب از یک بالشت بلندتر و یا دو بالشت روی هم استفاده کنید تا سرتان بالاتری قرار بگیرد و ترشحات در ناحیه گلو جمع نشود و به سمت پایین سرازیر شود. درواقع برای درمان فوری سرفه شبانه باید مقداری آب گرم بنوشید و سپس از یک بالش بلند استفاده کنید.

 

۴- از عسل غافل نشوید

 

برای درمان سرفه از عسل غافل نشوید

 

عسل طبیعی یک داروی قدیمی فوق‌العاده مؤثر برای درمان گلودرد است. مطالعات نشان می‌دهد که عسل حتی می‌تواند بهتر از داروهای ضد سرفه به تسکین سرفه و سرکوب آن کمک کند.

برای درمان گلودرد با عسل باید ۲ قاشق چای‌خوری عسل را با مقداری آب گرم و چند قطره آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. اضافه کردن لیمو ترش موجب رفع گرفتگی بینی می‌شود. خوردن عسل به تنهایی و همراه با کمی نان نیز می‌تواند در رفع علائم سرفه و بهبود درد گلو مؤثر باشد.

 

۵- برای درمان خانگی سرفه از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید

 

پروبیوتیک‌ها به میکروارگانیسم‌هایی گفته می‌شود که فواید بی‌شماری برای سلامت دارند. پروبیوتیک‌ها به تعادل باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کنند و موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند. هر چند که پروبیوتیک‌ها به صورت مستقیم روی بهبود سرفه تأثیر ندارند، اما می‌توانند از ایجاد عفونت‌های تنفسی جلوگیری کنند.

امروزه بسیاری افراد برای دریافت پروبیوتیک‌ها از مکمل‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند اما پروبیوتیک‌ها در غذاهایی مثل دوغ کفیر، خمیر مایه، انواع ماست و آناناس نیز یافت می‌شوند.

 

۶- آناناس بخورید

 

برای درمان سرفه آناناس بخورید

 

«آناناس» حاوی آنزیمی به نام «بروملین» است که می‌تواند به سرکوب سرفه و شل شدن مخاط در گلو کمک کند. خوردن یک تکه آناناس و یا نوشیدن ۱۰۰ میلی‌لیتر آب آناناس برای ۳ بار در روز موجب درمان التهاب و تورم گلو می‌شود. توجه داشته باشید که کودکان و همچنین بزرگسالانی که از داروهای رقیق کننده یا آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، نباید از آناناس استفاده کنند.

حتما بخوانید  235 مورد از توصیه های پزشکی، دارویی و تغذیه در ماه رمضان

 

۷- نعنا فلفلی را امتحان کنید

 

«نعنا فلفلی» حاوی «منتول» است که می‌تواند گرفتگی بینی را درمان کند و در تجزیه مخاط در بدن نیز مؤثر است. می‌توانید نعنا فلفلی را دم کنید و چای آن را بنوشید و یا از بخور نعنا فلفلی برای نرم شدن مخاط و باز شدن راه بینی استفاده کنید. استفاده از روغن نعنا فلفلی برای «بخور کردن» نیز ایده مناسبی است.

 

۸- چای گل ختمی بنوشید

 

«گل ختمی» یکی دیگر از بهترین گیاهان برای درمان سرفه در خانه است که از قدیم برای درمان گلودرد و سرفه استفاده می‌شود. در گل ختمی ماده‌ای به نام «موسیلاژ» وجود دارد که سوزش گلو را تسکین می‌دهد و به رفع سرفه کمک می‌کند.

هر چند هنوز مطالعات گسترده‌ای در مورد فواید گل ختمی انجام نشده است، اما به هر حال شواهد نشان می‌دهد که مصرف دمنوش این گیاه می‌تواند به درمان سرفه کمک کند. نوشیدن این گیاه برای کودکان توصیه نمی‌شود. گل ختمی برای درمان سرفه ناشی از وایتکس هم موثر است.

