نقد و بررسی و خلاصه سریال «بریکینگ بد (Breaking Bad)»

نقد و بررسی و خلاصه سریال «بریکینگ بد (Breaking Bad)»


27 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال بریکینگ بد

سریال بریکینگ بد یکی از پربیننده ترین و محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی تاریخ است که طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه ای ‌ام ‌سی پخش شد. امروز در سرویس هنر و سینما از مجله کوروش درباره این مجموعه درام فوق العاده موفق و فراموش نشدنی نوشته ایم، حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

 

درباره سریال بریکینگ بد چه می‌دانیم؟

 

سریال «بریکینگ بد (Breaking Bad)» یا «افسار گسیخته» مجموعه تلویزیونی درام-جنایی به کارگردانی وینس گیلیگان است. این مجموعه تلویزیونی که از سال های  ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به مدت پنج فصل از شبکه تلویزیونی ای ام سی پخش شد، ماجراهای زندگی داستان والتر وایت (با نقش آفرینی برایان کرانستون) را بازگو می کند که پس از اینکه از ابتلای خود به سرطان ریه خبردار می شود، تصمیم می گیرد قبل از مرگ وارد دنیای جنایتکاران زیرزمینی شود تا به معاش خانواده اش کمک کند.

 

عنوان سریال برینکینگ بد که در ایران و اکثر کشورهای جهان به همان زبان اصلی شناخته می شود، به گفته گیلیگان، نویسنده مجموعه یک اصطلاح جنوبی (انگلیسی آمریکایی) به معنای «جهنم به پا کردن» است.

 

از زمان پایان سریال بریکینگ بد تا به حال، ستایش های زیادی از آن شده و حتی برخی منتقدان آن را بهترین مجموعه تلویزیونی تاریخ دانسته اند. مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد برنده جوایز بی شماری شد که از آن جمله می توان به ۱۶ جایزه اِمی، ۸ جایزه ستلایت، ۲ جایزه گلدن گلوب، ۲ جایزه پی ‌بادی، ۲ جوایز انتخاب منتقدان (از سوی انجمن منتقدان سینما و تلویزیون آمریکا) و ۴جایزه انجمن منتقدان تلویزیون در بخش های مختلف اشاره کرد.

 

برایان کرانستون با نقش آفرینی درخشان خود در نقش والتر وایت برنده ۴ جایزه امی به عنوان بهترین بازیگر مرد نقش اول شد. بریکینگ بد حتی وارد کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز شده و به عنوان «تحسین برانگیزترین سریال تلویزیونی تاریخ» نیز برگزیده شد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه تمام فصل های سریال «دکستر (Dexter)»

 

 

مشخصات سریال «بریکینگ بد»

 

مشخصات سریال «بریکینگ بد»

 

ژانر: درام، دلهره آور، جنایی

سازنده: وینس گیلیگان

بازیگران: برایان کرانستون، آنا گان، آرون پال، دین نوریس، بتسی براندت، آرجی میته، باب ادنکیرک، جیانکارلو اسپوزیتو، جاناتان بانکز، کریستن ریتر

آهنگساز: دیو پورتر

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۵

تعداد قسمت ها: ۶۲

مدت زمان هر قسمت: ۴۷ دقیقه

شبکه اصلی: ای ‌ام‌ سی

IMDb: ۹،۴

راتن تومیتوز: ۹۶٪

 

 

خلاصه داستان:

 

والتر وایت ملقب به هایزنبرگ (برایان کرانستون) یک معلم شیمی است که در دبیرستان تدریس می کند. پزشکان به تازگی بیماری سرطان ریه را در او تشخیص داده اند. والتر که پزشکان به او گفته اند در مرحله پایانی بیماری خود قرار دارد، برای تأمین مخارج آتی خانواده اش دست به تولید و پخش مت آمفتامین (شیشه) می زند.

 

 

نقد و بررسی سریال بریکینگ بد

 

 ظهور و سقوط والتر وایت در سریال بریکینگ بد

 

اگر قرار باشد یک سریال تلویزیونی را بهترین درام آمریکایی بدانیم، آن هم بی شک سریالی جز بریکینگ بد نیست. سریال بریکینگ بد، مجموعه درام جنایی جذابی به نویسندگی وینس گیلیگان است که نویسندگی مجموعه تلویزیونی «پرونده های مجهول (X-Files)» را نیز در کارنامه دارد. بریکینگ بد داستان ظهور و سقوط والتر وایت ملقب به هایزنبرگ است که به بهترین شکل توسط برایان کرانستون نقش آفرینی شده است.

