۳ طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس با تصاویر مرحله به مرحله

۳ طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس با تصاویر مرحله به مرحله


28 آذر 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس با تصاویر مرحله به مرحله
فهرست محتوا پنهان

آبنبات عصایی کریسمس مثل کوکی کریسمس یکی از سمبل‌های کریسمس برای به جا آوردن آداب و رسوم کریسمس در کشورهایی است که این مراسم را جشن می‌گیرند. آبنبات عصایی کریسمس معمولا به رنگ سفید و قرمز است. البته با طعم‌های مختلف و رنگ‌های دیگر هم می‌توانید آبنبات عصایی را به عنوان شیرینی کریسمس درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به تاریخچه آبنبات عصایی کریسمس، طرز تهیه آبنبات عصایی دو رنگ مرحله به مرحله با آموزش تصویری و فوت‌ و فن‌های درست کردن آبنبات عصایی می‌پردازیم.

 

 

درباره آبنبات عصایی کریسمس و تاریخچه آن بیشتر بدانید

 

درباره آبنبات عصایی کریسمس و تاریخچه آن بیشتر بدانید

 

آبنبات عصایی (candy cane) یک آبنبات به شکل عصا است و اغلب با جشن روز کریسمس و همچنین روز سنت نیکلاس (Saint Nicholas) مرتبط است. علاوه بر کریسمس، در جشن‌ روز سنت نیکلاس، آبنبات عصایی به کودکان می‌دهند و گفته می‌شود که سمبل صلیب اسقف مسیحی، سنت نیکلاس است.

به طور سنتی این آبنبات رنگ سفید با نوارهای قرمز دارد و با نعناع هم طعم‌دار می‌شود. البته آبنبات عصایی در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف دیگری نیز تهیه می‌شود. در مورد تاریخچه و مبدأ پیدایش آبنبات عصایی یک داستان فولکلور سینه به سینه نقل شده است.

طبق این روایت در سال ۱۶۷۰، در شهر کلن، آلمان، رئیس گروه کر کلیسای جامع کلن، که می‌خواست سر و صدای ایجاد شده توسط کودکان در کلیسای خود را در طول سنت Living Crèche در شب کریسمس متوقف و کودکان را ساکت کند، از یک آب‌نبات‌ساز محلی درخواست کرد که برای بچه‌‌ها شیرینی بسازد که با استقبال مواجه شد. سپس این آبنبات‌های عصایی از آلمان، به سایر نقاط اروپا راه پیدا کردند.

به مرور این آبنبات‌ها در نمایشنامه‌هایی که داستان زندگی عیسی مسیح را بازسازی می‌کردند، پخش می‌شدند و با این شیوه عصا با روز کریسمس مرتبط شد. برخی هم بر این باورند که یک قناد این آبنبات‌ها را برای این که به مسیح هدیه کند، درست کرده است.

شکل «J» آبنبات عصایی یادآور نام «عیسی» یا «Jesus» است. همچنین می‌تواند سمبل عصای چوپانی باشد. رنگ سفید این عصا هم سمبل پاکی و رنگ قرمز به کار رفته در آن، رنگ خون را یادآوری می‌کند.

 

۱- طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس در فر

 

طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس در فر

 

زمان آماده سازی مواد: ۷۵ دقیقه

زمان پخت آبنبات عصایی کریسمس در فر: ۱۵ دقیقه

 

میزان کالری یک عدد آبنبات عصایی: ۱۸۴ کالری

 

مواد لازم برای تهیه آبنیات عصایی کریسمس

 

شکر دانه ریز: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شربت ذرت: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
عصاره نعنا: ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری
رنگ خوراکی قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری
رنگ خوراکی سفید: ۱ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس

 

مراحل طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس

 

برای درست کردن آبنبات کریسمس دو رنگ کمی باید صبر و حوصله به خرج بدهید. زمان آماده‌سازی این آبنبات ۷۵ دقیقه و مدت زمان پخت آن ۱۵ دقیقه است. در کل حدود ۹۰ دقیقه زمان برای درست کردن این آبنبات نیاز است. با این مقدار مواد هم می‌توانید برای ۱۲ تا ۱۸ نفر آبنبات عصایی درست کنید. میزان انرژی آن هم ۱۸۴ کالری است.

 

مرحله اول: شکر، شربت ذرت و نصف آب را بجوشانید

 

دو سینی فر را چرب کنید

 

همه مواد را در دمای محیط قرار دهید. دو سینی فر را چرب کنید و آنها کنار بگذارید. فر را روی دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت (حدود ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد) روشن کنید تا گرم شود. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و در آن شکر، شربت ذرت و نصف آب بریزید و به هم بزنید. حرارت را روی متوسط تنظیم کنید و مواد را به هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شود.