 

۹- از چای آویشن استفاده کنید

 

استفاده از دمنوش گیاه آویشن یک روش دیگر برای درمان سرفه در خانه است. آویشن حاوی فلاونوئیدهایی است که به شل شدن عضلات گلو و کاهش التهاب کمک می‌کند و برای تسکین بیماری‌های تنفسی نیز مفید است. برای تهیه چای آویشن می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری برگ آویشن را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و اجازه دهید این چای برای ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس برگ‌های چای را صاف کنید و آن را بنوشید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین دمنوش ها برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی

 

۱۰- برای درمان سرفه زردچوبه بخورید

 

برای درمان سرفه زردچوبه بخورید

 

ادویه زردچوبه دارای ترکیبی به نام «کورکومین» است که خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد. مصرف زردچوبه می‌تواند به درمان سرفه خشک کمک کند و علائم بیماری‌های تنفسی، علائم آسم و سرفه خشک را برطرف کند.

برای مصرف زردچوبه می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با ۱/۸ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و مقداری آب یا آبمیوه ترکیب کنید. می‌توانید این ترکیب را به صورت دمنوش نیز میل کنید.

 

۱۱- دمنوش زنجبیل بنوشید

 

گیاه زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی است که سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و درد و ناراحتی گلو را تسکین می‌دهد. برای تهیه دمنوش زنجبیل می‌توانید مقداری زنجبیل را با آب گرم و کمی عسل ترکیب کنید و سپس اجازه دهید دمنوش شما برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. دمنوش زنجبیل به شل شدن عضلات در مجاری تنفسی کمک می‌کند و سرفه را درمان می‌کند.

 

۱۲- چای ماسالا را امتحان کنید

 

برای درمان سرفه چای ماسالا را امتحان کنید

 

در هند چای ماسالا یک درمان بی‌نظیر برای گلودرد و سرفه خشک محسوب می‌شود. چای ماسالا حاوی میخک و هل است و آنتی اکسیدان فراوانی دارد. این چای التهاب گلو را کاهش می‌دهد و در کاهش علائم سرفه بسیار مؤثر است. بهتر است حتماً از چای ماسالا اصل استفاده کنید تا خواص بی‌نظیر آن هر چه زودتر گلودرد و سرفه‌تان را درمان کند.

 

۱۳- رایحه درمانی کنید

 

«رایحه درمانی» یکی دیگر از روش‌های درمان سرفه در خانه است که برای تسکین گلو و التیام سرفه مؤثر است. استفاده از روغن اکالیپوتس می‌تواند به باز شدن مجاری تنفسی و همچنین تسکین سرفه کمک کند.

می‌توانید روغن اکالیپتوس را بو کنید و یا چند قطره از آن را داخل آب داغ بریزید و سرتان را در برابر بخار قرار دهید و نفس بکشید. استفاده از روغن اکالیپتوس می‌تواند به درمان سرفه شبانه نیز کمک زیادی کند.

 

۱۴- از اسپری سالین شستشوی بینی استفاده کنید

 

استفاده از اسپری‌های «سالین» یا شستشوی بینی می‌تواند مخاط و آلرژن‌های داخل بینی را تمیز کند و از سرفه جلوگیری نماید. برای این کار باید سرتان را رو به سینک خم کنید و سپس با استفاده از اسپری یا یک سرنگ آب نمک را در یک سوراخ بینی بریزید. اجازه دهید آب نمک از سوراخ دیگر بینی‌تان خارج شود. سپس این کار را برای سوراخ بینی دیگر نیز انجام دهید.

 

۱۵- برای درمان سرفه آب نمک غرغره کنید

 

برای درمان سرفه آب نمک غرغره کنید

 

روش بعدی برای درمان خانگی سرفه خلط‌دار و خشک غرغره کردن آب نمک است. آب نمک گلو را ضدعفونی می‌کند و از خارش گلو جلوگیری می‌کند. برای تهیه آب نمک باید مقداری نمک را با آب ولرم ترکیب کنید و آن را غرغره و سپس تف کنید. این کار به شل شدن مخاط غلیظ و پاکسازی آلرژی‌ها و باکتری‌ها کمک زیادی می‌کند. غرغره کردن برای کودکان زیر ۶ سال دشوار است و از همین رو بهتر است از روش‌های دیگر برای این سن استفاده شود.

