۱۸ مواد غذایی، میوه و آبمیوه که نباید ناشتا مصرف شوند

۱۸ مواد غذایی، میوه و آبمیوه که نباید ناشتا مصرف شوند


22 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
18 مواد غذایی، میوه و آبمیوه که نباید ناشتا مصرف شوند

آیا چیزی در مورد مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند می‌دانید؟ آیا خوراکی‌هایی که نباید ناشتا خورد، واقعاً برای بدن ما مضر هستند؟ در پاسخ به این سوالات باید بدانید که مصرف برخی خوراکی‌ها به صورت ناشتا می‌تواند برای سلامت مضر باشد و آسیب‌هایی جدی به بدن ما وارد کنند. شناخت خوراکی‌هایی که نباید با شکم خالی خورد به ما کمک می‌کند تا بیشتر در مورد این موضوع محتاط باشیم و دچار مشکل نشویم. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با لیست غذاهای ممنوعه که نباید ناشتا بخوریم آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خوراکی‌هایی که نباید با شکم خالی خورد پاسخ خواهیم داد.

 

 

مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

خوردن برخی غذاها و خوراکی‌ها به صورت ناشتا می‌تواند موجب افزایش ناگهانی قند خون شود و یا به سیستم گوارش شما آسیب وارد کند. در ادامه می‌توانید با لیستی از خوراکی‌هایی که نباید با شکم خالی خورد آشنا شوید.

 

۱- قندهای تصفیه شده

 

قندهای تصفیه شده در لیست غذاهایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

بیشتر غذاهایی که قند زیادی دارند، برای خوردن به صورت ناشتا مناسب نیستند. این غذاها قند خون را به صورت یک باره و سریع بالا می‌برند و روی هورمون کاهنده قند خون یعنی «انسولین» تأثیر می‌گذارند. از همین رو مصرف شیرینی‌جات می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری و گرسنگی کاذب در شما شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای شیرین به صورت ناشتا می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

 

۲- نان و شیرینی‌های پفی

 

نان و شیرینی‌های پفی در لیست غذاهای ممنوعه به صورت ناشتا

 

به طور معمول برای تهیه انواع نان‌ها و شیرینی‌های پفی از خمیر مایه استفاده می‌شود. مصرف این نوع مواد غذایی به صورت ناشتا موجب تحریک سیستم گوارش و ایجاد عارضه نفخ می‌شود.

 

۳- ماست

 

مصرف انواع ماست به صورت ناشتا موجب ایجاد هیدروکلریک اسید در معده می‌شود که اسید لاکتیک و باکتری‌های معده را از بین می‌برند. از همین رو خوردن ماست و محصولات لبنی تهیه شده از شیر برای صبحانه نه تنها فواید زیادی ندارد، بلکه می‌تواند به ضرر شما تمام شوند.

 

۳- گوجه فرنگی

 

شاید در مورد مصرف گوجه فرنگی ناشتا چیزهایی شنیده باشید. گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی «تانیک اسید» است. این ماده موجب افزایش حالت اسیدی معده می‌شود و به مرور زمینه ابتلا به زخم معده را در فرد ایجاد می‌کند.

 

۴- آبمیوه

 

آبمیوه در لیست مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

شاید تا قبل از مشاهده آبمیوه در لیست خوراکی‌هایی که نباید ناشتا خورد، فکر می‌کردید، آبمیوه یک گزینه فوق‌العاده برای شروع یک روز پرانرژی است. اما حقیقت این است که آبمیوه قند زیادی دارد و موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. از طرف دیگر بیشتر آبمیوه‌ها حالت اسیدی دارند و موجب تحریک معده و نفخ می‌شوند.

حتما بخوانید  35 خواص و فواید هندوانه برای زنان و مردان، عوارض و طبع و مصلح آن

 

۵- سوسیس و کالباس

 

به طور کلی همه انواع سوسیس و انواع کالباس و گوشت‌های فرآوری شده حاوی نمک زیادی هستند و به همین دلیل خوردن آن‌ها به صورت ناشتا می‌تواند فشار خون را یک باره افزایش دهد. از طرف دیگر این مواد غذایی حاوی افزودنی‌هایی مثل نیتریت هستند و مصرف مکرر آن‌ها می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

 

۶- بیسکویت

 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه به سراغ بیسکویت می‌روید، بهتر است بدانید که این خوراکی نیز در لیست مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند قرار دارد. بیسکویت‌ها معمولاً میزان چربی و شیرینی زیادی دارند و از همین رو خوردن آن‌ها به صورت ناشتا موجب ایجاد ناراحتی‌های گوارشی و سنگین شدن معده می‌شود.

 

۷- اسموتی‌های آماده

 

اسموتی‌های آماده از مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

اگر صبح‌ها به جای درست کردن انواع اسموتی تازه به سراغ اسموتی‌های آماده می‌روید، باید بدانید که این کار به هیچ عنوان به نفع شما نیست. اسموتی‌های آماده معمولاً حاوی مقداری شکر هستند و این موضوع موجب می‌شود قند خون شما یک باره افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر اسموتی‌ها پروتئین کمی دارند و از همین رو به تنهایی گزینه مناسبی برای صبحانه نیستند. این موضوع را نیز فراموش نکنید که اسموتی‌ها زمانی برای بدن مفید هستند که تازه و خالص باشند. بنابراین اگر به سلامت خودتان اهمیت می‌دهید، بهتر است خوردن اسموتی‌های بازاری را فراموش کنید.

 

۸- فست فودها

 

فست فودها از مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

غذاهای چرب و فست فودهای پرکالری مثل انواع ساندویچ و سوسیس سرخ شده و… بسیار پرکالری هستند و چربی زیادی دارند. برای شروع یک روز پرانرژی بهتر است به سراغ غذاهای سالم بروید.