 

مرحله دوم: وقتی شکر حل شد، شعله را خاموش کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه نذری برای ۲۰۰ نفر و فوت و فن آن + فیلم

وقتی مایه آبنبات عصایی کریسمس شروع به جوشیدن کرد، یک دماسنج را در آن قرار دهید

 

حرارت را کم کنید و برس پلاستیکی را در بقیه آب بزنید تا نم‌دار و خیس شود. شکرهایی را که به لبه قابلمه چسبیده است، با برس پاک کنید. مایه داخل قابلمه را به هم نزنید. وقتی مایه آبنبات عصایی کریسمس شروع به جوشیدن کرد، یک دماسنج را در آن قرار دهید. صبر کنید تا جیوه دماسنج روی عدد ۲۸۵ درجه فارنهایت (۱۴۰ درجه سانتی‌گراد) ثابت شود. سپس حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا حباب‌ها از بین بروند.

 

مرحله سوم: عصاره نعنا و رنگ خوراکی را اضافه کنید

 

نصف مایه آبنبات را کف سینی فر بریزید

 

عصاره نعنا را به مایه آبنبات عصایی اضافه کنید. کف سینی فر را با کمی روغن چرب کنید. نصف مایه آبنبات را کف سینی فر بریزید و سینی را در فر قرار دهید. به بقیه مایه آبنبات، رنگ قرمز خوراکی اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ یکدستی بگیرد. اگر رنگ آن کمرنگ بود، میزان رنگ را بیشتر کنید. این مایه قرمز رنگ را هم کف یک سینی دیگر بریزید.

 

مرحله چهارم: یک لایه از مایه آبنبات عصایی را کف سینی فر بریزید

 

یک لایه از مایه آبنبات را کف سینی فر بریزید

 

وقتی یک لایه نازک کف سینی داشتید که کمی سرمای خود را از دست داد، با یک کاردک فلزی یک سمت آن را جدا کنید و روی خود مایه برگردانید. این کار را برای طرف دیگر مایه آبنبات هم انجام دهید تا زمانی که مایه خنک شود. دستکش ضد حرارت بپوشید و با دست این مایه را به شکل طناب درآورید و بکشید.

 

مرحله پنجم: مایه آبنبات عصایی کریسمس را شکل دهید

 

مایه آبنبات عصایی کریسمس را شکل دهید

 

دوباره مایه آبنبات عصایی را از وسط تا کنید و دور خودش بپیچید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کاملا حالت کشسانی داشته باشد. ۲ تا ۳ دقیقه بعد از شروع این کار باید رنگ قرمز آبنبات مات شود. وقتی دیگر مایه آبنبات به خوبی کش نیامد، آن را به شکل طناب بکشید و داخل سینی بگذارید. سینی را به فر برگردانید تا مایه گرم و قابل انعطاف بماند.

 

مرحله ششم: به بقیه مایه رنگ خوراکی سفید اضافه کنید

 

به مایه آبنبات رنگ سفید خوراکی اضافه کنید

 

سینی قبلی را که در فر گذاشته بودید، بیرون بیاورید. به مایه داخل آن رنگ سفید خوراکی اضافه کنید و مایه را ورز دهید. مثل مایه قرمز آبنبات عصایی کریسمس، مایه را به همان شکل بکشید و تا کنید تا جایی که حالت براق خود را از دست بدهد و کمی کدر شود.

 

مرحله هفتم: از هر دو مایه برش بزنید و آن‌ها را لوله کنید

 

از هر دو مایه برش بزنید و آن‌ها را لوله کنید

 

به اندازه یک برش ۵ سانتی‌متری از مایه آبنبات عصایی سفید را برش بزنید. سینی را در فر بگذارید. سینی فر که مایه آبنبات قرمز را در آن گذاشته بودید، بیرون بیاورید. از آن هم به اندازه ۵ سانتی‌متر برش بزنید و سینی را به فر برگردانید تا مایه آبنبات انعطاف خود را از دست ندهد. هر دو قسمت را مثل لوله شکل دهید. حالا دو لوله را به هم فشار دهید تا یک چوب دو رنگ درست شود.

 

مرحله هشتم: مایه آبنبات عصایی کریسمس را شکل عصا درست کنید

 

مایه آبنبات عصایی کریسمس را شکل عصا درست کنید

 

دوباره آبنبا‌ت‌ها را بکشید. در این مرحله از طرز تهیه آبنبات عصایی می‌توانید ضخامت آبنبات خود را تعیین کنید. وقتی آبنبات خود را به ضخامت دلخواه رساندید، روی تیغه‌های یک قیچی را روغن اسپری کنید یا با برس چرب کنید.

طول آبنبات را در این مرحله تنظیم کنید. می‌توانید مایه آبنبات را به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر برش بزنید. سریع شکل قلاب را در بالای عصا فرم دهید و بعد آن را روی سطح تمیز قرار دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود.