 

۱۶- از تصفیه کننده هوا استفاده کنید

 

حذف محرک‌هایی همچون گرد و غبار، دود و شوره حیوانات خانگی از فضای خانه می‌تواند به کاهش سرفه‌های خشک کمک زیادی کند. درواقع استفاده از دستگاه تصفیه هوا موجی کاهش سوزش گلو و سرفه خشک می‌شود. این موضوع به خصوص برای افرادی که آلرژی دارند و یا شب‌ها دچار سرفه خشک می‌شوند، بسیار مؤثر است.

 

۱۷- از مصرف غذاهای محرک پرهیز کنید

 

مصرف برخی غذاها موجب رفلاکس اسید معده و افزایش سرفه می‌شوند. حذف کردن غذاهای محرک و پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش سرفه کمک زیادی کند. برای کاهش سرفه سعی کنید از مصرف سیر و پیاز، شکلات، کافئین، غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب، ادویه‌های تند، گوجه فرنگی و همچنین الکل پرهیز کنید.

 

۱۸- مراقب محرک‌ها باشید

 

در بسیاری از مواقع سرفه در اثر آلرژی و حساسیت ایجاد می‌شود. پاک کردن کپک، گرد و خاک و همچنین جاروکشی می‌تواند به رفع علائم سرفه کمک کند. بهتر است برای شستن لباس‌ها و ملحفه‌های خود از شوینده‌های معطر استفاده نکنید و مراقب عوامل تحریک کننده و آلودگی‌های اطرافتان باشید.

حتما بخوانید  بررسی خواص زیتون برای سلامت قلب و عروق

 

۱۹- سیگار و قلیان نکشید

 

برای درمان سرفه سیگار نکشید

 

از عوارض سیگار و قلیان کشیدن این است که موجب از بین رفتن پرزهای پوشاننده ریه می‌شود و می‌تواند سرفه را تشدید کند. سعی کنید به هر روشی که می‌توانید سیگار کشیدن را ترک کنید. برای درمان سرفه باید سیگار کشیدن، استفاده از قلیون و سیگارهای الکترونیکی را به طور کامل قطع کنید و سعی کنید از دود و فضاهایی که دیگران سیگار می‌کشند دوری کنید.

 

۲۰- دیفن هیدرامین غرغره کنید

 

یک روش درمان سرفه خشک در خانه غرغره کردن شربت «دیفن هیدرامین» است. برای این کار می‌توانید این داروی بدون نسخه را از داروخانه تهیه کنید. سپس روزی دو بار آن را غرغره کنید و سپس بیرون بریزید. غرغره کردن دیفن هیدرامین می‌تواند سرفه را درمان کند و از سرفه خشک به خصوص در شب‌ها جلوگیری نماید.

 

۲۱- سیر خام بخورید

 

برای درمان سرفه سیر خام بخورید

 

به خاطر خواص سیر این گیاه از قدیم به عنوان قویترین داروی گیاهی ضد سرفه در نظر گرفته می‌شود. مصرف سیر به دلیل وجود ترکیباتی همانند «الایسین» و «آلین» باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و به درمان خانگی سرفه کمک می‌کند. می‌توانید سیر را همراه با غذا میل کنید و یا آن را به صورت میکس شده به غذا اضافه کنید و میل کنید.

 

۲۲- آب پیاز بخورید

 

«پیاز» نیز همانند سیر برای درمان سرفه در خانه استفاده می‌شود. از جمله خواص پیاز این است که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و در درمان سرفه خشک و برونشیت بسیار مؤثر است. مصرف پیاز از رشد باکتری‌ها در گلو جلوگیری می‌کند و موجب درمان سرفه‌های دردناک می‌شود.

برای درمان خانگی و گیاهی سرفه می‌توانید یک عدد پیاز قرمز را فشار دهید و نصف قاشق چای‌خوری آب پیاز را بخورید تا گلو دردتان درمان شود.

 

۲۳- کشمش بخورید

 

مصرف کشمش یکی دیگر از روش‌های درمان سرفه خشک در خانه است. برای این کار می‌توانید کشمش را در آب بپزید و آن را میکس کنید. سپس این ترکیب غلیظ را برای درمان سرفه میل کنید. قند و دیگر ترکیبات موجود در کشمش سرفه خشک را درمان می‌کند و به خصوص برای درمان سرفه در کودکان بسیار مؤثر است.