 

والتر در ابتدای مجموعه به صورت آدم مغموم و کمرو به بینندگان معرفی می شود. او که زمانی استعداد درخشانی به عنوان یک دانشمند از خود نشان داده و دوران کاری امیدوارکننده ای را پیش روی خود می دید، حالا تبدیل به یک معلم شیمی دبیرستان شده که از شغل کسل کننده و زندگی ملال آورش در عذاب است.

 

والتر در همان اولین قسمت مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد متوجه می شود که در مرحله آخر بیماری سرطان ریه قرار دارد و ممکن است تنها چند ماه یا شاید چند سال بیشتر زنده نباشد. والتر به موقعیت خود فکر می کند، او همسر باردار و پسر معلولی دارد که ممکن است بدون او با بدهی های سنگینی مواجه شوند. همچنین والتر وایت و خانواده اش در شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکو زندگی می کنند، جایی که به دلیل تجارت ماده مخدر شیشه شهرت دارد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال فقط قتل‌ های داخل ساختمان | شیفتگان یک پادکست جنایی

 

والتر در حین گفتگو با برادر همسرش هنک که مامور اداره مواد مخدر است متوجه می شود که می تواند از تجارب خود در حوزه شیمی به بهترین شکل برای تولید ماده مخدر شیشه استفاده کند. ماده مخدری که احتمالا با توجه به مهارت بالای سازنده اش از درجه خلوص بالایی برخوردار بوده و در نتیجه ارزش بالایی برای مشتریانش خواهد داشت.

 

 

والتر وایت، یکی از شرورترین شخصیت های تاریخ تلویزیون در دنیا

 

والتر وایت، یکی از شرورترین شخصیت های تلویزیونی در مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد

 

والتر وایت که متوجه فرصت درآمدزایی خوبی می شود، خیلی زود با جسی پینکمن (آرون پال) که یک خرده فروش مواد مخدر و از دانش آموزان سابقش است، تماس می گیرد تا با او وارد معامله مواد مخدر شود. خیلی زود متوجه می شویم این تصمیم والتر برای او، خانواده و اساسا هر کسی که با او در تماس است، عواقب وحشتناکی در پی خواهد داشت.

 

شاید پیش زمینه ای که از داستان سریال بریکینگ بد گفتیم چندان خوشایند نباشد. ابتلا به سرطان آن هم مرحله پایانی آن شاید برای بسیاری به شدت ماتم زده و اندوه آور باشد. ولی در حقیقت، در حالی که مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد اصلا به ماجرای سرطان کم توجهی نکرده، ولی کاملا داستان جذاب و مهیج دیگری را پیش روی مخاطبان گذاشته که به شدت سرگرم کننده است. آنچه بعد از این در سریال بریکینگ بد اتفاق می افتد، باعث می شود تا این سریال را شاهکاری بی نظیر بدانیم.

 

ابتدا از همه بازیگری های مجموعه به خصوص برایان کرانستون که تقریبا تمام جوایز مهم را درو کرد، خارق العاده اند. در کنار کرانستون، بازی آرون پال در نقش جسی هم با فاصله کمی از او قرار دارد. دین نوریس نیز که نقش هنک را بازی می کند، یکی دیگر از بازیگران مجموعه تلویزیونی بریکینک بد است که اجرای بسیار تماشایی دارد. نقش هنک از یک افسر پلیس خشن تک بعدی به مرور به یکی از پیچیده ترین و چند لایه ترین شخصیت های تلویزیونی تبدیل می شود تا در اینجا نقش پررنگ یک تیم نویسندگی حرفه ای هرچه بیشتر حس شود.