 

مرحله نهم: همه مواد را شکل آبنبات عصایی درست کنید

 

دوباره همین کار را با بقیه مایه آبنبات‌های عصایی که در فر دارید، انجام دهید. همه مواد را به همین صورت آماده کنید و هر بار که یک قسمت از مایه را جدا می‌کنید، بقیه مواد را در فر بگذارید. همه مواد را به شکل آبنبات عصایی کریسمس درآورید تا تمام شود.

 

۲- طرز تهیه آبنبات عصایی نعنایی

 

طرز تهیه آبنبات عصایی کریسمس نعنایی

 

روش اول: اضافه کردن عصاره نعنا به مواد آبنبات عصایی

 

یکی از معروف‌ترین انواع آبنیات عصایی کریسمس، نوع نعنایی آن است. برای درست کردن آبنبات عصایی نعنایی دو روش را می‌توانید امتحان کنید. در روش اول نیازی نیست حتما در میان مواد طرز تهیه آبنیات عصایی، از رنگ سبز خوراکی استفاده کنید. کافی است عصاره نعنا را به مواد آبنبات اضافه کنید و آبنیات‌ عصایی شما دو رنگ قرمز و سفید داشته باشد.

در این روش یک آبنبات عصایی دو رنگ با طعم نعنایی خواهد داشت.

 

روش دوم: اضافه کردن رنگ سبز خوراکی به مواد

در این روش باید بعد از آماده کردن مایه آبنبات کریسمس، آن را به جای دو قسمت، به سه قسمت تقسیم کنید. سپس به یک قسمت رنگ سفید خوراکی (یا بدون رنگ)، به یک قسمت رنگ قرمز و به یک قسمت هم، رنگ سبز خوراکی اضافه کنید. موقع افزودن رنگ سبز، چند قطره عصاره نعنا هم اضافه کنید.

حالا هر سه قسمت را جداگانه به همان روش گفته شده در بالا به شکل لوله‌ای درآورید و دور هم بپیچید. لوله‌ها را همان وقتی که نرم هستند، به شکل عصا درآورید و اجازه دهید خشک شوند. بعد از این‌ که آبنبات عصایی کریسمس نعنایی خودش را گرفت، آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک فیلادلفیا با پایه بیسکویت در فر به روش کافی شاپ

 

۳- طرز تهیه آبنبات کریسمس عصایی بدون فر

 

طرز تهیه آبنبات عصایی بدون فر

 

زمان آماده سازی مواد آبنبات عصایی کریسمس بدون فر: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه آبنبات عصایی بدون فر

 

  • تخم مرغ: ۱ عدد درشت
  • شکر: ۴۰۰ گرم
  • عصاره نعناع: ۱ قاشق چای‌خوری
  • رنگ قرمز خوراکی: ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری (رنگ ژله‌ای)

 

مراحل طرز تهیه آبنبات عصایی بدون فر

 

در این روش از طرز تهیه آبنبات عصایی نیاز به فر ندارید و به راحتی می‌توانید آبنبات‌هایتان را در دمای محیط درست کرده و بگذارید خشک شوند. برای مشاهده مراحل تهیه این مدل آبنبات کریسمس مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: مواد را با هم مخلوط کنید

 

۱ عدد سفیده تخم مرغ بزرگ را در یک کاسه بزرگ با همزن بزنید تا سبک شود و کف کند. ۴۰۰ گرم پودر قند را الک کنید. ۱ قاشق چای‌خوری عصاره نعناع را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شروع به جمع شدن کند.

 

مرحله دوم: مواد را ورز دهید

 

با دست مواد را ورز دهید تا به شکل یک توپ صاف شوند. مخلوط را به دو قسمت تقسیم کنید. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری رنگ خوراکی ژل قرمز را به یکی از نیمه‌ها اضافه کنید و آن را ورز دهید. بهتر است از دستکش استفاده کنید تا از لک شدن دست‌هایتان جلوگیری شود. اگر در آخر مواد، چسبناک شد، پودر قند بیشتری اضافه کنید.

 

مرحله سوم: آبنبات‌ها را فرم دهید

 

از هر قسمت، به اندازه گردو، حدود ۲۰ تکه جدا کنید و آن‌ها را روی یک سطح بغلتانید (بقیه را زیر کاغذ یا پارچه مرطوب نگه دارید تا خشک و سفت نشوند)، سپس روی سطحی که کمی با پودر شکر پاشیده شده است، تکه‌های گلوله‌ای اندازه گردو را روی سطح بغلتانید تا به شکل سوسیس‌های بلند و نازک به ضخامت حدود ۵ میلی‌متر در بیایند.