 

۲۴- دمنوش شیرین بیان میل کنید

 

برای درمان سرفه دمنوش شیرین بیان میل کنید

 

اگر به دنبال دمنوش مناسب سرفه خشک هستید، بهتر است «دمنوش شیرین بیان» را امتحان کنید. این دمنوش برای تسکین گلودرد، سرفه، برونشیت و بیماری‌های التهابی مفید است و از التهاب حنجره نیز جلوگیری می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان را با دو لیوان آب جوش ترکیب کنید و میل کنید.

 

۲۵- از روغن سیاه دانه استفاده کنید

 

استفاده از روغن سیاه دانه و یا خوردن سیاه دانه همراه با عسل می‌تواند به درمان سرفه در خانه کمک کند. برای مصرف روغن سیاه دانه می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری از این روغن را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید و روزانه دو بار میل کنید. مصرف روغن سیاه دانه برای درمان خانگی سرماخوردگی و ورم لوزه، درمان ذات‌الریه و سل و آسم بسیار مفید است.

 

۲۶- چای مریم گلی بنوشید

 

«مریم گلی» یک داروی گیاهی برای درمان سرفه است که می‌تواند به رفع عفونت و درمان سرفه کمک زیادی کند. درواقع برای درمان سرفه شدید و تنگی نفس می‌توانید از چای مریم گلی استفاده کنید.

برای این کار باید یک مشت برگ خشک یا تازه مریم گلی را در ۴ لیوان آب جوش ترکیب کنید و اجاره دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه چای شما دم بکشد. برای اثربخشی بیشتر می‌تواند روزانه ۳ لیوان چای مریم گلی بنوشید.

 

۲۷- از فلفل قرمز استفاده کنید

 

در میان خواص انواع فلفل «فلفل قرمز» موجب گرم شدن گلو و تسکین سرفه می‌شود. برای مصرف فلفل قرمز می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری فلفل قرمز را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری آب و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید. سپس این شربت خانگی را سه بار در روز میل کنید تا سرفه‌تان کاملاً درمان شود.

 

۲۸- آب هویج بنوشید

 

برای درمان سرفه آب هویج بنوشید

 

آب هویج سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف است که در درمان خانگی سرفه بسیار مؤثر است. برای درمان سرفه خشک کرونا می‌توانید آب ۴ تا ۵ عدد هویج را بگیرید و در همان لحظه بنوشید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری عسل را با آب هویج ترکیب کنید و روزانه ۱ بار بنوشید تا سرفه و گلودرد به طور کامل درمان شود.

 

۲۹- بادام بخورید

 

مصرف بادام یکی دیگر از روش‌های درمان سریع سرفه در خانه است. برای این کار باید ۵ تا ۶ عدد بادام خرد شده را به مدت ۱۰ ساعت در آب قرار دهید تا کاملاً نرم شود. سپس بادام‌ها را کاملاً در آب ترکیب کنید و روزانه ۱ قاشق از این معجون بخورید. بادام به کاهش التهاب گلو کمک می‌کند و در رفع سرفه خشک نیز بسیار مؤثر است.

 

۳۰- ترکیب عسل و سرکه سیب را امتحان کنید

 

هر چند ترکیب سرکه و عسل مزه چندان خوبی ندارد، اما این ترکیب می‌تواند گلو را ضدعفونی کند و در درمان خانگی سرفه نیز بسیار مؤثر است. برای این کار باید عسل و سرکه سیب طبیعی را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. حالا این ترکیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و بنوشید.

 

سوالات متداول

 

بهترین درمان فوری سرفه شبانه چیست؟

 

برای درمان فوری سرفه شبانه باید مقداری آب گرم بنوشید و سپس از یک بالش بلند استفاده کنید.

 

مؤثرترین درمان خانگی و گیاهی سرفه چیست؟

 

برای درمان خانگی و گیاهی سرفه می‌توانید از نعنا فلفلی، دمنوش گل ختمی، آویشن، زنجبیل و یا چای ماسالا استفاده کنید.

 

منابع: homage، goodhousekeeping، medicalnewstoday

کالابرگ الکترونیک