 

 

درام جنایی مهیج با طنزی زیرپوستی

 

سریال بریکینگ بد درام جنایی مهیج با طنزی زیرپوستی

 

در سرتاسر مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد طنز سیاهی به سبک برادران کوئن را شاهدیم که باعث شده این مجموعه یک سر و گردن از درام های جنایی مشابه خود بالاتر باشد. این طنز ظریف را حتی در اندوهناک ترین لحظات سریال نیز می بینیم. در هر قسمت سریال بریکینگ بد معمولا یکی دو مورد از لحظات خنده دار و بامزه را شاهدیم که اکثر آنها متعلق به سال گودمن (باب ادنکیرک)، وکیل زبر و زرنگ والتر هستند. ولی شاید مهمترین نقطه قوت سریال بریکینگ بد این باشد که در فواصل منظم لحظات نفسگیری را خلق می کرد که با تنش های که برای مخاطبان به وجود می آوردند، حتی با بهترین آثار هیچکاک، سلطان ترس و تعلیق نیز پهلو می زدند.

در حالی که از زمان پایان سریال بریکینگ بد تاکنون بحث های زیادی درباره اینکه این مجموعه بهترین سریال سال های اخیر آمریکا بوده درگرفته، ولی گذشته از تمام این مناقشات، برکینگ بد از حیث هیجان عجیب و غریبی که برای بینندگانش به وجود آورده، سریال بی نظیری است که کمتر مجموعه تلویزیونی دیگری را می توان با آن مقایسه کرد. هر کدام از طرفداران مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد صحنه های مورد علاقه خاص خودشان را دارند و البته که در این مقاله اصلا دوست نداریم جذابیت سریال را برای آنهایی که همچنان این درام جنایی پرتنش و هیجان انگیز را ندیده اند خراب کنیم! ولی بریکینگ بد ویژگی خاصی دارد که می توان آن را نوعی «واقع گرایی آخرالزمانی» توصیف کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال سرگذشت ندیمه «

 

 

واقع گرایی آخرالزمانی بریکینگ بد

 

واقع گرایی آخرالزمانی سریال بریکینگ بد

 

مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد صحنه های مملو از خونریزی و خشونت است که با پرداخت بی نظیر و همینطور توجه به جزئیات صحنه های مبهوت کننده ای از آب در آمده اند. قطعا هر بیننده ای بعد از تماشای چند قسمت از بریکینگ بد نگاه متفاوتی به وسایل خانه خواهد داشت. بی شک دیگر هیچ وقت نمی توانیم به قفل دوچرخه یا دستگاه خودپرداز نگاهی همچون قبل داشته باشیم! این صحنه ها به همراه بسیاری جزئیات باورنکردنی دیگر باعث شدند تا مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد واقعا غیرقابل پیش بینی باشد. این نقطه قوت سریال را باید مستقیما به حساب نویسندگان خوش ذوق و با قریحه آن بریزیم. نویسندگانی که با تلاش زایدالوصف خود توانستند داستانی فوق العاده شگفت آور و غافلگیرکننده و البته منسجم را پیش روی مخاطبان خود بگذارند.

حتما بخوانید  نگاهی به بهترین فیلم های کریستوفر نولان | از «دانکرک» تا «شوالیه تاریکی»

نهایتا با توجه به اینکه مضمون سریال بریکینگ بد و گذر شخصیت اصلی آن از زندگی آرام به سرکشی و ورود به دنیای تبه کاران، تفسیرهای سیاسی و اجتماعی زیادی را در پی داشته، ولی باید بگوییم که بریکینگ بد سریالی شخصیت محور است که بیش از هر چیز توجهش معطوف شخصیت هاست. بنابراین، اینکه بخواهید به دنبال تمثیل یا پیامی در آن برگردید چندان صحیح نیست. بریکینگ بد مجموعه ای است که عمیقا مخاطبانش را در دنیای شخصیت هایش غرق می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز «

 

 

نظر منتقدان درباره سریال بریکینگ بد

 

نظر منتقدان درباره سریال بریکینگ بد

 

سریال بریکینگ بد از همان اولین فصل با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و بسیاری از منتقدان از آن به عنوان یکی از «بهترین مجموعه های تلویزیونی تاریخ» ستایش کردند. نشریه تی وی گاید در سال ۲۰۱۳، بریکینگ بد را در فهرست بهترین مجموعه تلویزیونی های تاریخ در رتبه نهم قرار داد.