 

مرحله چهارم: اجازه دهید آبنبات‌ عصایی خشک شوند

 

یک تکه از هر رنگ را به هم بپیچانید. سپس به هم بغلتانید تا چسبانده شود و بالای آن را به شکل عصا خم کنید. آنها را خیلی نازک نکنید وگرنه به راحتی می‌شکنند. بگذارید آبنبات‌ها یک شب در سینی فر پوشانده شده با پودر شکر در جای گرم و خشک بمانند تا ببندند. سپس می‌توانید آنها را سرو کنید

 

فوت و فن‌های طرز تهیه آبنبات عصایی دو رنگ

 

فوت و فن های طرز تهیه آبنبات عصایی

 

*حتما سعی کنید از دماسنج برای اندازه‌گیری دمای مایه آبنبات عصایی کریسمس استفاده کنید تا موقع آماده کردن مواد مطمئن شوید که موادتان زیادی داغ یا سرد نیست.

 

*اگر آبنبات عصایی ترک خورد یا سفت شد، آن را به مدت چند دقیقه در فر گرم بگذارید و دوباره به آن‌ها فرم بدهید.

 

*برای نگهداری از آبنبات‌ عصایی، بعد از سفت شدن در دمای اتاق، آن‌‌ها را در سلفون بپیچید یا داخل پاکت فریزری قرار دهید تا ماندگاری آن‌ها بالا برود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه آبنبات سریال کره‌ای بازی مرکب را هم بخوانید.

 

تزیین آبنبات عصایی

 

آبنبات عصایی قلبی

 

آبنبات عصایی کریسمس را می‌توانید با مواد و به شکل قلب تزیین کنید. برای این کار، کافی‌ است دو آبنبات را کنار هم بگذارید و شکل قلب درست کنید. داخل قلبی را که درست کرده‌اید، با سس شکلاتی یا آبنبات مایع پر کنید.

یکی از راحت‌ترین مواد، شکلات‌های تخته‌ای شیری یا کاکائویی هستند. برای این کار، یک شکلات تخته‌ای را در کاسه خرد کنید. می‌توانید کمی کره هم اضافه کنید. شکلات را روی حرارت غیر مستقیم و به روش بن‌ماری کاملا ذوب کنید.

دو آبنبات عصایی را روی یک کاغذ روغنی بگذارید و به شکل قلب درآورید. شکلات ذوب شده را داخل فضای وسط قلب بریزید و پر کنید. روی شکلات را می‌توانید پودر پسته و بادام یا دراژه‌های رنگی بریزید. آبنبات‌های پر شده را در محیط باز یا یخچال قرار دهید و وقتی خودشان را گرفتند، از کاغذ روغنی جدا کنید.

 

انواع آبنبات عصایی کریسمس

 

انواع آبنبات عصایی کریسمس

 

آبنبات‌‌ عصایی انواع مختلفی دارد که متداول‌ترین نوع آن آبنبات عصایی با رنگ سفید و قرمز است و معمولا هم طعم نعنایی دارد. اما این آبنبات را با قهوه یا پودر کاکائو هم می‌توان تهیه کرد. این آبنبات‌های عصایی به آبنبات عصایی شکلاتی هم معروف هستند.

رنگ این نوع آبنبات کریسمس، شکلاتی یا قهوه‌ای است. البته با شکلات شیری هم می‌توان آبنبات عصایی را درست کنید که طبیعتا در این حالت رنگ آن‌ها سفید خواهد بود. علاوه بر این نوعی آبنبات عصایی، نوعی شیرینی عصایی هم وجود دارد که با نام «کوکی عصایی» هم شناخته می‌شود.

در این نوع شیرینی عصایی، خمیر کوکی را باید آماده کنید. یک قسمت از این خمیر را به رنگ سفید و قسمت دیگر را معمولا به همان رنگ قرمز آماده کرده و در آخر آن را باید به شکل عصا، یا همان آبنبات‌ عصایی شکل دهید. این کوکی‌ها یا شیرینی‌های عصایی کریسمس در فر پخته می‌شوند.

 

سوالات متداول

 

آبنبات عصایی کریسمس را چه رنگی درست کنیم؟

 

آبنبات عصایی کریسمس را چه رنگی درست کنیم؟

 

معمولا رنگ آبنبات کریسمس سفید و قرمز است ولی می‌توانید لایه‌های زرد، سبز و رنگ‌های دلخواه دیگر را به آن‌ها اضافه کنید.

 

آبنبات عصایی کریسمس با چه مزه‌هایی درست می‌شود؟

 

آبنبات‌ها معمولا طعم نعنایی دارند ولی می‌توانید به دلخواه از عصاره‌های دلخواه مثل گلاب، زنجبیل، هل و … برای طعم‌ دادن به آبنبات‌ها استفاده کنید.

 

 

منابع: thespruceeats/ sainsburysmagazine

 

کالابرگ الکترونیک