 

۹- قهوه و چای پررنگ

 

قهوه و چای پررنگ از مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

قهوه اسپرسو، قهوه ترک و … و چای پررنگ کافئین فراوانی دارند و مصرف آن‌ها به صورت ناشتا موجب تحریک معده می‌شود. از طرف دیگر شیرین کردن این نوشیدنی‌ها می‌تواند سطح قند خون بدن را افزایش دهید و موجب ترشح انسولین در بدن شود. بنابراین خوردن چای و قهوه به هر شکلی در لیست غذاهایی که نباید ناشتا خورد قرار دارد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای دو رنگ مجلسی

 

۱۰- نوشابه‌های انرژی‌زا

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرشار از قند و کافئین هستند و بعد از نوشیدن بلافاصله انرژی بدن را افزایش می‌دهند و بعد از مدت کوتاهی اثر آن‌ها از بین می‌رود. این نوشیدنی‌ها به هیچ عنوان برای خوردن به صورت ناشتا مناسب نیستند و می‌توانند موجب افزایش قندخون شوند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی‌ها برای کاهش قند خون

 

۱۱- نوشیدنی‌های گازدار

 

نوشیدنی‌های گازدار در لیست غذاهایی که نباید ناشتا مصرف شوند

 

کربنات موجود در نوشیدنی‌های گازدار موجب می‌شود تا بعد از خوردن آن‌ها احساس گرسنگی کمتری را تجربه کنید. اما این موضوع می‌تواند بعد از چند دقیقه تا چند ساعت اشتهای شما را تا چند برابر افزایش دهد. این نوشیدنی‌ها هم دارای شکر زیاد و هم مقداری کافئین هستند و موجب تحریک سیستم گوارش و ایجاد نفخ می‌شوند.

حتما بخوانید  25 خواص عجیب گوشت بلدرچین و عوارض آن + طبع و مصلح

مصرف نوشابه‌های گازدار سرد به صورت ناشتا می‌تواند خون‌رسانی به معده را دچار اختلال کند و توانایی معده برای هضم غذا را کاهش دهد.

 

۱۲- سبزیجات سبز رنگ

 

احتمالاً برایتان جالب است که سبزیجات نیز در لیست مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند قرار دارد. مصرف سبزیجات خام به صورت ناشتا می‌تواند موجب بروز دردهای شکمی، سوزش سردل و نفخ شود.

 

۱۳- موز

 

موز از میوه هایی که نباید ناشتا بخورید

 

«موز» یک میوه سنگین است که به هیچ عنوان برای مصرف به صورت ناشتا مناسب نیست. بسیاری از افراد بعد از خوردن موز به صورت ناشتا دچار معده درد می‌شوند. از طرف دیگر مقدار منیزیم موز بسیار زیاد است و خوردن آن به صورت ناشتا سطح منیزیم را افزایش می‌دهد و می‌تواند به قلب آسیب برساند.

 

۱۴- غذاهای تند و پر ادویه

 

خوردن غذاهای تند و پر ادویه به صورت ناشتا موجب تحریک مخاط معده و افزایش اسیدیته معده می‌شود. تکرار این موضوع می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی شود.

 

۱۵- مرکبات

 

مرکبات از میوه های ممنوعه برای خوردن به صورت ناشتا

 

اسید موجود در مرکبات موجب شده است تا در دسته مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند قرار بگیرد. خوردن مرکبات به صورت ناشتا می‌تواند موجب سوزش معده شود و زمینه ابتلا به زخم معده را افزایش دهد.

 

۱۶- گلابی

 

گلابی در دسته میوه‌هایی که نباید به صورت ناشتا مصرف شوند قرار دارد. این میوه فیبر خاصی دارد که مصرف آن به صورت ناشتا سبب آسیب رساندن به معده می‌شود.

 

۱۷- خیار

 

خیار از سبزیجات ممنوعه برای خوردن به صورت ناشتا

 

«خیار» فواید زیادی برای بدن دارد، اما در دسته مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند قرار دارد. خوردن خیار به صورت ناشتا می‌تواند موجب درد شکم و نفخ و سوزش معده شود.

 

۱۸- غلات شیرین

 

خوردن غلات و کورن فلکس‌های شیرین درست مثل خوردن یک آبمیوه برای صبحانه مضر است. آرد سفید، روغن و شکر موجود در این نوع صبحانه‌ها نه تنها قند خون شما را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند موجب افزایش وزن شما شود.

 

بهترین خوراکی‌های ناشتا

 

بهترین خوراکی های ناشتا

 

مصرف بیشتر غذاهای سالم به صورت ناشتا بلامانع است و می‌تواند به حفظ سلامت بدن نیز کمک کند. در ادامه به برخی از غذاهایی که می‌توانید به صورت ناشتا میل کنید، اشاره شده است.

 

  • تخم مرغ
  • بلغور جو و گندم
  • عسل
  • آب ولرم
  • دسر فرنی
  • جو
  • جوانه گندم
  • نان‌های تهیه شده بدون خمیر مایه
  • آجیل‌ها و مغزها

 

سوالات متداول

 

کدام غذاها را نباید ناشتا و با شکم خالی بخورید؟

 

مرکبات، آبمیوه، قندهای تصفیه شده، نان و شیرینی‌های پفی، سوسیس و کالباس در دسته مواد غذایی که نباید ناشتا مصرف شوند قرار دارند.

 

آیا خوردن آب پرتقال با معده خالی مضر است؟

 

آب پرتقال در لیست غذای ممنوعه که نباید ناشتا بخوریم قرار دارد. اسید و فیبرهای موجود در آب پرتقال در حالت ناشتا موجب آسیب به معده می‌شود.

 

منابع: healthline، eatthis

کالابرگ الکترونیک