 

بینندگان مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد که از فصل های سوم به بعد افزایش چشمگیری پیدا کردند، نهایت ا این سریال را به پربیننده ترین مجموعه تلویزیونی شبکه های کابلی آمریکا تبدیل کرد. نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۵ هالیوود ریپورتر که با شرکت ۲۸۰۰ نفر از بازیگران، تهیه کنندگان، کارگردانان و سایر اهالی سینما و تلویزیون انجام گرفت نیز نشان داد که مجموعه تلویزیونی بریکینگ بد، دومین سریال محبوب شرکت کنندگان در این نظرسنجی است.

 

نشریه رولینگ استون هم در سال ۲۰۱۶ این درام جنایی را در رتبه سوم فهرست «برترین سریال های تلویزیونی تاریخ» قرار داد. نشریه گاردین بریکینگ بد را در فهرست «۱۰۰ سریال تلویزیونی برتر قرن بیست و یکم» در رتبه سوم قرار داد.

 

این نشریه در توضیح سریال بریکینگ بد نوشت: «بریکینگ بد سریالی است که حقیقتا درام های ضدقهرمانی بعد از خود را کاملا از بین برد. چرا که هیچ [مجموعه تلویزیونی دیگری] نتوانست از والتر وایت تباه شده پیشی بگیرد.» در سال ۲۰۲۱ نشریه امپایر نیز سریال بریکینگ بد را در فهرست «۱۰۰ سریال برتر تاریخ» در رتبه اول قرار داد. آلن سنت جان، منتقد نشریه فوربس بریکینگ بد را بهترین سریالی دانست که تا به حال ساخته شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال «خانه کاغذی/ سرقت پول (Money Heist)»

 

 

تمجید اهالی ادبیات و سینما از بریکینگ بد

 

تمجید اهالی ادبیات و سینما از سریال بریکینگ بد

 

کن تاکر منتقد انترتینمنت ویکلی در نقد بریکینگ بد نوشت: «بریکینگ بد یک استعاره فوق العاده تازه برای بحران میانسالی است. سرطان و قانون شکنی لازم بود تا والتر وایت از لاک خود بیرون بیاید و زندگی را دوباره تجربه کند، خود را به خطر بیاندازد و ریسک بپذیرید، کارهایی انجام دهد که قبلا حتی فکرش را نمی کرد. البته هیچ کدام از اینها بدون کرانستون ممکن نبود. این سریال با تمام ماتم زدگی و تیره و تاری خود، مجموعه مهیج و درخشانی است.»

 

سریال بریکینگ بد از مجموعه های تلویزیونی بود که مورد توجه بسیاری از اهالی ادبیات و سینما قرار گرفت. استیون کینگ، نویسنده مشهور رمان های ترسناک، مجموعه تلویزیونی بریکنگ بد را ستود و آن را آثار شاخص دیگری همچون سریال «توئین پیکس» و فیلم «مخمل آبی» هر دو به نویسندگی و کارگردانی دیوید لینچ مقایسه کرد.

 

جرج آر. آر. مارتین، نویسنده مجموعه فانتزی «ترانه یخ و آتش» که سریال «بازی تاج و تخت» از روی آن ساخته شده نیز لب به ستایش از سریال بریکینگ بد باز کرد. مارتین در بخشی از صحبت های خود گفت که والتر وایت از تمام هیولاهای وستروس بزرگتر است. وستروس همان سرزمینی است که تمام اتفاقات مجموعه ترانه یخ و آتش و همینطور بازی تاج و تخت در آن رخ می دهد.

 

 

تمجید آنتونی هاپکینز از برایان کرانستون

 

بازیگر کهنه کار سر آنتونی هاپکینز نیز در نامه ای از برایان کرانستون تمجید کرد. او در بخشی از نامه خود که بعدا در نشریات مختلف به چاپ رسید عنوان کرد: «بازی [برایان کرانستون] در نقش والتر وایت بهترین بازیگری است که تا به حال دیده ام.» در سال ۲۰۱۳ کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز سریال بریکینگ بد را به عنوان «تحسین شده ترین مجموعه تلویزیونی تاریخ» معرفی کرد. دلیل این برگزیده شدن بریکینگ بد نیز دریافت ۹۹٪ رأی مثبت از سوی منتقدان وبسایت متاکریتیک عنوان شد.

 

 

منبع: denofgeek

 

 

کالابرگ الکترونیک